handdator

Visa fullständig version : att byta ut nå övning varje gång man tränar


piraten99
2007-09-23, 19:29
att byta ut nå övning varje gång man tränar..är det bara bra?

Solve
2007-09-23, 19:30
de beror ju på... du ska ju träna muskeln från alla håll, tränar du triceps med 3övningar normalt behöver du ju inte byta :)
fast variation är ju aldrig fel och det blir kanske lite roligare i längden

Doctor Snuggles
2007-09-23, 19:34
Det beror nog på, hur många övningar du roterar t.ex. För många och nervsystemets anpassning kanske inte kommer ske lika snabbt (= du blir inte stark lika snabbt och kan därför inte pressa musklerna till utveckling lika fort). Men generellt så funkar det säkert bra. Annars så kan man rotera övningar på andra sätt som kanske är bättre, t.ex köra tungt en period, och lättare en annan. Köra en övning tills du når en platå (d.v.s inte ökar märkbart över 2-3 pass) och sen byta osv. Det är ingen exakt vetenskap.

Degpekka
2007-09-23, 19:39
jag byter övningar/schema så gott som varje vecka.. och det funkar alldeles lysande! :thumbup:

bänkpress
2007-09-23, 19:48
byter när jag känner att övningen har gjort sitt, efter ett par pass, det blir både roligare och bättre med variation.
ibland nöter jag dock på en övning flera veckor i streck för att få in tekniken ordentligt.

JohnRick
2007-09-23, 20:21
En bra övning är en bra övning. Byta ska man, men gör man det för ofta blir det svårt att hålla koll på progressionen i den specifika övningen.

pragmatist
2007-09-23, 21:23
Det råder delade meningar i denna fråga. Vissa byter ut övningar hela tiden (eller så fort de inte gör framsteg i den längre), andra identifierar övningar som de tycker ger mest och byter så gott som aldrig ut dem. I bägge kategorierna hittar man elit i både styrkelyft och bodybuilding.

Så vitt jag vet finns det dock inget forskningsstöd för att variation är nödvändigt för att stimulera tillväxt eller att kroppen skulle "vänja sig" vid en viss övning. Troligen är det så att variation är bra för att det stimulerar lite olika muskelfibrer helt enkelt.

nutz
2007-09-24, 12:43
Asså, man sliter ju ut en övning efter ett tag. Det är roligare att variera.

piraten99
2007-09-24, 15:35
om man är van att börja tex ryggpasset med latsdrag och sen efter några veckor så känner man att "nej, nu står det stilla i maskineriet" då brukar jag börja med stångrodd istället och köra latsdrag som 2:a övning. är det nån skillnad på vilken övning man börjar på?

nutz
2007-09-25, 08:10
om man är van att börja tex ryggpasset med latsdrag och sen efter några veckor så känner man att "nej, nu står det stilla i maskineriet" då brukar jag börja med stångrodd istället och köra latsdrag som 2:a övning. är det nån skillnad på vilken övning man börjar på?

Övningen får ju en viss prioritet eftersom du kommer att vara utvilad och således starkas i den övningen.

Anders The Peak
2007-09-25, 08:38
För majoriteten av de som tränar bör man köra sina upplägg minst 12 veckor för att kunna följa utvecklingen och kunna vara progressiv.

För min del som har en träningskarrär som har varit mycket lång och har redan nått mitt genetiska max, och har i dagsläget svårt att nå upp till det. Nuförtiden har inte övningarna så stor betydelse utan allt går på rutin och progressiviteten är också rutin så man slänger om övningarna beroende på en stång eller maskin är upptagen eller att man inte känner för att träna just den övningen.

Men en träningsstruktur har man alltid klar för sig:thumbup:

piraten99
2007-09-25, 15:21
igår hade jag tänkt köra bröst och hade ett schema med de övningar jag hade tänkt köra. men båda bänkpressarna var ju upptagna och jag fick isåfall vänta och det skulle ha tagit 15 minuter (efter att jag värmt upp på cykel). så då tog jag hantlar och körde hantelbänkpress istället och efter den övningen var lutande bänkpress upptagen (den som jag enligt schemat ska köra) så då gjorde jag flyes istället och sen tog jag en bänk och körde lutande i smithen.

det blev ju helt annorlunda pågrund av att man gymmar på en tid med mkt folk