handdator

Visa fullständig version : Piratbyrån utmanar jätteföretag i svensk rätt!


Fatalist
2007-09-22, 21:09
Jag inser att det är en polisanmälan, men rubriken låter mer dramatisk. Ändra om ni anser att den är missvisande.

Saxat från TBP-bloggen:

TPB files charges against media companies

Thanks to the email-leakage from MediaDefender-Defenders we now have proof of the things we've been suspecting for a long time; the big record and movie labels are paying professional hackers, saboteurs and ddosers to destroy our trackers.

While browsing through the email we identified the companies that are also active in Sweden and we have tonight reported these incidents to the police. The charges are infrastructural sabotage, denial of service attacks, hacking and spamming, all of these on a commercial level.

The companies that are being reported are the following:

* Twentieth Century Fox, Sweden AB
* Emi Music Sweden AB
* Universal Music Group Sweden AB
* Universal Pictures Nordic AB
* Paramount Home Entertainment (Sweden) AB
* Atari Nordic AB
* Activision Nordic Filial Till Activision (Uk) Ltd
* Ubisoft Sweden AB
* Sony Bmg Music Entertainment (Sweden) AB
* Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB

Stay tuned for updates.

Spännande!*popcorn*

Raggis
2007-09-22, 21:11
Dom kommer vinna målet.

XroW
2007-09-22, 21:13
Jag inser att det är en polisanmälan, men rubriken låter mer dramatisk. Ändra om ni anser att den är missvisande.

Saxat från TBP-bloggen:



Spännande!*popcorn*

Vad händer om detta går till domstol och Piratbyrån vinner?

Jax
2007-09-22, 21:15
Vad händer om detta går till domstol och Piratbyrån vinner?
Företagen får betala lite skadestånd, inget revolutionerande.

Pudzianovski
2007-09-22, 21:16
Vad händer om detta går till domstol och Piratbyrån vinner?

De prövar det de anklagas för, så antagligen straff som föreligger för dessa punkter.

XroW
2007-09-22, 21:16
Företagen får betala lite skadestånd, inget revolutionerande.

mm, det jag tänkte :)

Rahf
2007-09-22, 21:20
Och de drar in sina "bidrag" till alla anlitade hackers osv. Piratbyrån får alltså hämta andan. Sen kommer de förmodligen vara försiktiga i framtiden med tanke på att smällen nog blir hårdare om det händer igen.

NiXPhoenix
2007-09-22, 21:20
Som fasen!

Bra, nu kom jag förresten på att jag ska försöka tanka ner en grej från TPB.
Hoppas den är kvar. :) Är ju lite si och så med seedandet.

shut teh face
2007-09-22, 23:20
et har varit en turbulent vecka i piratvärlden!

Media Defender är ett amerikanskt företag som har inriktat sig på att sprida fejkade torrents och skräpdata i fildelningsnätverken, tjänster som de har erbjudit till ett flertal stora mediaföretag.

Men nu har de fått smaka på den beska medicinen av hackers och internet. En hackergrupp som kallar sig MediaDefender-Defender började med att lägga ut över 6000 av MediaDefenders interna mail, där man kan läsa en hel del smått och gott. Till exempel om deras projekt Miivi (en riggad fildelningstjänst som skulle samla in besökande piraters ip:nummer). Men även att skivbolag bad dem lägga ut låtar med artister för att se om låtarna blev populära, för att sedan släppa dem som singlar, en sorts marknadsundersökning alltså.

Det roliga slutade dock inte där, dagarna efter läckte även ett inspelat telefonsamtal ut. Det är MediaDefender och deras advokat som diskuterar email-hacket och kommer fram till att det nog inte är någon större fara skedd. Kort därefter släpptes även listor, taktiker, tekniker och MediaDefenders alla ip-nummer.

Företagets aktie rasade med 20% på bara några dagar, samtidigt som de ägnade sin tid åt att skriva hotbrev till alla siter som visat upp mail-hacket. Det de inte tycks förstå är att det som väl släpps in på internet, inte försvinner ut.

The Pirate Bay, som länge trakasserats av Mediadefenders spam och falska torrents väljer nu att slå tillbaka. Ikväll har man gjort en polisanmälan mot de företag som anlitat MediaDefender för sabotage, överbelastningsattacker och spam. Vi på Piratbyrån kan inte nog påpeka vikten av att kritiken riktas mot företagen som köper dessa tjänster, inte gorillorna som utför dem.


http://www.piratbyran.org/index.php?view=forum&a=thread&id=47552


:hbang: :hbang:

Baan
2007-09-23, 00:19
Företagen får betala lite skadestånd, inget revolutionerande.

Det är inte så bra för företaget alls om det kommer ut att man tar till olagliga metoder för att skydda sin information. Sen om det blir en big deal av är svårt att säga men iaf så är inte skadeståndet det största problemet utan företagens rykten..

Tricklev
2007-09-23, 00:22
Sådant här är ju alltid lite intressant iaf. *popcorn*

Doctor Snuggles
2007-09-23, 00:43
Haha, det roliga är dubbelmoralen hos skivbolagen, eller iaf bristen på logik. Sprider faktiska låtar för att se om de blir populära för att släppa dem som singlar. MEn vänta lite här.... påstår inte skivbolagen att försäljningen går SÄMRE pga att folk laddar ner låtarna? :laugh:

XroW
2007-09-23, 00:46
Haha, det roliga är dubbelmoralen hos skivbolagen, eller iaf bristen på logik. Sprider faktiska låtar för att se om de blir populära för att släppa dem som singlar. MEn vänta lite här.... påstår inte skivbolagen att försäljningen går SÄMRE pga att folk laddar ner låtarna? :laugh:

wow, det tänkte jag inte. Det är faktiskt väldigt sant.
snyggt :D

jwzrd
2007-09-23, 00:54
Haha, det roliga är dubbelmoralen hos skivbolagen, eller iaf bristen på logik. Sprider faktiska låtar för att se om de blir populära för att släppa dem som singlar. MEn vänta lite här.... påstår inte skivbolagen att försäljningen går SÄMRE pga att folk laddar ner låtarna? :laugh:

Var menar du att konflikten ligger i det fallet?

Yes
2007-09-23, 02:10
Det är inte så bra för företaget alls om det kommer ut att man tar till olagliga metoder för att skydda sin information. Sen om det blir en big deal av är svårt att säga men iaf så är inte skadeståndet det största problemet utan företagens rykten..
Undrar hur stor skada företagens rykte tar egentligen. Det är ju inte direkt så att de jävlas med sina kunder.

panzerpig
2007-09-23, 02:26
Var menar du att konflikten ligger i det fallet?

om fildelning är så skadligt så borde dom ju inte använda sig av fildelning över huvud taget, eller hur? läcka låtar för att se vilka som är populärast är ju rätt mycket dubbelmoral, eller?

