handdator

Visa fullständig version : Är mjölk bra på kvällen?


Slartibartfast
2003-04-17, 20:04
Är det bra att hälla i sig en halvliter mjölk innan man går och lägger sig för att kroppen inte ska äta upp sig själv under natten. Försöker bli av med lite fläsk till sommaren och har därför gått ifrån att klämma en tallrik myssli (GI-polisen, hallå) och äter iställer ett äppel och dricker en halvliter mjölk innan läggdags.

Det låter väl bra? Kommentarer?

King Grub
2003-04-17, 20:21
Mjölk är ett toppenlivsmedel, men har ett insulinindex som är högre än vitt bröd, så just innan sängdags kanske det inte är en så god idé att ladda upp med det. :)

Laan
2003-04-17, 20:31
om man käkar lite psylium frön till mjölken då? Hjälper det?
;)

King Grub
2003-04-17, 20:32
Jag är inte säker, men jag tror fröna har betydligt större verkan som GI-sänkare än som II-sänkare.

z_bumbi
2003-04-17, 20:44
0,5 liter mjölk och ett äpple är bättre än 0,5 liter mjölk och färdigblandad musli i både insulin och gi hänsende skulle jag tro.

Men kanske lite för lite protein innan läggdags..vad blir det 15-18 g ungefär ?

King Grub
2003-04-17, 20:46
Müsli har faktiskt ett II på låga 40, medan mjölk ligger en bra bit över 100. Yoghurt t ex har 115, och mjölk borde inte vara långt borta.

Laan
2003-04-17, 20:49
ajajaj inge mera mjölkhinkande på kvällen för mig alltså..
*ställer bort glaset en bit*

King Grub
2003-04-17, 20:51
Men dagen som helhet är mycket viktigare! Ingen idé att bli fixerad. :)

Grahn
2003-04-17, 20:51
Vettefan om mjölk är så farligt...prottedrink brukar man ju rekomendera....mjölk är ju knappast värre ur II synpunkt. Fast det har ju ifos kolhydrater i sig..

Dock är nog ngt kött, ägg etc bättre.

liQ
2003-04-17, 23:12
Jag har alltid blandat mjölk med lätt kesella innan jag går lägger mig och det har funkat bra,så som det har funkat för många andra.
Fast kan tänka mig att drinka enbart massa glass mjölk innan du går och lägger dig är inte bra..

Slartibartfast
2003-04-18, 09:31
Får ju fel i huvudet med dethär!! :insane:

Får man överhuvudtaget äta nånting innan man går och lägger sig!? Ge mig specifika förslag på vad som är accepterat.

Här sitter man och tycker man är klurig som har listat ut att mjölk har lägre GI än myssli, och sedan visar det sig att det inte är bra ändå :furious:

Blir galen på det här!

Vad ska jag äta? Hur lyder reglerna? Kan någon klargöra det här för mig innan blodtrycket blir alarmerande högt!?

Jag äger inget proteinpulver och inte tänker jag köpa nåt heller, så det är uteslutet. Nåt annat?

Tack för era svar, dock!

Grahn
2003-04-18, 09:33
ta och ät ett knippe kokta ägg innan läggdags, fett och protein fint paketerat.

King Grub
2003-04-18, 09:38
Originally posted by Slartibartfast
Får ju fel i huvudet med dethär!! :insane:

Får man överhuvudtaget äta nånting innan man går och lägger sig!? Ge mig specifika förslag på vad som är accepterat.

Här sitter man och tycker man är klurig som har listat ut att mjölk har lägre GI än myssli, och sedan visar det sig att det inte är bra ändå :furious:

Blir galen på det här!

Vad ska jag äta? Hur lyder reglerna? Kan någon klargöra det här för mig innan blodtrycket blir alarmerande högt!?

Jag äger inget proteinpulver och inte tänker jag köpa nåt heller, så det är uteslutet. Nåt annat?

Tack för era svar, dock!

