handdator

Visa fullständig version : promenader


perarvid
2003-04-17, 10:04
Hmm... sitter här o funderar på hur ni hinner med era (morgon)promenader.

Promenerar ni bara när ni deffar? Om inte, några skillnader?

När går ni upp egentligen? (När somnar ni?) Hur länge/långt går ni?

När börjar era jobb/skolor?

Brukar ni gå även om ni ska gymma under dagen?

Går ni alla dagar eller har ni nån helt inaktiv vilodag? Går ni flera ggr om dagen?

Är det stor skillnad på att gå på promenaden med koffein vs utan i kroppen?

Brukar ni stretcha efter promenaden?

Äter ni direkt efter? Ung. fördelning på näringsinnehåll?

Har ni med er vatten under promenaden?

Många frågor, men jag hoppas få många tips/inspiration/idéer ;-)

Mvh

Herkulez
2003-04-17, 10:19
jag onanerar hrm promenerar 05.15 kommer hem,äter fukost, gör dagens mål, hoppar i duchen packar skolväskan och tar 7.10 bussen. fruktansvärt skön start på dagen

mangemani
2003-04-17, 11:16
jag kliver upp kl 5 och går ut och går i drygt en timme(eftersom jag både går på kreatin och ripped fuel när jag deffar så skulle jag kunna gå en timme till,men hindras av jobbet som börjar 7).

vad jag har uppfattat så tar morgonpromenader GRYMT mycket mer än om man tex skulle löpa!om man löper när man håller på med styrketräning så bryts musklerna ner pga högintesitet,när man deffar ska man ligga på lågintensitet,alltså skynda långsamt!

Grahn
2003-04-17, 11:19
Ska och ska...morgonpromenader, kvällspromenader osv eller HIIT eller båda.

Hur mcyket tid du har sätter gränserna och du får själv utvärdera vad du tycker passar dig.

mangemani
2003-04-17, 11:21
jag brukar g på gymmet samma dag som jag är ute och går,och det är en bra ide att äta direkt efteråt ja.man bör lägga upp innehållet på maten runt 30% kolisar och 70 proteiner(gör jag iaf).

koffein är bra att ha i sej innan man går ut.koffeinet hjälper kroppen att förbränna fettet bättre(om du vill ha råd om kosttillskott när det gäller koffein så rekomenderar jag varmt ripped fuel).

nope,har inge vatten med mej,dicker ungefär 1 liter när jag kommer hem.

King Grub
2003-04-17, 11:31
Mina muskler bryts då verkligen inte ner av HIIT, snarare tvärtom, att morgonpromenader sliter mycket mer. När man kör HIIT är det inte på fastande mage, och man håller inte på lika länge, så det ryker inte alls någon muskelmassa att tala om om man gör som man skall.

Dessutom får jag bättre resultat av 4 HIIT pass á 20 minuter per vecka än 5 stycken 80-minuterspromenader. Jag sparar alltså fem timmar per vecka och får dessutom bra kondis på köpet. :thumbup:

mangemani
2003-04-17, 11:33
vad är HIIT?springer man då eller?

King Grub
2003-04-17, 11:35
High Intensity Interval Training. Högintensitetsintervallträning. Pust!

Vilken motionsform som helst går bra: springa, cykla, trappmaskin eller liknande, bara det är intensivt nog. Jag springer ibland och kör trappmaskin ibland, när benen är slitna eller när det är slask ute.

Rusa 30 sek, jogga 30, rusa 30 osv i 20 minuter.

Bränner i huvudsak kolhydrater under själva passet, men efterförbränningen är desto högre.

Grahn
2003-04-17, 11:38
Mitt stora problem med HIIT är att jag sällan har tillfällen då jag både är kolhydratsstinn och har tillfälle att köra det. :)

King Grub
2003-04-17, 11:40
Originally posted by Grahn
Mitt stora problem med HIIT är att jag sällan har tillfällen då jag både är kolhydratsstinn och har tillfälle att köra det. :)

En enkel lösning: gå upp 20 minuter tidigare och ät GRÖT! :eating:

mangemani
2003-04-17, 11:41
hmm,lät nästan bättre det där,men alltså,måste kroppen ha mer näring när man kör sådant strängt motionspass?alltså att man måste äta mer för att kroppen ska klara sej?