Allan
2007-09-23, 07:17
Mmmm, det är klart att hackers sitter på företag som är lätt identifierbara. De skulle ju aldrig komma på tanken att sätta sig på en anonym lina i ett annat land där de kan skyddas av guvetvad.
Det här är vad man kallar en icke-händelse

Hades
2007-09-23, 08:11
Allan: MediaDefender är ett amerikanskt aktiebolag. Det är inte hackarna som ska sättas åt, utan bolagen som köpt dessa tjänster av MediaDefender.

Hades
2007-09-23, 08:21
Dessutom har ip-adresser som ägs av MediaDefender använts i DoS-attacker.

bertbert
2007-09-23, 08:28
Skivbolagens metoder är ibland uppseendeväckande.

Men på vilket sätt är det bättre att det är fritt fram att ladda ner upphovsrättsskyddat material?

Tycker ni att det inte ska gå att tjäna pengar på att göra musik, film eller programvara?

Nitrometan
2007-09-23, 08:36
Skivbolagens metoder är ibland uppseendeväckande.

Men på vilket sätt är det bättre att det är fritt fram att ladda ner upphovsrättsskyddat material?
Jag håller med dig. Men det underhållande i det här fallet är att de använder sig av samma metoder de kritiserar. Som att skicka utpressare på en utpressare samtidigt som man polisanmäler den första utpressaren och säger att de är kriminella.

internethjälten
2007-09-23, 08:49
Dessutom har ip-adresser som ägs av MediaDefender använts i DoS-attacker.

Pinsamt för dem :laugh:

bertbert
2007-09-23, 09:13
Jag håller med dig. Men det underhållande i det här fallet är att de använder sig av samma metoder de kritiserar. Som att skicka utpressare på en utpressare samtidigt som man polisanmäler den första utpressaren och säger att de är kriminella.

Jo, jag hoppas verkligen att de få skit för att de använder sådana metoder. Sony Rootkit var inte direkt något jag blev glad över heller.

Men man måste komma ihåg vad ursprungsproblemet är.

Observera att jag tycker att skivbolagen och filmbolagen har dålig kontakt med sin marknad. De förstår helt enkelt inte sina kunder. Men lösningen på det är knappast att stjäla upphovsrättsskyddat material.

Allan
2007-09-23, 09:24
Dessutom har ip-adresser som ägs av MediaDefender använts i DoS-attacker.

Det tror jag knappt på. T o m en sån jävla amatör som jag vet att sånt är spårbart, och har man folk som är avancerade nog att skapa olika virus- och eländesprogram så vore det extremt förvånande om de sedan skulle hålla upp en skylt där det står: "You just received a Venerical Disease from MediaDefender.."

Kolozzeum har ett antal gånger utsatts för DOS-attacker, liksom t ex Antipiratbyrån och Polisen. Jag kan ju säga att det inte blir tu tal om att gå den lagliga vägen om/när vi får reda på vem det var

Squirrel
2007-09-23, 09:49
Kolozzeum har ett antal gånger utsatts för DOS-attacker, liksom t ex Antipiratbyrån och Polisen. Jag kan ju säga att det inte blir tu tal om att gå den lagliga vägen om/när vi får reda på vem det var

"Allan
Bad cop"
Indeed. :hbang: *cupid*

Trance
2007-09-23, 10:02
Mmmm, det är klart att hackers sitter på företag som är lätt identifierbara. De skulle ju aldrig komma på tanken att sätta sig på en anonym lina i ett annat land där de kan skyddas av guvetvad.
Det här är vad man kallar en icke-händelse

Detta är vad det handlar om:
http://arstechnica.com/news.ars/post/20070916-leaked-media-defender-e-mails-reveal-secret-government-project.html

Allan
2007-09-23, 10:32
Detta är vad det handlar om:
http://arstechnica.com/news.ars/post/20070916-leaked-media-defender-e-mails-reveal-secret-government-project.html

Och? Det där kommer inte röra musikjättarna i ryggen. Finns en miljon sätt att visa att de där bevisen kunde ha planterats där av vem som helst. Vill man driva en process i konspirationsteoriernas förlovade land får man ha bättre på fötterna än så. Det är t o m fara värt att det kommer att slå tillbaka mot de som vill driva frågan. I USA är det ytterst tveksamt att använda bevis som tillhandahållits på tveksam väg, liksom det är i Sverige. "Läckta" bevis har sällan något högt bevisvärde.

Nitrometan
2007-09-23, 10:46
Och? Det där kommer inte röra musikjättarna i ryggen. Finns en miljon sätt att visa att de där bevisen kunde ha planterats där av vem som helst. Vill man driva en process i konspirationsteoriernas förlovade land får man ha bättre på fötterna än så. Det är t o m fara värt att det kommer att slå tillbaka mot de som vill driva frågan. I USA är det ytterst tveksamt att använda bevis som tillhandahållits på tveksam väg, liksom det är i Sverige. "Läckta" bevis har sällan något högt bevisvärde.
I Sverige har vi fri bevisprövning.

Piratbyrån använde ju en skärmdump som bevis för fildelning. Snacka om bevis som är lätt att manipulera.

Observera att jag tycker att skivbolagen och filmbolagen har dålig kontakt med sin marknad. De förstår helt enkelt inte sina kunder. Men lösningen på det är knappast att stjäla upphovsrättsskyddat material.
Instämmer helt och hållet.

Baan
2007-09-23, 11:09
Undrar hur stor skada företagens rykte tar egentligen. Det är ju inte direkt så att de jävlas med sina kunder.

Om det blir en big deal av det så kan det ju påverka konsumenterna. Om konsumenterna tycker att det är illa att företagen bryter mot lagen för att skydda sina intressen. Sony skickade ju ut ett root kit med sina skivor som det blev mycket liv om, det skrevs det en hel del om. Sen hur mycket det påverkade konsumenterna är svårt att bedöma

jwzrd
2007-09-23, 11:12
om fildelning är så skadligt så borde dom ju inte använda sig av fildelning över huvud taget, eller hur? läcka låtar för att se vilka som är populärast är ju rätt mycket dubbelmoral, eller?

Skäms du inte? Det må kanske vara etiskt knepigt för vissa, men företag är inte etiska utan vinstdrivande. Allt som påverkar vinsten försöker man få bort, alla sätt som förbättrar vinsten vill man ha in.

Lucipha
2007-09-23, 11:16
Skivbolagens metoder är ibland uppseendeväckande.

Men på vilket sätt är det bättre att det är fritt fram att ladda ner upphovsrättsskyddat material?

Tycker ni att det inte ska gå att tjäna pengar på att göra musik, film eller programvara?

Självklart har artisterna och skivbolagen rätt till sin musik. Om de vill överleva i framtiden är det däremot intressant att se det från konsumentens synvinkel.

Vill jag som konsument på ett smidigt sätt köpa musik och samtidigt gynna artisten så att han/hon kan fortsätta göra musik? Självklart! Är jag intresserad av att sponsra den stora mellanhand (skivindustrin) som gör sig bra pengar på mig och artisten och sedan använder sn stor del av dessa pengar för att berätta för mig och andra vad vi skall lyssna på? Inte riktigt..

jwzrd
2007-09-23, 11:21
Självklart har artisterna och skivbolagen rätt till sin musik. Om de vill överleva i framtiden är det däremot intressant att se det från konsumentens synvinkel.

