handdator

Visa fullständig version : Vart köper jag billiga längdskidor?


TcAnders
2007-09-23, 20:42
Tjenare!

Jag är lite fel ute då jag anar att längdskidorna var billiga i våras när snön FÖRSVANN och inte nu när den kanske är på G..
Men jag ska köpa mig ett par ändå..

Finns det någon webshop eller liknande där man kan köpa dom? Eller är det kanske billigast att gå till Intersport, Team sportia eller Stadium?..
Vad brukar priset ligga på dom billigaste skidorna?.. jag har enbart tänkt använda dom till bra vinterträning då jag kör motocross under vår/sommar/höst och därför behöver jag inte några superduper..

Nå, hjälp mig nu tack!

// Anders

Pudzianovski
2007-09-23, 20:58
Du kan ju kolla blocket om du inte redan gjort det.

TcAnders
2007-09-23, 21:01
Aaah, Det var ett bra tips.. Det hade jag helt glömt av!

// Anders

Crille666
2007-09-23, 21:03
Polders.se

TcAnders
2007-09-23, 21:04
Polders.se

Funkar inte?


Angående blocket, det verkar inte vara någe vidare.. Viktklasserna där på åkarna verkar enbart ligga runt 50kg?!?!..!

// Anders

Pudzianovski
2007-09-23, 21:06
Funkar inte?

// Anders

http://www.polder.se/

jakke
2007-09-23, 21:06
Du måste pröva ut ett par längdskidor. Har du fel "spann" så blir dom omöjliga att åka på.

wintersnowdrift
2007-09-23, 21:42
Definiera "billig".

Precis som jakke säger måste skidorna ha rätt spann för att öht vara tjänliga att åka på, enligt min mening. Ett par skidor som sköts rätt håller dessutom i många år. 16-1800 bör du nog räkna med för att få en skida som är rolig att träna med. Se det som en investering.

//Kristin

TcAnders
2007-09-24, 07:21
Billig = Så billigt som möjligt nästan..

wintersnowdrift: 1600-1800:- för enbart skidan då?.. Eller pratar du om kompletta satser?
Jag har noll koll på hur priserna står sig..

// Anders

jogustaf
2007-09-24, 07:46
Team Sportia brukar ha utförsäljning på förra årets modeller nu under hösten. En av Sveriges bästa längdskidbutiker finns i Skinnskatteberg. Runes Sport (Team Sportia) de har en helg där de har jätteskidrea varje år.

brobban
2007-09-24, 12:49
Team Sportia brukar ha utförsäljning på förra årets modeller nu under hösten. En av Sveriges bästa längdskidbutiker finns i Skinnskatteberg. Runes Sport (Team Sportia) de har en helg där de har jätteskidrea varje år.Skulle faktiskt precis tipsa om den butiken men du var snabbare, det är en kanonbra butik med kunnig personal till skillnad mot många andra sportbutiker där någon tjomme som aldrig stått på ett par längdskidor har läst lite i en broschyr och sedan säljer. Värt att åka dit, men som med allt annat här i livet - Man får vad man betalar för.

TcAnders
2007-09-24, 18:40
Team sportia it is then!.. Jag får dra mig dit på fredag och snacka lite med dom..

Tack!
// Anders

Pontus
2010-02-07, 12:57
Kan man välja olika spann på skidorna när man köper ett billigt paket på tex Team sportia för 1500kr?

http://www.teamsportia.se/produkter/langdakning/skidor/salomon/salomon-elite-5-classic/

Jag är sugen på att köpa ett par skidor, men det känns som att det kommer sluta med att det inte blir nåt eftersom de billiga paketen tydligen alltid är skit osv, "man får vad man betalar för" osv. Vill bara ha ett par så att man kommer ut i snön någon gång, men är de helt värdelösa med fel spann är det ju tyligen ingen idé att åka.

wintersnowdrift
2010-02-07, 19:59
Kan man välja olika spann på skidorna när man köper ett billigt paket på tex Team sportia för 1500kr?

http://www.teamsportia.se/produkter/langdakning/skidor/salomon/salomon-elite-5-classic/

Jag är sugen på att köpa ett par skidor, men det känns som att det kommer sluta med att det inte blir nåt eftersom de billiga paketen tydligen alltid är skit osv, "man får vad man betalar för" osv. Vill bara ha ett par så att man kommer ut i snön någon gång, men är de helt värdelösa med fel spann är det ju tyligen ingen idé att åka.

Jadå, så gott som alla nya skidor oavsett prisklass finns i olika längder (=olika spann, ju längre skida desto hårdare spann). För dyrare skidor brukar det på samma längd finnas både mjukare och hårdare skidor.

Du behöver inte proffsskidor om du bara vill ut och tuffa runt i spåret (har du tänkt träna hårt eller t.ex. åka Vasaloppet är det en annan femma). Det som brukar vara sämst i billiga paket är pjäxorna, men det går ju att uppgradera efter hand också.

Om du hittar ett par skidor som passar dig så köp! I sportbutiken där jag extraknäcker är nästan allt slut, och det samma gäller vår leverantörs lager då trycket varit extremt högt på skidor denna smått otroliga snövinter. Man kan aldrig ha för många skidor heller, så tycker du att det är roligt och vill satsa hårdare nästa säsong är det bara att köpa ett bättre par ;).

//Kristin

Pontus
2010-02-07, 20:57
Jag var på Team Sportia och kollade (Stadium och Intersport var dyrare), men det var som sagt ganska slut i butiken. De skulle få in nya nu i veckan, men inget av de billigaste passade mig som är 192cm lång, 92kg och har storlek 47 i skor... Ville helst ha några vallningsfria som de kallas men får köpa de lite dyrare mellan 2000-2500kr istället där man måste hålla på med eländet att välja valla.

Kan man åka med vanliga längdskidor i naturen där inga spår finns (sjö/skog), eller kan man lika gärna gå då?

brobban
2010-02-07, 21:26
Kan man åka med vanliga längdskidor i naturen där inga spår finns (sjö/skog), eller kan man lika gärna gå då?Nej det kommer gå åt helvete vanliga längdskidor är för smala, ska du åka i terrängen bör du har bredare och längre skidor, liknande "vita blixten". Finns på jakt och friluftssidor och liknande. Åka på sjö borde funka rätt bra med vanliga längdskidor ifall det är lite snö, men ska du ut och bröta i terrängen kommer det vara hopplöst.