handdator

Visa fullständig version : Kan man bli grov av att bara träna simning som är en sport utan vikter


jojjep91
2007-09-22, 01:04
Hej, har en kompis till mig som är simmare, och han har simmat hela sitt liv,

och han har värsta v-form armar, axlar o allt. GRYMMA vader.

Kan man bli så grov av att bara simma?

Jag menar, simning är väl mest en så att säga "högreps sport"

och då blir man väl mest uthållig.

Man kan tro han tränat på gym minst 3år
han är 91a

Fatalist
2007-09-22, 02:09
Definiera grov? Vad jag anser som grov, t ex Robban eller större, kan du absolut inte uppnå genom bara simning, optimal kost och perfekt med vila.

Jag anser att jag inte behöver några som helst belägg för mitt uttalande förutom att det är just såhär - i detta fallet!

Tricklev
2007-09-22, 02:40
Du kan inte bli grov, men du kan bli 16årig-grov.

nboi
2007-09-22, 03:41
Du kan inte bli grov, men du kan bli 16årig-grov.

Precis hehe, kom tebaks om en 10-30år å säg till om han blivit nå grövre. ..k syns typ ;).

Timme
2007-09-22, 08:35
Nej man kan inte bli grov på simmning. Kolla bara elitsimmarna :)

Timme
2007-09-22, 08:38
Vad maxar Jocke då? Kan väl inte vara långt från 300?

Timme
2007-09-22, 08:49
http://www.uksport.gov.uk/assets/Image/newsArchive/2434239_main.jpg

Kallar du detta för grofv så visst. Men grövre än så är det nog ingen simmare som är.

Englund
2007-09-22, 09:12
Hej, har en kompis till mig som är simmare, och han har simmat hela sitt liv,

och han har värsta v-form armar, axlar o allt. GRYMMA vader.

Kan man bli så grov av att bara simma?

Jag menar, simning är väl mest en så att säga "högreps sport"

och då blir man väl mest uthållig.

Man kan tro han tränat på gym minst 3år
han är 91a

Grov är nog i princip omöjligt med enbart simning. Däremot kan man bli grövre.

Handcuff
2007-09-22, 09:28
Definiera grov? Vad jag anser som grov, t ex Robban eller större, kan du absolut inte uppnå genom bara simning, optimal kost och perfekt med vila.

Jag anser att jag inte behöver några som helst belägg för mitt uttalande förutom att det är just såhär - i detta fallet!

Grov = motiönär med lågt BF%. Det är så tonåringar definerar det. Om överarmen är 28cm i omkrets så är den ändå sjukt grov bara man är hård :thumbup:

Nu kan det mycket möjligt vara så att jojjes polare faktiskt är vältränad. Men inte blir man grov på simning...

jojjep91
2007-09-22, 10:11
Hehe okej grabbar tackar för svar.

För att vara 91a så tycker jag han är grymt grov. Men man slänger på 10-15år så kanske det inte är så mkt att prata om.

Bra gener borde han ha i alla fall, och han har börjat gymma lite nu , så man får väl se vad som händer :)

Rahf
2007-09-22, 10:35
Simmare ser lustiga ut med framåtroterande axlar. Väldigt många i den lokala simklubben som har det.

cowboyen
2007-09-22, 11:07
Simmare ser lustiga ut med framåtroterande axlar. Väldigt många i den lokala simklubben som har det.

eller också har de bara lika dålig hållning som resten av världen.

Allan
2007-09-22, 11:09
Jag hade en kompis som för många år sen utgöt sig över hur GROF Pär Arvidsson (http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4r_Arvidsson) var. Vi var alla mycket nyfikna på hur det stod till, eftersom vi inte sett det de få gånger han förekommit i helfigur i TV.
Nå, vi såg en tävling, och det var en hyfsat axelbred speta. Slutsats - för den ovane ser många tränande elitidrottsmän grova ut. Ända tills de ställer sig bredvid nån som är GROV.

dwek
2007-09-22, 13:34
Beror på hur du deffinerar "Bara simma" dom simmar juh inte bara precis, är en hel del styrka inlaggt i det totala oxå! Så det är snarare tyngdträningen som ger d stora resultaten i deras figurer!

panzerpig
2007-09-22, 16:13
simmare brukar träna styrketräning, men itne för mycket, vet att jag såg en intervju med någon (frölander?) som pratade om det, la han på sig muskler så blev han för tung och flöt sämre.