Vill jag som konsument på ett smidigt sätt köpa musik och samtidigt gynna artisten så att han/hon kan fortsätta göra musik? Självklart! Är jag intresserad av att sponsra den stora mellanhand (skivindustrin) som gör sig bra pengar på mig och artisten och sedan använder sn stor del av dessa pengar för att berätta för mig och andra vad vi skall lyssna på? Inte riktigt..

Plusett. Och innan någon bajsar ur sig något i stil med: men lol, skivbolagen hjälper nya artister, så vill jag bara säga: Javisst, vi får Aguilera nummer 3, Hoe stamped white trash nummer 7, identiskt bögband nummer 18 och random clone music nummer 21. Jag vill inte betala för mer innötning av vad världens klonkonsumenter inbillar sig att de gillar nästa vecka.

bertbert
2007-09-23, 11:25
Köp inte musik från skivbolagen ni inte gillar då.

jwzrd
2007-09-23, 11:27
Köp inte musik från skivbolagen ni inte gillar då.

Vi gör inte det.

Trance
2007-09-23, 11:32
Och? Det där kommer inte röra musikjättarna i ryggen. Finns en miljon sätt att visa att de där bevisen kunde ha planterats där av vem som helst. Vill man driva en process i konspirationsteoriernas förlovade land får man ha bättre på fötterna än så. Det är t o m fara värt att det kommer att slå tillbaka mot de som vill driva frågan. I USA är det ytterst tveksamt att använda bevis som tillhandahållits på tveksam väg, liksom det är i Sverige. "Läckta" bevis har sällan något högt bevisvärde.

Det är väl få som tror att det lagligt kommer att påverka mediajättarna någonting. Däremot så har det rätt stora konsekvenser för media defender.

Nitrometan
2007-09-23, 11:53
Köp inte musik från skivbolagen ni inte gillar då.
Nej, man kan leta upp bra band på nätet och köpa deras musik direkt från dem.

Men det gillar säkert inte skivbolagen.

Rahf
2007-09-23, 12:05
Skivbolagen har möjlgheter som är svårt för en enskild grupp eller artist att fixa utan ett stort kapital bakom sig. Betänk att artisterna lånar pengar av bolagen för att fixa producent, studio, tekniker, manager osv. Skivbolagen behövs, så enkelt är det.

Pudzianovski
2007-09-23, 12:16
Skivbolagen har möjlgheter som är svårt för en enskild grupp eller artist att fixa utan ett stort kapital bakom sig. Betänk att artisterna lånar pengar av bolagen för att fixa producent, studio, tekniker, manager osv. Skivbolagen behövs, så enkelt är det.

Jag tror gränserna börjar suddas ut mer och mer i och med den tekiska utveckling som sker. Det blir allt vanligare att spela in skivor och att kränga dessa på eget vis. Många av de artister jag lyssnar på gör massor själva. Jag köper själv mer än gärna skivor direkt från artisten om det går.

Daniel_S
2007-09-23, 12:57
Skivbolagen har möjlgheter som är svårt för en enskild grupp eller artist att fixa utan ett stort kapital bakom sig. Betänk att artisterna lånar pengar av bolagen för att fixa producent, studio, tekniker, manager osv. Skivbolagen behövs, så enkelt är det.

Nej, det där håller bara på om man utgår från att dagens koncept i skivbranschen är det rätta, och alla andra alternativ fel. Gemene man är så van att konsumera musik enligt nuvarande möster att även skivbranschensjälv har svårt att svälja förändringarna. Vi tar fögivet att artisterna ska vara kända för alla, att en skiva är cirka en timme lång, att ett skivsläpp ska följas av en turné, att vi ska se, läsa och höra om artisterna i alla tidningar och tv-kanaler etc...

Man kan kugnt påstå att vi inte behöver skivbolagen till något överhuvudtaget.

Jag tycker att hela historien med pirater och skivbolag påminner mycket om vad som hände järnvägsbolagen i USA. Där inbillade sig bolagen att de verkade inom järnvägsbranschen, och gjorde allt för att konkurrera ut andra tågtransporter... Naturligtvis verkade de i transportbranschen, men det insåg de inte förrän det var var för sent, och en stor del av godset hade flyttat till landsvägarna.

Allan
2007-09-23, 13:06
Det är lite trist att de som sjoxar upphovsskyddat material hela tiden hävdar att de inte orsakar nån skada. Faktum är att det blir trängre i porten för många som vill göra musik, och rätt många yrkesmusiker är numer tvingade att återgå till att dra in hela sin försörjning via turnéer och konserter, istället för att kunna tjäna nån krona på försäljning.
Bakom varje skiva finns ett gäng människor som inte syns, men som är beroende av försäljningen. Och som trots allt är livsviktiga för att musiken ska komma ut. De kommer aldrig att få en spänn av eventuellt turnerande. Och här snackar vi inte Gessle eller Madonna eller Stones - vi pratar mindre band för vilka skivförsäljningen är mycket viktig.
Måhända det är branschens sak att göra nåt åt det - men det är fara värt att det enda resultatet är att mindre oberoende skivproducenter raderas ut och kvar blir bara de stora elefanterna. Faktum är att allt mindre av den musik som spelas i media idag produceras utanför mainstream. Och på sikt kan det inte vara bra.

shut teh face
2007-09-23, 13:10
Hur kommer det sig då att mindre band gynnas av fildelningen som sker?

Jag kan ju säga att jag och tjejen endast lyssnar på band som vi "hittat" via fildelningen, självklart har vi köpt deras respektive skiva efter att ha lyssnat på datorn.

Dessa band figurerar inte på radion, mtv eller liknande.

Pudzianovski
2007-09-23, 13:12
Det är lite trist att de som sjoxar upphovsskyddat material hela tiden hävdar att de inte orsakar nån skada. Faktum är att det blir trängre i porten för många som vill göra musik, och rätt många yrkesmusiker är numer tvingade att återgå till att dra in hela sin försörjning via turnéer och konserter, istället för att kunna tjäna nån krona på försäljning.
Bakom varje skiva finns ett gäng människor som inte syns, men som är beroende av försäljningen. Och som trots allt är livsviktiga för att musiken ska komma ut. De kommer aldrig att få en spänn av eventuellt turnerande. Och här snackar vi inte Gessle eller Madonna eller Stones - vi pratar mindre band för vilka skivförsäljningen är mycket viktig.
Måhända det är branschens sak att göra nåt åt det - men det är fara värt att det enda resultatet är att mindre oberoende skivproducenter raderas ut och kvar blir bara de stora elefanterna. Faktum är att allt mindre av den musik som spelas i media idag produceras utanför mainstream. Och på sikt kan det inte vara bra.

