handdator

Visa fullständig version : Träning inför polishögskolan?


mela
2007-09-23, 14:34
Hej,
jag har innan bara tränat för styrka och massa, men har ändrat inriktning och måste nu träna mer kondition, uthållighet och smidighet. Har därför kollat lite på pass osv och vill ha kritik på följande schema:

Måndag: Styrka - Ben
Tisdag: Pass – Energi(kampsportsinspierarat) eller Box
Onsdag: Vila
Torsdag: Pass - Spinning eller Step
Fredag: Stryka – Pull (rygg, biceps, mage)
Lördag: Vila kanske yoga om ork och motivation finns
Söndag: Styrka – Push (bröst, axlar, triceps)

Jax
2007-09-23, 14:40
I min ögon ser det där schemat bara ut att vara inriktat på styrka. Bara ett av passen jag kan gå med på är konditionsinriktat och det är spinning. Och beroende på hur det utförs så kan man väl se effekten av det som ganska relativ. Vill du ha bättre kondition så får du nog lägga in minst två riktigt konditionspass i veckan.

mela
2007-09-23, 14:41
I min ögon ser det där schemat bara ut att vara inriktat på styrka. Bara ett av passen jag kan gå med på är konditionsinriktat och det är spinning. Och beroende på hur det utförs så kan man väl se effekten av det som ganska relativ. Vill du ha bättre kondition så får du nog lägga in minst två riktigt konditionspass i veckan.

Både box, step och energi är konditionsinriktat.

Jax
2007-09-23, 14:50
Både box, step och energi är konditionsinriktat.
Finns folk som påstår det...

mela
2007-09-23, 14:51
Finns folk som påstår det...

beror ju på hur hårt man pressar sig själv. Går att mesa igenom passen men kör man hårt så är det bra jobbigt.

Jag kommer att köra löpning på bandet efter styrkepassen också, men jag ger mig inte ut och springer i skogen osv. Hell no.

Jax
2007-09-23, 14:52
För att inte vara så dryg:

Det jag menar är att om du nu vill ha bättre kondition och som jag uppfattar det ganska snabbt så bör du satsa på riktigt konditionsträning. Alltså träning där du under en längre tid har ordentlig puls så att hjärtat får jobba ordentligt. Box är jobbigt, absolut. Däremot hävdar jag bestämt att ett löp/cykel/skid/simpass motsv ger betydligt mer.

Fartman
2007-09-23, 15:01
Har du kommit in ännu? Annars kan det ju vara en idé att träna på just dom momenten som dom testar på uttagningarna. Tex löpning är nog inte så dum idé att träna om du vill göra bra ifrån dig på coopers.

mela
2007-09-23, 15:02
Har du kommit in ännu? Annars kan det ju vara en idé att träna på just dom momenten som dom testar på uttagningarna. Tex löpning är nog inte så dum idé att träna om du vill göra bra ifrån dig på coopers.

Nej, men det gäller ju att vara ute i god tid. Jag vet att coopertestet är med, sedan är det ju hinderbanor också. Jag känner en del poliser och hoppas att de kan hjälpa mig en del också.

mela
2007-09-23, 15:04
Kan f.ö. inte köra löpträning särskilt mycket förrän mitt knä har fixat sig. Så det får bli mer spinning eller liknande, men det är inte jobbigt på samma sätt.

Jax
2007-09-23, 15:05
Nej, men det gäller ju att vara ute i god tid. Jag vet att coopertestet är med, sedan är det ju hinderbanor också. Jag känner en del poliser och hoppas att de kan hjälpa mig en del också.
Vet inte hur hinderbanorna se ut, men det kan vara en idé att försöka leta rätt på en hinderbana att träna på. Du kan tjäna massor av tid och kraft på bra teknik.

mela
2007-09-23, 15:07
Vet inte hur hinderbanorna se ut, men det kan vara en idé att försöka leta rätt på en hinderbana att träna på. Du kan tjäna massor av tid och kraft på bra teknik.

Jo jag vet. Därför ska jag fjäska med mina polisvänner. Men är väl inte kompis med Partilles polischef helt i onödan :D

Träningsschemat lär inte kunna hållas helt heller, för jag vet inte hur mitt jobbschema kommer att se ut. Jobb på shell, så det kan bli kvällar och nätter osv.

Spiffy
2007-09-23, 15:20
Jo jag vet. Därför ska jag fjäska med mina polisvänner. Men är väl inte kompis med Partilles polischef helt i onödan :D

Träningsschemat lär inte kunna hållas helt heller, för jag vet inte hur mitt jobbschema kommer att se ut. Jobb på shell, så det kan bli kvällar och nätter osv.

då passar det ju utmärkt att tvinga på dig löparskorna de dagarna så du får löpvana inför cooper. När knäet är helt såklart.

mela
2007-09-23, 15:22
då passar det ju utmärkt att tvinga på dig löparskorna de dagarna så du får löpvana inför cooper. När knäet är helt såklart.

Tänkte köra annan cardio och rehabträning för knät, sedan börja löpa i vår typ.

Vinter
2007-09-23, 19:04
http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/3474/4637/1_Fysiska_prov_Svenska04.pdf

Lite intressant om du inte redan läst det. Inte några superfysiska test, men löpning hjälper nog en aning.

Degpekka
2007-09-23, 20:43
öhm.. hinderbanan finns ju utritad på polisens hemsida... och den är väl i klass med lekskola ungefär! :) Vad jag vet så är dem fysiska testen bara för att förhindra att soffliggande lasse 59 som aldrig sprungit i hela sitt liv kommer in. Är man hyffsat tränad klarar man nog testen galant... Nu snackar vi psh och inte NIS ;D

Btw, om du söker i vår kanske vi ses på intagningsproven! :thumbup:

gibfel
2007-09-23, 21:08
öhm.. hinderbanan finns ju utritad på polisens hemsida... och den är väl i klass med lekskola ungefär! :) Vad jag vet så är dem fysiska testen bara för att förhindra att soffliggande lasse 59 som aldrig sprungit i hela sitt liv kommer in. Är man hyffsat tränad klarar man nog testen galant... Nu snackar vi psh och inte NIS ;D

Btw, om du söker i vår kanske vi ses på intagningsproven! :thumbup:


+1 Dom där testvärdena är ju knappast något man måste va athlete för att klara. Kommer nog du klara mela.

skaparn
2007-09-23, 22:15
beror ju på hur hårt man pressar sig själv. Går att mesa igenom passen men kör man hårt så är det bra jobbigt.

Jag kommer att köra löpning på bandet efter styrkepassen också, men jag ger mig inte ut och springer i skogen osv. Hell no.

Av att springa på löpband blir man bra på att springa på löpband. Jag känner ingen som blivit bra på något genom att träna på redskap som inomhusträningen erbjuder. Inte heller cykling är särskilt överförbart. Man tränar upp konditionen och benen på en trainer men saknar det där sista - man blir helt enkelt inte snabb. Samma gäller löpning. Och till syvende och sist är snabbhet det ultimata målet, oavsett om det är för att komma först eller klara en tidsgräns.

Ditt schema innehöll precis som Jax skrev väldigt lite konditionsträning. Och eftersom jag inte räds att vara dryg; box step och dance är måhända konditionsinriktat i den bemärkelse att du kommer andas något oftare per minut än vad du gjorde ifall man sitter i en soffa, men att hävda att det är något annat än lite avancerad motion är att ta det på för stort allvar. Vill du verkligen träna konditionen finns inga mysiga genvägar via lekfulla aerobicspass. Att folk svettas betyder inte att de uträtta något vettigt, om inte svettas är ändamålet vill säga.