jojjep91
2007-09-22, 16:31
okk

dwek
2007-09-22, 16:46
Hoppas svaren tillfredstälde dig (:

Dav0d
2007-09-22, 16:56
Simmare komplementerar sin träning väldigt mycket med styrketräning. En 3 pass i veckan vanligtvis.

joriice
2007-09-22, 16:57
Grov, nej... men du kan definitvit få en "vältränad" kropp, ur en "svenssons" perspektiv.


btw, vältränade vader av simmning? det låter lustigt... >.>

jojjep91
2007-09-22, 17:20
Japp, han har mkt bra vader.

jojjep91
2007-09-22, 17:21
Hoppas svaren tillfredstälde dig (:

haha, ibland när jag inte vet vad jag ska svara skriver jag OK. Så ja kan kolla om nån ny skrivit.

Handcuff
2007-09-22, 17:24
haha, ibland när jag inte vet vad jag ska svara skriver jag OK. Så ja kan kolla om nån ny skrivit.

Varför inte bara klicka på "New Posts" :confused:

jojjep91
2007-09-22, 17:52
jasså oj, det har jag inte sett. hahah

krellik
2007-09-22, 18:13
Tråden handlar ju om "grovhet" så inget fel i det, men alltid lika roligt hur byggar inspirerade dömer atleter av alla de slag. Knappast troligt att det är en fördel att bli särskilt grov som simmare, dock blir man välltränad på flera sätt.

J de Koof
2007-10-05, 20:28
http://www.uksport.gov.uk/assets/Image/newsArchive/2434239_main.jpg

Kallar du detta för grofv så visst. Men grövre än så är det nog ingen simmare som är.

Äh det var en spinkig en...:D I gymnasiet hade vi en pajsare till bröstsimmare som stod på tröskeln till elitnivå, som faktiskt var "grov" så det var nått iögonenfallande. Men troligen var det ju mer träning än simning inblandat. Det blev ingen sportkändis av han, kanske just pga mängden muskler. Men jeflar vad snabbt det gick i bassängen!

/J

L-Sami
2007-10-05, 23:24
http://www.uksport.gov.uk/assets/Image/newsArchive/2434239_main.jpg

Kallar du detta för grofv så visst. Men grövre än så är det nog ingen simmare som är.

Mer vältränad än grov i mina ögon.

Timme
2007-10-06, 00:02
Mer vältränad än grov i mina ögon.

Ja samma här. Jag tycker inte att han är grov för 5 öre.

major Pectoralis
2007-10-06, 13:56
Man skall komma ihåg att många simmare som ser "slanka" ut är närmare 2m långa, vilket ger lite andra perspektiv...
Hur simmare tränar är faktiskt väldigt olika. Det beror på vilken tradition de följer och vilken distans de satsar på. De amerikanske sprintsimmarna kör mycket landstyrka, åtminstone förut. En av dem; Gary Hall Jr, lär ha varit ordentligt stark i valda övningar (t.ex. chins) har jag hört ryktesvägen från bekanta simtränare. Som vanligt skall man dock ta information som kommit ryktesvägen (och, för den delen, lyft man inte själv sett) med en stor nypa salt.
Man skall även komma ihåg att kraftutvecklingen på land och i vatten är totalt olika; på land ökar motståndet vid lägre hastigheter medan det är tvärtom i vatten m.m. Detta medför att många som är "vattenstarka" inte behöver vara det på land. Mäter man styrka i långsamma muskelfibrer så är simmare i regel ordentligt starka.

kspr
2007-10-06, 13:58
Hej, har en kompis till mig som är simmare, och han har simmat hela sitt liv,

och han har värsta v-form armar, axlar o allt. GRYMMA vader.

Kan man bli så grov av att bara simma?

Jag menar, simning är väl mest en så att säga "högreps sport"

och då blir man väl mest uthållig.

Man kan tro han tränat på gym minst 3år
han är 91a

Du svarar ju på din egen fråga? Eller tror du att han tränar på gym i smyg?

Slartibartfast
2007-10-06, 16:07
http://www.uksport.gov.uk/assets/Image/newsArchive/2434239_main.jpg

Kallar du detta för grofv så visst. Men grövre än så är det nog ingen simmare som är.

Vem är detdär då?

