handdator

Visa fullständig version : Kan man koppla handkontroller, mus och tangentbord till USB-hub?


PowPow
2007-09-24, 20:34
Ja, som titeln lyder.
Jag vet att folk använder nätverksanslutna USB-hubbar för att koppla in skrivare t.ex., men skulle det kunna fungera med handkontroller och liknande också? Eller tror ni det blir någon delay?

Mitt "problem" är att min dator står ganska långt från mitt vardagsrum där jag har min TV. Jag har en trådlös RF-fjärrkontroll så att jag kan styra mitt mediacenter, men hur ska jag gå till väga om jag vill koppla in t.ex. en handkontroll eller ett tangentbord? De trådlösa är ju inte direkt kända för sina långa räckvidder.

Man skulle kunna köpa speciella USB förlängninssladdar och dra, men det känns som om det blir oerhört många sladdar.

Tacksam för input.

Rahf
2007-09-24, 20:36
Skulle tro att precisionen sänks en aning om du kör trådlöst USB. Finns det inte bättre förlängningskablage då?

PowPow
2007-09-24, 20:38
Skulle tro att precisionen sänks en aning om du kör trådlöst USB. Finns det inte bättre förlängningskablage då?

Bättre än USB? Eller hur menar du?

Det finns ju speciella USB-sladdar som ska klara långa avstånd (nån slags inbyggd repeater antar jag). Men det blir ju en massa sladdar, som jag skrev.

Litecore
2007-09-24, 20:40
Bättre än USB? Eller hur menar du?

Det finns ju speciella USB-sladdar som ska klara långa avstånd (nån slags inbyggd repeater antar jag). Men det blir ju en massa sladdar, som jag skrev.
usb-kablar med längder över 5 meter är inte rekomenderat för fullgod överföring utan repeater..

PowPow
2007-09-24, 20:42
usb-kablar med längder över 5 meter är inte rekomenderat för fullgod överföring utan repeater..

Nej, det är därför man ska köpa såna som har inbyggd repeater. Lol, fan vad tröga ni är idag. Eller så är det jag som är trög. :D

Men det känns som om det borde finnas en bättre lösning. Så som en nätverksansluten USB-hubb. Om det nu fungerar.

PowPow
2007-09-24, 20:48
Här är exempel på sån USB-sladd jag menade:
http://www.partman.se/product/product.asp?id=3460

Sen fanns det sånhär också:
http://www.partman.se/product/product.asp?id=4180
Förälängning över ethernetkabel.

Kanske man skulle kunna koppla
Datorns USB-utgång -> USB-förlängning med TP-kabel -> USB-sladd till USB-hubb -> Handkontroller m.m.

?

hahavaffan
2007-09-24, 22:38
Kanske man skulle kunna koppla
Datorns USB-utgång -> USB-förlängning med TP-kabel -> USB-sladd till USB-hubb -> Handkontroller m.m.

?Borde väl funka? Det är ju inga stora mängder data som skickas, så bandbredden lär ju räcka. Men jag vet inte hur det blir med delay, det kanske inte blir världens bästa responstid. Men jag gissar.

PowPow
2007-09-24, 22:40
Borde väl funka? Det är ju inga stora mängder data som skickas, så bandbredden lär ju räcka. Men jag vet inte hur det blir med delay, det kanske inte blir världens bästa responstid. Men jag gissar.

Så tänker jag med. Det är bara 1.1 som stödjs, men som du säger så är det ju inte så mycket information som skickas.

Men ja.. lång sladd kan ju bli delay, och det funkar ju inte om man ska spela spel /=