Varför öva CS för att bli bra på Q3 när du gör bäst i att öva Q3?

Mpet
2007-09-23, 22:42
Jag pluggar på phs i solna och kan med hande på hjärtat säga att om man har en hyffsad grundkondition så klarar man testerna. finns folk på skolan som inte är idrottsintresserade för 5öre. jag var lika dan och förstorade allting runt fysisk aktivitet men oroa dig inte över det förbered dig mentalt för det är där som dom sållar folk! jag vet personer som kom in på skolan trots att dom sprungit på en tid över intagstiden då bara med sekunder men ändå.

lycka till!*flex*

mela
2007-09-23, 23:43
Btw, om du söker i vår kanske vi ses på intagningsproven! :thumbup:

Jag ska söka, men jag tror inte att jag kommer att komma så långt. "Hej jag är 20 år" liksom.

Vad gäller fysiken så tror jag att om jag ligger och väger så känns det som om det är större chans att komma in om jag är i bättre form än de som är likvärdiga mig annars. Det är därför jag tränar, och för att jag VILL att poliser ska vara i bra form.

Whistler
2007-09-23, 23:51
Skickade precis in min sjunde ansökan, har inte ens blivit kallad till fystest... Lycka till, Mela! :)

mela
2007-09-24, 00:05
Skickade precis in min sjunde ansökan, har inte ens blivit kallad till fystest... Lycka till, Mela! :)

Gäller att ha tur eller att sticka ut tillräckligt. Jag har väl fördelen att vara tjej iaf.

Degpekka
2007-09-24, 05:33
lika gammal som dig. :) Så visst ska man inte hoppas för mkt... Men va fasen :) jag kommer skicka tills jag e inne, så e det bara. :) Vi får se hur många år det ska ta! Väntar dock med att skicka tills i vår, så då är man hela 21! *fnizz*

Hur gammal är du whistler? har du fått något svar när du har skickat in? Något mer personligt än nej?

machine gun
2007-09-24, 08:23
Hinderbana? Är det Harrestest du syftar på? Det är ingen direkt hinderbana, det är ett koordinationstest. Största problemet för tjejer när det kommer till fystestet brukar vara dockan, då den ofta väger mer än man själv gör. 77 kg är ganska tungt att lyfta och släpa 15 m.

Arbetslivserfarenhet är för övrigt någonting som värderas högt. Speciellt om man jobbat mycket med människor, t.ex. som personlig assistent.

eleni
2007-09-24, 09:07
Lite OT men
vad tjänar man som polis?

Vinter
2007-09-24, 09:12
http://www.valjayrke.se/valjayrkedelen/vysidor/polis.htm

Något sådant, men det är bara grundlön innan befodran.

mela
2007-09-24, 11:07
lika gammal som dig. :) Så visst ska man inte hoppas för mkt... Men va fasen :) jag kommer skicka tills jag e inne, så e det bara. :) Vi får se hur många år det ska ta! Väntar dock med att skicka tills i vår, så då är man hela 21! *fnizz*


Jag har inte ens fyllt 20 än :(
Hinderbana? Är det Harrestest du syftar på? Det är ingen direkt hinderbana, det är ett koordinationstest. Största problemet för tjejer när det kommer till fystestet brukar vara dockan, då den ofta väger mer än man själv gör. 77 kg är ganska tungt att lyfta och släpa 15 m.

Arbetslivserfarenhet är för övrigt någonting som värderas högt. Speciellt om man jobbat mycket med människor, t.ex. som personlig assistent.

77kg? Herre min.. jag får börja släpa på min bror så kanske, han väger la nått sånt tunnis

Jag jobbar ju som servitris och där lär man sig fashiken att handskas med alla möjliga människor. Fulla, brats, efterblivna, senila, snorungar. Ja allt. Och man lär sig verkligen att stå på sig.

Whistler
2007-09-24, 12:31
Hur gammal är du whistler? har du fått något svar när du har skickat in? Något mer personligt än nej?

Jag är 23. Har med andra ord skickat in varje ansökan som gått sedan jag fyllde 20.

Första gången jag sökte blev jag kallad till svensktest och intervju. Klarade svensktestet med resultat 90%, godkänt är 75%. På intervjun skrev han att han väl rekommenderade mig.

Sedan dess har inget hänt. Varje gång jag söker är det enda svar jag får en kort notis om "Du har ej bedömts att kunna kvalificera med övriga sökanden".

Synen är fullgod (enligt kraven), jag har 1.7 på högskoleprovet, gick ut med 16 i snitt på Naturvetenskapliga programmet och fysen är god (kolla träningsjournalen om ni tvivlar). Lägg dessutom till att jag de senaste 19 månaderna huvudsakligen jobbat som ordningsvakt så tycker man att jag borde ha goda meriter.

Träffade dock en kille för några veckor sedan som var 22, han hade sökt in en gång och kommit in direkt. Vi jämförde våra meriter: han hade sämre betyg, sämre högskoleprov, kortare arbetslivserfarenhet och fysen ska vi inte tala om (60kg på 180cm). Han hade dock skrivit att han vill hjälpa invandrarungdomar att integreras i samhället.

Nästa gång ska jag skriva så bara för skojs skull. Det är liksom inte som att det skulle skada.

Hobbes
2007-09-24, 14:55
Jag är 23. Har med andra ord skickat in varje ansökan som gått sedan jag fyllde 20.

Första gången jag sökte blev jag kallad till svensktest och intervju. Klarade svensktestet med resultat 90%, godkänt är 75%. På intervjun skrev han att han väl rekommenderade mig.

Sedan dess har inget hänt. Varje gång jag söker är det enda svar jag får en kort notis om "Du har ej bedömts att kunna kvalificera med övriga sökanden".

Synen är fullgod (enligt kraven), jag har 1.7 på högskoleprovet, gick ut med 16 i snitt på Naturvetenskapliga programmet och fysen är god (kolla träningsjournalen om ni tvivlar). Lägg dessutom till att jag de senaste 19 månaderna huvudsakligen jobbat som ordningsvakt så tycker man att jag borde ha goda meriter.

Träffade dock en kille för några veckor sedan som var 22, han hade sökt in en gång och kommit in direkt. Vi jämförde våra meriter: han hade sämre betyg, sämre högskoleprov, kortare arbetslivserfarenhet och fysen ska vi inte tala om (60kg på 180cm). Han hade dock skrivit att han vill hjälpa invandrarungdomar att integreras i samhället.

Nästa gång ska jag skriva så bara för skojs skull. Det är liksom inte som att det skulle skada.

Detta med ålder är svårt att definiera - det jag ser bland de studenterna jag möter är att erfarenhet, inställning och grundvärderingar är av stor vikt. Att kunna ta feedback, lyssna, kommunicera helt enkelt.

Det är kanske inte är av yttersta vikt vad du gjort för arbete utan vad du lärt dig! Alla är inte lämpliga som poliser och det är sällan vi avskiljer någon från utbildningen, rekryteringen fungerar bra och kommer du in så har du ett enormt stimulerande yrke framför dig.

Självkännedom skulle jag spontant säga är en viktig egenskap för att bli en bra polis.

Vid Umeå polisutbildning genomförs just nu en stor studie på just den fysiska nivån på polistudenter från termin fram till något/några år efter avslutat utbildning. Detta för att se hur denna förändras över utbildning och tid.

cowboyen
2007-09-24, 15:09
men de första uttagningarna handlar om vad som står på pappren, inte hur man är som person. jag antar att man måste ha en väldig tur helt enkelt.

Hobbes
2007-09-24, 15:29
men de första uttagningarna handlar om vad som står på pappren, inte hur man är som person. jag antar att man måste ha en väldig tur helt enkelt.

