handdator

Visa fullständig version : Smal / Viktuppgång


viktor.larsson
2007-09-25, 09:10
Hejsan allihopa,

Ramlade in på forumet här efter att ha gjort en liten sökning efter viktuppgång på Google. Har försökt med att börja gå upp i vikt men hindras som vanligt alltid av brist på rutiner / stress på jobbet och alla dåliga ursäkter som någonsin funnits.

Jag är 21 år gammal, och väger ungefär 65 kg samt är 1,86 cm lång, vilket är på tok för lite! Lider även av Diabetes Typ-1 och är insulinbehandlad. Min vikt pendlar väldigt mycket och det beror förut att jag misskött Diabetesen genom att glömma insulin / blodsocker. Jag har ofta pendlat mellan 64-69 kg.

Dock har det blivit en drastisk förändring på det läget och jag har nu börjat få in rutin på det hela.

Sitter även inne med ett träningskort på S.A.T.S från jobbet så det skall börja nyttjas, dock känner jag att jag inte vill börja träna med såhär lite fett på kroppen utan att jag vill först och främst ta och gå upp lite.

Har sökt väldigt mycket och har även präntat in rätt mycket kostlära (Har även det från tiden då man blev uppläxad av en dietist som ung)

Nu söker jag lite mer konkreta tips, utifrån mina sökningar så verkar det skifta så himla mycket i åsikt om hur kosten skall se ut för att gå upp i vikt. Dock verkar det följande temat att äta fett, men inte bara fett (som chips, hamburgare, pizza) så jag får en hjärtattack när jag väl gått upp i vikt. Jag är fullständigt medveten om att jag ska äta mer än vad jag förbränner, har sett någon som alltid måste konstantera detta i princip varje forumtråd.

Vad käkar ni till frukost? Jag tycker Gröt, 2 knäckemackor med ost (någon grönsak på) samt ett glas mjölk räcker?

Vad bör jag lägga till på middagsmat / lunch? Käkar en rätt redig portion lasagne t.ex som jag lagat hemma (storkok) Bröd? Mjölk?

Mellanmål? Vad bör ätas? Frukt etc?

Kost-tillskott:

Fick tips från en vän som också har svårt att gå upp i vikt att använda kost-tillskott som t.ex denna:
Mega Mass 2000

Hur ofta skulle ni rekommendera att dricka en sådanhär? Och skulle ni rekommendera det?

[B]Jag förstår att det skall drickas till en vettig kost, förväntar mig inte att sitta och dricka denna dryck i 1 och halv månad bara.[/B

Finns det någon annan som har varit / är i liknande situation? Berätta mer!

Tackar i förhand,

Viktor

stefan__
2007-09-25, 09:56
Do you wanna bulk up to a fat-ass? Mega Mass 2000 is then your answer.

Anledningen till att du inte går upp i vikt beror i praktiken inte på att du äter för lite, utan att du göra av med för lite energi. Ämnesomsättningen varierar inte beroende på hur mycket du äter, utan den beror på hur mycket kroppen behöver för tillfället. Det kanske går upp ett ljus när man tänker på att alla seriösa gym-boys alltid har med sig protein när de tränar, som enligt sed skall ätas inom 15 minuter efter träningspasset avslutats. Anledningen beror på att kroppen fungerar ungefär som en svamp, ju mer man kramar ut den ju mer drar den åt sig. Metaforen fungerar precis likadant, svampen suger åt sig lite mer än vad man innan lyckats kramat ur den.

Så mitt tips är att du ska börja träna så fort du kan. Träningen tvingar kroppen att kräva mer näring. Fördelaktligen för dig så brukar kroppen kräva mer än vad den egentligen behöver för att täcka behovet. Överlag kommer kroppen att prioritera de ämnen som är viktiga för anabolismen (förkrav till uppbyggnad av muskelvävnad).

Produkter som Mass Gainer, Weight Gainer, Gainer's, etcetera, är bra bulkmedel om man inte kan få i sig kolhydrat, protein och mineraler/vitaminer men bör aldrig räknas som ett måste för att uppnå ett resultat. En varierad kost innehåller alltid de kolhydrater man behöver för att orka med. Risken att inte få i sig vitaminer och mineraler är ingen risk såvida man inte är vegan eller lider av någon annan åkomma/sjukdom. Vad som ältar många är om man får i sig tillräckligt med proteiner. Detta är svårt att säga något konkret om ärligt talat. Dietister/PT brukar nog säga att man bör äta 1-1,5 g/kroppsvikt i kg. Min vän Arnold säger dock minst 2,0 g. Enkel matematik berättar att man kan klara sig på en kycklingfilé om dagen om man väger runt 60 kilo.

