handdator

Visa fullständig version : Tala om sig själv i 3:e person


Lellan
2007-09-22, 09:29
Kom just på mig själv att göra det. Va sjutton gör jag det för? *screwy*

Dagens fråga: Varför pratar man om sig själv i 3:e person?

Hur fånigt är det på skalan 1-5? Jag säger en stark 4. *popcorn*

Piranha
2007-09-22, 09:31
Kom just på mig själv att göra det. Va sjutton gör jag det för? *screwy*

Dagens fråga: Varför pratar man om sig själv i 3:e person?

Hur fånigt är det på skalan 1-5? Jag säger en stark 4. *popcorn*


Ingen aning, men jag kan inte annat än hålla med, ofta görs det i skrytsammanhang.

Jax
2007-09-22, 09:33
Instämmer i din starka fyra.

Lellan
2007-09-22, 09:36
Ingen aning, men jag kan inte annat än hålla med, ofta görs det i skrytsammanhang.

Inte alltid, jag kan lätt göra det i självdissar.

Förresten kom jag på att det kanske är en effekt av "motherish", dvs språket som evolutionen har satt i ryggmärgen på mammor för att lära barn språk. I alla världsdelar över hela världen så pratar mammor (o en del andra vuxna) en särskilt språkmelodi när de talar till småbarn, lite ljusare och tonen går ofta upp i slutet av meningen och man upprepar saker. Har för mig att 3:e person också ingår som regel ("nu ska mamma..").

Fast knatten håller på att bliva stur så jag har snart slut på ursäkter. :em:

kharon
2007-09-22, 09:53
Riktigt fånigt.

Alfred Nobel
2007-09-22, 10:12
hm... wicked

Baan
2007-09-22, 10:15
en sexa, minst

Stoltz
2007-09-22, 10:25
Kan du ge ett exempel på en mening du kan säga om dig själv i tredje person medan du pratar med någon annan?

mini
2007-09-22, 11:03
Ofta syns det hos människor som höjt upp sig själva till fenomen. Jmf Zlatan.

Trance
2007-09-22, 11:04
Trance tycker det är coolt.

Rahf
2007-09-22, 11:10
Rahf har gjort det ett otal gånger i sin Kolozzeum-karriär.

Tricklev
2007-09-22, 11:17
Enormt löjligt, en stark 5a.

Fartman
2007-09-22, 11:51
Det är coolt.




Eller inte. Jag brukar göra det ibland men det aldrig på fullt allvar utan bara i skämtsammanhang.

Muskelbyggaren
2007-09-22, 12:00
Ni kan vara lugna om det ännu inte gått såhär långt:

http://www.aftonbladet.se/karleksex/chattsammandrag/article305344.ab

Tolkia
2007-09-22, 12:01
Jag kan inte komma på någon som pratar om sig själv i tredje person annat än till mycket små barn ("Nu skall mamma ..." som vi nyss såg). Första person plural däremot, inte helt ovanligt t.ex. inom vården ("Hur mår vi idag då?"). Det är lite fjantigt, men jag skall inte låtsas som om jag inte hemfallit åt det ibland. :em:

Räknar ni in "obestämd", d.v.s. "man" i att tala om sig själv i tredje person? Där kan jag annars skriva under; försöker jobba bort det i situationer där jag verkligen menar "jag", men det är inte helt enkelt.

Muskelbyggaren
2007-09-22, 12:03
Räknar ni in "obestämd", d.v.s. "man" i att tala om sig själv i tredje person? Där kan jag annars skriva under; försöker jobba bort det i situationer där jag verkligen menar "jag", men det är inte helt enkelt.
Där kan en själv också vara beredd att hålla med, skönt att distansiera sig lite ibland.