Jag var nog lite otydlig i mitt svar. Rekryteringen känner jag till - tur har inte så mycket med det att göra (om man inte är en extrem extern locus of control person:D ).

I din ansökan så vi de samtidigt se vad du lärt dig av dina erfarenheter. Det är inte för intet som medelåldern för några år sedan i en undersökning genomförd av pliktverket visade att medelåldern var 26,6-26,9, något lägre för kvinnor vill jag minnas.

Sen är det bara att söka och eventuellt söka igen (och igen)...

Whistler
2007-09-24, 15:33
Det är kanske inte är av yttersta vikt vad du gjort för arbete utan vad du lärt dig! Alla är inte lämpliga som poliser och det är sällan vi avskiljer någon från utbildningen, rekryteringen fungerar bra och kommer du in så har du ett enormt stimulerande yrke framför dig.

Självkännedom skulle jag spontant säga är en viktig egenskap för att bli en bra polis.

Likväl så stämmer det som "cowboyen" skriver... Jag har inte ens kommit till steget där rekryterarna får se hurdan jag är som person och huruvida jag är lämplig. Det enda de sett hittills är papprena, och där ratar de mig.

Att rannsaka sig själv och sina handlingar för att kunna agera bättre nästa gång är prio nummer ett för mig, framför allt professionellt. Jag tar själv initiativ till debriefing och kontinuerlig lägeskontroll när jag jobbar. Jag vill inte få betalt för ett jobb jag inte är intresserad av att bli bra på.

Hobbes
2007-09-24, 15:45
Likväl så stämmer det som "cowboyen" skriver... Jag har inte ens kommit till steget där rekryterarna får se hurdan jag är som person och huruvida jag är lämplig. Det enda de sett hittills är papprena, och där ratar de mig.

Att rannsaka sig själv och sina handlingar för att kunna agera bättre nästa gång är prio nummer ett för mig, framför allt professionellt. Jag tar själv initiativ till debriefing och kontinuerlig lägeskontroll när jag jobbar. Jag vill inte få betalt för ett jobb jag inte är intresserad av att bli bra på.

PM, hör av dig om du har fler frågor!

Jag kan bara nicka instämmande i det du skriver. Det är svårt att komma in, men jag upplever att det är mödan värd - när de går på parad till Fana Blå under avslutningen, faan, det är värt en tår!!

Ello
2007-09-24, 19:11
Vi är många 21- och 22åringar som går termin 1 i Umeå. Jag hörde häromdagen att medelåldern ligger på 24,7. Så låt inte en eventuell ringa ålder avskräcka er. Och fortsätt söka!

Angående den ursrungliga frågan så kan jag bara hålla med om det som sagts tidigare: Fystesterna är inget att oroa sig för, åtminstone inte om man provat att springa Cooper innan...:)

machine gun
2007-09-24, 19:17
Synen är fullgod (enligt kraven), jag har 1.7 på högskoleprovet, gick ut med 16 i snitt på Naturvetenskapliga programmet och fysen är god (kolla träningsjournalen om ni tvivlar). Lägg dessutom till att jag de senaste 19 månaderna huvudsakligen jobbat som ordningsvakt så tycker man att jag borde ha goda meriter.

Du kanske verkar för självsäker/kaxig?

Ordningsvakt har jag för övrigt hört ska vara en ganska tveksam merit, av anledningen att man lätt får en lite vriden människosyn samt att många gråzonsarbetar ganska mkt. Jag menar inte att man inte skulle kunna bli polis om man jobbat som ordningsvakt, men det är inte nödvändigtvis en bättre merit i sammanhanget än att ha jobbat på Ica.

cowboyen
2007-09-24, 19:19
Du kanske verkar för självsäker/kaxig?

Ordningsvakt har jag för övrigt hört ska vara en ganska tveksam merit, av anledningen att man lätt får en lite vriden människosyn samt att många gråzonsarbetar ganska mkt. Jag menar inte att man inte skulle kunna bli polis om man jobbat som ordningsvakt, men det är inte nödvändigtvis en bättre merit i sammanhanget än att ha jobbat på Ica.

ja apropå vriden människosyn...
mina kamrater som är poliser har gått till att på allvar mena att det finns de som är kriminella och de som kommer bli kriminella...

Degpekka
2007-09-24, 19:41
ja apropå vriden människosyn...
mina kamrater som är poliser har gått till att på allvar mena att det finns de som är kriminella och de som kommer bli kriminella...

hur menar du?

Degpekka
2007-09-24, 19:46
Du kanske verkar för självsäker/kaxig?

Ordningsvakt har jag för övrigt hört ska vara en ganska tveksam merit, av anledningen att man lätt får en lite vriden människosyn samt att många gråzonsarbetar ganska mkt. Jag menar inte att man inte skulle kunna bli polis om man jobbat som ordningsvakt, men det är inte nödvändigtvis en bättre merit i sammanhanget än att ha jobbat på Ica.

har också fått den känslan lite faktiskt... jobbar dock inte själv som ordningsvakt utan som väktare, och känns inte som man går runt och skryter med det direkt. :) Just pga alla fördomar folk har mot folk inom bevakningsbranschen(ja, folk tror att o-vakter och väktare är samma sak). Även om jag trivs väldigt bra i mitt jobb. Inte så konstigt egentligen för det finns ju en hel del ordningsvakter(speciellt sådana som inte är anställda för något företag) som tar lagen lite som dom själv vill. Tyvärr. Menmen, så går det väl när man missbrukar förtroende. Tråkigt värre.

GymTT
2007-09-24, 20:07
Kör harres och löp 2-3km på tid.

Lallle
2007-09-24, 21:21
Här är ett schema som jag gjort inför polishögskolan:

Mån: Löpning 5 km.
Tis: Bröst, biceps
Ons: Löpning 5 km
Tor: Rygg, triceps
Fre: Löpning 5km
Lör: Vila :D
Sön: Vila

mela
2007-09-24, 21:23
Här är ett schema som jag gjort inför polishögskolan:

Mån: Löpning 5 km.
Tis: Bröst, biceps
Ons: Löpning 5 km
Tor: Rygg, triceps
Fre: Löpning 5km
Lör: Vila :D
Sön: Vila

det saknas ju massa muskler där ju..

Lallle
2007-09-24, 21:27
det saknas ju massa muskler där ju..

Vilka?

mela
2007-09-24, 21:28
Vilka?

axlar, mage..bl.a.

Lallle
2007-09-24, 21:54
axlar, mage..bl.a.

my bad :D

mela
2007-09-24, 21:57
my bad :D

och ben kanske du inte vill träna iom löpningen? :Virro

blekfet2
2007-09-24, 22:07
tränar själv nu för kraven till polisen, kör efter mitt eget lilla schema:
mån: lagidrott (50min innebandy, fotboll etc) + ev. löpning 2-3km
tis: styrketräning
ons: löpning 5km lugnt
tor:vila
fre:styrketräning
lör: löpning 5-7km intervall
sön: styrketräning

sedan så kommer det ev. in promenader samt nu kommer jag ändra onsdagens löppass till innebandy.

Har kass kondition men efter att ha kört efter detta schema i några veckor så har jag kortat tiden på 5km med nästan 10min samt klarar 2km på 9.30 i terräng.

Helt ok på min kroppsvik (90kg på 170cm)

Qvintus
2007-09-24, 22:40
Hur är det med intagningen om man är straffad eller varit misstänkt för ett/flera brott ?