Om man läst lika många böcker om nutrition som jag har så tröttnar man snabbt på att höra om "den perfekta dieten" och GI-bantning. I alla böcker, artiklar och diverse som är värda att läsa om nutrition säger alla samma sak; håll dig till en varierad kost. Vad är en varierad kost? Låt bli att äta pizza fyra dagar i rad, eller samma kebabtallrik varje lunch. Laga mat hemma. Du har ingen aning om vad maten innehåller på en restaurang (och som vana brukar restauranger inte snåla på transfetter).

Det bästa enzym till en förbättrad hälsa är att dricka vatten. Jag säger inte mycket, för det kräver faktiskt inte mycket. Ovanan att inte dricka vatten är stor. Man bör dricka åtminstone tre liter vatten om dagen. Drick fem liter vatten om dagen. Ha alltid en flaska till hands. För att sätta det i rutin; en halv liter vatten i timmen under hela arbetsdagen.

Och den bästa lösningen på det hela? Byt bröd. ;)

Slartibartfast
2007-09-25, 10:08
Anledningen till att du inte går upp i vikt beror i praktiken inte på att du äter för lite, utan att du göra av med för lite energi.

Detdär stämmer inte alls. Var har du fått en sån fundering ifrån? Går man inte upp i vikt äter man för lite i förhållande till vad man gör av med. Punkt.

Ämnesomsättningen varierar inte beroende på hur mycket du äter, utan den beror på hur mycket kroppen behöver för tillfället. Det kanske går upp ett ljus när man tänker på att alla seriösa gym-boys alltid har med sig protein när de tränar, som enligt sed skall ätas inom 15 minuter efter träningspasset avslutats. Anledningen beror på att kroppen fungerar ungefär som en svamp, ju mer man kramar ut den ju mer drar den åt sig. Metaforen fungerar precis likadant, svampen suger åt sig lite mer än vad man innan lyckats kramat ur den.

Så funkar det inte heller. Det väsentliga är att hålla ett kaloriöverskott räknat på hela dygnet.


Det bästa enzym till en förbättrad hälsa är att dricka vatten. Jag säger inte mycket, för det kräver faktiskt inte mycket. Ovanan att inte dricka vatten är stor. Man bör dricka åtminstone tre liter vatten om dagen. Drick fem liter vatten om dagen. Ha alltid en flaska till hands. För att sätta det i rutin; en halv liter vatten i timmen under hela arbetsdagen.


Det är snarare en ovana att dricka för mycket vatten. Finns ingen anledning till att dricka mera än två liter om dagen utöver det man dricker under träning. Överdriven vattenkonsumtion leder till överaktiv blåsa och urlakning av viktiga ämnen i kroppen.

Slartibartfast
2007-09-25, 10:15
Viktor, såhär ser mitt dagliga matintag ut. Många skulle säga att det är väldigt lite, men det är bra mängd för mig. Se det som ett exempel att jämföra din egen kost med. jag är 182 cm lång och väger 80 hyffsat hårda kilon.

Morgonmål:
80 g basmüssli
en frukt
halvliter mjölk
två skivor rågbröd med 50 g ost.

Lunch:
180 g kött eller 200 fisk eller 170 g kyckling eller en burk tonfisk
400 g potatis eller 80 g fullkornsris eller 80 g rågpasta
200 g grönsaker
10 g rapsolja
vatten

Middag:
Samma som lunchen, men annan kombination livsmedel.

Kvällsmat:
två ägg
två skivor rågbröd med 50 g ost
30 g nötter
20 g proteinpulver

Ibland äter jag bara tre gånger om dagen. Det är ingen skillnad på antal måltider, så länge jag får i mig allt detta under en dag.

viktor.larsson
2007-09-25, 10:19
Viktor, såhär ser mitt dagliga matintag ut. Många skulle säga att det är väldigt lite, men det är bra mängd för mig. Se det som ett exempel att jämföra din egen kost med. jag är 182 cm lång och väger 80 hyffsat hårda kilon.

För en sekund där trodde jag tråden skulle övergå till någon tråd som folk kan diskutera kostlära A-O i.

Tack för informationen om vad du käkade, det var precis det jag sökte efter, då har jag som sagt något att någorlunda gå efter.

Slartibartfast
2007-09-25, 10:38
För en sekund där trodde jag tråden skulle övergå till någon tråd som folk kan diskutera kostlära A-O i.

Tack för informationen om vad du käkade, det var precis det jag sökte efter, då har jag som sagt något att någorlunda gå efter.