Det finns inga regler, det är grundregeln. Att kolhydraterna är långsamma och har lågt GI betyder inte att livsmedlet har lågt II också automatiskt. Protein och fett sänker GI, men höjer II. Huvudsaker är att helheten är bra. Varenda liten detalj måste inte vara putsad tills det glänser.

Här är en bra tabell som jämför GI och II på en del varor:

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

Linnet
2003-04-18, 09:47
Kesella/Keso kanske. Själv smaskar jag ca 200 gram keso med pyttelite äppelmos i innan läggdags ca en timme innan.

Megatuttarna
2003-04-18, 11:13
Jag tar en burk tonfisk med 10g Olja & 5g Psyllium, det e kanonbra!

Wilson
2003-04-18, 15:37
två burkar makrill är toppen! oftast innehåller en burk 10-12 gram fett. så det blir ugnefär:

20-25 gram fett
30 gram protein
och några gram kollisar som egentligen är obetydliga

aGGe
2003-04-19, 13:06
Originally posted by King Grub
Mjölk är ett toppenlivsmedel, men har ett insulinindex som är högre än vitt bröd, så just innan sängdags kanske det inte är en så god idé att ladda upp med det. :)


hmm
vart kan jag läsa om II??

eftersom mjölk har lågt GI borde väl inte insulinet vara högt???

vill veta mer om II:bpump:

King Grub
2003-04-19, 13:12
Originally posted by aGGe



hmm
vart kan jag läsa om II??

eftersom mjölk har lågt GI borde väl inte insulinet vara högt???

vill veta mer om II:bpump:

Det är proteierna i mjölk och yoghurt som ger det högt II, och det har inte med kolhydraterna att göra.

Insulinindex är definitivt inte samma sak som GI. GI är ett mått på hur mycket och fort blodsockret höjs av kolhydrater. II inbegriper ren proteinmat också. Det finns många rena proteinprodukter med högt II.

Här är två länkar. I den nedre finns en tabell med jämförelse GI/II.

http://venus.nildram.co.uk/veganmc/insulin.htm

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

FUn-tex SSwinger
2003-04-21, 12:09
Dom snackar så mycket, att göra det så jävla svårt för sig.Gör som jag,börja dagen med att lägga en fryst kyckling i ett vatten bad,framåt kvällen så grillar du kycklingen o krydda som fan, ät halva med ett glas mjölk innan du lägger dig, nu kommer det gottiga att dagen efter så finns där alltid en halv kycklingen väntandes i kylen totalt oslagbart.du kan nog hitta fryst kyckling för 14.90 kg så det blir endast 7.50 kr per anrättning lugna puckar frånsett att den väger prick 1 kg d v s.

Slartibartfast
2003-04-23, 08:04
Ok, kan någon förklara det här för mig:

Enligt denna tabell har myssli GI på 60 och II på 40
http://www.mendosa.com/insulin_index.htm, alltså långsamma kolisar=bra kvällsmat.

Men, enligt denna tabell har myssli GI på 96!
http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Va fan!?

Grahn
2003-04-23, 09:05
finns 2 olika GI tabeller med olika basvärden, sen finns det massa olika müssli sorter med.

PDS
2003-04-24, 21:43
mjölk är väl ändå långsamt, står ju lite överallt!
tex ska man dricka mjölk före passet för att gi är så lågt att det inte blir någon insulin fall mitt i träninspasset.
gi på 40-45 :confused:

Muskelsmurfen
2003-04-24, 23:20
PDS>Mjölk har långsamma kolhydrater vilket gör att blodsockret inte sjunker som en sten...
Insulinet beror på mer än bara kolhydrater/blodsocker. Mjölk har ett högt InsulinIndex.
Det är lågt blodsocker som får en att må konstigt...

KniveN
2003-04-27, 15:43
Kommer inte hög insulinutsöndring göra så att blodsockret sjunker?

King Grub
2003-04-27, 15:48
Originally posted by KniveN
Kommer inte hög insulinutsöndring göra så att blodsockret sjunker?