Ian Thorpe är ju förvisso grövre än de allra flesta som nånsin satt sin fot i ett gym.

http://www.bestswimming.com.br/blog/media/1/20061029-ianthorpe.jpg

http://farm1.static.flickr.com/153/331766843_792a957763.jpg

Här är en annan rejält grov simmare som tävlade på OS i Sidney. Vet inte namnet och tyvärr funkar bara thumbnailen.

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:BW_nW1wjdxbKAM:http://www.joefire.com/psglibrary/photos/sports/swimmer.jpg

obesogen
2007-10-06, 17:04
"Grov" i förhållande till medelsvensson när man talar om simmare är nog ett bättre uttryck :)
Lite kuriosa är att simmare inte får lägga på sig för mycket muskler och ha för lågt BF då de blir tunga i vattnet och behöver använda energi till att hålla sig flytande. En duktig simmare ska kunna flyta och använda all energi till att ta sig framåt.
Någon som fått träningsvärk av simning? Inte nämnvärt eller hur?
Det beror främst på att simning nästan enbart består av koncentriska rörelser. Många studier har visat att det främst är i den excentriska fasen man får träningsvärk. Sen finns det en hel del studier på att det är i den excentriska fasen man bygger muskler...
Sen ska man ju också komma ihåg att simning inte belastar skelettet nämnvärt... ;)
Men bra rehabträning är det! :thumbup:

machine gun
2007-10-06, 18:14
Någon som fått träningsvärk av simning? Inte nämnvärt eller hur?

Eeh, jo?

Frisim kan göras riktigt tungt. Fjäril är nnu värre. Brukar få träningsvärk i axlar, rygg och triceps.

Timme
2007-10-06, 19:43
Vem är detdär då?

Ian Thorpe är ju förvisso grövre än de allra flesta som nånsin satt sin fot i ett gym.

http://www.bestswimming.com.br/blog/media/1/20061029-ianthorpe.jpg



Hyffsade ben men han var ju inte speciellt grov.

Eddie Vedder
2007-10-06, 20:13
Hyffsade ben men han var ju inte speciellt grov.

Och hyfsat stora fötter:D

machine gun
2007-10-06, 20:17
Och hyfsat stora fötter:D

Bra simmaregenskap, man slipper använda simfötter :D

Degpekka
2007-10-06, 23:53
haha! ian såg ju ut som en soffliggare helt ärligt. Killen före hade iaf en kropp där man kunde se att han höll på med idrott.

Degpekka
2007-10-06, 23:56
hittade tom en sidechest på herr Frölander! haha! :D

Yes
2007-10-07, 00:53
haha! ian såg ju ut som en soffliggare helt ärligt. Killen före hade iaf en kropp där man kunde se att han höll på med idrott.
Verkligheten anropar Degpekka! Kom in, Degpekka!

;)

Degpekka
2007-10-07, 01:23
Verkligheten anropar Degpekka! Kom in, Degpekka!

;)

hehe! ;) var ju iofs inte 100% seriös med att han var en soffliggare, men tyckte jag överdrev ungefär lika mkt som slarti i sitt uttalande. ;)

Timme
2007-10-07, 11:13
Och hyfsat stora fötter:D

Det har du rejält rätt i! Killen har ju egna grodfötter! Inte konstigt att han är simmare haha

Timme
2007-10-07, 11:15
hittade tom en sidechest på herr Frölander! haha! :D

Riktigt schysst triceps på Frölander!

Yes
2007-10-07, 11:17
hehe! ;) var ju iofs inte 100% seriös med att han var en soffliggare, men tyckte jag överdrev ungefär lika mkt som slarti i sitt uttalande. ;)
Det är ju en rejält stadig karl det där, speciellt med tanke på att han ser ut att vara över 190cm. Så, jag tycker nog inte Slarti överdriver så mycket.

major Pectoralis
2007-10-07, 20:24
hittade tom en sidechest på herr Frölander! haha! :D

:D brunfärg, scenljus och poseringsträning hade inte skadat där....
Frölander har för övrigt härligt "häng" i sina latissimus, även om det inte framgår av den bilden.

Allan
2007-10-07, 20:45
Pffft. Både Frölle och Thorpe ser ut som basketlirare. Långa, smala, med onaturligt breda nyckelben. Inte mycket muskler där. Och det ska de inte ha - det är LÄTT som gäller i bassängen

Ironwoman
2007-10-08, 11:15
Då jag började köra crawl ca 10 timmar/månad växte mina biceps, utan någon direkt övrigt styrketräning (lite uthållighetsstyrka med hantlar i liten mängd) växte mina armar med 2 cm på ett halvår, resten av musklerna man använder på ung samma nivå. Därefter en klart långsammare tillväxt 0,5 cm på ett år.
Har nu 28 cm, mätt mitt på i avslappnat läge.

