handdator

Visa fullständig version : Bli frisk - Äta bättre?


nickodemus
2007-09-25, 17:19
Hej!
Jag håller på och försöka lära mig så mycket som möjligt att äta "rätt"
Äter också en hel del, ( http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97467 ) då jag också har problem med att gå upp i vikt.

För några veckor sedan så försökte jag lägga om min kost, äta lite bredare.

Jag har varit små krasslig sedan i december, och har faktiskt inte varit helt frisk en enda gång på denna tiden så därför så är jag också ute lite efter information om hur man ska äta för att stärka immunförsvaret..

Idag äter jag ungefär såhär.

05:25 Havregryns gröt
07:05 Frukt + en näve nötter
08:15 Lunch 1 (igår Lasange)
09:50 Frukt + lite nötter
11:30 Lunch 2 (igår Ris med Chilicon carne och en sallad med morötter/mini spenat och tomater)
14:45 Lunch 3 (Igår) Kyckling med ris + sallad)
18:00 Middag 1 (igår Rotfrukt/Potatis mix med biff) (rotfruktsmixen gjord själv)
samt Omega 3 tillskott
21:30 Middag 2 (Igår Spaggeti och Köttfärssås)
Efterrätt ca 250 gram blåbär/hallon med mjölk


Det jag undrar med detta upplägget, får jag i mig alla byggstenar som jag behöver?

Salladerna består av det mesta, försöker äta så många olika färger som möjligt men jag är ingen salladsmänniska så det är lite trixxigt..
Vilka grönsaker/frukter innhåller bäst och mest antioxidanter?
Hur mycket frukt och grönt bör man äta per dag?


Jag lämnade blodprover senast igår och Fosfyra(? stavning) samt B-vitamin 12 har extremt låga värden på mig, vad bör jag äta för att höja dessa värden?

Eddie Vedder
2007-09-25, 17:29
Folsyra finns rikligt i oraffinerade spannmålsprodukter, baljväxter och gröna grönsaker t.ex. B12 finns i alla animalier, ägg är väldigt rikt på vitamin B12 bl.a.

Annars ser din kost väldigt varierad och bra ut, hur den fyller ditt energibehov eller ej vet du bara själv men att äta på tok för lite ger ju kroppen sämre förutsättningar för att hålla sig frisk och alert iaf.


Angående antioxidanter äter du ju redan varierat med frukt, grönsaker och bär så just det skall nog inte vara något problem.
Jag tor definitivt inte kosten är boven i dramat, den är alldeles utmärkt. Detta förutsatt att det inte är jättelångt under ditt energibehov förstås.

machine gun
2007-09-25, 17:38
Vanligtvis får man inte B12-brist om man inte är vegan, då B12 ingår i alla animaliska livsmedel. Har man B12-brist ändå, beror det oftast på fyiologiska orsaker som gör att upptaget inte fungerar som det ska. I dessa fall behövs injektioner med vitaminet eftersom kosttillskott såklart inte heller kan tas upp. Prata med din läkare om detta, då man bör göra en utredning om vad som är orsaken.

EDIT: Kom nu på att du nämnde i din tidigare tråd att du har celiaki, inte sant? Isf så har du troligtvis orsaken där. Dvs upptaget kan vara nedsatt pga att tarmslemhinnan inte växt tillbaka helt eller så vid upptagsstället. Hursomhelst bör du som sagt diskutera det med din läkare.

Paltkoma
2007-09-25, 18:56
Ang. förkylningar. Det anses numera vetenskapligt bevisat att röd solhatt + c-vitamin minskar risken för förkylning rätt så rejält. (83%, tror jag.)

Minns inte vilka doser.

nickodemus
2007-09-25, 21:03
Eddie! Innan jag ändrade om lite så låg jag i snitt på 5800-6300 kcal om dagen, 2800 kcal i överskott per dag ungefär..
Men som jag blev tillsagd förut, det är skillnad på kalorier och kalorier..

Äter dock lite mindre kolhydrater och mer grönsaker nu än då.

Okej ska försöka äta lite mer ägg för att få upp B-12;an, för kyckling och kött äter jag dagligen, dock så är jag lite för dålig på att äta fisk!

Paltkoma. Vad är röd solhatt för något? Jag läste om den artikeln på aftonbladet för länge länge sen om minns den inte alls..

Eddie Vedder
2007-09-25, 21:08
Okej ska försöka äta lite mer ägg för att få upp B-12;an, för kyckling och kött äter jag dagligen, dock så är jag lite för dålig på att äta fisk!

Jag tycker snarare du skall lyssna på machine gun i det här läget. Hon skrev det bästa tipset troligtvis, det bör du ta till dig mer än mitt och Paltkomas.

Machine gun är dietist och vet vad hon snackar om.:)

Paltkoma
2007-09-25, 21:49
Paltkoma. Vad är röd solhatt för något? Jag läste om den artikeln på aftonbladet för länge länge sen om minns den inte alls..

Det är en blomma. Extraktet säljs på apoteket som Echina Guard.

Paltkoma
2007-09-25, 21:54
Machine Gun, tänker du dig att även hans immunförsvar är kasst pga gluten-trassel? Kan inget om Celiaki.

Tolkia
2007-09-25, 22:11
Bästa sättet att undvika förkylningar är att undvika att bli smittad: Tvätta händerna ofta och pilla inte i kroppsöppningar, typ mun, näsa, ögon. Det låter ofantligt ospännande, men är väldigt effektivt.

machine gun
2007-09-26, 09:39
Machine Gun, tänker du dig att även hans immunförsvar är kasst pga gluten-trassel? Kan inget om Celiaki.

Det är möjligt att det kan hänga ihop, då celiaki är en autoimmun sjukdom som påverkar immunförsvaret på diverse sätt. Eftersom man generellt sätt har regelbunden kontakt med både läkare och dietist som celiakipatient, skulle jag rekommendera trådstartaren att i första hand ta upp problemen med dem, då det är mer avancerat än att man kan lösa det över ett internetförum.

nickodemus
2007-10-03, 23:26
Folsyra och b-12 ligger normalt nu iaf.

Det finns såkallad Baby-Spenat att köpa på ICA, smakar inte ett piss vilket är toppen.
Frågan är väl om Baby-Spenat är lika bra som vanlig spenat?
Låter säkert rätt dumt men man vet ju inte? Borde väl vara samma sak eller?