handdator

Visa fullständig version : Överdriven träning?


Solve
2007-09-23, 17:25
Tjena grabbar (o tjejer) har använt den här sidan riktigt mycket förut och sökt på osv. men nu blev jag äntligen medlem och tänkte fråga er kunniga om min träning.

Jag är 16år väger just nu 81kg är 190cm lång och spelar innebandy på mellanhög nivå... Jag har tränat på gym och sprunit i 2månader nu, den senaste månaden har jag kört efter detta program och undrar om det behöver finslipas något, många av mina kompisar säger att det låter jävligt tufft men jag har inga problem med det. Det ser hur som helst ut såhär:

Måndag:
Gym: Tex. Biceps, rygg, mage 2övningar 3set 12rep/övning
Löpning: 5-10km

Tisdag:
Axlar, bröst 2övningar 3set 12rep

Onsdag:
Triceps, Mage
Innebandy

Torsdag:
Löpning

Fredag:
Lår 5set 10rep
Vader 5set 10rep
Biceps, Triceps

Lördag:
Löpning

Söndag:
Oftast innebandy-match annars löpning/vila

Men jag skiftar mellan muskelgrupperna i passen, och ibland lägger jag in mer rygg ibland något extra pass axlar.

Hur kan jag göra för att förbättra min träning? Tänkt att ha en rätt krallig överkropp och något mer smidig och explosiv underkropp

Tack på förhand

//Sölve

thatkrillesshow
2007-09-23, 18:02
Lite vila skulle ju sitta fint;)

gibfel
2007-09-23, 18:02
Tycker inte det verkar överdrivet för fem öre. Om jag var du skulle jag lägga ihop 2 av passen så att det blev en ledig dag. Känner själv hur jag börjar pumpas ut rejält nu efter 1månads konstant helkroppsträningspass.

Jones
2007-09-23, 19:32
Jag hade gärna vilat mer... Höll också på sådär när jag var i din ålder. 7 innebandypass i veckan och fyra på gym, trodde jag klarade av det... Dock märkte jag en stor skillnad när jag minskade antalet pass både gällande återhämtningen, muskelutvecklingen och kanske framförallt att jag orkade ta ut mig mycket mer när jag väl tränade.

pragmatist
2007-09-23, 21:35
Äh, kör på och se vad som händer. Det finns massor av idrottare som tränar så där mycket (eller mer) och dessutom spelar matcher o.s.v. en stor del av året. Däremot kan man ju säga att så pass mycket löpning knappast lär göra det lättare för dig att bli stor och stark.

Olsson
2007-09-23, 22:35
Är ju ingen direkt märkvärdig träningsmängd.
Har du match på söndagen så vila på lördagen så du är pigg på matchen. Har du ingen match så vila på lördag eller söndag. Vill du tvunget köra löppasset så gör det tisdagen eller fredagen.

Sen skulle jag varierat träningen mer och periodisera den.

Tricklev
2007-09-23, 22:42
Att du orkar köra triceps dagen efter axlar och bröst är ju beundransvärt i sig dock, inte en chans att min kropp hade orkat det.

stahlberg
2007-09-24, 04:50
Jag är tyvärr off-topic. Men jag kan inte låta bli att säga det. Nämligen dethär : Jag blir alltid lika förvånad när jag råkar på människor som tränar sin egen huvudgren (i detta fall innebandy) bara två gånger i veckan, och sedan allt möjligt annat t.ex sju gånger i veckan.

Solve
2007-09-24, 08:37
Tricklev:
Om jag har träningsverk så byter jag ut olika muskler så att det ska passa, är väldigt flexibel, men jag kör alltid alla muskler på den veckan men dagarna skiftar väldigt...

Stahlberg:

Min innebandy är inte på elitnivå och jag spelar den mest för att det är jävligt kul än så länge, men om jag närmar mej superligan så får jag väl korrigera schemat lite mer :D

Tack för alla svaren kommer nog ta en extra dag ledigt...