Bara några alternativ, och det behöver inte vara att du blivit dömd för alla utan du kan ha bara blivit dömd för ett av dom ?
Kommer du in om du
1. Blivit dömd för misshandel.
2. Blivit dömd för Våld mot tjänsteman.
3. Blivit dömd för hot mot tjänsteman.
4. Blivit dömd för våldsamt motstånd.

Tar en till också. Du har blivit misstänkt för något av dessa, eller av samtliga dock ej dömd utan åtalet lades ner.

1. Misstänkt för misshandel.
2. Misstänkt för Våld mot tjänsteman.
3. Misstänkt för hot mot tjänsteman.
4. Misstänkt för våldsamt motstånd.

Hur ställer sig dom till detta vid en ansökan.
En till fråga, finns det Poliser som varit dömda för något brott som endå jobbar som polis. Och då menar jag innan denna blev Polis.

Bara nyfiken, ös på med svaren.

Liten Men Fet
2007-09-24, 22:46
Hur är det med intagningen om man är straffad eller varit misstänkt för ett/flera brott ?

Bara några alternativ, och det behöver inte vara att du blivit dömd för alla utan du kan ha bara blivit dömd för ett av dom ?
Kommer du in om du
1. Blivit dömd för misshandel.
2. Blivit dömd för Våld mot tjänsteman.
3. Blivit dömd för hot mot tjänsteman.
4. Blivit dömd för våldsamt motstånd.

Tar en till också. Du har blivit misstänkt för något av dessa, eller av samtliga dock ej dömd utan åtalet lades ner.

1. Misstänkt för misshandel.
2. Misstänkt för Våld mot tjänsteman.
3. Misstänkt för hot mot tjänsteman.
4. Misstänkt för våldsamt motstånd.

Hur ställer sig dom till detta vid en ansökan.
En till fråga, finns det Poliser som varit dömda för något brott som endå jobbar som polis. Och då menar jag innan denna blev Polis.

Bara nyfiken, ös på med svaren.

Med tanke på att konkurrensen är rätt hård och det är svårt att komma in utan att ha ett straffregister så tror jag chansen att man kommer in om man är dömd för nånting är minimal. Iallafall om det handlar om våld, dom vill inte ha in en polis som har våldtendenser.

Hobbes
2007-09-24, 23:21
Med tanke på att konkurrensen är rätt hård och det är svårt att komma in utan att ha ett straffregister så tror jag chansen att man kommer in om man är dömd för nånting är minimal. Iallafall om det handlar om våld, dom vill inte ha in en polis som har våldtendenser.

Precis min tanke, ser inte varför någon skulle komma in då konkurrensen är så stor. Det finns någon som fyller ut den platsen med råge. De som tagits ut har i en ny studie av en av mina kollegor signifikant mindre i skalor såsom ilska och aggression, nu avser även studien hur du hanterar ilska och aggression.

Låt mig uttrycka det så här, du blir avskild från utbildningen om du uppvisar våldstendenser eller liknande. Det finns exempel på studenter som avskilts från utbildningen pga sexuella trakasserier av kvinnliga medstudenter. Det tas på yttersta allvar.

Till din fråga i övrigt vet jag faktiskt inte.

cortez
2007-09-25, 00:20
Om man har dålig syn då, typ -3,5. Hur stora chanser har man att bli antagen då?

z_bumbi
2007-09-25, 06:03
Likväl så stämmer det som "cowboyen" skriver... Jag har inte ens kommit till steget där rekryterarna får se hurdan jag är som person och huruvida jag är lämplig. Det enda de sett hittills är papprena, och där ratar de mig.

Att rannsaka sig själv och sina handlingar för att kunna agera bättre nästa gång är prio nummer ett för mig, framför allt professionellt. Jag tar själv initiativ till debriefing och kontinuerlig lägeskontroll när jag jobbar. Jag vill inte få betalt för ett jobb jag inte är intresserad av att bli bra på.

Dörrvakter och väktare som vill bli poliser finns det ganska många av så det krävs nog en del för att utmärka sig positivt, du kanske ska testa att läsa språk och psykologi för att få lite mer kött på benen? Även om ganska många andra som också vill in läser ämnena så kan du ju även ha nytta av kunskapen i det nuvarande yrket.

mela
2007-09-25, 08:42
Om man har dålig syn då, typ -3,5. Hur stora chanser har man att bli antagen då?

Från hemsidan:

Synintyg

* Synintyg krävs endast om du har nedsatt syn. Intyget är giltigt i 1 år från utförandedatum.

* På intyget ska det framgå att synskärpan är minst 0,1 på vardera ögat utan korrektion (fri visus) och minst 0,8 på vardera ögat med korrektion (visus).

Hobbes
2007-09-25, 09:43
Dörrvakter och väktare som vill bli poliser finns det ganska många av så det krävs nog en del för att utmärka sig positivt, du kanske ska testa att läsa språk och psykologi för att få lite mer kött på benen? Även om ganska många andra som också vill in läser ämnena så kan du ju även ha nytta av kunskapen i det nuvarande yrket.

Finns en stor mängd kunskap i ryggsäcken om du jobbat som väktare/ordningsvakt - möter många med den bakgrunden. Flera har ju erfarenhet inom exempelvis psykvården, detta är kunskaper ovärdeliga i det framtida yrket.

Håller med z_bumbi att ytterligare studier är meriterande. Beteendevetenskap och juridik är alltid basämnen. Betänk följande att ca 60% av våra studenter här har en kandidat examen i botten.

Whistler
2007-09-25, 12:06
Dörrvakter och väktare som vill bli poliser finns det ganska många av så det krävs nog en del för att utmärka sig positivt, du kanske ska testa att läsa språk och psykologi för att få lite mer kött på benen? Även om ganska många andra som också vill in läser ämnena så kan du ju även ha nytta av kunskapen i det nuvarande yrket.

Jag nämnde inte min Cambridge-examen i Advanced English och mina 20p psykologi för att jag ändå vill behålla en liten illusion av ödmjukhet... Att spilla ut meriter på löpande band gav som någon redan påpekat ett intryck av för stor självsäkerhet.

De poliser jag pratat med om det här, liksom de jag träffat på inom rekryteringen när jag ställt frågor säger rakt ut att med mina meriter skulle jag kommit in direkt, om jag varit ett eller fler av tre följande: tjej, invandrare eller 3-5 år äldre. Nog att kvotering för att spegla samhället är en trevlig tanke, men jag går hellre på bäst lämpad. Jag får väl helt enkelt se sanningen i vitögat och inse att jag är en del av den grupp som är överrepresenterad - svensk kille under 25.

Ett negativt exempel jag märker i mitt yrke på poliser som knappt är lämpliga är att det första jag får göra när jag ska bekräfta lämnade vittnesmål för händelser i jobbet är att jag får sätta mig och rättstava och fixa grammatiken på rapporten. Så som de flesta skriver är det ett under att folk inblandade i rättsprocessen inte missuppfattar händelserna grovt, pga undermålig interpunktion, grammatik och stavning.

Utöver detta händer det i jobbet att man får tas med polisstudenter som föreläser om både det ena och andra när de är onyktra och gör allt för att vara så jobbiga som möjligt men ändå hålla sig inom gränserna. Det är tråkigt, dels för att de får en skev uppfattning om ordningsvaktsyrket, men också för att det inte direkt bättrar på den dåliga stämning som många gånger finns mellan polis och ordningsvakter. Samarbetet med polisen har dock blivit bättre på senare tid, i alla fall här i Jönköping.

Det här var kanske lite offtopic, eller t o m mycket...