Man kommer nästan inte undan att räkna lite i början så att man vet i stora drag hur mycket man får i sig. Senare går det mera på rutin. Bra formel att följa är 1 g fett per kilo kroppsvikt, 2 g protein/kg och sen fylla på med kolhydrater tills man börjar gå upp i vikt sakta men säkert.

Scratch89
2007-09-25, 10:42
Man kommer nästan inte undan att räkna lite i början så att man vet i stora drag hur mycket man får i sig. Senare går det mera på rutin. Bra formel att följa är 1 g fett per kilo kroppsvikt, 2 g protein/kg och sen fylla på med kolhydrater tills man börjar gå upp i vikt sakta men säkert.

Fast 1 g fett per kg kroppsvikt är rätt så lite, om man inte håller rätt så bra koll på kosten. Han borde nog trycka i sig mer, då han har svårt att få i sig tillräckligt med energi. Dock förstår jag dina tankar.

Till trådskaparen: Ät glass till kvällsmat! *drool*

Slartibartfast
2007-09-25, 10:50
Fast 1 g fett per kg kroppsvikt är rätt så lite, om man inte håller rätt så bra koll på kosten. Han borde nog trycka i sig mer, då han har svårt att få i sig tillräckligt med energi. Dock förstår jag dina tankar.


Ja, om man har svårt att äta så mycket kolhydratmat att det täcker energibehovet så är det vettigt att äta mera fett. Jag orkar själv inte äta speciellt mycket kolisar.

Scratch89
2007-09-25, 10:52
Ja, om man har svårt att äta så mycket kolhydratmat att det täcker energibehovet så är det vettigt att äta mera fett. Jag orkar själv inte äta speciellt mycket kolisar.

Kolisar smakar inget, fett smakar gott, typ. :cool:

viktor.larsson
2007-09-25, 10:57
Hur mäter ni upp allting? Kollar ni innehållsförteckningen eller kollar mot SLV ? Kör ni med våg? (Antar att ni inte gör det nu, men för en nybörjare that is)

Spawn
2007-09-25, 11:33
Anledningen till att du inte går upp i vikt beror i praktiken inte på att du äter för lite, utan att du göra av med för lite energi.

Nu kanske du skrev fel men läs igenom det du skriver innan du skickar det ;)
Stackars killen kanske tror dig nu...men som tur är finns det fler här som kan visa vad dem kan. Detta påstående är fel iaf. Punkt

Slartibartfast
2007-09-25, 11:35
Kolisar smakar inget, fett smakar gott, typ. :cool:

Daim ftw!

Spawn
2007-09-25, 11:39
Viktor, såhär ser mitt dagliga matintag ut. Många skulle säga att det är väldigt lite, men det är bra mängd för mig. Se det som ett exempel att jämföra din egen kost med. jag är 182 cm lång och väger 80 hyffsat hårda kilon.

Morgonmål:
80 g basmüssli
en frukt
halvliter mjölk
två skivor rågbröd med 50 g ost.

Lunch:
180 g kött eller 200 fisk eller 170 g kyckling eller en burk tonfisk
400 g potatis eller 80 g fullkornsris eller 80 g rågpasta
200 g grönsaker
10 g rapsolja
vatten

Middag:
Samma som lunchen, men annan kombination livsmedel.

Kvällsmat:
två ägg
två skivor rågbröd med 50 g ost
30 g nötter
20 g proteinpulver

Ibland äter jag bara tre gånger om dagen. Det är ingen skillnad på antal måltider, så länge jag får i mig allt detta under en dag.

Har sj funderat på att styra upp mina matvanor lite. Hur mkt energi/kalorier snittar du på en dag med detta?

fajiwara
2007-09-25, 11:47
bara kräng överdrivet mycket , du behöver inte sitta och mäta upp allting , käka typ varm mat 4ggr om dan och frukost i form av, låt säga mackor och fil ( fusna bär) lawl ! :D

Raggis
2007-09-25, 14:41
bara kräng överdrivet mycket , du behöver inte sitta och mäta upp allting , käka typ varm mat 4ggr om dan och frukost i form av, låt säga mackor och fil ( fusna bär) lawl ! :D

Varför just varm mat?

stefan__
2007-09-25, 14:44
Nu kanske du skrev fel men läs igenom det du skriver innan du skickar det ;)
Stackars killen kanske tror dig nu...men som tur är finns det fler här som kan visa vad dem kan. Detta påstående är fel iaf. Punkt

Jag skrev inte fel. Det inte var ett generellt påstående (läste du hela inlägget?).

Börjar han träna så kommer han att äta mera. Det är en enklare metod än att försöka trycka i sig mat.

Om 'killen' nu tror mig så skulle det inte skada.