Mat med högt II men lågt GI stimulerar insulinproduktionen utan att påverka blodsockret nämnvärt. Tänk bara på rena proteinprodukter, t ex fisk, som har ett II på 59, men inga kolhydrater alls som påverkar blodsockret. Insulinnivåerna stimuleras av mer än bara kolhydrater.

KniveN
2003-04-29, 00:59
Kommer inte insulinet att göra så att blodsockret/kolhydraterna lagras i musklerna och eventuellt blir fett i fettdepåerna? Om det är så, kommer blodsockret att sjunka.

KniveN
2003-05-02, 01:04
Ingen som vet om det är så?

Muskelsmurfen
2003-05-02, 12:10
Skulle tro att blodsockret sjunker lite på rena protein/fett produkter. När det gäller mat med kolhydrater så är det redan taget med i GI.

Cartwright
2003-05-02, 12:27
Om man prioriterar muskeltillväxt före fettförbränning borde man väl ha lika stor nytta av insulinet under natten som under resten av dygnet? Den viktigaste återhämtningen sker ju när man sover, och närvaron av lite insulin borde väl hjälpa kroppen att bygga muskler under natten, eller?

För övrigt trycker jag 30 g protec blåbär innan läggdags:sleep:

King Grub
2003-05-02, 13:06
Originally posted by Cartwright
Om man prioriterar muskeltillväxt före fettförbränning borde man väl ha lika stor nytta av insulinet under natten som under resten av dygnet? Den viktigaste återhämtningen sker ju när man sover, och närvaron av lite insulin borde väl hjälpa kroppen att bygga muskler under natten, eller?

För övrigt trycker jag 30 g protec blåbär innan läggdags:sleep:

Jajamensan. Bryr du dig inte om fettförbränning, så vräk i dig kolhydrater innan du går och lägger dig. Själv gör jag det oavsett om det är bulk eller deff, men det beror mycket på att jag tränar såpass tidigt på morgonen som jag gör, och jag har märkt att det går helt enkelt inte om jag inte laddar upp med en rejäl portion pasta/ris/gröt innan sängdags.

Slartibartfast
2005-12-31, 14:55
Bumpar en gammal tråd om blivit aktuell igen.

Är det fortfarande inte en bra idé att dricka mjölk på kvällen?

Just nu ser sista målet ut såhär:
halvliter mjölk, 50 g jordnötter, två ägg, ett äpple.

Vore det smartare att byta ut mjölken mot kaseinpulver (och ersätta kolhydraterna man får från mjölken med t.ex bröd)?

Jag tänker alltså på insulinet.

King Grub
2005-12-31, 15:11
Mjölkprotein, kasein i synnerhet, är utmärkt inför natten.

Slartibartfast
2005-12-31, 15:44
Mjölkprotein, kasein i synnerhet, är utmärkt inför natten.

Men mjölk som sådan är det inte? Höjer inte kaseinpulver insulinet nämnvärt?

keffat_liv
2005-12-31, 15:46
två burkar makrill är toppen! oftast innehåller en burk 10-12 gram fett. så det blir ugnefär:

20-25 gram fett
30 gram protein
och några gram kollisar som egentligen är obetydliga

är det verkligen så mkt protein i en burk? (15g) Har alltid räknat det som 10.

King Grub
2005-12-31, 15:47
Men mjölk som sådan är det inte? Höjer inte kaseinpulver insulinet nämnvärt?

1. Beror på om du vill ha kolhydrat eller inte.

2. Jo.

keffat_liv
2005-12-31, 15:51
1. Beror på om du vill ha kolhydrat eller inte.

2. Jo.

Men det är väl även så här att om han skulle äta t.ex. 2 mackor till med makrill på så skulle insulinsvaret vara mindre än om han bara drack mjölken eller?

Slartibartfast
2005-12-31, 15:56
1. Beror på om du vill ha kolhydrat eller inte.