Ber om ursäkt för detta, kände dock bara vikten av att påpeka att fyskraven är långt ifrån det svåraste att klara när man söker in, det gör de flesta med normal fysik, framför allt om man kollar snittet på Kolo.

cowboyen
2007-09-25, 12:13
Det finns många bisarra exempel på att intagningen inte fungerar vid vissa tillfällen. Ex en bekants bekant, patologisk mytoman med hyfsat många skulder hos kronofogden. dessutom jobbat som lärare och flera ggr fått sparken från sina jobb. kul att veta att en sådan kille kommer begåvas med både vapen och makt.

En kompis till mig sökte och kom inte ens till fys första gången. Andra gången han sökte gick han hela vägen och jobbar nu som polis.

Ser intagningen som ett rent lotteri. Förmodligen är det dock större chans att vinna på lotto. Förmodligen är lottovinsten mer ekonomiskt fördelaktigare med.

machine gun
2007-09-25, 12:35
Jag nämnde inte min Cambridge-examen i Advanced English och mina 20p psykologi för att jag ändå vill behålla en liten illusion av ödmjukhet... Att spilla ut meriter på löpande band gav som någon redan påpekat ett intryck av för stor självsäkerhet.

Man skickar väl ändå med ett CV? (jag vet inte, jag har inga planer på att bli polis, så jag undrar bara) Isf står ju alla meriter fint uppradade där och så kan man fokusera det personliga brevet på att skriva varför man vill bli polis och kanske nämna de viktigaste anledningarna till varför man skulle passa inom yrket, vad man lärt sig av sina erfarenheter osv. Rabbla meriter i ett personligt brev går sällan hem, oavsett var man söker jobb.

Hobbes
2007-09-25, 13:22
Man skickar väl ändå med ett CV? (jag vet inte, jag har inga planer på att bli polis, så jag undrar bara) Isf står ju alla meriter fint uppradade där och så kan man fokusera det personliga brevet på att skriva varför man vill bli polis och kanske nämna de viktigaste anledningarna till varför man skulle passa inom yrket, vad man lärt sig av sina erfarenheter osv. Rabbla meriter i ett personligt brev går sällan hem, oavsett var man söker jobb.

Redan påpekat detta...

Har man inte kommit in så är det väl bara att ringa och fråga vederbörande vad han/hon föll på. Kunde jag gjort något annat, skrivit bättre osv.

Det finns massor med poliser, lärare och studenter som är förbannade över att jag inte blir polis - jag har diabeters sedan 11 års ålder. Å andra sidan så finns det så många som har likvärdiga meriter som jag vilka inte är diabetiker. Jag gör en stor insats bakom katedern eller som beteendevetare på övningar.

Tro inte att bara för att man passerat uttagningen så är allt klappat och klart. Under ytterligare 2½ år kommer du att bedömmas och testas. SAO kommer att visa om du är lämplig, den praktik som de gör på myndigheter. Sköter du dig inte så hamnar du på RPS bord för utredning.

Ett CV kan mycket väl uppvisa meriter som är "perfekta", dock är bilden av en person så mycket större än vad meriterna visar. Vad har du lärt dig, kan du använda dem, är du flexibel, hanterar du stress, hur är ditt bemötande osv. Listan kan göras lång...

Så kommer man inte in, sök igen och igen, jag förstår att det känns tufft, men bevisligen så finns det de som kommer in - varför, ja, fråga Pliktverket om det!

Degpekka
2007-09-25, 14:22
Hur är det med intagningen om man är straffad eller varit misstänkt för ett/flera brott ?

Bara några alternativ, och det behöver inte vara att du blivit dömd för alla utan du kan ha bara blivit dömd för ett av dom ?
Kommer du in om du
1. Blivit dömd för misshandel.
2. Blivit dömd för Våld mot tjänsteman.
3. Blivit dömd för hot mot tjänsteman.
4. Blivit dömd för våldsamt motstånd.

Tar en till också. Du har blivit misstänkt för något av dessa, eller av samtliga dock ej dömd utan åtalet lades ner.

1. Misstänkt för misshandel.
2. Misstänkt för Våld mot tjänsteman.
3. Misstänkt för hot mot tjänsteman.
4. Misstänkt för våldsamt motstånd.

Hur ställer sig dom till detta vid en ansökan.
En till fråga, finns det Poliser som varit dömda för något brott som endå jobbar som polis. Och då menar jag innan denna blev Polis.

Bara nyfiken, ös på med svaren.

Du ville att vi skulle ösa svar, så här får du mitt. :)

Dom fösta fyra alternativen tror jag inte du kan komma in med. Tycker det faller under deras andra punkt på behörighetskraven som lyder "Lämplig för polisyrket (personliga egenskaper och laglydnad)". Detta kan givetvis diskuteras, men ett våldsbrott är alltid ett våldsbrott i mina ögon.

Dom sista fyra punkterna är ju väldigt svåra, beror ju helt på situationen och hur du och övriga inblandade personer uppfattat den. Men jag tycker att alla fyra känns olustiga i sammanhanget. Men som sagt, svårt att säga något när man inte vet hur det gått till. Är du misstänkt för våld mot tjänsteman lär du nog få det svårt, inget snyggt bagage alls.

machine gun
2007-09-25, 14:56
Har man varit misstänkt för brott, men åtalet lagts ner, så är man de facto inte längre misstänkt för någonting längre och det står inte heller i belastningsregistret. Således bör det vara ok. Är man däremot under utredning, bör man nog vänta med att söka tills det blivit uppklarat. Sen står väl brott bara i belastningsregistret i ett visst antal år (5? 10?). Iofs kan man ju alltid se om man blivit dömd för någonting i något annat av polisens register. Det gäller att inte hamna i Säpos misstankeregister heller, där tror jag man är fast för alltid ;)

Det finns dock poliser som är tidigare dömda för ett och annat, men jag tror att man får komma med en jävligt bra förklaring om det gäller ett våldsbrott. Har man snattat en chokladkaka vid 15 års ålder och söker PHS vid 30 års ålder, så tror jag faktiskt inte att det ligger en till last.

Thewind
2007-09-26, 10:31
Du ville att vi skulle ösa svar, så här får du mitt. :)

Dom fösta fyra alternativen tror jag inte du kan komma in med. Tycker det faller under deras andra punkt på behörighetskraven som lyder "Lämplig för polisyrket (personliga egenskaper och laglydnad)". Detta kan givetvis diskuteras, men ett våldsbrott är alltid ett våldsbrott i mina ögon.

Dom sista fyra punkterna är ju väldigt svåra, beror ju helt på situationen och hur du och övriga inblandade personer uppfattat den. Men jag tycker att alla fyra känns olustiga i sammanhanget. Men som sagt, svårt att säga något när man inte vet hur det gått till. Är du misstänkt för våld mot tjänsteman lär du nog få det svårt, inget snyggt bagage alls.

Jag var på ett möte med folk som var intresserade att söka till polishögskolan som hölls på polishuset, och där sa de att "En ringa misshandel när man är 16 inte nödvändigtvis innebär att man blir en dålig polis när man är 23". Emellertid är konkurrensen hård och det är ju knappast någon merit.

Vore fett nice om jag kommer in dirre efter lumpen och slipper tramsa runt med ströjobb och psykologi på högskolan. :D

Degpekka
2007-09-27, 05:57
Jag var på ett möte med folk som var intresserade att söka till polishögskolan som hölls på polishuset, och där sa de att "En ringa misshandel när man är 16 inte nödvändigtvis innebär att man blir en dålig polis när man är 23". Emellertid är konkurrensen hård och det är ju knappast någon merit.

Vore fett nice om jag kommer in dirre efter lumpen och slipper tramsa runt med ströjobb och psykologi på högskolan. :D

Jo, självklart kan man inte utesluta att alla som begåt våldsbrott inte kan komma in. :) Men som du säger, inte är det någon direkt merit.

