handdator

Visa fullständig version : Hmb


piraten99
2007-09-25, 20:15
vad är era åsikter om HMB.
hur många ggr i veckan ska man träna för att det ska va värt att använda?

mangemani
2007-09-25, 20:40
använde HMB under några år förut.
min personliga åsikt= pengarna i sjön..köp nått som funkar istället.

piraten99
2007-09-25, 20:44
ok, var har du fått qoute texten ifrån under ditt svar? är det megadeth?

ok, pengarna i sjön? det är ju väldigt många som kör på HMB. en kille på mitt gym tar det och han har grym fysik

mangemani
2007-09-25, 21:10
ok, var har du fått qoute texten ifrån under ditt svar? är det megadeth?

ok, pengarna i sjön? det är ju väldigt många som kör på HMB. en kille på mitt gym tar det och han har grym fysik


hah,tror du är den 5e nu som frågar om det är megadeath;)..nej,det kommer från ett spel,rome total war.

väldigt många kör med HMB,ja,väldigt många har bra fysik,ja,men om det är HMB som ligger bakom det,det kan jag nog ge ett garanterat nej på.
kan kanske sträcka mej så långt så jag kan säga att det är muskelsparande(använde det under en deff period också och märkte att jag ej förlorade så märkvärdigt mycket muskler..om det var bra kosthållning och väl utförd styrketräning eller HMB,i will never know),men att det skulle vara muskeluppbyggande på nått sätt,det tvivlar jag starkt på....men nån annan kan kanske kan ge lite mer ljus över det hela.

King Grub
2007-09-25, 21:34
HMB är det enda tillskottet, tillsammans med kreatin, som har en visad effekt när det gäller att öka muskelmassa och styrka i samband med styrketräning (protein och kolhydrat borträknat).

Only HMB and creatine supplements have sufficient scientific evidence to conclude that lean body mass and strength gains accompanying resistance training are augmented.

J Appl Physiol 94:651-659, 2003

Och verkar agera antikatabolt.

Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate, more commonly referred to as HMB, is derived from the amino acid, leucine, and its keto acid, alpha-ketoisocaproate. In several studies combining HMB supplementation and resistance exercise, researchers have concluded that HMB may play an important role in reducing protein degradation and/or increasing recovery of damaged muscle cells.

Res Commun Mol Pathol Pharmacol. 2002;111(1-4):139-51.

Det är emellertid främst äldre och tidigare icke tränande som kan uppvisa signifikanta resultat; hos vana styrkeatleter brukar responsen vara mindre.

RassK
2007-09-25, 21:50
In before Slarti-ryck.

EiseltUK
2007-09-25, 22:08
ok, var har du fått qoute texten ifrån under ditt svar? är det megadeth?

ok, pengarna i sjön? det är ju väldigt många som kör på HMB. en kille på mitt gym tar det och han har grym fysik

Att många kör på HMB betyder egentligen nada. HMB är skitbilligt som råvara numera så det är inte alls förvånande om företag mer eller mindre skänker bort det i samband med köp av något annat. Annat var det när HMB var nytt... då kostade det på tok för mycket.

Som King Grub skriver så kan HMB funka på otränade (och kanske även äldre) men hos någorlunda vältränade är effekten knappast märkbar. Kan tänka mig att det bara är under diet och extrem träning som HMB kan bidra med något hos individer som tränat ett tag. Vi sponsrade en gång en studie på seglare med HMB och hos dem gav det tydligen bra effekt (mindre muskelförlust) och det är ju såna förhållanden som HMB kan vara bra - dåligt näringsintag, extrema förhållanden och, i gymperspektiv, otränade personer.

yoinaz
2007-09-26, 23:37
Finns det alltså inget annat kosttillskott som visar direkta styrkeökningar? Min tanke slog direkt till ALA. Visar det ingen direkt effekt på styrkeökningar?

Flexor
2007-09-27, 00:11
Finns det alltså inget annat kosttillskott som visar direkta styrkeökningar? Min tanke slog direkt till ALA. Visar det ingen direkt effekt på styrkeökningar?

ALA är en antioxidant, tvivlar starkt på att det skulle kunna ge en direkt effekt på styrkeökningar.

Mvh
Robert Lilja

Sverker
2007-09-27, 06:13
Finns det alltså inget annat kosttillskott som visar direkta styrkeökningar? Min tanke slog direkt till ALA. Visar det ingen direkt effekt på styrkeökningar?


ALA förstärket upptaget i musklerna. Jag ser direkt användning vid kolhydratladdning inför tävling ( både Vasaloppet och LuciaPokalen ) eller tillsammans med kreatin.

Inte omöjligt att någon som svarar sämre på kreatin får direkta styrkeökningar när kreatinet kombineras med ALA.

Flexor
2007-09-27, 08:45
ALA förstärket upptaget i musklerna. Jag ser direkt användning vid kolhydratladdning inför tävling ( både Vasaloppet och LuciaPokalen ) eller tillsammans med kreatin.

Inte omöjligt att någon som svarar sämre på kreatin får direkta styrkeökningar när kreatinet kombineras med ALA.


Ja, men frågan gällde om jag förstod det hela rätt ALA som ensam produkt utan något annat tillskott. Det är bra på att förbättra insulinkänsligheten och även på att höja nivån av övriga antioxidanter i kroppen (om man doserar det tillräckligt högt).

Men som ett ensamt tillskott för att öka i styrka på gymmet? Skulle inte tro det.


Mvh
Robert Lilja

Sverker
2007-09-27, 18:26
Ja, även för mig var det orimligt att få ALA till att öka muskelstyrkan. Jag försökte bara hitta en förklaring så nära fenomenet som möjligt:em:

xeym
2007-09-27, 18:36
Finns det någon forskning som visar någon postiv effekt av ala i styrketräning?
Har hört att den ska göra upptaget av kreatin bättre eller något stämmer det?

Flexor
2007-09-27, 19:25
Finns det någon forskning som visar någon postiv effekt av ala i styrketräning?
Har hört att den ska göra upptaget av kreatin bättre eller något stämmer det?

Det stämmer, ALA förbättrar insulinkänsligheten och kan ge ett bättre upptag av kreatin. En väldigt bra antioxidant men som kräver lite högre dosering för att få ut någon egentlig effekt.

Alla ämnen som positivt kan påverka blodflöde, vätskeflöde och insulin kan hjälpa till att ge ett effektivare kreatin upptag.


Mvh
Robert Lilja