Jag har fått en annan uppfattningen när jag hört mindre artister prata. De små skivbolagen som brinner för deras artisters genre är de som alltid kommer finnas kvar även om de tjänar dåligt. De blir inte rika men de gör något viktigt utan att bli speciellt rika på det. De stora bolagen är giriga gamar som gnäller för mycket.

jwzrd
2007-09-23, 13:20
Det är lite trist att de som sjoxar upphovsskyddat material hela tiden hävdar att de inte orsakar nån skada. Faktum är att det blir trängre i porten för många som vill göra musik, och rätt många yrkesmusiker är numer tvingade att återgå till att dra in hela sin försörjning via turnéer och konserter, istället för att kunna tjäna nån krona på försäljning.
Bakom varje skiva finns ett gäng människor som inte syns, men som är beroende av försäljningen. Och som trots allt är livsviktiga för att musiken ska komma ut. De kommer aldrig att få en spänn av eventuellt turnerande. Och här snackar vi inte Gessle eller Madonna eller Stones - vi pratar mindre band för vilka skivförsäljningen är mycket viktig.
Måhända det är branschens sak att göra nåt åt det - men det är fara värt att det enda resultatet är att mindre oberoende skivproducenter raderas ut och kvar blir bara de stora elefanterna. Faktum är att allt mindre av den musik som spelas i media idag produceras utanför mainstream. Och på sikt kan det inte vara bra.

Men menar du att det är någons rättighet att tjäna pengar på att hjälpa någon med sin musik? "Musikbranchen" har tidigare haft monopol, eller iallafall oligopol, på att producera musik och det har fört med sig dyra priser och UTESLUTNING av de som inte passar the corporate template. Typ. För oss som inte föredrar den säd SonyBMG-onan spiller i kommersiell radio utan hellre odlar vårt musikintresse och vår konsumtion på annat vis gör det att vi måste stå ut med det DU lyssnar på. Inte nog med det, för att lägga förolämpning till skadan, får vi veta att vi borde stfu n rätta oss i ledet och betala för skiten.

Det som händer nu är att mainstream-jättarna torskar pengar på att mainstream-konsumenter tar hem sitt mainstream-bs gratis. Min musik finns i samma utsträckning som tidigare i princip, dvs, den hittar man på sound polution, via artisternas egna hemsidor och via "små" skivbolag.

mini
2007-09-23, 13:41
Det finns ju dessutom exempel på människor som inte varit miljardärer innan de startade egna skivbolag. Inte blir de miljardärer efter heller, men det är väl inte det som är syftet med skivbolagen?

Lucipha
2007-09-23, 14:22
Det är lite trist att de som sjoxar upphovsskyddat material hela tiden hävdar att de inte orsakar nån skada. Faktum är att det blir trängre i porten för många som vill göra musik, och rätt många yrkesmusiker är numer tvingade att återgå till att dra in hela sin försörjning via turnéer och konserter, istället för att kunna tjäna nån krona på försäljning.

Enligt en undersökning från (tror det var) umeå universitet så var de så kallade stortankarna samtidigt de som var bäst på att köpa musik också.

Allan
2007-09-23, 14:26
Nej, det jag vill visa på är att fildelningen faktiskt också drabbar folk som inte kan kompensera det. Ett mycket bra exempel är t ex ljudböcker, men också studiematerial etc. Och nej, om man med "smal" musik sätter likhetstecken med ickelistmusik kan man säkert hitta en del som klarar sig lika bra/lika illa med fildelningen. Kommer man sedan till klassisk musik, jazz etc - där det ställs krav på studiomusiker, inspelningslokaler och ljudkvalitet så är det bara att inse att det blir svårt att få i de pengar som behövs.
Man kan inte som fildelningsförespråkarna hävda att detta är musikbranschens problem och det tänker inte PirateBay, eller liknande, bry sig om. Jag vet att de hävdar att fildelning blabla egentligen kommer höja kvaliteten och utbudet, och det är möjligt. Men om de har fel då??
Om det slutar med att det enbart finns skitkass musik inspelad på MySpace av tonåringar i ena hörnet och massproducerad typecasted månglerimusik i den andra? Och inget mittemellan?

Doctor Snuggles
2007-09-23, 14:27
Var menar du att konflikten ligger i det fallet?

Logiken. Om försäljningen av t.ex en singel går sämre pga att den fildelas, hur kan den då gå bättre pga att den fildelas? Det ena är inversen av det andra.
Så en marknadsundersökning i form av att ladda upp en låt på fildelningsnärverk motverkar sitt eget syfte pga att om man laddar ner en låt så behöver/vill man inte köpa den, om den första premissen stämmer, d.v.s. att fildelning skadar försäljningen.

Doctor Snuggles
2007-09-23, 14:36
Nej, det jag vill visa på är att fildelningen faktiskt också drabbar folk som inte kan kompensera det. Ett mycket bra exempel är t ex ljudböcker, men också studiematerial etc. Och nej, om man med "smal" musik sätter likhetstecken med ickelistmusik kan man säkert hitta en del som klarar sig lika bra/lika illa med fildelningen. Kommer man sedan till klassisk musik, jazz etc - där det ställs krav på studiomusiker, inspelningslokaler och ljudkvalitet så är det bara att inse att det blir svårt att få i de pengar som behövs.
Man kan inte som fildelningsförespråkarna hävda att detta är musikbranschens problem och det tänker inte PirateBay, eller liknande, bry sig om. Jag vet att de hävdar att fildelning blabla egentligen kommer höja kvaliteten och utbudet, och det är möjligt. Men om de har fel då??
Om det slutar med att det enbart finns skitkass musik inspelad på MySpace av tonåringar i ena hörnet och massproducerad typecasted månglerimusik i den andra? Och inget mittemellan?

Visst, i strikt mening kommer det alltid finnas förlorare, men på samma sätt som dessa har anpassat sin produkt efter markaden förut, måste de anpassa den igen med fildelning i åtanke. Fildelning skulle t.ex kunna vara bra för att förbättra branding osv. Men sensmoralen för min del är att det inte går att kämpa mot fildelningen, bättre att göra som apple och göra det pissenkelt för folk att betala för den istället. Funkar uppenbarligen ypperligt.
Faktum är att det är MYCKET, MYCKET lättare för nya artister att skapa sig ett namn idag, trots att utbudet är mycket större. Och genom att fler och fler startar egna skivbolag, eller säljer material direkt, så kan man leva på musiken trots att man säljer ett högst blygsamt antal skivor. Smala artister verkar folk också kunna identifiera sig med, och sponsra genom att faktiskt betala för skivan även efter de har laddat ner den gratis. Det är iaf min erfarenhet.

Yes
2007-09-23, 15:10
Seriöst, det är en jävla massa BS-rationaliseringar för att på något vis försöka rättfärdiga att NI gör fel. Sen blir det väl som vanligt en hel del folk som grinar för att skivbolagen med flera minsann inte agerat schysst i jakten på parasiter, som om man har rätt att klaga...

Det är inte svårare än att piratkopiering är fel och alla som är minsta intresserade av att kunna åtnjuta diverse medier även i framtiden borde hålla käft och springa till närmsta affär för att köpa på sig valfri musik/film/spel/etc.

Jax
2007-09-23, 15:13
Hur kan du motivera att någon har rätt att ta lagen i egna händer?

