handdator

Visa fullständig version : Bilfrågor


Carolinew
2007-09-22, 12:31
Jaha... mitt letande fortsätter. Har hittat en jag tycker om men när vi var och provkörde den anmärkte min "medhjälpare" på kopplingen. Han gjorde något slags test då han körde i femmans växel i väldigt låg fart (typ 30?) och satte gasen i botten. Efter det luktade det bränt. Han tyckte även att bromsarna behövde bytas.

För övrigt är det en Polo GTI, verkligen URSNYGG, med styling och värsta ljudanläggningen. En 01:a, 8700 mil, sportstolar, ACC och massa sånt tjafs. Jag tycker verkligen om den. De ska ha 60 000 för den. Ingen annan bil jag kikat på har legat i närheten av den utrustningen för det priset.

Dagen efter att vi kollat på bilen åkte killen och besiktigade den, den gick igenom utan anmärkning. Huh? Kan en bil med kass koppling gå igenom UA?

Men är detta något att oroa sig för? Och om man nu byter kopplingen på den, är det något annat man har att oroa sig för? I och med att bilen är lite stylad och det är en yngre kille (ca 25 år) som haft den kanske han har buskört en del med den. Är det andra saker som slits då som kan ställa till problem?

För övrigt behövs vindrutan bytas då det är en spricka i den.

Ahh i alla fall, min enda fråga är väl om den är värd att köpa eller inte? :Virro

Baan
2007-09-22, 12:44
Är kopplingen dålig så kan det ju bli dyrt. Bilbesiktningen är nog inte jättehårda på en skitbra koppling tror jag. Bromsarna är väl slitdeler, beror såklart på hur mycket, om det är skivor så blir det förbannat dyrt om man ska byta allt. Tycker det låter lite som överpris men vill du betala för smink på bilen så är det upp till dig, vanligtvis ökar det ju inte direkt värdet på bilen. Dessutom om kopplingen, vindrutan och bromsarna behöver ses över så borde den snarare ligga på 50...

Carolinew
2007-09-22, 12:50
Är kopplingen dålig så kan det ju bli dyrt. Bilbesiktningen är nog inte jättehårda på en skitbra koppling tror jag. Bromsarna är väl slitdeler, beror såklart på hur mycket, om det är skivor så blir det förbannat dyrt om man ska byta allt. Tycker det låter lite som överpris men vill du betala för smink på bilen så är det upp till dig, vanligtvis ökar det ju inte direkt värdet på bilen. Dessutom om kopplingen, vindrutan och bromsarna behöver ses över så borde den snarare ligga på 50...

Jag har bjudit 52 000 med just den anledningen att jag räknade in kopplingsbyte samt vindrutebyte, men det godtog han inte...

När jag tittar på andra bilar så får man för samma pris en bil med svagare motor, mindre utrustning (menar inte stylingen utan saker som ACC o dylikt, dessutom hade denna tre uppsättningar nya däck på alufälg...) och fler mil...

Sen e jag väl lite villig att betala för "smink" på bilen med, det är ju förbannat dyrt att sätta på själv.

Men vad skulle det kosta att fixa koppling och vindruta? Typ 10 000?

Lepras
2007-09-22, 13:00
Koppling går väll på runt 2000 för grejerna och 2000-4000 för bytet,,,skivor fram kostar runt 1000 lappen gissar ja på och 500-1000 för bytet,men det är ganska lätt om man är lite händig,,rutan går på självrisken=1500-1700...

Baan
2007-09-22, 13:01
Jag har bjudit 52 000 med just den anledningen att jag räknade in kopplingsbyte samt vindrutebyte, men det godtog han inte...

När jag tittar på andra bilar så får man för samma pris en bil med svagare motor, mindre utrustning (menar inte stylingen utan saker som ACC o dylikt, dessutom hade denna tre uppsättningar nya däck på alufälg...) och fler mil...

Sen e jag väl lite villig att betala för "smink" på bilen med, det är ju förbannat dyrt att sätta på själv.

Men vad skulle det kosta att fixa koppling och vindruta? Typ 10 000?

Det finns ju fler bilar. Just en Polo GTI kanske inte följer prissättningsmallen (som finns på flera ställen på Internet), då det är relativt få som säljs i Sverige och många som vill ha tillbaks lite från det dom investerat i bilen (trimning, smink osv). Även om hans är billigare än andra på blocket så kanske andra är mycket mer prutbara. Gäller ha tålamod när man köper bil om man vill spara lite. Sen kan du ju klart skita i det och betala några tusenlappar extra, det beror på hur mycket du värdesätter din tid och nerver. Det som är viktiga är att du slipper för mycket skit, visst det är en begagnad bil men många turer till bilmek är inte så roligt.

Vindruta går på försäkringen säg mellan 1000-1500 kr. Kopplingen lär kosta mycket mer, vågar inte gissa på hur mycket exakt med arbete. Arbetet lär kosta en del också.