Ja, jag vill ju ha lite kolhydrater. Får jag dem inte från mjölken så tar jag dem annastansifrån.



Du skulle alltså inte svara såhär på frågan om mjölk är bra på kvällen längre:

Mjölk är ett toppenlivsmedel, men har ett insulinindex som är högre än vitt bröd, så just innan sängdags kanske det inte är en så god idé att ladda upp med det. :)

Vad är det som har ändrat sen april 2003?

Nismo
2005-12-31, 15:59
Slarti > Jag tror du tänker för mycket :) Du nådde ju grymma resultat med din diet tex, hur gjorde du då? Det var ju ett lyckat recept uppenbarligen, fortsätt som du gjorde då.

King Grub
2005-12-31, 16:13
Ja, jag vill ju ha lite kolhydrater. Får jag dem inte från mjölken så tar jag dem annastansifrån.



Du skulle alltså inte svara såhär på frågan om mjölk är bra på kvällen längre:



Vad är det som har ändrat sen april 2003?

Det är upp till dig att avgöra vad du vill ha i dig. Du får själv avgöra om du vill ha insulinfrisättningen. Insulin är nödvändigt för näringsupptag, men det krävs heller inte några stora mängder för den saken.

King Grub
2005-12-31, 16:14
Men det är väl även så här att om han skulle äta t.ex. 2 mackor till med makrill på så skulle insulinsvaret vara mindre än om han bara drack mjölken eller?

Knappast - insulinsvaret är energiintagsrelaterat.

Slartibartfast
2005-12-31, 16:15
Slarti > Jag tror du tänker för mycket :) Du nådde ju grymma resultat med din diet tex, hur gjorde du då? Det var ju ett lyckat recept uppenbarligen, fortsätt som du gjorde då.

Skulle man ha den inställingen skulle ju ingen kunna fråga nånting om nånting och denhär brädan skulle bli onödig. (förutom allmänt :D )

Dessutom är jag intresserad av att se hur råden ändrar med tiden.

King Grub
2005-12-31, 16:19
Jag har inte ändrat något; däremot tycker jag man får ta reda på effekterna av saken och ta ställning själv. Något ja-eller-nej-svar är det sällan frågan om. I dom flesta fall är det dessutom svårt att säga om du får någon praktisk skillnad av 300 kcal från mjölk eller motsvarande mängd protein- och kolhydrat från annat livsmedel på sikt. Mjölkproteinet är hursomhelst utmärkt.

Slartibartfast
2005-12-31, 16:20
En annan sak: är det mycket kalcium i kaseinpulver? Tänkte det kunde vara vettigt att byta ut mjölken mot kaseinpulver för att få ner kalciumintaget något.

Cerberus
2005-12-31, 16:22
II och GI spelar väl egentligen ingen praktisk roll, inte i deff iaf. Viktigaste är ju att man gör av med mer energi än vad man får i sig. Personligen brukar jag käka några mackor innan läggdags me en vassledrink blandat me mjölk, mest för att jag inte tycker om att lägga mig hungrig eller ha ett "sug".

Om man ligger på kcal-minus och dricker mjölk innan läggdags borde väl knappast innebära att fettförbränningen bara lägger av? Man borde ju fortfarande gå ner i vikt.

internethjälten
2005-12-31, 16:22
Är det bra att hälla i sig en halvliter mjölk innan man går och lägger sig för att kroppen inte ska äta upp sig själv under natten. Försöker bli av med lite fläsk till sommaren och har därför gått ifrån att klämma en tallrik myssli (GI-polisen, hallå) och äter iställer ett äppel och dricker en halvliter mjölk innan läggdags.

Det låter väl bra? Kommentarer?

Mjölk ?? -seriöst, du diar alltså i vuxen ålder och från ett annat
djur än människan ? *screwy*

King Grub
2005-12-31, 16:26
II och GI spelar väl egentligen ingen praktisk roll, inte i deff iaf. Viktigaste är ju att man gör av med mer energi än vad man får i sig. Personligen brukar jag käka några mackor innan läggdags me en vassledrink blandat me mjölk, mest för att jag inte tycker om att lägga mig hungrig eller ha ett "sug".