Kan knappast anses som grov eller tidseffektiv träning, men en skillnad syns. En kille i puberteten får säkert bättre resultat än en tjej över 20.

AngelLove
2007-10-08, 14:45
Sedan är det rätt lustigt att när avataren visar en person som iaf verkar ha fått rätt bra resultat (sett ur allmänhetsperspektivet) frågar om man kan få så pass mkt muskelmassa som hans vän nu verkar ha så kommer svaren som om det vore "jag har sett Fat Frank i Chelsea och tycker han är såååå vältränad... Hur får man hans grofhet ??".

jojjep91
2007-10-11, 19:40
Jag ska ta kort på killen nån gång, så får ni se. jag tycker han har sjukt bra fysik för o vara simmare. Som sagt, speciellt vaderna.

XAdAMx
2007-10-11, 20:03
Jag hade en kompis som för många år sen utgöt sig över hur GROF Pär Arvidsson (http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4r_Arvidsson) var. Vi var alla mycket nyfikna på hur det stod till, eftersom vi inte sett det de få gånger han förekommit i helfigur i TV.
Nå, vi såg en tävling, och det var en hyfsat axelbred speta. Slutsats - för den ovane ser många tränande elitidrottsmän grova ut. Ända tills de ställer sig bredvid nån som är GROV.

men Hillary är nog fan snart om Martin!!! *flex*

G-ice
2007-10-11, 22:14
Snälla nån börja nu inte blanda ihop "BodyBuilding" med Simning. Det förstnämnda har för fasen öht inget med träning att göra...*grr27*

Raggis
2007-10-11, 22:17
Snälla nån börja nu inte blanda ihop "BodyBuilding" med Simning. Det förstnämnda har för fasen öht inget med träning att göra...*grr27*

Eh? *screwy*

joriice
2007-10-11, 22:31
Snälla nån börja nu inte blanda ihop "BodyBuilding" med Simning. Det förstnämnda har för fasen öht inget med träning att göra...*grr27*

Va? :confused:

obesogen
2007-10-12, 08:29
Eeh, jo?

Frisim kan göras riktigt tungt. Fjäril är nnu värre. Brukar få träningsvärk i axlar, rygg och triceps.

Alla simsätt kan göras riktigt tunga. Det handlar inte om tungt/icke tungt. det handlar om koncentriskt kontra excentriskt muskelarbete. Detta påstående är inte taget ur luften, utan från Håkan Westerblad, en av världens främsta forskare på muskelfysiologi och motorik, aktiv vid KI. Fråga vilken simmare som helst om de kan minnas när de senast fick träningsvärk efter ett pass. De kan ha haft sommaruppehåll och de simmar första passet, det spelar ingen roll. Får du träningsvärk har du dålig teknik eller är extremt otränad.

machine gun
2007-10-12, 08:52
Alla simsätt kan göras riktigt tunga. Det handlar inte om tungt/icke tungt. det handlar om koncentriskt kontra excentriskt muskelarbete. Detta påstående är inte taget ur luften, utan från Håkan Westerblad, en av världens främsta forskare på muskelfysiologi och motorik, aktiv vid KI. Fråga vilken simmare som helst om de kan minnas när de senast fick träningsvärk efter ett pass. De kan ha haft sommaruppehåll och de simmar första passet, det spelar ingen roll. Får du träningsvärk har du dålig teknik eller är extremt otränad.

Jag vet. Och kliver man upp på en stol 100 ggr med höger ben och sen kliver ned med det högra benet först och håller emot med det vänstra, så får man bara träningsvärk i vänster ben.

Jag har dålig teknik, men jag kör mkt teknikträning, så jag antar att vissa av de övningarna belastar musklerna annorlunda än vanlig simning.

EDIT: Hur funkar det med statisk belastning? Det anser jag kunna ge träningsvärk, trots att det inte är excentriskt arbete.

olle lindblad
2007-10-12, 09:19
Snälla nån börja nu inte blanda ihop "BodyBuilding" med Simning. Det förstnämnda har för fasen öht inget med träning att göra...*grr27*

Förklara hur du tänker nu...