Baan
2007-09-22, 13:04
Koppling går väll på runt 2000 för grejerna och 2000-4000 för bytet,,,skivor fram kostar runt 1000 lappen gissar ja på och 500-1000 för bytet,men det är ganska lätt om man är lite händig,,rutan går på självrisken=1500-1700...

Kollade kopior på koppling och det verkar röra sig mot närmare 3000, och eftersom det är VAG så tror jag man kan kallt räkna med 3000 eller mer. Bäst är väl ringa ner till ens lokala VAG-handlare om man ska ha orginal antar jag

Carolinew
2007-09-22, 13:12
Om man tar vindrutan på försäkringen, ryker bonusen då? För då blir inte mammsen glad hehe *whistle*

Baan
2007-09-22, 13:19
Inget jag kollat upp men det tror jag inte det gör. Kanske värt kolla upp det så man är på den säkra sidan men låter inte så troligt att det skulle paja ens premie

tp_88
2007-09-22, 13:29
Kollade kopior på koppling och det verkar röra sig mot närmare 3000, och eftersom det är VAG så tror jag man kan kallt räkna med 3000 eller mer. Bäst är väl ringa ner till ens lokala VAG-handlare om man ska ha orginal antar jag
Vilka jävla ockerpriser, samma pris som till vår bmw med 2-3ggr så mkt effekt/vrid. *screwy*

Carolinew
2007-09-22, 13:36
Ok det är alltså den här bilen det rör sig om:

http://www.blocket.se/vi/13443835.htm?ca=23_3_s

Har även kollat på denna nu, den e fan så mycket tråkigare för exakt samma pris (lär ju inte gå att pruta något hos bilhandlare) dessutom verkar det inte finnas med några vinterdäck. Dock är detta den absolut billigaste golfen med AC (jag måååste ha AC!) med inte för höga miltal som jag har hittat.

http://www.blocket.se/vi/13505272.htm?ca=23_8_s

Vilken är mest prisvärd tycker ni?

tp_88
2007-09-22, 13:43
Jag hade helt klart valt Golf IVan, förutsatt att skicket är bra som det står. Klart nyare modell (den Polon kom väl tidigt 90-tal redan!?) och en storlek större.

Huruvida det går att pruta eller ej hos bilhandlare är såklart väldigt olika. Antagligen kan du pruta mindre på ett ställe som heter "Lågprisbilar AB", men det är bara vad jag tror rent spontant.

Som pricket över i:et tycker jag golfen är klart snyggare, ögonlocken på polon ser t.ex. inte alls kul ut imho.

Carolinew
2007-09-22, 13:48
Jag hade helt klart valt Golf IVan, förutsatt att skicket är bra som det står. Klart nyare modell (den Polon kom väl tidigt 90-tal redan!?) och en storlek större.

Huruvida det går att pruta eller ej hos bilhandlare är såklart väldigt olika. Antagligen kan du pruta mindre på ett ställe som heter "Lågprisbilar AB", men det är bara vad jag tror rent spontant.

Som pricket över i:et tycker jag golfen är klart snyggare, ögonlocken på polon ser t.ex. inte alls kul ut imho.

Den här modellen på Polo kom först -00... så Golf 4an har funnits 2 år längre :)

Nu är det ganska dålig bild på Polon men den var (enligt mig) skitsnygg i verkligheten... jag är ju lite svag för lexuslampor, sportstolar, ljudet i motorn, sänkningssatser och sånt "lullull" :D

tp_88
2007-09-22, 13:54
Den här modellen på Polo kom först -00... så Golf 4an har funnits 2 år längre :)

Nu är det ganska dålig bild på Polon men den var (enligt mig) skitsnygg i verkligheten... jag är ju lite svag för lexuslampor, sportstolar, ljudet i motorn, sänkningssatser och sånt "lullull" :D
My bad, har för dålig koll på VW för att se om det var den nya nu när den var lite stylad. :em:

Backman
2007-09-22, 13:59
Golfen. Tveklöst.

Den där Polon har Mr.Tobbe buskört till 1000. Varför byter han däck hela tiden? Varför är kopplingen slut?

En polo har ju inte bamsemotor, alltså måste han ta ut den hela tiden, vilket den lider av.

Golfen kan du rusta upp för 5000kr och få den i "fräschare/fränare" skick än vad den är. Styling och lite detaljer behöver inte alls vara dyrt. Ögonlock som polon har, 200 kr. Det gör mycket.

bubbe
2007-09-22, 14:00
Du kan kolla om kamremmen är bytt, har för mig det är runt dom miltalen den ska bytas och det kostar en liten slant det med.

Carolinew
2007-09-22, 14:08
Golfen. Tveklöst.

Den där Polon har Mr.Tobbe buskört till 1000. Varför byter han däck hela tiden? Varför är kopplingen slut?