Jo, vi är nog ett par här som skulle bli glada om vi kom in på dirr!*cupid*

Ervin
2007-12-23, 21:08
intressant att det är så högt intresse hos många att bli poliser.


själv så har jag också sökt och klarat första provet, svenskaprovet... med 3 poäng! :Virro

nu börjar jag dock bli orolig för fysproven... jag var väl inte förbered på att klara svenska provet så darför gick jag in i bulk perioden innan jag sökte...

nu börjar det bli ett problem.

jag väger 98kg för tillfället. när jag vägde 84 så sprang jag på ca 08:30. sist jag sprang 2km för 1 månad sec ca. så sprang jag på 09:30... kuperad terräng, sen vart det för kallt så jag har sprungt på ett löpband och så började helvete. jag fick ont i benhinnorna och igår så försökte jag att springa hem från gymmet, på asfalt då vilket ledde till att jag fick grymt ont i benhinnorna... nu tycker jag bara synd om mig själv :(

är orolig för att det skiter sig, har inte övat på harres testet eftersom det är inte direkt att man har grejerna hemma så att man kan sätta upp en bana o hoppa runt... känner mig grymt osmidig! 98kg med fettomage, fean :(

dock provet kommer inte vara något problem men jag börjar bli orolig för att inte klara harrestestet och löpningen...

jag kommer ge allt och förmodligen fixa det pga psyket, bara jag inte får apont i benhinnorna mitt i löpningen.


har ni några tips så här innan det är dags?

hur ska jag gå till väga?

vad kan jag göra?

ska jag vila från löpningen pga benhinnorna?

Ser inte fysprovet som något problem men är fortfarande lite nojjig pga omständigheterna...

är för övrigt 25 år har 5 års arbetslivserfarenhet och är invandrare *flex* väger 98 feta hehe :P

men jag blir *gah!*

tips, funderingar, kommentarer?

MVH Erwin H.

P.S ska göra provet den 9e januari i Falun.
någon mer som ska göra det där?

blekfet2
2007-12-23, 21:17
Behörighet
Din ansökan är behörig.

Registrering
2007-09-06 Din ansökan har registrerats.

Svenskprov och myndighetssamtal
2007-09-07 Du kommer att kallas till svenskprov och myndighetssamtal.

2007-10-23 Svenskaprovet har genomförts med godkänt resultat.

Fystest
2007-11-12 Du har kallats till fystest.
2007-11-12 Du accepterade kallelsen.
2007-11-29 Fystestet har genomförts med godkänt resultat



:D


vill du klara löpningen så är det löpträning som gäller. Harrestest är apenkelt, kan du lätt träna på genom att bygga upp banan.



har ni några tips så här innan det är dags?
träna

hur ska jag gå till väga?
löpträna (finns massa bra trådar på kolo om löpning)

vad kan jag göra?
löpträna

ska jag vila från löpningen pga benhinnorna?
du får inte bättre kondis av att vila, dock så går det inet att löpa om man verkligen har ont i sina benhinnor, då får försöka lista ut vilken behandling som tror sig funka bäst för en själv.

Hobbes
2007-12-23, 21:21
Behörighet
Din ansökan är behörig.

Registrering
2007-09-06 Din ansökan har registrerats.

Svenskprov och myndighetssamtal
2007-09-07 Du kommer att kallas till svenskprov och myndighetssamtal.

2007-10-23 Svenskaprovet har genomförts med godkänt resultat.

Fystest
2007-11-12 Du har kallats till fystest.
2007-11-12 Du accepterade kallelsen.
2007-11-29 Fystestet har genomförts med godkänt resultat



:D


vill du klara löpningen så är det löpträning som gäller. Harrestest är apenkelt, kan du lätt träna på genom att bygga upp banan.



har ni några tips så här innan det är dags?
träna

hur ska jag gå till väga?
löpträna (finns massa bra trådar på kolo om löpning)

vad kan jag göra?
löpträna

ska jag vila från löpningen pga benhinnorna?
du får inte bättre kondis av att vila, dock så går det inet att löpa om man verkligen har ont i sina benhinnor, då får försöka lista ut vilken behandling som tror sig funka bäst för en själv.

Vart har du sökt, Växjö, Umeå eller Stockholm...bara så jag vet om jag har dig som student eller inte:) .

blekfet2
2007-12-23, 21:23
Vart har du sökt, Växjö, Umeå eller Stockholm...bara så jag vet om jag har dig som student eller inte:) .

haha, har sluttesterna kvar om man nu lyckas ta sig vidare. ;)

Annars så har man sökt #1 Umeå.


Vad för typ av utbildning/kurs håller du i?

Handcuff
2007-12-23, 21:42
Jag vågar påstå att det är rätt kört att komma in på skolan om man tidigare är dömd för brott.

Sedan är jag av uppfattningen att yrken som OV, väktare kriminalvårdare mm. knappast förbättrar ens chanser att bli antagen. Vanligt att många antar att de skall vara särskilt meriterande "för att de liknar eller ger inblick i polisarbetet", fast det i själva verket inte är mer meriterande än att arbeta som fritidspedagog, fastighetsskötare eller undersköterska osv. Snarare tvärtom. Många OV och väktare som söker om och om igen, ständigt överaskade då de ratas av rekryterarna - trots sina unika meriter.

Visst blir en del av ovan nämde poliser till slut...men det blir folk från andra yrkeskategorier också. Satsa på det som du kommer att trivas med/passar för - inte vad du tror ska ge bäst meriter osv.

EDIT: Med lite flyt kan det sedan se ut såhär

2007-11-05 Du har kallats till polisutbildningen.
2007-11-05 Du har accepterat antagningen till polisutbildningen. :)

phrack
2007-12-23, 22:13
Jag vågar påstå att det är rätt kört att komma in på skolan om man tidigare är dömd för brott.

Stämmer om man är en svensk man, inte nödvändigtvis annars. Beror också på vilket brott det gäller. Självklart kan du som kvinna inte bli polis om du är dömd för grovt rån men ett brott som urkundsförfalskning är inget större problem.

Handcuff
2007-12-23, 22:16
Stämmer om man är en svensk man, inte nödvändigtvis annars. Beror också på vilket brott det gäller. Självklart kan du som kvinna inte bli polis om du är dömd för grovt rån men ett brott som urkundsförfalskning är inget större problem.

Om du försökte smita in på krogen när du var 17år med syrrans leg så kanske det inte påverkar. Men i övrigt så är konkurrensen så stor i dag att du är tvåa om inte allt är på sin plats...

blekfet2
2007-12-23, 23:30
Jag vågar påstå att det är rätt kört att komma in på skolan om man tidigare är dömd för brott.

Sedan är jag av uppfattningen att yrken som OV, väktare kriminalvårdare mm. knappast förbättrar ens chanser att bli antagen. Vanligt att många antar att de skall vara särskilt meriterande "för att de liknar eller ger inblick i polisarbetet", fast det i själva verket inte är mer meriterande än att arbeta som fritidspedagog, fastighetsskötare eller undersköterska osv. Snarare tvärtom. Många OV och väktare som söker om och om igen, ständigt överaskade då de ratas av rekryterarna - trots sina unika meriter.

Visst blir en del av ovan nämde poliser till slut...men det blir folk från andra yrkeskategorier också. Satsa på det som du kommer att trivas med/passar för - inte vad du tror ska ge bäst meriter osv.