Yes
2007-09-23, 15:21
Hur kan du motivera att någon har rätt att ta lagen i egna händer?
Jag tycker inte det är bra att ta lagen i egna händer. Pirater har dock ingen rätt att klaga när någon försöker sänka deras skepp.

(Ovanstående gäller för övrigt mig själv i allra högsta grad, men jag försöker i varje fall hålla käft och betala för mig)

Musselbank
2007-09-23, 15:45
Yes:
Jag håller med om att argumenten ofta är förvånansvärt svaga rationaliseringar.

Men moralen, huruvida piratandet är fel eller ej, har besynnerligt nog inte så mycket med saken att göra; det är en våg som inte kommer att brytas med mindre än att andra saker (friheter, "integritet") förstörs.

Respekt för din personliga hållning dock. Du har inte fel. Men det handlar inte om att ha rätt, det är meningslöst att har rätt ibland. Dock kanske man bör hålal sig för god för att rationalisera sig ur dilemmat, bra där.

shut teh face
2007-09-23, 16:03
Men kan ju också säga att man helt enkelt skiter i det, man vill inte betala en tredjedel av sitt studiebidrag för en dvd-box.

Inte klagar folk särskilt mycket ifall man går mot rött, köper smuggelcigg/snus, kör hembränt, kör 130 på motorvägen..

Yes
2007-09-23, 16:05
Jag tycker då det har massor med saken att göra. Sen kan man väl konstatera att det kanske inte hjälper mycket att påpeka att piratandet är fel.

Att stoppa piratandet är dock världens enklaste sak. Det är bara att inte göra någonting. Konsekvensen av att piratkopieradet bara sprider sig är att det kommer produceras allt mindre material för piraterna att pirata. När allt som finns kvar är glada amatörer som spelar banjo på youtube, filmer med skakig handkamera och datorspel som inte hållt måttet ens för 15 år sedan, då kan nog piratkopierandet anses vara dött.

Tills vidare kan man väl hoppas att företagen slåss med näbbar och klor för att stoppa det.

Klein
2007-09-23, 16:06
Tänk om folk tilllämpade sitt förhållningssätt till spel/film/musik över hela spektrat av sin konsumtion. Vissa skulle då vara helgon och andra nattsvarta syndare. Så ser dock inte verkligheten ut. Den som tar sitt konsumentansvar inom ett område ger blanka fan i det inom andra områden. Det är väldigt få personer om ens någon som med trovärdighet kan predika om konsumentansvar.

shut teh face
2007-09-23, 16:07
Det där om något var väl att .. spå i framtiden.

Metal_boy_
2007-09-23, 16:10
All musik som inte sänds på popradiokanaler borde gå bättre pga fildelning. Hur många radiokanaler sänder all hårdrock och metal t.ex? Och hur ofta visas den typen av musik på Z-tv och MTV? Man vill ju höra musiken innan man köper den och en del album krävs att man får nöta lite på innan man kan fatta tycker för musiken.

Yes
2007-09-23, 16:22
Det där om något var väl att .. spå i framtiden.
Nej, det var endast att konstatera konsekvensera av stöld. Blir piratkopierandet tillräckligt stort och utbrett kommer det gå åt helvete med all media. Så enkelt är det. Som tur är hålls det dock tillbaka och en del betalar åtminstonde för sig ibland.

shut teh face
2007-09-23, 16:29
Nej, det var endast att konstatera konsekvensera av stöld. Blir piratkopierandet tillräckligt stort och utbrett kommer det gå åt helvete med all media. Så enkelt är det. Som tur är hålls det dock tillbaka och en del betalar åtminstonde för sig ibland.
Så länge folk endast laddar ned för eget bruk tror jag de skivbolagen överlever.
Och de mindre bolagen är mer personliga och kommer klara sig precis lika bra som de gör idag.

Erik__
2007-09-23, 16:30
Nej, det var endast att konstatera konsekvensera av stöld. Blir piratkopierandet tillräckligt stort och utbrett kommer det gå åt helvete med all media. Så enkelt är det. Som tur är hålls det dock tillbaka och en del betalar åtminstonde för sig ibland.

speltillverkare tjänar väl massa pengar på att man måste betala en kontinuerlig avgift för att spela? men okej =)

Raggis
2007-09-23, 16:32
speltillverkare tjänar väl massa pengar på att man måste betala en kontinuerlig avgift för att spela? men okej =)

Samt att man oftast betalar för en unik nyckel, som sedan kan användas för att spela spelet online, vilket lockar många.

Yes
2007-09-23, 16:49
Så länge folk endast laddar ned för eget bruk tror jag de skivbolagen överlever.
Och de mindre bolagen är mer personliga och kommer klara sig precis lika bra som de gör idag.
Vad spelar det för roll om det är för "eget bruk"?

Det är fortfarande så att man kan inte stjäla i stor skala utan att det går dåligt för de som blir bestulna. Det borde vara världens enklaste sak att förstå, att om man ger fan i att köpa saker och istället laddar ned från nätet, då blir det svårare för skaparna att producera nytt material.

speltillverkare tjänar väl massa pengar på att man måste betala en kontinuerlig avgift för att spela? men okej =)
Sen finns det annat än onlinespel också. Fast du kanske föredrar en utveckling där det bara är onlinespel som man kan tjäna några pengar på?

Fascinerande att det kan vara så svårt att se konsekvenserna av ett visst handlande...

Yes
2007-09-23, 16:55
Men kan ju också säga att man helt enkelt skiter i det, man vill inte betala en tredjedel av sitt studiebidrag för en dvd-box.

Om det inte funnits någon piratkopiering hade du kanske fått din dvd-box för en tia. Vilket också är en annan tråkig sak med piratkopiering. Det blir mycket dyrare och sämre utbud åt alla som vill göra rätt för sig.

XroW
2007-09-23, 16:55
Sen finns det annat än onlinespel också. Fast du kanske föredrar en utveckling där det bara är onlinespel som man kan tjäna några pengar på?

Fascinerande att det kan vara så svårt att se konsekvenserna av ett visst handlande...

Vågar nästan påstå att spel industrin har blivit påverkad av Fildelningen på det sätt att fler och fler sattsar på multiplayerdelen även fast det är kostnadsfritt, eftersom spelarna då köper spelet för att få möjligthet att spela mot andra spelare online.

Vilket är positivt för dom som gillar att spela dator spel mot andra spelare.

Spel som World of Warcraft kan man ändå spela gratis på crackade servrar osv men många väljer att spela på blizzards servrar eftersom dom är stabilare osv.

Trots fildelningen så är singelplayer spel som Fallout 3 påväg att släppas troligen eftersom dom har väldigt många trogna fans som kommer köpa spelet istället för att ladda ner det, samma som att dom släppte heroes of might and magic V.

Tycker att singelplayer spelen håller mycket högre kvallite nu för tiden.

(tänkte först skriva detta till erik__)

Trance
2007-09-23, 16:57
Konsekvensen blir att marknaden tvingas anpassa sig. Klarar inte delar av marknaden det så går det väl tyvärr under. Men jag kan inte påstå att jag bryr mig överdrivet mycket att jag fildelar.