En polo har ju inte bamsemotor, alltså måste han ta ut den hela tiden, vilket den lider av.

Golfen kan du rusta upp för 5000kr och få den i "fräschare/fränare" skick än vad den är. Styling och lite detaljer behöver inte alls vara dyrt. Ögonlock som polon har, 200 kr. Det gör mycket.

har kollat styling till golfen men det verkar kosta skjortan, i alla fall när man själv inte kan byta grejjorna... bara ett par baklampor går på 1700, ögonlocken 600 (i fel färg dessutom), vinge 1700 kr osv i bara materialkostnad. Sänkningssatser och fälgar/däck skall vi inte prata om :Virro

My bad, har för dålig koll på VW för att se om det var den nya nu när den var lite stylad. :em:

Hehe lugnt!

Du kan kolla om kamremmen är bytt, har för mig det är runt dom miltalen den ska bytas och det kostar en liten slant det med.

Då gäller det ju båda bilarna, polon har gått 500 mil mindre än golfen bara...

bubbe
2007-09-22, 14:11
Då gäller det ju båda bilarna, polon har gått 500 mil mindre än golfen bara...

Precis kolla med bägge bilarna, ifall någons redan är bytt så kapar du en 4-5k i nästa service.

chidde
2007-09-22, 14:14
hrm, klart att gti'n lockar för den ser ju faktiskt väldigt fin ut!!
i mina ögon saknas svarttonade rutor bak, sen är den komplett... kanske en uppsättning vanliga bbs-splitfälgar

men det ser ju inte bra ut, 8000 mil och koppling slutkörd liksom
det kan kosta mycket, speciellt för en sån ganska ovanlig bil som den. min kompis hade en golf III gti och hade problem med kopplingen och det gick liksom ett par tusen där, jag har svårt och tro att du kommer undan billigare med den här

is i magen ska man ha när man köper bil, tänk på det att det är HAN som vill sälja och inte DU som vill köpa! det kommer komma fyndobjekt och det är bara att hålla alla sinnen öppna. bilar är ingenting man köper över en kafferast och det är faktiskt inte så många som ringer på annonserna om det inte verkligen verkligen är ett superkap, speciellt inte stylade heller

tänk så, det är ungdomar som föredrar stylade bilar och bara där har man sållat bort en del potentiella köpare. håll fast vid budet, och be honom höra av sig ifall han ändrar sig... eller!! om du jättegärna vill ha bilen, säg 55000 kr
(då ska alltså allt annat stämma, som alla remmar är bytta osv som nån sa, det är bland det dyraste man kan byta)

Carolinew
2007-09-22, 22:33
Det är bara det att jag börjar bli trött på att vänta... *gah!* Jag kan ju inte vänta tills jag blir pensionär bara för att "rätt bil till rätt pris" skall dyka upp... Jag vill ha en bil snart...

Har skrivit de här frågorna på ett bilforum också, och det roliga är att där råder i princip alla mig att köpa bilen om jag tycker om den, att jag inte skall oroa mig för mycket... "Det där med kopplingen är inget att bry sig om. Dom är väldigt tröga på polo bilarna och dom tar väldigt lågt ner." skrev någon. "En bil med så liten motor måste du slira på kopplingen för att kunna köra i 30 på 5:an, därför luktade det bränt,, tror inte att kopplingen är kass." skrev en annan.

Men som sagt, jag kan ingenting och jag vet inte vem jag skall tro på! :Virro

Dock skulle stylingen på golfen landa på typ 15 000 minst, (däck + fälgar är det ju värsta gubb- och tantvarningen på...) det är en sak som är säker och det blir lite väl dyrt. Bilen är inte ens värd det.

Det låter säkert på mig som jag redan bestämt mig, men det har jag absolut inte. Jag är bara fruktansvärt velig.

Fatalist
2007-09-22, 22:38
Hur viktigt är komforten för dig, ska du resa långt ofta vill jag tipsa om att hålla dig borta från Polon, som jag tycker är hemskt obekväm, skakig och instabil. Egentligen har jag inte mycket gott att säga om Golf IVan heller rent komfortmässigt, men den är ju bekvämare än Polon helt klart.

Dessutom har jag inte haft körkort allt för länge, men detta är åsikter jag verkligen hunnit bilda efter att ha kört tur & retur till bl a Arvika och GBG/sthlm från Kalmar.

Carolinew
2007-09-22, 23:15
Hur viktigt är komforten för dig, ska du resa långt ofta vill jag tipsa om att hålla dig borta från Polon, som jag tycker är hemskt obekväm, skakig och instabil. Egentligen har jag inte mycket gott att säga om Golf IVan heller rent komfortmässigt, men den är ju bekvämare än Polon helt klart.

Dessutom har jag inte haft körkort allt för länge, men detta är åsikter jag verkligen hunnit bilda efter att ha kört tur & retur till bl a Arvika och GBG/sthlm från Kalmar.