Raggis
2007-10-12, 12:21
Förklara hur du tänker nu...

Tror inte personen ifråga tänker alls.

G-ice
2007-10-12, 19:32
Tror inte personen ifråga tänker alls.

Hehe tänkte väl att det påståendet skulle komma.
Jo jag tänker som så att det finns ingen idrottsman som tränar för att få "snygga muskler" och bli så muskulös som möjligt. Att enbart lyfta vikter och sitta i maskiner för att någon annan ska tycka att man har en "estetiskt attraktiv kropp" tycker jag inte har något som helst med träning att göra. Men det är min uppfattning.
Bodybuilding är i mina ögon ingen "sport".
Frågar du en friidrottare/idrottsman med lite koll så kommer han att skratta åt sättet många bodybuilders tränar på. Måndag: bröst. Tisdag: framsida lår och vader. Onsdag: biceps. Etc etc...

Jaja folk får träna hur dom vill, jag lägger mig inte i. Synd bara att bodybuilding har blivit så populärt och att många nybörjare tror att det är så man "ska" träna...

p.s. Jag tränar för att må bra, för att det är kul och för att få mer ut av min
skidåkning!

joriice
2007-10-12, 19:42
Hehe tänkte väl att det påståendet skulle komma.
Jo jag tänker som så att det finns ingen idrottsman som tränar för att få "snygga muskler" och bli så muskulös som möjligt. Att enbart lyfta vikter och sitta i maskiner för att någon annan ska tycka att man har en "estetiskt attraktiv kropp" tycker jag inte har något som helst med träning att göra. Men det är min uppfattning.
Bodybuilding är i mina ögon ingen "sport".
Frågar du en friidrottare/idrottsman med lite koll så kommer han att skratta åt sättet många bodybuilders tränar på. Måndag: bröst. Tisdag: framsida lår och vader. Onsdag: biceps. Etc etc...

Jaja folk får träna hur dom vill, jag lägger mig inte i. Synd bara att bodybuilding har blivit så populärt och att många nybörjare tror att det är så man "ska" träna...

p.s. Jag tränar för att må bra, för att det är kul och för att få mer ut av min
skidåkning!



Jag tror snarare att det är tvärtom, det OM NÅGOT är en sport. inte en lagsport, men det krävs psyke ojämförbart med något annat.

Jag vet inte vad som räknas som en "sport" enligt dina krav egentligen, göra mål? Ha kul? Gapa? :MrT:

Raggis
2007-10-12, 19:46
Hehe tänkte väl att det påståendet skulle komma.
Jo jag tänker som så att det finns ingen idrottsman som tränar för att få "snygga muskler" och bli så muskulös som möjligt. Att enbart lyfta vikter och sitta i maskiner för att någon annan ska tycka att man har en "estetiskt attraktiv kropp" tycker jag inte har något som helst med träning att göra. Men det är min uppfattning.
Bodybuilding är i mina ögon ingen "sport".
Frågar du en friidrottare/idrottsman med lite koll så kommer han att skratta åt sättet många bodybuilders tränar på. Måndag: bröst. Tisdag: framsida lår och vader. Onsdag: biceps. Etc etc...

Jaja folk får träna hur dom vill, jag lägger mig inte i. Synd bara att bodybuilding har blivit så populärt och att många nybörjare tror att det är så man "ska" träna...

p.s. Jag tränar för att må bra, för att det är kul och för att få mer ut av min
skidåkning!

Sitta i maskiner:confused:? Låter som om du tror att en person bara går in i en "mystisk maskin", och kommer ut jättegrov. Så är inte fallet.

Självklart har du rätt till din åsikt. Men, att verbalt klanka ner på personer, som inte delar din uppfattning (läs: tycker att det är roligt att lyfta vikter), är att gå över gränsen imo.

Krävs en oerhört stor passion för att lyckas inom bodybuilding, precis som vilken annan sport som helst.

G-ice
2007-10-12, 20:51
Sitta i maskiner:confused:? Låter som om du tror att en person bara går in i en "mystisk maskin", och kommer ut jättegrov. Så är inte fallet.

Självklart har du rätt till din åsikt. Men, att verbalt klanka ner på personer, som inte delar din uppfattning (läs: tycker att det är roligt att lyfta vikter), är att gå över gränsen imo.

Krävs en oerhört stor passion för att lyckas inom bodybuilding, precis som vilken annan sport som helst.