Den bra delen av marknaden kommer följa med utvecklingen och erbjuda lagliga alternativ som inte suger as. Men under denna utvecklingen där de faktiskt suger as så kommer min bekvämlighet före.

Trance
2007-09-23, 16:59
Spel som World of Warcraft kan man ändå spela gratis på crackade servrar osv men många väljer att spela på blizzards servrar eftersom dom är stabilare osv.


Uhm, nej. Det är inte därför man väljer att spela på blizzards servrar. Anledningen är att det inte är ens i närheten av samma spel på de privata.

Metal_boy_
2007-09-23, 17:00
Om det inte funnits någon piratkopiering hade du kanske fått din dvd-box för en tia. Vilket också är en annan tråkig sak med piratkopiering. Det blir mycket dyrare och sämre utbud åt alla som vill göra rätt för sig.

Skitprat. Varför skulle dom dra ner priserna om folk inte kunde piratkopiera? Tyckte du att skivorna var billiga innan fildelningen började blomstra?

XroW
2007-09-23, 17:04
Uhm, nej. Det är inte därför man väljer att spela på blizzards servrar. Anledningen är att det inte är ens i närheten av samma spel på de privata.

Finns många servrar som erbjuder samma xp rate som Blizzard?
Men det föll under osv eftersom jag trodde att det var många som inte skulle förstå vad jag pratade om. själv så tycker jag Crackade servar är kassa eftersom dom alltid crashar och ska vara efter ett par patchar osv.

Yes
2007-09-23, 17:21
Vågar nästan påstå att spel industrin har blivit påverkad av Fildelningen på det sätt att fler och fler sattsar på multiplayerdelen även fast det är kostnadsfritt, eftersom spelarna då köper spelet för att få möjligthet att spela mot andra spelare online.

Vilket är positivt för dom som gillar att spela dator spel mot andra spelare.

Ja, en anledning till så många MMO-spel är att det faktiskt går att tjäna pengar på dem.


Trots fildelningen så är singelplayer spel som Fallout 3 påväg att släppas troligen eftersom dom har väldigt många trogna fans som kommer köpa spelet istället för att ladda ner det, samma som att dom släppte heroes of might and magic V.

Tycker att singelplayer spelen håller mycket högre kvallite nu för tiden.

(tänkte först skriva detta till erik__)
En stor anledning till att spel tycks hålla högre kvalitet nu för tiden är helt enkelt att den tekniska utvecklingen går framåt. Jag kan dock inte påstå att spelenmediet går särskilt mycket framåt, bortsett från de tekniska bitarna. Trots att spelmediet fortfarande är i sin vagga saknas det orginella och nyskapande idéer.

Att komma med nya titlar på spelmarknaden är inte direkt lätt. Lionhead's "The Movies" var den bäst säljande orginella titeln som lanserades under året. Spelet gick, trots det, inte runt. Nu har Lionhead vad jag förstått köpts upp av Microsoft.

Uppföljare till gamla spel är i princip det som genererar pengar. Antingen det, eller så har man något mer att sälja - t.ex. en bra spelmotor.

För egen del tycker jag, som inbiten spelentusiast, att utbudet det senaste åren varit så jävla uselt att jag knappt brytt mig om att spela någonting.

Konsekvensen blir att marknaden tvingas anpassa sig. Klarar inte delar av marknaden det så går det väl tyvärr under. Men jag kan inte påstå att jag bryr mig överdrivet mycket att jag fildelar.

Den bra delen av marknaden kommer följa med utvecklingen och erbjuda lagliga alternativ som inte suger as. Men under denna utvecklingen där de faktiskt suger as så kommer min bekvämlighet före.
Den enda anpassningen som håller i längden är väl att inte producera något. Även om man anpassar sig på andra sätt är det liksom svårt att ta betalt för något som finns lättillgängligt och gratis.

För egen del kan jag inte påstå att det berör mig särskilt mycket nu. Jag betalar för mig efter bästa förmåga och sen piratas det en del. Kan väl inte försvara det med mer än att jag gör det som är bäst för mig i en rutten situation. Sen kan man alltid drömma om att de lyckas stoppa piratandet på ett bra sätt.

Baan
2007-09-23, 17:24
Jag tycker då det har massor med saken att göra. Sen kan man väl konstatera att det kanske inte hjälper mycket att påpeka att piratandet är fel.

Att stoppa piratandet är dock världens enklaste sak. Det är bara att inte göra någonting. Konsekvensen av att piratkopieradet bara sprider sig är att det kommer produceras allt mindre material för piraterna att pirata. När allt som finns kvar är glada amatörer som spelar banjo på youtube, filmer med skakig handkamera och datorspel som inte hållt måttet ens för 15 år sedan, då kan nog piratkopierandet anses vara dött.

Tills vidare kan man väl hoppas att företagen slåss med näbbar och klor för att stoppa det.

Jag vet inte vad dom slåss med men dom är inte nära att hindra någon vad jag vet. Därmed borde många skivbolag, filmbolag etc redan vara i konkurs. Ändå tjänar dom massor med stålar. Hmmmm. Skumt.

Yes
2007-09-23, 17:28
Skitprat. Varför skulle dom dra ner priserna om folk inte kunde piratkopiera? Tyckte du att skivorna var billiga innan fildelningen började blomstra?
Tycker du att det producerats lika mycket musik innan fildelningen börjat blomstra? Tror du att produktionskostnaderna för en CD-skiva hållits konstanta? Och, du tror inte produktionen av, bland annat, musik skulle öka kraftigt om alla pirater sprang till affärerna och betalade för sig istället?

För att svara på din fråga så skulle de dra ned priserna därför att det råder konkurrens på marknaden.

Lucipha
2007-09-23, 17:29
När allt som finns kvar är glada amatörer som spelar banjo på youtube...

Förlåt.. (http://www.youtube.com/watch?v=yMGX_daz8Ls) :em:

Fd_Megatuttarna
2007-09-23, 17:31
Generellt tycks de i tråden omnämnda metoderna peka på en viss desperation hos medieföretagen. Det brinner i knutarna och visst fan är man medveten om det. Vänta er mer kontroversiella motattacker från medieföretagen sida i framtiden.

XroW
2007-09-23, 17:33
J
En stor anledning till att spel tycks hålla högre kvalitet nu för tiden är helt enkelt att den tekniska utvecklingen går framåt. Jag kan dock inte påstå att spelenmediet går särskilt mycket framåt, bortsett från de tekniska bitarna. Trots att spelmediet fortfarande är i sin vagga saknas det orginella och nyskapande idéer.

Att komma med nya titlar på spelmarknaden är inte direkt lätt. Lionhead's "The Movies" var den bäst säljande orginella titeln som lanserades under året. Spelet gick, trots det, inte runt. Nu har Lionhead vad jag förstått köpts upp av Microsoft.

Uppföljare till gamla spel är i princip det som genererar pengar. Antingen det, eller så har man något mer att sälja - t.ex. en bra spelmotor.

För egen del tycker jag, som inbiten spelentusiast, att utbudet det senaste åren varit så jävla uselt att jag knappt brytt mig om att spela någonting.