Om man ligger på kcal-minus och dricker mjölk innan läggdags borde väl knappast innebära att fettförbränningen bara lägger av? Man borde ju fortfarande gå ner i vikt.

Fettförbränningen är mer eller mindre avstängd med höga cirkulerande insulinnivåer, jo. Och insulin stimulerar upptag av energin både i muskelcellerna och i fettcellerna, så det uppreglerar fettinlagringen också.

Och sedan kanske man tar hormonfrisättning med i tankegångarna; tillväxthormon är inte ett muskeluppbyggande hormon, men väl ett fettförbrännande, och man kanske inte vill hämma frisättningen av detta.

Men som sagt, vilket skillnad sådana detaljer gör i praktiken är svårare att sia om.

Och energibalansen under dygnet är definitivt viktigast, som du säger.

Cerberus
2005-12-31, 16:31
Så ris och kyckling för hela slanten måste ju va uberoptimalt för fettförbränning då :D

Men om man e på kcal-minus och har mycket insulin i blodet, vad används som energi då? Allt med GI och II gör mig fan knäpp.

Slartibartfast
2005-12-31, 16:37
Mjölk ?? -seriöst, du diar alltså i vuxen ålder och från ett annat
djur än människan ? *screwy*

Förstår att du hellre diggar bröstmjölk.

Bump:

är det mycket kalcium i kaseinpulver? Tänkte det kunde vara vettigt att byta ut mjölken mot kaseinpulver för att få ner kalciumintaget något.

Cerberus
2005-12-31, 16:38
Förstår att du hellre diggar bröstmjölk.

Bump:

är det mycket kalcium i kaseinpulver? Tänkte det kunde vara vettigt att byta ut mjölken mot kaseinpulver för att få ner kalciumintaget något.

antagligen eftersom kalcium ingår i mjölk och kasein kommer från mjölken.

Slartibartfast
2005-12-31, 16:39
antagligen eftersom kalcium ingår i mjölk och kasein kommer från mjölken.

Ok, så det är ingen skillnad. Tänkte att kalciumet kanske kom från vasslet eller nåt.

Cerberus
2005-12-31, 16:54
njae jag vet ju inga siffror direkt, dock vet jag att skelettet mer eller mindre består av kalcium, men för mycket av vad som helst är ju destruktivt som man säger..

Slartibartfast
2007-08-13, 21:45
Mjölk är ett toppenlivsmedel, men har ett insulinindex som är högre än vitt bröd, så just innan sängdags kanske det inte är en så god idé att ladda upp med det. :)

Gäller detta ännu, eller är vi mera upplysta idag?

Bättre att ta kaseinpulver?

Kung Bruno
2007-08-13, 21:54
1. Kasein ger insulinfrisättning.

2. Mjölkprotein är toppen.

3. Det där har Grubben konstaterat.

Alfred Nobel
2007-08-13, 21:55
Mjölk är bra på alla sett och vis :)

Slartibartfast
2007-08-13, 22:01
Mjölk är bra på alla sett och vis :)

Inte om man vill hålla ner kalciumintaget.

33 gram protein från mjölk ger 1200 mg kalcium, medan 33 gram protein från kaseinpulver (den kalciumtätaste formen av mjölkprotein) ger endast 480 mg kalcium.

Alfred Nobel
2007-08-13, 22:15
[QUOTE=Slartibartfast;2457781]Inte om man vill hålla ner kalciumintaget.QUOTE]

Man behöver inte räkna med att folk överkonsumerar varan bara för att man tar upp den i en diskussion. Här pratar vi normala mängder och ett glas till maten är väl helt okej i kalciumintagnings sammanhang?

King Grub
2007-08-14, 04:50
Gäller detta ännu, eller är vi mera upplysta idag?