Echoone
2007-09-22, 12:04
Ni kan vara lugna om det ännu inte gått såhär långt:

http://www.aftonbladet.se/karleksex/chattsammandrag/article305344.ab

:laugh:

Tricklev
2007-09-22, 12:12
Ni kan vara lugna om det ännu inte gått såhär långt:

http://www.aftonbladet.se/karleksex/chattsammandrag/article305344.ab

Haha fyfan vad guld:laugh:

Lellan
2007-09-22, 15:56
Kan du ge ett exempel på en mening du kan säga om dig själv i tredje person medan du pratar med någon annan?


Usch, men visst:

"Nä, kanske dags för *mitt riktiga namn* att klippa sig och skaffa sig ett jobb"

Nu känner jag däremot att :"*mitt riktiga namn* -grejen känns ännu fånigare. *slap* (Nä, nu får Lellan kamma sig. <- Typ så?)

Stoltz
2007-09-22, 15:58
Gotcha. Ja det är nog inte helt sunt i längden :)

jwzrd
2007-09-22, 15:59
Händer att jag använder det när jag gjort något som tar priset i dumhet eller klantighet.

Jense
2007-09-22, 16:00
jag brukar kalla mig själv för pappa som tredje person. "pappa fixar det, min lille påg"



givetvis bara på skoj. det är stjärnor som sysslar med sånt "50cent is doin his thing ya'll"


ibland även under sarkastiska sessioner. när någon berättar en tam historia så lutar jag mig över och säger "detta är jens när han är intresserad" ler

Lellan
2007-09-22, 16:02
jag brukar kalla mig själv för pappa som tredje person. "pappa fixar det, min lille påg"



givetvis bara på skoj. det är stjärnor som sysslar med sånt "50cent is doin his thing ya'll"


Ja, blodigt allvar är det väl inte direkt här heller. Kanske är jag en riktigt "stjärna" om man menar det i ironisk form ibland. (Iaf i Dalarna dissar vi folk så. 50cent har vi inte disktuerat vad ja vet)

Hursomhelst, kom på mig att det lät larvigt. Men jag slutade svära, detta bör vara peace of cake.. :)

Musselbank
2007-09-22, 16:03
Ni kan vara lugna om det ännu inte gått såhär långt:

http://www.aftonbladet.se/karleksex/chattsammandrag/article305344.ab

Han tar fram snoppen och daskar mig på armen/benet när jag ex står och lagar mat och han pratar om den i tredje person.

Klart att porren är kvinnoförnedrande. Själva förnedrar vi karlar oss så bra på egen hand :MrT:

Arf Pingvin
2007-09-22, 16:05
Förresten kom jag på att det kanske är en effekt av "motherish", dvs språket som evolutionen har satt i ryggmärgen på mammor för att lära barn språk. I alla världsdelar över hela världen så pratar mammor (o en del andra vuxna) en särskilt språkmelodi när de talar till småbarn, lite ljusare och tonen går ofta upp i slutet av meningen och man upprepar saker.

Off topic men det där är intressant. På det här sättet kan svenskar prata även med vuxna i olika sammanhang. Det kan verka extremt barnsligt för en amerikan till exempel. Leta reda på något nyhetsinslag från staterna, vilket som helst, notera hur de alltid sänker rösten mot slutet av en mening.

Metal_boy_
2007-09-22, 16:15
Ni kan vara lugna om det ännu inte gått såhär långt:

http://www.aftonbladet.se/karleksex/chattsammandrag/article305344.ab

:laugh:

Metal_boy_
2007-09-22, 16:17
"Han tar fram snoppen och daskar mig på armen/benet när jag ex står och lagar mat och han pratar om den i tredje person."