är du verkligen säker på att det inte bryter ner musklerna?

hur mycket går du ner på ett ungefär i veckan när du kör HIIT?

Grahn
2003-04-17, 11:42
Grub: Och vad..kuta runt på jobbet?

King Grub
2003-04-17, 11:46
Originally posted by mangemani
hmm,lät nästan bättre det där,men alltså,måste kroppen ha mer näring när man kör sådant strängt motionspass?alltså att man måste äta mer för att kroppen ska klara sej?

är du verkligen säker på att det inte bryter ner musklerna?

hur mycket går du ner på ett ungefär i veckan när du kör HIIT?

Du måste inte äta "mer", men du behöver både protein och kolhydrater i kroppen innan du kör HIIT. Kolhydraterna för att orka helt enkelt. Det går inte att köra intensivt utan bra bränsle.

Jag tror inte att det är så lätt att bryta ner musklerna. Vissa tror att man blir katabol bara man tittar på en cykel. Människan vore ett bedrövligt dåligt djur om hennes muskler bara försvann för att hon ansträngde sig lite. Det är ingen fara bara du har ätit innan och får i dig protein efteråt.

Jag kör HIIT året runt, oavsett om det är bulk eller deff. Om och hur mycket man går ner regleras med maten, precis som med morgonpromenader. Äter du mer än du gör av med går du upp och äter du mindre går du ner. Ett kilo kroppsfett är 7000 kcal som måste förbrännas, oavsett vilken träning du bedriver.

King Grub
2003-04-17, 11:48
Originally posted by Grahn
Grub: Och vad..kuta runt på jobbet?

Du börjar väl inte jobba samma minut som du vaknar? Eller jobbar du tills du somnar på kvällen? ;) Vet du inte att arbete är överskattat? :D

mangemani
2003-04-17, 12:06
ok,ska man äta och sen gå ut och träna direkt?
ska man ha i sej lite eller mycket kolisar?så det är kolisarna som förbränns under själva passet och kcalorierna som förbränns under dagen dårå eller?

Ondjultomte
2003-04-17, 12:45
Man ska inte kasta isig maten å sedan snabbt ut å psringa/cykla, utan man skall bara inte träna på tom mage. Alltså kan man lägga in HIIT nästan var som helst på dagen. Ät som du brukar bara... bara du inte ligger på kcal underskott, om du nu inte vill det så klart :)

King Grub
2003-04-17, 13:01
Originally posted by mangemani
ok,ska man äta och sen gå ut och träna direkt?
ska man ha i sej lite eller mycket kolisar?så det är kolisarna som förbränns under själva passet och kcalorierna som förbränns under dagen dårå eller?

Inte direkt. Om du äter var tredje timme så kan det vara lämpligt att lägga HIIT-passet 2 timmar efter ett mål.

Nu tror jag du blandar ihop kolhydrater och kalorier lite här. Kolhydrater är kalorier. 1 gram kolisar=4.1 kcal, samma med protein och 1 gram fett=9.3 kcal. Kalorier är bara ett mått på hur mycket energi det finns i maten.

Under lågintensiv träning eller när du sitter i soffan är fett det huvudsakliga bränslet. Det behövs helt enkelt inte bättre bränsle än så. När intensiteten stegras krävs bättre bränsle: kolhydrater. När du kör HIIT är det alltså kolhydrater som används som energi under själva passet, men sedan kommer din förbränning att vara höjd efteråt. Du får alltså en ökad energiåtgång långt efter passet är avslutat, till skillnad från promenader, då du förbrukar både fett och kolhydrater under passet, men inte har någon efterförbränning att tala om alls.

Mega Mike
2003-04-17, 16:18
Stiger upp 05.10 och dricker en mugg kaffe, mugg 2 häller jag i mig i bilen på väg till jobbet.
05.45 börjar jag min promenad på ca 45 min.
Ibland så joggar jag i korta intervaller för att få upp pulsen lite.

Går ner och byter om för att sedan äta frukost ca 06.45.

Frukosten brukar bli havregrynsgröt som jag smaksätter med ca 10-15gr proteinpulver (jordgubb:eating: ) och ett ägg.

07.00 dags att börja jobba

norpx
2003-04-17, 17:25
själv brukar jag missa morgonpromenixarna för jag inte pallar gå upp 8 :em:

Bamse
2003-04-17, 17:50
Originally posted by King Grub
Rusa 30 sek, jogga 30, rusa 30 osv i 20 minuter.