EDIT: Med lite flyt kan det sedan se ut såhär

2007-11-05 Du har kallats till polisutbildningen.
2007-11-05 Du har accepterat antagningen till polisutbildningen. :)



Värt att gratta dig än en gång för den vackra mening du just ctrl-v:ade in :D


Sant det du skrev ovan, dock ska fyllas på med erfarenhet från alla möjliga håll till polisen så att just arbeta som väktare ökar inte ens chanser mer positivt än att jobba som massmördare :D

_Darkstar_
2007-12-23, 23:45
Jag har också framtidsdrömmar om polisyrket.
Jag har jobbat som vårdbiträde på äldreomsorg och vikarierat som fritidsledare. Tanken var att jag skulle läsa en juridisk översiktskurs nu till våren på 15 hp men den blev inställd. Så vad ska jag göra i januari och framöver?
Några tips på jobb eller studier som kan vara meriterande?

Hobbes
2007-12-24, 00:20
haha, har sluttesterna kvar om man nu lyckas ta sig vidare. ;)

Annars så har man så sökt #1 Umeå.


Vad för typ av utbildning/kurs håller du i?

Beteendevetare, så mest i termin 3-4, övningar och valbar kurs, vardagsförhandling och Avancerad förhörsteknik. Dock finns jag i en del moment i termin 1-2 men inte i samma utsträckning.

blekfet2
2007-12-24, 01:03
Beteendevetare, så mest i termin 3-4, övningar och valbar kurs, vardagsförhandling och Avancerad förhörsteknik. Dock finns jag i en del moment i termin 1-2 men inte i samma utsträckning.

oj jäklar, vilken stad/skola var det du gömde dig i? (om man kanske skulle skicka dig en juleklapp) :D

jontet
2007-12-24, 03:54
Hobbes: du verkar ha ganska så bra koll, vad är dina åsikter om följande urklipp ur en D-uppsats jag har på datorn angående urvalsprocessen till polishögskolan?
Beter sig polisstuderande i högre grad än resten av alla studenter i sverige som svin? Har nämligen funderat på o söka in när jag kompletterat betygen men är inte speciellt sugen på att plugga med folk som drastiskt beter sig annorlunda(till det sämre) än vad snittstuderanden på likvärdig utbildning inom någonting annat. När man läser om "polisiär subkultur" tänker man direkt på internatet i guillos ondskan, typ :D.

Edit: kunde inte kopiera -> klistra in från ett pdf dokument så tog en skärmdump och laddade upp HÄR (http://www.upload2world.com/pic61/upload2world_4a4a8.jpg) istället. säg till om den inte fungerar så får jag ladda upp en någon annanstans.

LunaSpice
2007-12-24, 19:02
Hej,
jag har innan bara tränat för styrka och massa, men har ändrat inriktning och måste nu träna mer kondition, uthållighet och smidighet. Har därför kollat lite på pass osv och vill ha kritik på följande schema:

Måndag: Styrka - Ben
Tisdag: Pass – Energi(kampsportsinspierarat) eller Box
Onsdag: Vila
Torsdag: Pass - Spinning eller Step
Fredag: Stryka – Pull (rygg, biceps, mage)
Lördag: Vila kanske yoga om ork och motivation finns
Söndag: Styrka – Push (bröst, axlar, triceps)

OffT: Mina Yogapass är allt annat än vila men allt är relativt. Kan iofs bero på att de inte är renodlade yogapass...pilates, thai och yoga, kanske mer poweryoga. Nåja, lycka till på polishögskolan iaf. ;)

Avesta
2007-12-24, 22:11
På tal om ansökan till polisutbildningen. En gång i tiden trodde jag att det var ett överdrivet påstående att nästan alla väktare och ordningsvakter vill egentligen bli poliser, men satan så sant det är, finns inte en kotte som inte skickat in ansökan gång på gång. :D

Det är dock lite kul, för många smyger med det för att inte bli stämplade som "misslyckade". Jobbig sits den där.

Julan79
2007-12-24, 22:27
Finns nog en hel del stridspittar som vill bli poliser men som inte fattar varför de inte blir antagna.

Varför skiljer det på fystesterna mellan kvinnor och män när folk gapar efter ett jämställt samhälle? Behöver inte tjejerna kunna springa ikapp banditen eller vad?

Avesta
2007-12-24, 22:33
Jag nämnde inte min Cambridge-examen i Advanced English och mina 20p psykologi för att jag ändå vill behålla en liten illusion av ödmjukhet... Att spilla ut meriter på löpande band gav som någon redan påpekat ett intryck av för stor självsäkerhet.

De poliser jag pratat med om det här, liksom de jag träffat på inom rekryteringen när jag ställt frågor säger rakt ut att med mina meriter skulle jag kommit in direkt, om jag varit ett eller fler av tre följande: tjej, invandrare eller 3-5 år äldre. Nog att kvotering för att spegla samhället är en trevlig tanke, men jag går hellre på bäst lämpad. Jag får väl helt enkelt se sanningen i vitögat och inse att jag är en del av den grupp som är överrepresenterad - svensk kille under 25.

Ett negativt exempel jag märker i mitt yrke på poliser som knappt är lämpliga är att det första jag får göra när jag ska bekräfta lämnade vittnesmål för händelser i jobbet är att jag får sätta mig och rättstava och fixa grammatiken på rapporten. Så som de flesta skriver är det ett under att folk inblandade i rättsprocessen inte missuppfattar händelserna grovt, pga undermålig interpunktion, grammatik och stavning.

Utöver detta händer det i jobbet att man får tas med polisstudenter som föreläser om både det ena och andra när de är onyktra och gör allt för att vara så jobbiga som möjligt men ändå hålla sig inom gränserna. Det är tråkigt, dels för att de får en skev uppfattning om ordningsvaktsyrket, men också för att det inte direkt bättrar på den dåliga stämning som många gånger finns mellan polis och ordningsvakter. Samarbetet med polisen har dock blivit bättre på senare tid, i alla fall här i Jönköping.

Det här var kanske lite offtopic, eller t o m mycket...

Ber om ursäkt för detta, kände dock bara vikten av att påpeka att fyskraven är långt ifrån det svåraste att klara när man söker in, det gör de flesta med normal fysik, framför allt om man kollar snittet på Kolo.

Att vara tjej eller invandrare kan i sig vara en fördel som i vissa situationer gör dem mer "lämpade", så egentligen vill inte jag säga att inkvoterigen endast är en fin tanke utan t.o.m lyfter fram individer som i sin tur kan bidra med med något du inte är kapabel till, m.a.o. mer lämpad.

Sen kan man säga att det finns en massa andra minoriteter/grupper som på samma sätt som tjejer och invandrare borde inkvoteras.

Vore även kul att veta hur det förhåller sig med homosexualitet, det kanske ändå ger en fördel med tanke på att den gruppen påstås vara så stor.

Ervin
2007-12-25, 10:49
hur är det egentligen, börjar dom räkna tiden efter att man har gjort kullerbyttan eller innan man gör kullerbyttan?

tänker då på harrestestet.

Handcuff
2007-12-25, 10:51
hur är det egentligen, börjar dom räkna tiden efter att man har gjort kullerbyttan eller innan man gör kullerbyttan?

tänker då på harrestestet.

När du påbörjar kullerbyttan. Dvs. när du startar.

Bajjeen
2007-12-25, 13:00
vet inte om det redan postats...men för att bli polis måste ju även några av dehär sakerna vara bra att kunna:

det är lite olika tester på koncentration, simultanfömåga osv. svårt, men bra att kunna! spec om man ska bli polis, officer eller något annat, kan ju vara nyttigt på fler arbetsplatser? så gör testet är ett råd *flex* sj så måste jag ju bara skryta och fick strax över snittet :hbang:

http://www.officer.nu/

Aniolas
2007-12-25, 13:39
Har också sökt in till Polishögskolan.