Tycker det har kommit en heldel ny skapande spel tex Mount and blade som inte är gjort av något jätte företag, utan det har skett privat.

The movies? har knappt hört talas om spelet låter som dom hade dåligmarknadsföring.

Måste erkänna att efter WOW var det tungt att hitta nya bra tittlar eftersom det knappt släpptes några bra spel. Personligen sitter jag nu och lirar Magic the gathering från 1997 :)

Yes
2007-09-23, 17:33
Jag vet inte vad dom slåss med men dom är inte nära att hindra någon vad jag vet. Därmed borde många skivbolag, filmbolag etc redan vara i konkurs. Ändå tjänar dom massor med stålar. Hmmmm. Skumt.
De tjänar stålar för att en hel del fortfarande köper saker. En orsak är, förstås, att piratkopiering inte är så enkelt som det kunde varit.

Metal_boy_
2007-09-23, 17:37
Tycker du att det producerats lika mycket musik innan fildelningen börjat blomstra? Tror du att produktionskostnaderna för en CD-skiva hållits konstanta? Och, du tror inte produktionen av, bland annat, musik skulle öka kraftigt om alla pirater sprang till affärerna och betalade för sig istället?

För att svara på din fråga så skulle de dra ned priserna därför att det råder konkurrens på marknaden.

Jag tror att fildelningen har hjälpt till att skapa mer produktion av musik. Fler har blivit upptäckta och mer uppmärksammade tack vare fildelning.

Nej jag tror inte att det skulle öka kraftigt om piraterna gick och köpte skivorna i butiken. Eftersom man skulle veta mindre om vad det finns för musik och missa en hel jävla del som man gillar ( för många vill sedan ha original-albumen).

Yes
2007-09-23, 17:49
Jag tror att fildelningen har hjälpt till att skapa mer produktion av musik. Fler har blivit upptäckta och mer uppmärksammade tack vare fildelning.

Nej jag tror inte att det skulle öka kraftigt om piraterna gick och köpte skivorna i butiken. Eftersom man skulle veta mindre om vad det finns för musik och missa en hel jävla del som man gillar ( för många vill sedan ha original-albumen).
Fildelning kan dock utnyttjas utan piratkopiering och det enda du åstadkommer med ditt argument är att visa på hur bra internet kan vara till marknadsföring.

Så, om den moderna tekniken utnyttjas på ett vettigt sätt skulle Metal_boy givetvis fortfarande kunna upptäcka en massa ny musik. Skillnaden blir bara att om det är något du gillar får du betala en liten struntsumma för det, istället för att koppla upp dig till favorithuben på DC och dra ned alla album du kan hitta.

Metal_boy_
2007-09-23, 17:52
Fildelning kan dock utnyttjas utan piratkopiering och det enda du åstadkommer med ditt argument är att visa på hur bra internet kan vara till marknadsföring.

Så, om den moderna tekniken utnyttjas på ett vettigt sätt skulle Metal_boy givetvis fortfarande kunna upptäcka en massa ny musik. Skillnaden blir bara att om det är något du gillar får du betala en liten struntsumma för det, istället för att koppla upp dig till favorithuben på DC och dra ned alla album du kan hitta.


Absolut! Du har helt rätt i det! Jag tror dock att det är lite försent att komma med det nu. Napster ville ju sälja sitt program till musikindustrin så att dom kunde göra så. Dom tyckte dock inte att idén var god och då spred dom programmet gratis på internet istället. Det blev en liten knäpp på näsan där kan man säga.

Yes
2007-09-23, 17:54
Tycker det har kommit en heldel ny skapande spel tex Mount and blade som inte är gjort av något jätte företag, utan det har skett privat.
Nu nämner du ett spel bland en flod av uppföljare... iof verkar Mount & Blade jävligt coolt då de ser ut att förverkliga en av mina gamla spelidéer... :)

The movies? har knappt hört talas om spelet låter som dom hade dåligmarknadsföring.
Handlar nog snarare om att du kanske inte riktigt tillhör målgruppen. Det är som sagt frågan om en "bästsäljare"(inom sin kategori iaf, som ny titel).

Trance
2007-09-23, 17:58
Finns många servrar som erbjuder samma xp rate som Blizzard?
Men det föll under osv eftersom jag trodde att det var många som inte skulle förstå vad jag pratade om. själv så tycker jag Crackade servar är kassa eftersom dom alltid crashar och ska vara efter ett par patchar osv.

Det handlar inte riktigt om det. Alla AI finns på blizzards sida så det bästa servrarna kan göra är att imitera det. Vilket är rätt värdelöst då alla bossar blir helt värdelösa. Samt all annan balansering och skit som de missar.

XroW
2007-09-23, 17:59
Nu nämner du ett spel bland en flod av uppföljare... iof verkar Mount & Blade jävligt coolt då de ser ut att förverkliga en av mina gamla spelidéer... :)


Handlar nog snarare om att du kanske inte riktigt tillhör målgruppen. Det är som sagt frågan om en "bästsäljare"(inom sin kategori iaf, som ny titel).


Mount n blade? uppföljare?

Yes
2007-09-23, 18:07
Absolut! Du har helt rätt i det! Jag tror dock att det är lite försent att komma med det nu. Napster ville ju sälja sitt program till musikindustrin så att dom kunde göra så. Dom tyckte dock inte att idén var god och då spred dom programmet gratis på internet istället. Det blev en liten knäpp på näsan där kan man säga.
"För sent" har det väl isåfall alltid varit... Men det handlar ju inte bara om att ta till vara på tekniken, vilken iof utnyttjas jäkligt dåligt, utan också om att kunna ta betalt för något som finns både gratis och allt mer lättillgängligt.

Mount n blade? uppföljare?
Nej, ett spel som inte är det, bland en jäkla massa uppföljare.

XroW
2007-09-23, 18:12
Nej, ett spel som inte är det, bland en jäkla massa uppföljare.

Jopp, tänkte väl :) Är mazter g33k själv så valte väl med lite omsorg men
:love: mount n blade. speciellt eftersom det är så modd vänligt.
Människorna vill ha modds.

Baan
2007-09-23, 18:34
De tjänar stålar för att en hel del fortfarande köper saker. En orsak är, förstås, att piratkopiering inte är så enkelt som det kunde varit.

Nej, det är väl klart att det kan bli enklare, företagen kanske kan hjälpa till och dela ut grejerna gratis så man slipper tanka ;)

Tror det är så pass enkelt idag att piratkopiera att dom som vill göra det redan gör det och att det inte kan bli mycket värre. Jag tror inte storföretagen går under.

Metal_boy_
2007-09-23, 19:31
"För sent" har det väl isåfall alltid varit... Men det handlar ju inte bara om att ta till vara på tekniken, vilken iof utnyttjas jäkligt dåligt, utan också om att kunna ta betalt för något som finns både gratis och allt mer lättillgängligt.


Men jag tror ändå inte att det skulle tjänas mer och det pga det jag tidigare har nämt.

