handdator

Visa fullständig version : Kontakt i bröstet..


Insidedoubt
2007-09-22, 14:55
Jag får bara kontakt i yttersidan av bröstet (vid armhålorna), det har hänt mig en gång i pec decken att jag fått ordentlig kontakt i mitten vid solarplexus. Den maskinen vi har på gymmet är dock ganska dålig tycker jag, iaf till min kropp. Jag får vansinnigt ont i bakhuvud/nacke hur jag än sitter, jag tror inte jag får tillräckligt med stöd av den sitsen. Så idag testade jag den "manuella" varianten flyes. Men där kände jag verkligen bara yttersidorna. Bred bänkpress, samma sak.

Det känns som att det tar mycket bättre när man väl kommer åt så att det känns i innersidan, några tips på hur jag ska lyckas med det? Kan mycket väl ha med min bristfälliga teknik att göra.

Jag hade problem med att få kontakt i latsen i början också men där blev allt kanon när jag insåg att jag var tvungen att bukta ut bröstet.

Jag kör axlar, triceps, bröst och mage på detta passet (det är en 2-split) och kommer hem med en skön känsla av utmattning i axlar, triceps och mage. Jag brukar få en del träningsvärk i bröstet dagen efter dock så det tar ju, men det känns som sagt bara i en liten del av bröstet och jag får inte den omedelbara utmattningen under träningen som i de andra delarna :(

Någon som har några goda råd?

Insidedoubt
2007-09-22, 15:07
Kan det vara så att jag helt enkelt är starkare på innersidan och därför behöver en högre belastning för att det ska ta där? Kanske måste låta yttersidan komma ifatt innan jag får ordentlig kontakt?

Jag är inte helt hundra på hur bröstmuskulaturen är uppbyggd så jag tar gärna emot en förklaring eller länk med info om någon har. Kanske hjälper att förstå vad jag vill komma åt.

grunt_grunt
2007-09-22, 15:19
Bröstmuskeln (http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html) går inte att tränas på insida eller utsida. Du kan bara träna hela muskelfibrer, och som du ser på bilden så går muskeln från insida till utsida, hela bröstet tränas alltså alltid.

Angående att du inte känner dig direkt utmattad i bröst vet jag inte vad du ska göra, men jag tror inte känslan är nödvändig för utveckling. Om du tar ut dig ordentligt under seten, vänta och se om du utvecklas. Om du gör det så är det bara att strunta i hur det känns under träningen.

bänkpress
2007-09-22, 15:22
Hejsan, ny på detta forum.

Du får variera dina övningar och själva ordningen på muskelgrupperna varje pass.
Prova varje övning som du kan hitta för bröst och när du hittar en som du får bra kontakt med, etsa dig inte fast vid den för länge utan fortsätt prova nya saker. Variera bredd, grepp och vinklar.

Det är nyckeln! : -)

mini
2007-09-22, 15:24
Bröstmuskulaturen är en muskel inifrån och ut, så att du bara tränar en del av den är inte sannolikt, för att inte säga omöjligt. Tänk dig muskeln som ett gummiband så är du i närheten.

Jag tror att du inte ska fundera så mycket utan gå ner och träna tunga basövningar. Om du saknar kontakt i bänkpress kan du testa att köra främst hantelpressar där du kan få ett lite bättre sträck i botten. Dessutom, fortsätt nöta. Om det är tekniken som brister är det bara övning som gäller.
Det kommer. Styrketräning är ett långsiktigt arbete.

Insidedoubt
2007-09-22, 15:33
Okej, tack till er alla :)
Jag fortsätter bara nöta på då.

Musselbank
2007-09-22, 15:50
Jag känner igen mig, bara känt ordentlig "kontakt" i bröstmitten i en viss pec deck-maskin. Då var jag väldigt ny också, det kan inverka... men jo, en annan övning känns faktiskt: tunga (i mitt fall ~kv :-) dips. De sista repetitionerna i ett set suger det gärna till ganska tillfredsställande i bröstet!

Men jag tror inte att kontakt är så avgörande.

Insidedoubt
2007-09-22, 15:59
Jag känner igen mig, bara känt ordentlig "kontakt" i bröstmitten i en viss pec deck-maskin. Då var jag väldigt ny också, det kan inverka... men jo, en annan övning känns faktiskt: tunga (i mitt fall ~kv :-) dips. De sista repetitionerna i ett set suger det gärna till ganska tillfredsställande i bröstet!

Men jag tror inte att kontakt är så avgörande.

Dips och chins är en typ av övning som jag tycker om, men de är knepiga att få in i ett program med axlar, triceps och bröst. Måste nog köra dipsen först då, annars är någon del i ledet helt slut.

Jag fick förövrigt lite greppträning idag, när jag skulle köra shrugsen kände jag hur det brände i greppet och underarmarna, det är väl bara bra, den träningen kan behövas.

Jag tycker det är otroligt kul att träna iaf, ska nog starta upp en journal snart :)

Musselbank
2007-09-22, 16:09
Dips och chins är en typ av övning som jag tycker om, men de är knepiga att få in i ett program med axlar, triceps och bröst. Måste nog köra dipsen först då, annars är någon del i ledet helt slut.

Jag fick förövrigt lite greppträning idag, när jag skulle köra shrugsen kände jag hur det brände i greppet och underarmarna, det är väl bara bra, den träningen kan behövas.