Ok, vad rekommenderar du då? I ungefär samma prisklass... Det är väl i regel så att mindre bilar är mindre bekväma men bensinkostnaden har nog större betydelse för mig än vad komforten har. Körglädje är ett stort plus också.

Baan
2007-09-23, 00:23
Ska du inte köra längre sträckor spelar det inte så stor roll tycker jag. För dom pengarna du vill lägga ut är det svårt att få något i bra skick som inte är repobjekt (dvs inte för gammalt) som passar in på beskrivningen bekvämt. Ofta är det ju lite större och dyrare bilar som kan sägas vara bekväma för längre resor. Behöver såklart inte vara så, kanske finns ngn småbil som är klockren men jag har inget bra tips där.

chidde
2007-09-23, 02:33
du har väl tittat på peg 206 gti? :)
jag hade nog föredragit den, men å andra sidan... "alla" glider runt i dem

men visst, du har en poäng. det är nu du vill ha en bil och inte när du är 40 bast då rätt bil till rätt pris dyker upp
om det är det resonemanget så hade jag köpt polon, för den såg väldigt fin ut
är det nån polo jag hade velat ratta så är det den, jag tycker den karossen är otroligt snygg och har själv kollat en del på den
utrustningsmässigt är den ganska clean original, har en gammal kollega som har haft en sån... håller du ut lite så kan jag fråga honom hur han har upplevt den

minns iallafall att han fick lägga ner en förmögenhet på den för att växellådan rasade, och hans hade inte alls gått långt... tror han köpte den när den hade gått 3000 mil. RÖD var den också, skiiiiitsnygg

baan & fatalist
om jag inte har missförstått henne så är väl bilen bara en lyxgrej som hon tänkt unna sig, inget pendlande och långkörande alltså... kanske lite stadskörning där hon kan stänga av AC'n och veva ner de automatiska fönsterhissarna när det är abv

chidde
2007-09-23, 14:58
ok, har kikat runt lite... du har säkert kollat på alla men här é mina förslag

Honda Civic -99 ~7000 mil, en riktig blickfångare
65000 kr, säkert prutbart
fördelen med en Honda är att den drar sjukt lite soppa
http://213.132.112.100/images/70/7076802445.jpg

Peugeot 206 Gti -99 ~7000 mil, snygga fälgar!!
67700 kr, också prutbart skulle jag tro
http://213.132.112.100/images/59/5947920903.jpg

Peugeot 306 Gti -97 ~15000 mil, för jävla stilren
55000 kr, bilfirma så det blir nog svårt att pruta
kanske gått lite väl mycket för det priset?
http://213.132.112.100/images/64/6433981913.jpg

Golf 3 -97 ~22000 mil, rätt snygg för att vara så gammal
35000 kr utan ljud, lite väl överpris eller?
hade den kostat 30000 kr med ljudet hade det varit fint
eftersom han har sänkt priset så är det nog 0 personer som har ringt på den
går säkert att gå ner ännu mer!!
http://213.132.112.100/images/29/2944309878.jpg


så, nu måste jag rusa

Carolinew
2007-09-23, 17:58
Den enda som egentligen är lite intressant här är nog 206:an. Civicen var för mycket stylad för min smak, eller rättare sagt, på fel sätt... skulle nästan skämmas lite i en sån :MrT:

De andra två är lite för gamla.

Men tillbaka till 206:an då. Den är fin, men det som stör mig är priset... hur sjutton kunde jag hitta en 206:a GTI (hos bilhandlare dessutom!) för ett par månadersedan för bara 40 000 kr, när jag nu inte hittar nån under 60 000 privat?! :confused: Skall liksom inte priserna gå ner på hösten? *screwy*

Carolinew
2007-09-23, 18:01
Var förresten och kollade på Golf IV:an som jag nämnde här innan, den röda. Det var nog den tråkigaste bil jag sett i hela mitt liv. Dessutom var den "fulla serviceboken" ren fejk, det var ett litet häfte där någon skrivit i alla servicar själv och signerat med sitt eget förnamn. Såg ut som nån slängt ihop det nu precis innan bilen skall säljas. Dessutom var bakluckan sönder, dragkroken jätterostig och däcken skitdåliga.

*gah!*

chidde
2007-09-23, 23:46
Men tillbaka till 206:an då. Den är fin, men det som stör mig är priset... hur sjutton kunde jag hitta en 206:a GTI (hos bilhandlare dessutom!) för ett par månadersedan för bara 40 000 kr, när jag nu inte hittar nån under 60 000 privat?! :confused: Skall liksom inte priserna gå ner på hösten? *screwy*

låt mig gissa? det var hos sveriges billigaste bilar eller hur?
man kan ju undra hur de kan sätta så låga priser på bilarna, importerade är dem säkert... frågan är också om de verkligen har gått så många mil som mätaren säger?

sen måste det ha varit en 9x-årsmodell, fast det var iofs den jag klistrade in också såg jag... men 6x000 är ok pris för en 206 GTI

nää jag säger då det, jag lägger hellre ett par tusenlappar extra för en bil med få ägare, garanterad historik och fullservad. det är pengar som betalar igen sig i framtiden

Jazen
2007-09-25, 18:00
hur mycket hade du tänkt lägga ut, har inte läst igenom allt :P och måste det vara fram/bak/4hjulsdrift?

