handdator

Visa fullständig version : Mina 10 budord!


Åse Columbus
2002-05-03, 07:07
Dessa budord tränar jag efter. Funkar för mig!

TIO BUDORD INFÖR TRÄNING

1. Riktig teknisk utförande

Det är mycket bättre att använda en lättare vikt som tillåter dig att utföra hela rörelsen så att du inte behöver "gunga" igång rörelsen. Du ska bearbeta din muskel, inte imponera på kompisarna om hur tungt du lyfter.

2. Utnyttja hela rörelsen.

När Du utför rörelsen, se då till att du drar ihop och sträcker ut muskeln i hela dess rörelseförmåga. På detta sätt behåller du flexibiliteten i muskeln. Här märker du att du kanske behöver minska vikten föratt kunna utföra övningen korrekt.

3. Träna den stora muskeln först.

Då tröttar du inte ut den lilla muskeln innan den måste vara behjälplig vid träning av någon större muskel. T.ex. om du tränar dina triceps först, då är de trötta, när de skall hjälpa till vid bröstträningen.

4. 8-15 repetitioner per set i 3 set.

Varje repetition skall utföras strikt. Varje set skall utföras så att den sista repetitionen är knappt utförbar.(Utom de första uppvärmningsseten).

5. Försök att vila LITE.

Din andning skall återgå till viloläge och hjärtpulsen skall vara behaglig. Sedan skall du börja på nästa set/övning. (30sek-4min beroende på övning)

6. Träna först - snacka sen.

Det finns de som går på gym för att träna, sedan finns det de som behöver socialt sällskap. Det går att kombinera, men träna färdigt först, och tillåt inte muskeln att helt slappna av. Slappna av och snacka efter träningen. ALLT HAR SIN TID.

7. Tillåt 48-timmars vila mellan träningspassen.

Muskeln måste få vila och ta till vara på tid för att växa efter den träning som den gått igenom. Vid varje träningspass sker en ordentligt genomblödning av muskeln. Den måste återhämta sig. Men vila inte för länge.



8. Fokusera

Den mentala kraften mellan hjärna och muskel är primär i träningen. Utan den händer ingenting. Koncentrera dig på den muskel som jobbar. Se hur den arbetar, känn hur den reagerar på vikten och på träningen. Tänk positivt, se förvandlingen för din inre syn. Att tänka på vad du skall laga till middag eller hur ostädat det är hemma är strängeligen förbjudet!!!

9. Planlägg din träning

Bestäm dig för vilka dagar du skall träna och håll dig till dem.

10. Träna för din egen skull

Det är för dig själv du tränar och inte för någon annan. Du tävlar endast med din egen förmåga. Du blir endast bättre i relation till det du vill uppnå


Åse :cool:

Rob The Man
2002-05-03, 07:15
Åse!! Looking good :D :D

/Robban

Åse Columbus
2002-05-03, 07:17
Pls don´t play with ME!!!

Åse :p :D

Bamse
2002-05-03, 09:51
Nr. 9 på din lista sket sig idag tyvärr. Tänkte träna i eftermiddag, men nu känner jag hur en infektion är på väg att rota sig.

Blir en jädra massa Echinacea, glutamin, C-vitamin idag så kanske jag kan träna senare i helgen :(

Forest
2002-05-03, 10:21
Jag bryter regelbundet mot 4 och 9.

Jag varierar repetitionerna mellan passen men oftast är det 6-7. Ibland max 3, ibland 8-10.

Med ett krävande varierande job som ofta kräver resor så är det där med planering inte lätt! Jag kör istället efter din regel 7, jag försöker ge musklerna en omgång så regelbundet som möjligt. Det blir ett pusslande!

Åse Columbus
2002-05-03, 10:27
Forest---skrattar !!!

Så i princip fixar du iaf 1,2,5,....fint så juh!! :D :D :D

(Jag försöker ...men inte alltid man fixar det).

Åse :cool:

Mia
2002-05-03, 10:37
Intressant! Förhoppningsvis är 9'an bara om man har svårt att ta sig till gymmet?

