handdator

Visa fullständig version : Goodmornings


Lillgrabben
2003-04-17, 17:03
Provade för första gången på flera år att köra goodmornings på veckans rygg/marklyftsdag, snacka om att det tog bra! Nästan för bra..... :smokin:

Jag har idag ruskig träningsvärk i hela baksidan av kroppen, ändå från hamstrings upp till nacken - tror jag ska fortsätta med övningen ett tag så jag får se vad det leder till! Känns som om att det är något att satsa på för framtiden.

Brukade köra goodmornings förut ibland men den övningen har på senare år fått stå tillbaka för andra övningar. Det är inte ofta man ser folk köra goodmornings nuförtiden men jag kan verkligen rekommendera den övningen.


MVH

Majjor
2003-04-18, 11:14
Hur kör man dem då?

Allan
2003-04-18, 11:17
http://www.exrx.net/AnimatedEx/ErectorSpinae/BBBentKneeGoodMorning.gif


allan

Slartibartfast
2003-04-18, 12:49
Vissa hävdar att goodmornings förstör ryggen. Ligger det nåt i det eller är vissa bara bräckliga mesar?

Har funderat på att köra lite goodmornings, men jag är lite orolig. Jag är nämligen en bräcklig mes.

Ingo
2003-04-18, 12:51
Riktigt jobbig övning, skön som fan dock, men som sagt.. riktigt jobbig :hbang:


Det gäller dock att inte köra för tungt i den, vilket iofs säger sig själv ganska mkt... :)

Allan
2003-04-18, 12:52
Originally posted by Slartibartfast
Vissa hävdar att goodmornings förstör ryggen. Ligger det nåt i det eller är vissa bara bräckliga mesar?

Har funderat på att köra lite goodmornings, men jag är lite orolig. Jag är nämligen en bräcklig mes.

Börja på tom stång. De flesta är så stela i nedre ryggen att bara rörelsen i sig kommer att få det att sträcka bra både i kors, rumpa och baklår. Efter ett tag kommer du att kunna lägga på rejält med vikt (om du tycker det är nödvändigt)

allan

Majjor
2003-04-18, 13:16
Den får man ju testa:bow:

feldtarn
2003-04-18, 13:22
Tråkigt om man inte orkar upp bara:D

Men jag tycker det är en bra övning annars!

Nils
2003-04-18, 14:17
Vad är fördelen jämfört med raka marklyft?
Det känns säkrare att hålla stången i händerna än att ha den bakom nacken när jag skall böja mig ner.
Nils

Spud
2003-04-18, 17:55
den där ser riktigt livsfarlig ut, kul att skalla golvet om man inte orkar. :(

Allan
2003-04-18, 18:31
Just raka mark är en riktig skademaskin, av den enkla anledningen att den är lätt att lära sig, lätt att utföra och lätt att göra illa sig i. Goodmornings ser mycket krångligare ut (men är det inte) och gör att man skärper sig mycket mer med utförandet.
Det andra är att just goodmornings är fixerad i sitt utförande. Man gör den på ett sätt - med rak rygg, nästan lite svankad genom hela rörelsen. Därvidlag jobbar den korsryggen lite högre upp än just raka mark.
Och sedan är ju också raka mark icke primärt en korsryggsövning utan en övning för baksidan av låret.


allan

Nils
2003-04-20, 13:29
OK, vikten ligger i det jobbiga området mycket nära precis ovanför vad den gör när man håller den i armarna i alla fall enligt bilden.
Så vad sägs om att göra de "raka" marken med samma benböjning som gubben verkar ha i goodmornings bilden.
Då måste den väl i alla fall vara samma sak om man kan hålla strikt teknik??
:confused:
Nils