MaW
2007-09-25, 19:20
tycker du ska satsa på polon... dock ska du inte ge mer än det du bjudit... Det är svindyrt att styla bilar.. Lika bra att satsa på en som är färdigstylad om man gillar den.

Carolinew
2007-09-25, 19:33
NU GER JAG UPP DEN HÄR SKITEN! Är så jävla pissigt skitförbannad, har skitit sig så förbannat mycket med bilarna de sista dagarna att jag är helt förstörd. Ringde på en golf i söndags kväll, en timme efter att annonsen kommit in, jag har lärt mig att det gäller att vara snabb (trodde jag...). Bestämde tid på tisdag kväll (idag) att vi skulle komma och kolla (min medhjälpare kunde inte förrän då). Igårkväll såg jag att annonsen var borttagen från blocket, smsade ägaren (klockan var mycket) och undrade och imorse fick jag svaret att bilen blev såld igårkväll. Då bestämde jag mig för att inte köpa nån jävla bil och skänka pengarna till nån unge i afrika istället.

Sen ikväll så ringer min medhjälpare igen och säger att han har hittat en fin audi vi kan åka och titta på ikväll istället. Jag blir skitglad och bilen verkar verkligen jättfin, visserligen lite dyrare men otroligt fin. Han ringer på annonsen och allt verkar jättebra men ägaren kunde inte ikväll, dock imorgon förmiddag. Men då jobbar ju jag! Jag frågar om vi inte kan ta det på morgonen istället men det kan inte min medhjälpare. Nähepp. Tillslut bestämmer jag mig för att sjukskriva mig som sista utväg, jag orkar inte att ännu en bil blir såld framför näsan på mig, för sen kunde inte min medhjälpare förrän i nästa vecka och då är bilen garanterat borta med vinden.

Jag går och tränar, glad för att allt verkade lösa sig, kommer hem, ringer honom, får svaret att han inte kan imorgon kom han på. Det blir ingen bil. MEN DRA ÅT HELVETE! Jag lipar och lipar och tillslut ringer jag min värsta fiende - mamma... hon är den sista som kan hjälpa mig. Men nej, hon skulle jobba på kvällen och ville ha sovmorgon. Samtalet slutade med att vi skrek på varandra (som i gamla goda tider...) och jag bara lade på luren.

Så, nu sitter jag här och vill bara försvinna. Jag kommer aldrig kunna köpa nån bil, jag är för beroende av andra. Jag komemr aldrig hinna köpa de bilarna som är värda sitt pris innan nån annan hunnit före. JAG GER UPP SKITEN!

Carolinew
2007-09-25, 19:35
Och nä, den där 206:an var en -00 och fanns hos en märkeshandlare här i Kristianstad.

Jag vet inte riktigt vart mitt tak går nånstans det beror på bilen och tillfället men typ 70 000.

Polon har jag redan förträngt...

panzerpig
2007-09-25, 20:30
jag känner inte dig alls men mitt tips till "första bil köp" i allmänhet är:

köp en pålitilig bil
(slipper dyra reparationer och service, japanska bilar har bra rykte).

köp inte en för dyr bil
(jag och tjejen köpte en nissan micra 1989 för 9000:- för 1½ år sedan, har funkat bra. i våras köpte vi en nyare för 39 000 (mitsubishi colt). Det är lätt att man kör på trottoarkanter, skrapar emot nån pelare i ett parkeringshus osv första åren och sånt kan bli dyrt.

köp en säker bil
(gjorde inte vi iofs ;))

när man skaffat bil så märker man hur mycket pengar det kostar, försäkring, service osv.
Som sagt, detta är inte riktat just till dig utan ett allmänt råd. vill du ha en bil för att transportera dig eller en häftig bil för att bränna runt i?

påven
2007-09-25, 21:32
köp en 740

chidde
2007-09-26, 01:00
seså, nu lugnar vi ner oss... du har lyckats tappa tålamodet och det är det man inte får göra när det kommer till bilköp

behöver du verkligen ha med nån för att titta på den? du åker och tittar på bilen yourself... tittar utvändigt (repor, bucklor och sånt kan du om du inte är helt blind)
titta i serviceboken, är allt som det ska? provkör den... är den skön att köra? några irritationsmoment? funkar allt el och AC?