Ja, det är vi. Mjölkprotein har visat sig ge stor akut insulinfrisättning, men ger inte kroniskt förhöjda cirkulerande insulinnivåer.

Animalistic
2007-08-14, 08:38
bump!
vad har överdrivet intag av kalcium för negativa effekter?

OT; Mjölk rocks!!

King Grub
2007-08-14, 08:46
bump!
vad har överdrivet intag av kalcium för negativa effekter?

Möjlig ökad risk för prostatacancer.

Morty
2007-08-14, 12:20
Grub, är det vatten tills kvällskaseinet som gäller nu då?

Kung Bruno
2007-08-14, 12:22
Jamen! Varför driva allt till det extrema?

Ett glas mjölk om dagen kommer knappast ge dig prostatacancer, kolla på Norsk Gadd, som ibland åt 1.25kg kvarg om dagen, han är i uberform och förmodligen friskare än halva Sveriges befolkning tillsammans.

Slartibartfast
2007-08-14, 12:24
Grub, är det vatten tills kvällskaseinet som gäller nu då?

Ja, det är vi. Mjölkprotein har visat sig ge stor akut insulinfrisättning, men ger inte kroniskt förhöjda cirkulerande insulinnivåer. = lugnt.

Slartibartfast
2007-08-14, 12:24
förmodligen friskare än halva Sveriges befolkning tillsammans.

Vad grundar du det på?

King Grub
2007-08-14, 12:25
Ett glas mjölk om dagen kommer knappast ge dig prostatacancer, kolla på Norsk Gadd, som ibland åt 1.25kg kvarg om dagen, han är i uberform och förmodligen friskare än halva Sveriges befolkning tillsammans.

Var är sambandet med honom? Man vaknar inte med cancer efter en vecka eller månad.

Jag skulle kunna börja röka 3 paket cigaretter om dagen, men jag har inte lungcancer efter den kvarg-tid du pratar om här. Det betyder inte att det är ofarligt eller inte har någon påverkan på sikt. (Exempel bara, mjölk kan inte jämföras med cigaretter. ;) )

Slartibartfast
2007-08-14, 12:25
Jag dricker en halvliter på morgonen och en halvliter på kvällen. Mjölk e gott.

Kung Bruno
2007-08-14, 12:37
Slartibartfast: Öppna dörren, gå till närmsta Konsum. Titta dig omkring, notera vad du ser.

Slartibartfast
2007-08-14, 12:41
Slartibartfast: Öppna dörren, gå till närmsta Konsum. Titta dig omkring, notera vad du ser.

Va?

Shajjn
2007-08-14, 12:52
Va?
Kanske syftar han på den stora mängd mejeriprodukter (mjölk) som finns där. Dunno *screwy*

Slartibartfast
2007-08-14, 12:56
Kanske syftar han på den stora mängd mejeriprodukter (mjölk) som finns där. Dunno *screwy*

Måste det vara just närmsta Konsum? Konsum finns inte i Finland, och jag vill gärna veta vad jag ska kolla efter om det ska motivera en sverigeresa.

Kung Bruno
2007-08-14, 13:13
Hihi, fel.

Syftade på friskheten, ungefär hälften av befolkningen på stan är överviktiga, man ser feta människor överallt.

Det var det som jag grundade det på.

Eddie Vedder
2007-08-14, 13:19
Ett glas mjölk om dagen kommer knappast ge dig prostatacancer, kolla på Norsk Gadd, som ibland åt 1.25kg kvarg om dagen, han är i uberform och förmodligen friskare än halva Sveriges befolkning tillsammans.

Du inser väl själv att det där argumentet är väldigt väldigt ihåligt?