För att kommentera det tredje inlägget; att äta tre gånger om dagen kanske är rätt metod för Viktor. Han har dessutom diabetes. Frukost-Lunch-Middag med mellanmål är åtminstone vad som borde hinnas med.

Slartibartfast
2007-09-25, 15:02
Har sj funderat på att styra upp mina matvanor lite. Hur mkt energi/kalorier snittar du på en dag med detta?

Det är ungefär 2900 kcal. Jag står ganska stilla på den mängden.

Spawn
2007-09-25, 15:28
Det är ungefär 2900 kcal. Jag står ganska stilla på den mängden.

Det är ju rätt najs.

Detta är min dag-
frulle: 2 dl gröt med ca 4 dl mjölk, 4 knäckebröd med leverpastej
Träning: Protein,kreatin,kolhydratkoncentrat tillskott
Lunch: ngt morsan lagat ihop idag blev det tacos
Middag: Brukar bli köttliknande kanske ngt med pasta/potatis

Ingen aning om vad jag snittar i kalorier och säkert svårt att se på min detaljerade beskrivning men går upp rätt okey på detta.

viktor.larsson
2007-09-25, 17:14
bara kräng överdrivet mycket , du behöver inte sitta och mäta upp allting , käka typ varm mat 4ggr om dan och frukost i form av, låt säga mackor och fil ( fusna bär) lawl ! :D

Well, jag tror på att göra saker någorlunda rätt från början, så blir det lite lättare senare.

Gick in och köpte 3kg Mega Mass 2000 och skall även ge det ett försök. Skall även in och boka ett nytt besök hos en personlig tränare på SATS.

Nu är det off till Willy's för att handla frukt, oljor, nötter, pasta, tonfisk och diverse.

Slartibartfast
2007-09-25, 17:45
Har för mig att proteinet i Mega Mass är kollagen som är bokstavligen värdelöst. Men jag kan ha fel.

Koloftw
2007-09-26, 09:43
Well, jag tror på att göra saker någorlunda rätt från början, så blir det lite lättare senare.

Gick in och köpte 3kg Mega Mass 2000 och skall även ge det ett försök. Skall även in och boka ett nytt besök hos en personlig tränare på SATS.

Nu är det off till Willy's för att handla frukt, oljor, nötter, pasta, tonfisk och diverse.

Be om pengarna tillbaka, det är "hydrolyserat kollagenprotein" i, helt värdelöst.

viktor.larsson
2007-09-26, 12:12
Be om pengarna tillbaka, det är "hydrolyserat kollagenprotein" i, helt värdelöst.

Det där säger mig väldigt lite, men jag ger det ett försök ett tag!

Koloftw
2007-09-26, 13:52
Kollagen är helt värdelöst och kan inte användas i proteinsyntesen, tyvärr.

viktor.larsson
2007-10-01, 17:04
Kan meddela att jag har gått upp 3 kg sedan denna tråden skrevs. Käkar ganska friskt nu.


---
Frukost:
2 rågbröd med ost / 250ml Mega Mass 2000 med Röd mjölk + en frukt eller
1 rågbröd med keso / 250ml Mega Mass 2000 med Röd mjölk + en frukt eller
1 rågbröd med skinka samt paprika med Musli samt 3,6% fil (Har märkt hur jävla svårt det skall vara att hitta en fil som faktiskt innehåller fett bland alla dessa "Lätt"-filer.) + en frukt

Mellanmål
Frukt

Lunch
Mat som jag har gjort storkok (Lasagne med fullkornsplattor t.ex) samt mycket bröd till / Extra linfrölja

Mellanmål
Frukt

Middag
Så mycket som möjligt, baljväxter, bröd, ganska tung mat i allmänhet. Mycket olja / smör.

Kvällen:
Rågbröd med diverse på samt en hutt med Gainers Mega Mass igen.

----

Ingen aning om hur mycket kalorier / dag det blir, men det verkar funka rätt bra. Skall fortskrida på dieten samt komma igång med träningen.

Eddie Vedder
2007-10-01, 17:08
samt 3,6% fil (Har märkt hur jävla svårt det skall vara att hitta en fil som faktiskt innehåller fett bland alla dessa "Lätt"-filer.)

Då kan jag tipsa dig om att titta lite åt sidan bland yoghurten. Personligen tycker jag yoghurt är godare än fil, och definitivt godare än mjölk. Dessutom kan du verkligen komma upp i högre fettandel då, finns yoghurt med 10% fett i vanligt enliterspaket. Finns även någon som är 4-5% om jag inte minns fel.

Jag har aldrig testat dom men 3% är ju godare än lättvarianter så ännu fetare borde ju enligt logikens regler vara ännu godare (om man som jag uppskattar lite fetare mat).