när du har bestämt dig för allt anmäler du ditt intresse, SEN kallar du på nån som kan för att kolla en gång till. annars kan man alltid lämna in den till en bilverkstad, kolla skicket på den och betala dem 300 kr (mer än så brukar det inte kosta)
det är inte förbjudet att kolla en bil två ggr, vid nästa tillfälle tar du med dig pengar och godkänner din medhjälpare så blir det affär. man får ju sköta det snyggt också, i stil med "jag är mycket intresserad, och kan ordna pengar till då, då och då...blablabla"

blir bilen såld innan så var det aldrig meningen att den skulle bli din ändå

Carolinew
2007-09-26, 15:05
jag känner inte dig alls men mitt tips till "första bil köp" i allmänhet är:

köp en pålitilig bil
(slipper dyra reparationer och service, japanska bilar har bra rykte).

köp inte en för dyr bil
(jag och tjejen köpte en nissan micra 1989 för 9000:- för 1½ år sedan, har funkat bra. i våras köpte vi en nyare för 39 000 (mitsubishi colt). Det är lätt att man kör på trottoarkanter, skrapar emot nån pelare i ett parkeringshus osv första åren och sånt kan bli dyrt.

köp en säker bil
(gjorde inte vi iofs ;))

när man skaffat bil så märker man hur mycket pengar det kostar, försäkring, service osv.
Som sagt, detta är inte riktat just till dig utan ett allmänt råd. vill du ha en bil för att transportera dig eller en häftig bil för att bränna runt i?

Jag vill ha nåt mitt emellan, det är ju inte så att jag måste ha en bil men det är ett stort intresse + att det underlättar vid vissa tillfällen att ha en bil. Men alltså, inte bara nåt trist transportmedel från A till B, då kan jag lika gärna köpa en rostig gammal volvo, utan jag vill ha nåt lite roligare.

köp en 740

Tror inte det hehe ;)

seså, nu lugnar vi ner oss... du har lyckats tappa tålamodet och det är det man inte får göra när det kommer till bilköp

behöver du verkligen ha med nån för att titta på den? du åker och tittar på bilen yourself... tittar utvändigt (repor, bucklor och sånt kan du om du inte är helt blind)
titta i serviceboken, är allt som det ska? provkör den... är den skön att köra? några irritationsmoment? funkar allt el och AC?

när du har bestämt dig för allt anmäler du ditt intresse, SEN kallar du på nån som kan för att kolla en gång till. annars kan man alltid lämna in den till en bilverkstad, kolla skicket på den och betala dem 300 kr (mer än så brukar det inte kosta)
det är inte förbjudet att kolla en bil två ggr, vid nästa tillfälle tar du med dig pengar och godkänner din medhjälpare så blir det affär. man får ju sköta det snyggt också, i stil med "jag är mycket intresserad, och kan ordna pengar till då, då och då...blablabla"

blir bilen såld innan så var det aldrig meningen att den skulle bli din ändå

Jo tålamodet sinar lite, faktiskt... men jag börjar bli härdad snart känner jag, faktiskt :D

Liten update... ringde killen igår, bestämde mig för att åka och titta själv. Han svarade inte så jag ringde imorse igen. Då var det redan en som skulle kolla på den 10.00 idag. Jahapp, den med... tänkte jag.

Men sen ringde han 10.30 igen och sa att de inte köpt den ännu, de ville ha den men kunde inte ge nån handpenning. Jag sa direkt att jag ville kolla och vi bestämde typ tid o plats tills han precis innan jag lade på sa: Du förresten det står fel pris på blocket, jag begär 85 000 för den. Jaha?? Tack och hej leverpastej.

Jaja, då var den ju inget att ha iaf :P

Jazen
2007-09-26, 16:45
inge fel på 740, körglädjen på vintern är enorm, och man är inte ett dugg rädd ifall man råkar repa eller buckla till den :D

Carolinew
2007-09-26, 18:30
inge fel på 740, körglädjen på vintern är enorm, och man är inte ett dugg rädd ifall man råkar repa eller buckla till den :D

Inget fel på den, men inte min typ av bil :MrT: Hade dock inte haft något emot en s60 men de är ju tyvärr för dyra än sålänge. Jag är dock ganska säker på att när det är dags för bilbyte igen blir det nog en sådan *cupid*

chidde
2007-09-27, 01:34
jag begär 85 000 för den.

vilken bil snackar vi om nu? polon?
några 85 000 kr är den knappast värd iallafall

Carolinew
2007-09-27, 14:29
vilken bil snackar vi om nu? polon?
några 85 000 kr är den knappast värd iallafall

Nä, audin... http://www.blocket.se/vi/13554705.htm?ca=23_3_s, han hade satt 70 000 från början.

Jazen
2007-09-27, 16:48
Inget fel på den, men inte min typ av bil :MrT: Hade dock inte haft något emot en s60 men de är ju tyvärr för dyra än sålänge. Jag är dock ganska säker på att när det är dags för bilbyte igen blir det nog en sådan *cupid*

ska det vara en intressant volvo överhuvudtaget måste det va en R modell ;)

hultman
2007-09-27, 20:35
Nä, audin... http://www.blocket.se/vi/13554705.htm?ca=23_3_s, han hade satt 70 000 från början.