Däremot om man mot förmodan skulle få till det så att den mesta fildelningen betalades för, så skulle det kanske fungera om man införde något system så att man kunde få gratis tillgång till artisters album och lyssna på dom via något konto på en sida. Så att man samtidigt är med i svängarna när det gäller utbudet av musik man gillar.

Yes
2007-09-24, 00:15
Nej, det är väl klart att det kan bli enklare, företagen kanske kan hjälpa till och dela ut grejerna gratis så man slipper tanka ;)

Tror det är så pass enkelt idag att piratkopiera att dom som vill göra det redan gör det och att det inte kan bli mycket värre. Jag tror inte storföretagen går under.
För vanligt datorinkompetent folk är det inte alltid jätteenkelt att piratkopiera. Tillgängligheten av kvalitetsmaterial begränsas också. Publika torrent-trackers är exempelvis oftast rätt värdelösa. I andra fildelningsprogram stöter man på sharelimits och krav på snabb uppkoppling för att det ska funka bra.

Utöver det så är det främst yngre generationer som piratar. Det lär ändras i framtiden.

Sen är bredband väldigt utspritt i sverige jämfört med andra länder. Det är t.ex. inte många jänkare som sitter på fiber, och det är inte svårt att gissa sig till vad som händer när de börjar få upp hastigheterna lite...

Det finns nog god potential för att de ska bli mycket värre. Fildelningen är fortfarande i sin vagga.

Men jag tror ändå inte att det skulle tjänas mer och det pga det jag tidigare har nämt.

Däremot om man mot förmodan skulle få till det så att den mesta fildelningen betalades för, så skulle det kanske fungera om man införde något system så att man kunde få gratis tillgång till artisters album och lyssna på dom via något konto på en sida. Så att man samtidigt är med i svängarna när det gäller utbudet av musik man gillar.
Det är just vad man skulle göra, få produkterna mer lättillgängliga. Mer lättillgängliga produkter i kombination med att folk faktiskt betalade för dem skulle resultera i sjukt mycket lägre priser. Största delen av priserna skulle förmodligen vara skatt, och det problemet är inte svårt att lösa om man vill.

Sen skulle det förstås krävas jäkligt mycket till för att ett sånt scenario ska bli verklighet, men det är en annan sak. Poängen är liksom att det egentligen ligger i allas intresse att ta död på piratandet.

LarsK
2007-09-25, 04:51
Det är lite trist att de som sjoxar upphovsskyddat material hela tiden hävdar att de inte orsakar nån skada. Faktum är att det blir trängre i porten för många som vill göra musik, och rätt många yrkesmusiker är numer tvingade att återgå till att dra in hela sin försörjning via turnéer och konserter, istället för att kunna tjäna nån krona på försäljning.
Bakom varje skiva finns ett gäng människor som inte syns, men som är beroende av försäljningen. Och som trots allt är livsviktiga för att musiken ska komma ut. De kommer aldrig att få en spänn av eventuellt turnerande. Och här snackar vi inte Gessle eller Madonna eller Stones - vi pratar mindre band för vilka skivförsäljningen är mycket viktig.
Måhända det är branschens sak att göra nåt åt det - men det är fara värt att det enda resultatet är att mindre oberoende skivproducenter raderas ut och kvar blir bara de stora elefanterna. Faktum är att allt mindre av den musik som spelas i media idag produceras utanför mainstream. Och på sikt kan det inte vara bra.

MTV spelade videos med okända artister, och de blev kända. Var fan hade Brittany varit idag utan MTV? Dessa artister tjänade mycket pengar åt skivbolagen. Vad gjorde då skivbolagen? De krävde STIM pengar av MTV. MTV spelare väl knappt videos längre? I allafall inget med kända artister.
Skivbolagen skjuter sig själv i foten om och om igen.

LarsK
2007-09-25, 05:01
............
Tills vidare kan man väl hoppas att företagen slåss med näbbar och klor för att stoppa det.
De vill behålla sitt grepp på marknaden, på deras villkor. De hade grov profit och vill behålla den. Om de hade lagt energin på att sälja film/musik whatever enkelt och billigt till massan så hade mycket av piratkopieringen försvunnit.

Sen ska vi inte glömma att skivbolagen har dikterat sina förluster själv, ingen annan. Klart de överdriver.
I kritiska granskringar visas det att många av de som piratkopierar hade ändå inte köpt skivan/filmen. Alltså, en noll förlust för skivbolaget. Men de rapporterar det som en förlust.
Vad de också visade var att minskad inkomst kunde spåras till minskat utbud. Färre artister blir färre skivsläpp.

rosisbägen
2007-09-25, 07:55
MTV spelade videos med okända artister, och de blev kända. Var fan hade Brittany varit idag utan MTV?

inte ett skabbigt knarkade vrak?:naughty:

Muskelbyggaren
2007-09-25, 08:45
Oavsett vad man tycker i frågan lär man ändå inse att det aldrig kommer gå att få bukt med piratkopiering. Så länge du kan lyssna på musiken kommer du kunna kopiera den, och så länge internet finns kommer den att spridas storskaligt.

mini
2007-09-25, 09:02
Diskussionen är dessutom inte ny. När de inspelningsbara kasettbanden kom förutspåddes skivförsäljningens död. Videon skulle göra att folk upphörde att gå på bio.

Människors mediaenvändning är föränderlig oc har alltid varit. Den enda stadiga tendens man kan se är att den ökar hela tiden. Jag ser inget självändamål med att spara skivbolagen om de inte fyller ett syfte. Om de gör det kommer de finnas kvar. Tillgång och efterfrågan. De får anpassa sig efter vad som krävs av dem istället för att bara skrika NÄ-E och knarra om att det var bättre förr. De har chansen som aldrig förr att nå nya lyssnare, att nyttja mediet, att förstå sin marknad. Just nu sitter det bara snom snyftande bakåtsträvare.

bubbe
2007-09-25, 09:09
Diskussionen är dessutom inte ny. När de inspelningsbara kasettbanden kom förutspåddes skivförsäljningens död. Videon skulle göra att folk upphörde att gå på bio.

Människors mediaenvändning är föränderlig oc har alltid varit. Den enda stadiga tendens man kan se är att den ökar hela tiden. Jag ser inget självändamål med att spara skivbolagen om de inte fyller ett syfte. Om de gör det kommer de finnas kvar. Tillgång och efterfrågan. De får anpassa sig efter vad som krävs av dem istället för att bara skrika NÄ-E och knarra om att det var bättre förr. De har chansen som aldrig förr att nå nya lyssnare, att nyttja mediet, att förstå sin marknad. Just nu sitter det bara snom snyftande bakåtsträvare.

:thumbup:

Jag ser det som att dom har sig själv att skylla, bolagen hade kunnat varit längst fram i att använda den nya tekniken för att sprida media på ett effektivt sätt. Istället verkade dom för att bromsa utvecklingen och tekniken banades in i underground verksamhet utanför deras kontroll och när behovet var så stort så exploderade också användadet av tekniken. Ifall girigheten inte hade varit så överväldigande bland dessa storföretag så hade detta inte hänt.