Visst är han troligtvis frisk som en nötkärna, men det kan ju ha att göra med att han är fysiskt aktiv, äter en välbalanserad kost och lever hälsosamt rent allmänt? Om då ett högt kalciumintag skulle ha en ökad påverkan på utvecklingen av prostatacancer (det är inte 100% klart att det är så även om många resultat tyder på ett samband) kommer ju knappast x antal gram kvarg och mjölk vara en avgörande faktor. På samma sätt kommer inte x antal gram krossade tomater om dagen vara en garanti för att man slipper prostatacancer, även om lykopen (en karotenoid i tomater) visat sig ha skyddande effekt.

Och att sedan koppla formen direkt till hälsan är ju heller inte rätt, just Norsk Gadd har som sagt en bra hälsa såklart men man kan inte dra en direkt slutsats mellan en snygg fysik och en helt frisk individ för det.

Jag menar inget illa nu Kung Bruno, håller med att man inte skall dra saker till det extrema och att undvika det och det som pesten för att man läst någonting någonstans.:) Men hursomhelst tycker jag ditt exempel var väldigt konstigt.

Raggis
2007-08-14, 13:19
Hihi, fel.

Syftade på friskheten, ungefär hälften av befolkningen på stan är överviktiga, man ser feta människor överallt.

Det var det som jag grundade det på.

Och vad har det med mjölk att göra?

Shajjn
2007-08-14, 13:33
Och vad har det med mjölk att göra?

Inget. Det har med Norsk gadd att göra. Han är inte fet, men hälften av människorna på Konsum är det - därför är han friskare än hälften av sveriges befolkning, enligt Kung Brunos. Konsum-posten var svar på:

Vad grundar du det på?

Lite misstolkning alltså :)

KaptenKnäsvag
2007-08-14, 18:22
Brukar sänka en liter röd vissa kvällar precis innan läggdax.

Enda negativa sedeffekten jag märkt är att man måste springa upp och pissa mitt i natten.

Kung Bruno
2007-08-14, 19:23
Du inser väl själv att det där argumentet är väldigt väldigt ihåligt?

Visst är han troligtvis frisk som en nötkärna, men det kan ju ha att göra med att han är fysiskt aktiv, äter en välbalanserad kost och lever hälsosamt rent allmänt? Om då ett högt kalciumintag skulle ha en ökad påverkan på utvecklingen av prostatacancer (det är inte 100% klart att det är så även om många resultat tyder på ett samband) kommer ju knappast x antal gram kvarg och mjölk vara en avgörande faktor. På samma sätt kommer inte x antal gram krossade tomater om dagen vara en garanti för att man slipper prostatacancer, även om lykopen (en karotenoid i tomater) visat sig ha skyddande effekt.

Och att sedan koppla formen direkt till hälsan är ju heller inte rätt, just Norsk Gadd har som sagt en bra hälsa såklart men man kan inte dra en direkt slutsats mellan en snygg fysik och en helt frisk individ för det.

Jag menar inget illa nu Kung Bruno, håller med att man inte skall dra saker till det extrema och att undvika det och det som pesten för att man läst någonting någonstans.:) Men hursomhelst tycker jag ditt exempel var väldigt konstigt.


Ja, jovisst. Får väl skylla på dåligt morgonhumör igen :'/.

Einar
2007-08-14, 22:02
Inget. Det har med Norsk gadd att göra. Han är inte fet, men hälften av människorna på Konsum är det - därför är han friskare än hälften av sveriges befolkning, enligt Kung Brunos. Konsum-posten var svar på:



Lite misstolkning alltså :)

Så en person på lågt kroppsfett/mycket muskler är per definition friskare än en som är lite mullig i kroppen (läs: medelsvensson)?

Kung Bruno
2007-08-15, 09:59
Nja, överviktigt är väl dåligt för hjärta/lungor osv.?

King Grub
2007-08-15, 10:05
Det är mycket bättre att vara mullig och träna kondition regelbundet än att vara smal och inte göra det.

Morty
2007-08-15, 12:02
= lugnt.

Alltså, vi kör på med mjölk där, bara att vara vaken en stund till och kanske tillochmed köra lite armhävningar innan?