Men hur vet man vilka muskler som är små och vilka som är stora? Har hört det där förut, men för oss muskelanalfabeter är det inte så lätt.

Åse Columbus
2002-05-03, 10:43
Så här tycker jag då.....

stora är
rygg
bröst
lår

små är
biceps
triceps
vader
axlar

jag vet att en del tycker att axlar är en stor...men,men...

så säger du jamen mage då.... ;) det beror väl på om man vill göra den stor eller inte.. :D :D

My humble opinion!
Åse :cool:

Mia
2002-05-03, 13:19
Men om man bara vill ha en tajt mage då?

Själv tränar jag sällan mage, helt enkelt för att det är tråkigt :p

Alla andra muskler, som underarmar, är de små?

Åse Columbus
2002-05-03, 13:53
Jag tränar mage utan vikter så varierat som möjligt...min nya passion är bodyball.

Ja underarmar är små...åtminstone på mig :D

Åse :cool:

JJ
2002-05-03, 14:09
Ja swiss ball crunches verkar vara effektivt. http://www.thefactsaboutfitness.com/research/abdominaltraining.htm
Jag tror fortfarande på att köra magen tungt dock. Här kommer en länk om putmage teorier, eller rättare sagt hur man kan komma tillrätta med problemet. http://www.fit-zone.com/library/w/weight_training/pgs.html

Som jag ser det så finns det 2 sätt att minska sin putmage. Starka magmuskler, vanlig träning och vacuum insugningar (håller på att utvärdera dessa ;) ) ,samt minskad fettmängd. Man lagrar fett både på magen och runt organen, på yngre vuxna ungefär 50-50 har jag läst. Detta tror jag gör den största skillnaden.

stybb
2002-05-03, 14:17
Mia> mage blir roligare om man tränar det tillsammans med någon..När någon står o puttar ner dina ben tex.. då kan man pressa varandra till det yttersta.. att bara ligga och göra situps är astråkigt..

Åse Columbus
2002-05-03, 14:22
Stybb!!!

Den övning är rena mardrömmen för kroppen enligt alla ortopeder......bäckenet och höftkulan får sig riktiga fula törnar...och egentligen så tränar man bara magen i ett statiskt läge ...för att kunna hålla kroppen på plats....känns längst ner för att bäckenet jobbar på övertid...

Åse :D

Åse Columbus
2002-05-03, 14:24
jj

I like it!

Åse :cool:

Viveqa
2002-05-03, 14:41
Så här upplever jag storhetsordningen/ansträningsgraden...

1.Framsida ben
2.Rygg(hela ryggen)
3.Baksida ben
4.Bröst
5.Vader
5.Axlar
7.Triceps
8.Biceps

Bamse
2002-05-03, 15:10
Vad köper man en swiss ball billigt då?

Åse Columbus
2002-05-03, 15:15
Bamse!

på www.budo-fitness.com (http://www.budo-fitness.com)

länkar: http://www.spine-health.com/topics/conserv/rehab/ball/ball03.html
http://www.*******.com/training/articles/aug01/pd_swiss_ball_8-21-01.asp
http://www.sissel-online.com/newexercise/exercisemain.phtml

här visas olika rörelser och lite fakta..

Åse :cool:

Allan
2002-05-04, 14:29
Gillade verkligen era nya bilder, Åse och H-girl! Känner att det är dags att byta ut min gamla, men det behövs nog lite mer deff först.


allan

Viveqa
2002-05-04, 20:08
Heroine och inte heroin tack ifall det var därför du skrev H ;) .

Min gamla bild ska oxå uppdateras.

Allan
2002-05-05, 00:29
OK - du kommer alltid att vara en hjältinna!!! Sweet dreams!!!


allan

mane
2002-05-05, 13:18
jag håller mig till bibelns budord!!! :D :D

HenkeGr
2002-05-05, 13:21
Allan: Ang. din bild. Hur mycket lyfter du?

/Henke