Knappast värd 85 lax.

Carolinew
2007-09-27, 23:18
Knappast värd 85 lax.

Nej det tycker inte jag heller... Jag tror han hade tänkt sig 70 från början med efter som han (enligt honom själv) blev nerringd av spekulanter kände han väl på sig att han kunde höja priset och så skyllde han på att hans sambo råkat skriva fel pris (vilket jag inte tror ett dyft på...). Att höja med 15 000 var nog lite överdrivet dock...

chidde
2007-09-28, 01:28
det är liksom bara en vanlig audi 1.8T -00
~13000 mil dessutom

70 kkr är ett ok pris, PLUS fälgarna då alltså
förutsatt att allt annat är i gott skick

på annonsen verkar det som att det är en bil i bra skick och att han har skött den väl. full servicebok är alltid trevligt, djur och rökfri likaså
4x fönsterhissar har han ju kostat på sig om han nu är första ägaren, eftersom dessa bilarna har 2x fönsterhissar som standard, samma gäller farthållaren

men att han inte skriver ut sitt namn känns liiiiite, ptja... löjligt, oseriöst

sen får man inte heller glömma att det är 2007 nu, det är alltså en 7-8 år gammal bil!!
många gånger när jag sitter och tittar på bilar kan jag tycka att 98-99 bilar är nya, men det är ändå snart 10 år på dem liksom

chidde
2007-09-28, 14:21
den här har du sett antar jag?

68000 kr, ca 10000 mil, -00
han får såklart gå ner lite i pris, men värt att titta på iallafall
avgassystemet får han se över, det hänger liiiite väl långt ner för min smak men men, tonade rutor är alltid ett plus men det verkar inte som han har tonat alla 3 bakrutorna *screwy*

stora servicen gjord dessutom, får du den för 60 kkr så är det ett kap

http://195.149.144.149/images/84/8457455937.jpg

http://195.149.144.149/images/84/8460331758.jpg

Carolinew
2007-09-28, 14:49
Hahahaha fasen vad lustigt, skulle precis gå in och länka till den polon och fråga vad ni tyckte om den :D

Frågan är ju om det inte är samma skit med den som med den andra, att det är buskört en del med den och att saker slitits ut.

Om man jämför denna med förra då:

Fördelar:
* Nyservad
* Kanske kopplingen är bättre?

Nackdelar:
* Gått 1200 mil mer
* 1 år äldre årsmodell
* Inga bra vinterdäck, tre nya däckuppsättningar på andra polon
* Dyrare
* Konstigt avgasrör?
* Sämre ljudanläggning
* Inte lika snygg...

Hm alltså ärligt talat, så mycket sämre kan den väl omöjligt vara, blev förvånad själv nu när jag skrev listan *screwy*

Snafu
2007-09-28, 14:50
Man kan väl nästan utgå från att en bil som är moddad kommer att ha körts rätt hårt, t ex som den röda bilen ovanför.

Viktor_Balck
2007-09-28, 15:15
Personligen så förstår jag inte varför man skall köpa nån upphottad liten polo eller liknande, bilen är rätt ful från början och den blir inte direkt snyggare. De bilar som chidde länkade till var i många fall bedrövliga.

Jazen
2007-09-28, 22:25
Personligen så förstår jag inte varför man skall köpa nån upphottad liten polo eller liknande, bilen är rätt ful från början och den blir inte direkt snyggare. De bilar som chidde länkade till var i många fall bedrövliga.

du kanske tycker ronnies fysik är bättre än cutlers, smaken är olika min vän

Viktor_Balck
2007-09-28, 22:26
du kanske tycker ronnies fysik är bättre än cutlers, smaken är olika min vän

Jo, notera mitt "personligen".

Jazen
2007-09-28, 22:32
Jo, notera mitt "personligen".

japp noterade den, och den finns med i min lilla svarta bok....

Carolinew
2007-10-06, 22:18
Ok imorgon är det dags igen, ska titta på denna:

http://www.blocket.se/vi/13688104.htm?ca=23_8_s

Vad tror ni om den?

Pratade med ägaren ikväll, nackdelarna är:

*Saknas en stämpel i serviceboken (2002 nån gång)
*Sista servicen gjordes i juni i år men kamremmen byttes inte
*Finns lite rost under bilen, dock inte i lacken (?)
*Några små stenskott

Hur mycket kostar det att byta kamrem på en sån bil? Nån som vet?

chidde
2007-10-07, 12:16
Ok imorgon är det dags igen, ska titta på denna:

http://www.blocket.se/vi/13688104.htm?ca=23_8_s

Vad tror ni om den?

