handdator

Visa fullständig version : Tar i = huvudvärk ??


brolinho
2007-09-24, 18:59
När jag tar i, alltså efter några reps in på på första övningen varje gympass, så får jag ont i bakhuvudet. Det började när jag tränade med instruktören och verkligen pushade sönder mig totalt, har aldrig varit så slut efter ett pass.

Svårt för er att veta, men vad kan det möjligtvis vara för fel? Har aldrig fått det förr och nu kommer det varje gympass, väldigt jobbigt då jag blir opepp på att träna..

MaW
2007-09-24, 19:06
jag hade något liknande i sommras... satt och körde svintunga benpressar... rätt som det är högg det till i skallen... det gjorde så ont att jag var tvungen att avbryta passet...
Huvudvärken la sig sedan.. men så fort jag gjorde något ansträngande så kom det tillbaka... det räckte att pulsen höjdes lite...

Jag läste vad jag hittade på nätet, det hade något med blodkälen i bakhuvudet/nacken att göra...

Jag vilade helt i 5-7 dagar så var det helt borta sen...

Så jag tycker att du ska vila från allt jobbigt i några dagar.

brolinho
2007-09-24, 19:14
Oj det låter exakt som mig, det var nämligen vid benpressen som jag kände huvudsmärtan. Och den kommer tillbaka så fort jag börjar som du säger höjja pulsen. Får ta och vila den här veckan då.. fan jag som preciis kommit igång med ökningen!

MaW
2007-09-24, 19:16
låter som en bra idé.... jag försökte att köra några pass innan jag vilade, men det gjorde ju så ont att man mådde illa (är man dum och envis så är man)

PiNG.
2007-09-24, 21:35
Fick liknande för några år sen när jag körde tungt bröstpass... Smällde till i bakhuvudet precis som någon larmat ett bollträ i huvet... Blev lite skraj men de la sig på några dagar å jag har aldrig känt de igen efter det.

Så vila är nog receptet ;)

Insidedoubt
2007-09-24, 22:22
Jag har samma problem:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101496

Batman
2007-09-25, 17:50
coolt, nytt fenomen.
Tänk nu på att Elvis dog av att ett blodkärl sprack i huvudet.

panzerpig
2007-09-25, 18:02
jag hade samma problem när jag var relativt ny med att träna, vad jag läste mig till och fick höra då var detta:
tänk på att inte hålla andan under tunga lyft, du höjer blodtrycket rejält och man kan få migrän och liknande. har för mig att detta kallas för blixthuvudvärk eller nått sånt.

brolinho
2007-09-25, 22:48
Alltså nu märkte jag att det inte bara är vid styrketräning, utan även sexuella händelser, och det är ju väldigt tråkigt. Jag fick också väldigt ont i "ringtån" samtidigt, den liksom pulserade i smärtvågor.

Säker på att jag bara ska vila o inte uppsöka läkare?

panzerpig
2007-09-25, 23:00
exakt så hade jag. jag fick otroligt ont i huvudet vid styrketräning och vid sex. gick till läkare och dom tog det väldigt allvarligt, gjorde ryggmärgsprov (aj!) för att kolla om jag haft nån blödning i hjärnan, det ska tydligen synas i ryggmärgsvätskan då. dom hittade inget. det kan vara en aneurysm (åderbråck på ett blodkärl i huvudet vilket är tokfarligt om det brister. dom hittade inget och efter att jag sökt vidare på egen hand hittade jag just det där med andning och blodtryck, det har funkat för mig, får inte så ont längre (kanske växte bort på nått sätt?) jag var typ 17 när detta hände (32 nu). Vet inte om det kan ha att göra med blodtryck osv i tonåren?
det är säkert ingen fara, men kolla med en läkare ändå, så du blir 100% säker.

mangs
2007-09-26, 14:23
Många som får träningsvärk under styrketräningen får det pga att de andas fel. Tänk på att fylla på med nytt syre mellan varje repetition, ffa i tunga övningar. När det är riktigt tungt håller jag buktrycket i negativa fasen men sipprar ut lite luft i positiva fasen. Har aldrig huvudvärk nu för tiden.

Dock, i ditt fall lät det som något annat. Om du fick riktigt ont bör du nog uppsöka läkare.


Har själv i tonåren fått en känsla av att det smäller till i bakskallen och liksom bränner i bakhuvudet och ner i nacken. Gick dock över efter några minuter men med lätt huvudvärk som följd. De gånger jag fick det var när jag satt ner på en lektion så det hade inget med ansträngning att göra.