Jag längtar till konditionen är återställd så att jag klarar av detta upplägg :D

Har kvar inställningarna med 30/30-intervall i pulsklockan sedan förra sommaren, men det går fan inte med det upplägget just nu :em:

Sååå till dess att konditionen stabiliserat sig så blir det snarare "Rusa 25 sek - flåsa/komma tillbaka till livet 2 min" för mig :smash:

Men snart ska väl återhämtningen förbättras hoppas jag :cryout:

King Grub
2003-04-17, 17:54
Visst är det hemskt? Ibland är det så jobbigt att man nästan har ångest timmarna innan, för man vet hur vedervärdigt plågsamt det kommer att bli. :D Men ack så effektivt.

Bamse
2003-04-17, 17:58
Hehe, men i alla fall....... Jag började om med HIIT alldeles nyligen, efter att ha hållit upp med det sedan i somras.

Men när jag rusat 30 sek och sedan ska vila 30 sek.... så hinner nya 30-sek-intervallet redan pipa igång innan min syn överhuvudtaget kommit tillbaka :D

Så jag skippar intervallinställningarna och kör "Basic use" på klockan en tid nu. Dvs. rusar så långt jag orkar (25-40 sek ungefär) och lunkar tills jag känner att jag är redo för en ny intervall.

Orkade 10 stycken ruscher idag i alla fall :thumbup:

Rumpelstilzchen
2003-04-17, 18:10
Originally posted by King Grub


En enkel lösning: gå upp 20 minuter tidigare och ät GRÖT! :eating:

Får du inte håll om du springer så kort inpå att du har ätit? Samt att kolhydraterna blir väl till blodsocker om du väntar bara 20 minuter vilket leder till en fin insulinkurva samt fettinlagringar?

Jag hoppas verkligen att jag är ute och cyklar när jag säger det. Om inte blir jag väldigt glad. :D

King Grub
2003-04-17, 18:23
Originally posted by Rumpelstilzchen


Får du inte håll om du springer så kort inpå att du har ätit? Samt att kolhydraterna blir väl till blodsocker om du väntar bara 20 minuter vilket leder till en fin insulinkurva samt fettinlagringar?

Jag hoppas verkligen att jag är ute och cyklar när jag säger det. Om inte blir jag väldigt glad. :D

Läs hela tråden först. ;)

Jag skrev att jag väntar två timmar efter ett mål innan ett HIIT-pass. 20-minutersförslaget till Grahn var för att han skulle ha tid till ett pass någon gång under hela dagen, genom att gå upp 20 minuter tidigare. Dessutom var det ett skämt. Ett dåligt skämt, kanske, men men.

Det skulle aldrig gå att köra intensiv cardio så snart efter ett mål. Inte minst med tanke på att skumpa runt med magen full skulle framkalla kräkningsreflexer.

mangemani
2003-04-17, 18:42
nu börjar jag bli orolig.
har snart deffat i en vecka och drage in på allt det onödiga och börjat att räkna ut kcal och allt det där.....men,jag har börjat att få en massa fett på kroppen(!?!?!?!?)hur kan det komma sej???jag får mer fett på kroppen nu än vad jag fick förut.jag går mycket intensiva morgonpromenader och allt sånt,men ändå får jag mer fett på kroppen.....vad kan vara fel??

ps:fettet har typ blive "skvallpigare" och inte lika fast som förut(?)

King Grub
2003-04-17, 19:11
Ökar du i fettmängd äter du mer än du gör av med helt enkelt. När du satt i dig 7000 kcal mer än du förbrukat har du gått upp ett kilo fett. Lösning: ät mindre eller rör på dig mer.

Bamse
2003-04-17, 19:13
Originally posted by King Grub
När du satt i dig 7000 kcal mer än du förbrukat har du gått upp ett kilo fett.

Varifrån härstammar denna siffra?

Pez
2003-04-17, 19:15
Ah..tänk på att man känner sig lätt slappare i kroppen och hullet när det börjar släppa.. i varje fall gjorde/gör jag det. Skulle tro att det är det du upplever nu.

/pez

King Grub
2003-04-17, 19:42
Originally posted by Bamse


Varifrån härstammar denna siffra?