Skickade in i höstas nu för första gången, och fick komma
och skriva svenskprovet.
Det gick galant, men gick heller inte vidare till fysprovet.

Hade väl inte räknat med att gå vidare kanske, är ju
en svensk kille på 20 år.

För att öka konkurrenskraftigheten skall jag passa på att
läsa lite kurser tills nästa sökning.

frutte
2007-12-25, 14:45
om jag inte missminner mig så är inte intagningsprovet i styrka för kvinnor till PHS alltför
hårt.sist vi var och tränade på phs i solna var kompisens lillasyster med, hon är 13år. hon klarade det kvinnor ska ta i bänken, 40 kg eller vad det var.

NuclearWinter
2007-12-25, 14:52
Av att springa på löpband blir man bra på att springa på löpband. Jag känner ingen som blivit bra på något genom att träna på redskap som inomhusträningen erbjuder. Inte heller cykling är särskilt överförbart. Man tränar upp konditionen och benen på en trainer men saknar det där sista - man blir helt enkelt inte snabb. Samma gäller löpning.



I nian klarade jag med nöd och näppe konditionstestet på VG och dog av 3 km jogging. Sedan spinncyklade jag 3-4 gånger i veckan under ett år (läs: Ingen Löpning). Sedan under våren året efter skolskiten klarade jag 6-7 km i ett högre tempo än jag hållit under skoltestet, som var på 1,5 km. Benen blev trötta, men jag had einga problem med andningen.

Handcuff
2007-12-25, 15:22
om jag inte missminner mig så är inte intagningsprovet i styrka för kvinnor till PHS alltför
hårt.sist vi var och tränade på phs i solna var kompisens lillasyster med, hon är 13år. hon klarade det kvinnor ska ta i bänken, 40 kg eller vad det var.

Finns inget sådant intagningsprov.

Däremot finns det diverse fysiska tester man ska genomfört under utbildningstiden (varierar mellan skolorna). Bla. ska kvinnor klara 10x30kg BP och männen hela 10x50kg!!!

Chrillee
2007-12-25, 15:54
Har funderat flertalet gånger att söka till PHS, men drar mig alltid för den extremt hårda konkurrensen, finns alltid folk som är bättre än en själv.

Men får nog först och främst börja plugga lite diverse mumbojumbo på högskolan och vänta in åldern lite mer kanske.

Ett stabilt psyke och en bra mentalitet är ju a och o, känns som det är mer än den fysiska biten.

Hobbes
2007-12-25, 15:57
oj jäklar, vilken stad/skola var det du gömde dig i? (om man kanske skulle skicka dig en juleklapp) :D

Julklappar är ju alltid trevligt, jag håller mig undan nere i Växjö! Har du vägarna förbi får du höra av dig. Alltid kul att se vem man pratar med, är mer pratglad är skrivglad på Kollo..


Hobbes: du verkar ha ganska så bra koll, vad är dina åsikter om följande urklipp ur en D-uppsats jag har på datorn angående urvalsprocessen till polishögskolan?
Beter sig polisstuderande i högre grad än resten av alla studenter i sverige som svin? Har nämligen funderat på o söka in när jag kompletterat betygen men är inte speciellt sugen på att plugga med folk som drastiskt beter sig annorlunda(till det sämre) än vad snittstuderanden på likvärdig utbildning inom någonting annat. När man läser om "polisiär subkultur" tänker man direkt på internatet i guillos ondskan, typ :D.

Edit: kunde inte kopiera -> klistra in från ett pdf dokument så tog en skärmdump och laddade upp HÄR (http://www.upload2world.com/pic61/upload2world_4a4a8.jpg) istället. säg till om den inte fungerar så får jag ladda upp en någon annanstans.

Mycket intressant text, hade du namnet och författarna på den uppsatsen skulle vara kul att läsa. Har inte sett den tendensen i Växjö som det talas om i utdraget på uppsatsen.

denny
2007-12-29, 21:46
Fundera inte för mycket. Visst är det tufft att komma in, men det är inte omöjligt. Gick själv och tvekade i rädsla för att inte komma in.
Varför skulle du vara sämre än nån annan?
Och du bry dig inte om att plugga saker du inte vill för att det ska se bra ut. Gör sånt du är intresserad av istället, det kommer ge mer.
Själv tar jag examen den 18 Jan!!:thumbup: Har funderat flertalet gånger att söka till PHS, men drar mig alltid för den extremt hårda konkurrensen, finns alltid folk som är bättre än en själv.

Men får nog först och främst börja plugga lite diverse mumbojumbo på högskolan och vänta in åldern lite mer kanske.

Ett stabilt psyke och en bra mentalitet är ju a och o, känns som det är mer än den fysiska biten.

blekfet2
2007-12-29, 22:02
Julklappar är ju alltid trevligt, jag håller mig undan nere i Växjö! Har du vägarna förbi får du höra av dig. Alltid kul att se vem man pratar med, är mer pratglad är skrivglad på Kollo..



Köper dig en tårta som jag sparar i kylen till nästa (första) gång jag närmar mig Växjö :D

Hobbes
2007-12-29, 22:30
Köper dig en tårta som jag sparar i kylen till nästa (första) gång jag närmar mig Växjö :D

Då lovar jag att ha kaffe hemma ifall jag får oväntat besök:D.

Showz
2007-12-30, 00:22
Hur är det med polishögskolans konditionstest egentligen? Stämmer det med 2 km-9 min?

blekfet2
2007-12-30, 01:54
Hur är det med polishögskolans konditionstest egentligen? Stämmer det med 2 km-9 min?

fysprovet inför psh är 2km på max 9.30 för killar och 10.15 för tjejer.

Whistler
2007-12-30, 03:28
Har också sökt in till Polishögskolan.

Skickade in i höstas nu för första gången, och fick komma
och skriva svenskprovet.
Det gick galant, men gick heller inte vidare till fysprovet.

Hade väl inte räknat med att gå vidare kanske, är ju
en svensk kille på 20 år.

För att öka konkurrenskraftigheten skall jag passa på att
läsa lite kurser tills nästa sökning.

Jag har sökt sju gånger nu och har inte heller blivit kallad till fystest, så nog känns det som ett lotteri alltid.

blekfet2
2007-12-30, 10:02
Jag har sökt sju gånger nu och har inte heller blivit kallad till fystest, så nog känns det som ett lotteri alltid.

Sade du något dumt på intervjun man hade efter svenskaprovet? en tjej i skolan sade en vädligt konstigt sak och hon fick vänta 6 sökningar innan hon ens fick komma på fysproven :D

Whistler
2007-12-30, 13:10
Sade du något dumt på intervjun man hade efter svenskaprovet? en tjej i skolan sade en vädligt konstigt sak och hon fick vänta 6 sökningar innan hon ens fick komma på fysproven :D

Jag är bekant med polisen som intervjuade mig, då han var närpolis i förorten där jag växte upp. Han satte mycket goda rekommendationer på mig.

Det är tråkigt att man sorteras bort direkt på pappret och inte får visa vad man går för på övriga tester och visa att man är lämplig genom ytterligare intervjuer.

blekfet2
2007-12-30, 14:00
Jag är bekant med polisen som intervjuade mig, då han var närpolis i förorten där jag växte upp. Han satte mycket goda rekommendationer på mig.

Det är tråkigt att man sorteras bort direkt på pappret och inte får visa vad man går för på övriga tester och visa att man är lämplig genom ytterligare intervjuer.

ja det låter då inge skoj, men fortsätt sök för tillslut måste du lyckas komma vidare på fysproven iaf.