Jag tycker det är otroligt kul att träna iaf, ska nog starta upp en journal snart :)

Om du delar upp noga i muskelgrupper passar väl iofs dips utmärkt bra med triceps & bröst. Om det blir för mycket / för tungt kan du kanske köra varannan gång dips, varannan gång nåt annat. Fan vet jag, jag delar inte upp övningarna på olika pass med särskilt mycket anatomiskt grubbel :D

Insidedoubt
2007-09-22, 16:14
Om du delar upp noga i muskelgrupper passar väl iofs dips utmärkt bra med triceps & bröst. Om det blir för mycket / för tungt kan du kanske köra varannan gång dips, varannan gång nåt annat. Fan vet jag, jag delar inte upp övningarna på olika pass med särskilt mycket anatomiskt grubbel :D

Ja, det är sant, det är ju fortfarande en passande övning, måste bara placera den i ett skede där jag har kraft kvar att fullfölja hela momentet, men det ska inte vara några problem :) Den tar ju på rätt ställen och är simpel att utföra korrekt så det är en bra övning, ska köra den oftare.

JohnRick
2007-09-22, 19:10
Jag kör axlar, triceps, bröst och mage på detta passet (det är en 2-split) och kommer hem med en skön känsla av utmattning i axlar, triceps och mage.

Vänta nu - menar du att du kör en två-split där de gigantiska muskelgrupperna rygg och ben ligger på samma dag?

Rahf
2007-09-22, 20:24
Fråga: Hur brett grepp har du i bänkpress?

Insidedoubt
2007-09-22, 21:08
Vänta nu - menar du att du kör en två-split där de gigantiska muskelgrupperna rygg och ben ligger på samma dag?

Det kanske inte är så vettigt, det blir en massa set på två muskelgrupper, kan tänka mig att det blir tufft för kroppen. Har du några förslag på hur jag bör lägga om mitt program.

Pass 1: Axlar, bröst, mage, triceps
Pass 2: Ben, rygg, biceps

Biceps och triceps bör man väl sära på, och samma med rygg och mage eftersom att dessa är antagonistiska muskelpar.

Hur bör jag byta?

Rahf
2007-09-22, 21:11
Mage kan du lägga när som helst i princip. Ryggen kommer inte direkt att påverka utförandet av magövningarna. Helst ska de ligga sist då eftersom du inte behöver lika mycket fokus och energi för att utöva dem med bra form och teknik.

Insidedoubt
2007-09-22, 21:13
Fråga: Hur brett grepp har du i bänkpress?

Kanske 15 cm bredare än axelvidd, inte säker på måttet. Jag har väl baserat mitt grepp på hur jag gör breda armhävningar. Tänker väl mest på att det inte ska belasta triceps för mycket när jag tar greppet.

Det tar i bröstet men jag tror att jag behöver köra lite tyngre i bänken än vad jag vågat tidigare för att det ska ta ordentligt.

Rahf
2007-09-22, 21:43
Antingen köra tyngre eller fler reps, komma lite närmare fail alltså. Med det sagt så behöver du inte faila men du kan ju komma närmare. Korta ner vilotiden också så kommer du nog få en grym "pömp" av det hela. Hur brett är ditt grepp i förhållande till lättringen på stången? Använd ringarna som riktmärke i det här fallet.

Insidedoubt
2007-09-22, 22:51
Antingen köra tyngre eller fler reps, komma lite närmare fail alltså. Med det sagt så behöver du inte faila men du kan ju komma närmare. Korta ner vilotiden också så kommer du nog få en grym "pömp" av det hela. Hur brett är ditt grepp i förhållande till lättringen på stången? Använd ringarna som riktmärke i det här fallet.

Okej. Grejen är väl att jag inte vågat köra mig för trött i bänk eftersom att jag inte haft någon som passat. Det var först i slutet av passet som jag kom på att jag kunde köra i smithen (kändes betydligt säkrare), och då var jag nog utmattad av högrep redan av att ha provat en massa övningar med olika belastning.

Blir till att prova mer i bänken nästa pass.

Sean Paul
2007-09-22, 23:45
Okej. Grejen är väl att jag inte vågat köra mig för trött i bänk eftersom att jag inte haft någon som passat. Det var först i slutet av passet som jag kom på att jag kunde köra i smithen (kändes betydligt säkrare), och då var jag nog utmattad av högrep redan av att ha provat en massa övningar med olika belastning.

Blir till att prova mer i bänken nästa pass.

Smithen är värsta mördarmaskinen. Har fastnat där förut då jag inte hade ork kvar att vrida tillbak stången som toucha min hals. Fri bänk är imo mindre farlig då man åtminstonde kan rulla ned stången ifall man failar.

grunt_grunt
2007-09-23, 05:13
Okej. Grejen är väl att jag inte vågat köra mig för trött i bänk eftersom att jag inte haft någon som passat. Det var först i slutet av passet som jag kom på att jag kunde köra i smithen (kändes betydligt säkrare), och då var jag nog utmattad av högrep redan av att ha provat en massa övningar med olika belastning.

Blir till att prova mer i bänken nästa pass.

kör med hantlar istället, hur bekvämt som helst! :hbang:

mini
2007-09-23, 06:32
kör med hantlar istället, hur bekvämt som helst! :hbang:

Håller med. Tungt med hantlar, lite lättare smalbänk med god kontroll.