Varifrån? Ett kilo kroppsvikt är ungefär 7000 kcal. Vem som först räknade ut det kan jag inte svara på. Däremot sade jag slarvigt fel när jag sade att det var rent kroppsfett: det är ett genomsnitt av ett kilo kroppsvikt. Men om man överäter så är det ett faktum att det är fettvikt man ökar absolut mest av, så siffran stämmer hyggligt.

Nils
2003-04-17, 20:14
Originally posted by King Grub
Ökar du i fettmängd äter du mer än du gör av med helt enkelt. När du satt i dig 7000 kcal mer än du förbrukat har du gått upp ett kilo fett. Lösning: ät mindre eller rör på dig mer.
Det är ju rätt men det är ju inte alls så lätt som du vet rent praktiskt. Kroppen vill ju ha en konstant vikt så om man äter 7000 kcal extra så förbrukar man ju också nästan lika mycket extra, tyvärr också nästan samma problem åt andra hållet. Därav alla dessa knep för att lura kroppen så att den verkligen släpper lite fett och inte bara drar ner på förbrukningen när man vill gå ner.
Nils

King Grub
2003-04-17, 20:19
Jo, jag vet. :) Bara förklarade anledningen bakom en eventuell fettviktsökning.

mangemani
2003-04-18, 09:10
Originally posted by Pez
Ah..tänk på att man känner sig lätt slappare i kroppen och hullet när det börjar släppa.. i varje fall gjorde/gör jag det. Skulle tro att det är det du upplever nu.

/pez


jo,kanske det,allt hull som var så fast förut,har nu blivigt som skvallpande skinn typ,vet inte hur jag ska förklara närmare...men det är normalt alltså att fettet blir mer "lösare"?

Mega Mike
2003-04-18, 09:48
Stämmer nog bra, dom som har en riktigt stor kulmage brukar vara stenhårda på magen trots att dom ser ut som om dom har svalt en fotboll.

Grahn
2003-04-18, 09:49
beror iofs på att deras fett ligger innanför magmusklerna.

Rumpelstilzchen
2003-04-20, 00:08
Originally posted by Grahn
beror iofs på att deras fett ligger innanför magmusklerna.

Haha, det ska jag säga till min far. :D

Grahn
2003-04-20, 06:59
Upplys honom med om att det är det mest ohälsosamma sättet att lagra fett, med avseende på hjärtattack osv.

Mega Mike
2003-04-20, 16:54
Jo visst samlas fettet runt organen men inte är dom väll utan underhudsfett för det, isåfall skulle man ju se magrutorna på dom.

ivandrago
2003-04-20, 17:19
Originally posted by Mega Mike
Jo visst samlas fettet runt organen men inte är dom väll utan underhudsfett för det, isåfall skulle man ju se magrutorna på dom.

mm precis. De har ofta ganska mycket underhudsfett också. anledningen till att många med kulmage har "hårda" magar där man inte direkt kan greppa någon fettvalk är att magen är så pass utspänd. Därmed ligger fettet på en stor, rund yta. Testa själv att först greppa tag i hud/fett på överarmen när den är avslappnad och sedan när den är spänd. Ganska stor skillnad.

mangemani
2003-04-20, 19:16
när ni ändås pratar om underhudsfett så passar jag på att fråga om hur man får bort det effektivast?eller följer det med det vanliga fettet när man motionerar eller?

King Grub
2003-04-20, 19:43
Originally posted by mangemani
när ni ändås pratar om underhudsfett så passar jag på att fråga om hur man får bort det effektivast?eller följer det med det vanliga fettet när man motionerar eller?

Har du mer fett än det som ligger under huden? Om du inte lider av sjuklig fetma torde underhudsfettet vara det du försöker deffa bort.

Det vore roligt om man kunde välja varifrån på kroppen fettet skulle försvinna... men det kan man inte. :( Vilket är lite tråkigt om man har massor av fläsk kring midjan men nästan inget på armarna: armarna kan bli som pinnar innan man är färdig. Om man inte har rejält med muskler, vill säga.

Grahn
2003-04-20, 19:45
Effektivast...tja fettsugning, osthyvel...rubank

King Grub
2003-04-20, 19:49
Originally posted by Grahn
Effektivast...tja fettsugning, osthyvel...rubank

Rubank! :laugh:

Everest
2003-04-20, 22:04
Var köper man det då? :D