Jag klankar inte ner på folk som tränar bodybuilding, har träffat många trevliga. Deras kunskaper inom träning kan dock diskuteras.
Jag förstår främst inte vad man ska ha alla muskler till. Vad är det en bodybuilder ska bli bra på egentligen? Jo, att se snygg ut. Och det tycker jag har inte med idrott att göra.
Att det krävs psyke att lyckas inom det är väl klart. En stark tävlingsinstinkt är grunden för att lyckas i alla idrotter. Men jag tror du behöver vara minst lika psykiskt stark om du ska bli bäst i världen på tex längdskidor. Där slipper du dessutom att trycka ryssfemmor 7 dar i veckan.

Nä, STORA BICEPS är överskattat =)

Allan
2007-10-12, 21:22
G-ice, om du tänker provocera ska du fundera ett tag på vad du gör här. Du vet uppenbarligen inte vad bodybuilding går ut på - ledtråd: det handlar inte om "snygg". Och du har förmodligen inte aning om vad träning handlar om

Doctor Snuggles
2007-10-12, 21:48
Jag vet. Och kliver man upp på en stol 100 ggr med höger ben och sen kliver ned med det högra benet först och håller emot med det vänstra, så får man bara träningsvärk i vänster ben.

Jag har dålig teknik, men jag kör mkt teknikträning, så jag antar att vissa av de övningarna belastar musklerna annorlunda än vanlig simning.

EDIT: Hur funkar det med statisk belastning? Det anser jag kunna ge träningsvärk, trots att det inte är excentriskt arbete.

Det beror på vilken slags statisk träning det är. Om det är "overcoming isometrics" eller "yielding isometrics" skulle jag tro. Det förstnämda är när man pressar aktivt mot ett orörligt motstånd - den klassiska definitionen på statisk/isometrisk träning. Den andra är då man håller en vikt i en position så länge man kan. Den andra ger nog betydligt mer träningsverk då den är närmare den eccentriska fysiologiskt sett. Men jag spekulerar.

simmarn
2007-10-12, 22:32
------ Fråga vilken simmare som helst om de kan minnas när de senast fick träningsvärk efter ett pass. De kan ha haft sommaruppehåll och de simmar första passet, det spelar ingen roll. Får du träningsvärk har du dålig teknik eller är extremt otränad.

Jag antar att du aldrig pratat med någon simmare innan? Jag har tränat simning i över 11 år och de senaste 4 åren körde jag 6 pass i veckan enbart simning. Jag kan garantera dig att man kan få träningsvärk efter ett simpass. Måste erkänna att jag ibland fick mer träningsvärk av simningen än vad jag fick efter gymmet. så på den ounkten har du fel.

mvh

G-ice
2007-10-13, 13:23
G-ice, om du tänker provocera ska du fundera ett tag på vad du gör här. Du vet uppenbarligen inte vad bodybuilding går ut på - ledtråd: det handlar inte om "snygg". Och du har förmodligen inte aning om vad träning handlar om

Hahahaha ALLAN!!!

Då kan du väl förklara. De gånger jag sett inslag på Tv om BB, eller råkat läsa i något Magazine, har det stått 11 uppoljade och extremt muskulösa män på en scen. De har där spännt sina muskler i olika positioner. Den som vann var enligt juryn den som hade mest väldefinerad och bäst sammansatt muskelmassa eller något sådant larv... Fullproppade med steroider är de dessutom.
Jag är inte ute efter att provocera (bara lite). Jag vill bara veta vad en BB ska ha alla muskler till? Vad är det man vill bli bra på??? I vilken idrott behöver man den enorma muskelmassan?? Svar: Ingen! Därör är inte BB någon idrott i mina ögon!
Synd att alla nybörjare ska hänga på BB-trenden och tro att det är så man ska träna!

Raggis
2007-10-13, 13:27
Hahahaha ALLAN!!!

Då kan du väl förklara. De gånger jag sett inslag på Tv om BB, eller råkat läsa i något Magazine, har det stått 11 uppoljade och extremt muskulösa män på en scen. De har där spännt sina muskler i olika positioner. Den som vann var enligt juryn den som hade mest väldefinerad och bäst sammansatt muskelmassa eller något sådant larv... Fullproppade med steroider är de dessutom.
Jag är inte ute efter att provocera (bara lite). Jag vill bara veta vad en BB ska ha alla muskler till? Vad är det man vill bli bra på??? I vilken idrott behöver man den enorma muskelmassan?? Svar: Ingen! Därör är inte BB någon idrott i mina ögon!
Synd att alla nybörjare ska hänga på BB-trenden och tro att det är så man ska träna!