:laugh:

vsson
2007-09-22, 18:04
Kan vara sjukt kul med folk som har känsla för det.

rikke_B
2007-09-22, 18:16
Tycker man framstår som väl självupptagen eller egenkär om man gör det. Verkar lite löjligt. Men har märkt att det oftast är tjejer som verkar göra det, av någon anledning :confused:

Jense
2007-09-22, 18:18
Tycker man framstår som väl självupptagen eller egenkär om man gör det. Verkar lite löjligt. Men har märkt att det oftast är tjejer som verkar göra det, av någon anledning :confused:

du svarade på din fundering. för att det är tjejer

Tolkia
2007-09-22, 18:56
Off topic men det där är intressant. På det här sättet kan svenskar prata även med vuxna i olika sammanhang. Det kan verka extremt barnsligt för en amerikan till exempel. Leta reda på något nyhetsinslag från staterna, vilket som helst, notera hur de alltid sänker rösten mot slutet av en mening.
Det där är delvis en fråga om språkmelodi. Svenskan går upp och ned en hel del även inom samma mening jämfört med t.ex. tyskan (som inte dyker förrän i slutet av meningen även om meningen är monsterlång). Även mer än engelskan, men där tror jag att den stora skillnaden kanske inte så mycket är hur mycket det "går upp och ned" som var och när det går upp respektive ned. Krock uppstår när man talar ett annat språk, men behåller modersmålets melodi.

Emil_Larsson
2007-09-22, 19:01
Jag hatar det.. Typ när man är bland folk och så säger kanske någon som heter Oskar..

Oskar vann på trisslott häromdagen.

Så skrytigt.

skaparn
2007-09-22, 19:39
Jag kan inte komma på någon som pratar om sig själv i tredje person annat än till mycket små barn ("Nu skall mamma ..." som vi nyss såg). Första person plural däremot, inte helt ovanligt t.ex. inom vården ("Hur mår vi idag då?"). Det är lite fjantigt, men jag skall inte låtsas som om jag inte hemfallit åt det ibland. :em:

Jag vill gärna tro att den kategorin föräldrar har en annan gemensam nämnare i sin låga intelligens eller på andra sätt har ett mentalt lyte, men jag har sett _väldigt_ intelligenta människor vända sig till sin femåring med ett språk som i det närmaste liknar joller. Jag blir förbannad och måste hålla inne en massa kommentarer.

Och för att pricka ämnet: Ja, det är extremt töntigt och beror på att man är dum. I huvudet. Att tala om någon som befinner sig i rummet i tredje person är ännu värre. Och dummare. I huvudet.

Squirrel
2007-09-22, 19:43
Du tycker det är ännu mer irriterande när du pratar om dig själv i andra person. Smått irriterande för din omgivning.

skaparn
2007-09-22, 19:46
Du tycker det är ännu mer irriterande när du pratar om dig själv i andra person. Smått irriterande för din omgivning.

Några exempel tack. Tror aldrig jag varit med om detta.

Trance
2007-09-22, 19:53
Jag vill gärna tro att den kategorin föräldrar har en annan gemensam nämnare i sin låga intelligens eller på andra sätt har ett mentalt lyte, men jag har sett _väldigt_ intelligenta människor vända sig till sin femåring med ett språk som i det närmaste liknar joller. Jag blir förbannad och måste hålla inne en massa kommentarer.

Och för att pricka ämnet: Ja, det är extremt töntigt och beror på att man är dum. I huvudet. Att tala om någon som befinner sig i rummet i tredje person är ännu värre. Och dummare. I huvudet.

http://imgs.xkcd.com/comics/cat_proximity.png

Ok, inte exakt men jag gillar att applicera xkcd på det mesta för han är lite av en nörd-hjälte. Typ: http://xkcd.com/208/ och så finns alltid http://xkcd.com/233/

skaparn
2007-09-22, 20:10
Typ: http://xkcd.com/208/ och så finns alltid http://xkcd.com/233/

aHAHAHAHAHA. Jag dör. Regex-strippen var hur rolig som helst.

Musselbank
2007-09-22, 20:24
Du tycker det är ännu mer irriterande när du pratar om dig själv i andra person. Smått irriterande för din omgivning.

Andra person knäcker, det kan du faktiskt medge.

rikke_B
2007-09-22, 22:09
du svarade på din fundering. för att det är tjejer

Ja kanske det :)