Pratade med ägaren ikväll, nackdelarna är:

*Saknas en stämpel i serviceboken (2002 nån gång)
*Sista servicen gjordes i juni i år men kamremmen byttes inte
*Finns lite rost under bilen, dock inte i lacken (?)
*Några små stenskott

Hur mycket kostar det att byta kamrem på en sån bil? Nån som vet?

beror väl på vad det är som har rostat under, är det avgasröret t ex?
fast det är konstigt, audis bilar är väl helgalvade... (?)

varför saknas det en stämpel? vad skulle ha gjorts då?
skulle kamremmen bytats i den senaste servicen?
(bara där kan man pruta 4-5000 kr)

ett kamremsbyte innebär inte bara remmen utan även spännrullar, vattenkylare osv och det gör man på samma gång

några små stenskott kan man väl leva med, det är ju en gammal bil

NiXPhoenix
2007-11-11, 22:59
Äh, bumpar den här tråden istället för att skapa en egen.


Har hittat en bil som jag gillar (på pappret) hos en bilhandlare, problemet är att den har regskylt GEJ 123. Den är precis vad jag letat efter även om jag inte vet i vilket skick den är. Annars rätt färg, rätt utrustning osv.
Känns helt enkelt ganska gay med en sån skylt (jag använder gay rätt mkt med svordomar, ex fan vad gay, jävla gay osv). :em:

Så min fråga är, går det att byta skylt och hur mycket kan det tänkas kosta?
Vet att man kan ha custom-skyltar men jag vill helst ha en vanlig ABC 123.
Bilen är en Saab 9000 och kostar 33 500 så är inte värt att lägga ut alltför mycket på ett skyltbyte.

The_RobRoy
2007-11-11, 23:11
Äh, bumpar den här tråden istället för att skapa en egen.


Har hittat en bil som jag gillar (på pappret) hos en bilhandlare, problemet är att den har regskylt GEJ 123. Den är precis vad jag letat efter även om jag inte vet i vilket skick den är. Annars rätt färg, rätt utrustning osv.
Känns helt enkelt ganska gay med en sån skylt (jag använder gay rätt mkt med svordomar, ex fan vad gay, jävla gay osv). :em:

Så min fråga är, går det att byta skylt och hur mycket kan det tänkas kosta?
Vet att man kan ha custom-skyltar men jag vill helst ha en vanlig ABC 123.
Bilen är en Saab 9000 och kostar 33 500 så är inte värt att lägga ut alltför mycket på ett skyltbyte.

Tillåt mig småle, :laugh: :laugh:

PowPow
2007-11-11, 23:20
lmao

NiXPhoenix
2007-11-11, 23:21
Tillåt mig småle, :laugh: :laugh:



Det är inte kul alls!!
Bilen är nästintill ultimat (på pappret iaf), läcker grönmetallic, nästan all utrustning utom skinn vilket bara är bra då speciellt ljust skinn kan se ganska risigt ut när det blir slitet. Enda negativa är typ att den har dragkrok vilket inte känns så sportigt (det är en sportcombi annars ;) ) men den kan man ju ta bort.

Om det inte varit för den här regplåten bara. :(

mangs
2007-11-12, 13:48
För mig lät inte bilen speciellt kul men jag diggar skylten! Se det som lite komiskt istället och köp bilen om den faller dig i smaken i övrigt.

denpa
2007-11-13, 08:40
Det är inte kul alls!!
Bilen är nästintill ultimat (på pappret iaf), läcker grönmetallic, nästan all utrustning utom skinn vilket bara är bra då speciellt ljust skinn kan se ganska risigt ut när det blir slitet. Enda negativa är typ att den har dragkrok vilket inte känns så sportigt (det är en sportcombi annars ;) ) men den kan man ju ta bort.

Om det inte varit för den här regplåten bara. :(

Stirra dig inte blint på papper. Det är det enklaste man kan fixa på en bil så den ser bra ut. Känn kläm kör! lämna in på oberoende konditions test.

D Andersson
2007-11-13, 09:14
Äh, bumpar den här tråden istället för att skapa en egen.


Har hittat en bil som jag gillar (på pappret) hos en bilhandlare, problemet är att den har regskylt GEJ 123. Den är precis vad jag letat efter även om jag inte vet i vilket skick den är. Annars rätt färg, rätt utrustning osv.
Känns helt enkelt ganska gay med en sån skylt (jag använder gay rätt mkt med svordomar, ex fan vad gay, jävla gay osv). :em:

Så min fråga är, går det att byta skylt och hur mycket kan det tänkas kosta?
Vet att man kan ha custom-skyltar men jag vill helst ha en vanlig ABC 123.
Bilen är en Saab 9000 och kostar 33 500 så är inte värt att lägga ut alltför mycket på ett skyltbyte.


Varför är det så många som tycker Saab är den "ultimata bilen"?! Vad som står på skylten kommer vara ditt minsta problem med den bilen.