Du har inte tänkt på att styrketräning inte bara behöver förknippas med BB:ing? *rolleyes*. Angående ditt påhopp med steroider: Hur många skidåkare dopar sig inte? Iofs inte väsentligt i denna diskussion. Men, att du är så trångsynt skrämmer mig.

Många tränar, för att få en estetisk tilltalande kropp. Du må tycka att detta är löjligt, be my guest. Men dina argument håller inte. Alla vill inte se ut som en pinne helt enkelt.

machine gun
2007-10-13, 14:40
Det beror på vilken slags statisk träning det är. Om det är "overcoming isometrics" eller "yielding isometrics" skulle jag tro. Det förstnämda är när man pressar aktivt mot ett orörligt motstånd - den klassiska definitionen på statisk/isometrisk träning. Den andra är då man håller en vikt i en position så länge man kan. Den andra ger nog betydligt mer träningsverk då den är närmare den eccentriska fysiologiskt sett. Men jag spekulerar.

Tack för ditt svar! Jag tänkte ffa på den typ av statisk träning som t.ex. den belastning underarmarna utsätts för vid klättring eller mage/rygg vid långdistanslöpning. Jag kan få ganska ordentlig träningsvärk i dessa fall. Jag antar att det är aningen olika typ av belastning, men att det borde räknas som "yielding isometrics" i båda fallen?

Jag antar att du aldrig pratat med någon simmare innan? Jag har tränat simning i över 11 år och de senaste 4 åren körde jag 6 pass i veckan enbart simning. Jag kan garantera dig att man kan få träningsvärk efter ett simpass. Måste erkänna att jag ibland fick mer träningsvärk av simningen än vad jag fick efter gymmet. så på den ounkten har du fel.

mvh

Tack, då kanske inte min träningsvärk efter hårda simpass endast beror på att jag har värdelös teknik som obesogen insinuerade.

G-ice
2007-10-13, 15:14
Du har inte tänkt på att styrketräning inte bara behöver förknippas med BB:ing? *rolleyes*. Angående ditt påhopp med steroider: Hur många skidåkare dopar sig inte? Iofs inte väsentligt i denna diskussion. Men, att du är så trångsynt skrämmer mig.

Många tränar, för att få en estetisk tilltalande kropp. Du må tycka att detta är löjligt, be my guest. Men dina argument håller inte. Alla vill inte se ut som en pinne helt enkelt.

Ja men då tränar man styrketräning, dvs man tränar för att få en starkare och tåligare kropp. Inte för att kunna få spänna sig på stranden. Bicepscurls är här totalt meningslöst. Antalet elitskidåkare som dopar sig jämfört med antalet elitbodybuilders är granterat betydligt färre. Det går ju inte att vinna en BB-tävling utan att dopa sig. Sjukt tycker jag!!!

tp_88
2007-10-13, 15:17
Ja men då tränar man styrketräning, dvs man tränar för att få en starkare och tåligare kropp. Inte för att kunna få spänna sig på stranden. Bicepscurls är här totalt meningslöst. Antalet elitskidåkare som dopar sig jämfört med antalet elitbodybuilders är granterat betydligt färre. Det går ju inte att vinna en BB-tävling utan att dopa sig. Sjukt tycker jag!!!
Du menar alltså att man ska träna alla muskler starkare, utom biceps?

Det går alldeles utmärkt att vinna vissa BB-tävlingar rent.

G-ice
2007-10-13, 15:29
Du menar alltså att man ska träna alla muskler starkare, utom biceps?

Det går alldeles utmärkt att vinna vissa BB-tävlingar rent.

Nä jag menar att man ska träna kroppen till det den ska utföra! Jag kör mycket knäböj för att jag vill få starkare ben och därmed kunna utveckla min skidåkning. Att träna bicepscurl förstår jag inte varför man ska göra. Kan väl vara bra om man lyfter tungt med armarna men finns (i stort sett, någon gymnastikgren måhända) ingen idrott där man behöver vara stark i den rörelsen. Anledningen till att folk kör B-curls är att man vill få STORA biceps. Vill man bli stark i armarna ska man köra chins vilket är en mkt mer effektiv övning.

Vinna vissa tävlingar säger du, hur stor andel snackar vi här? Är vi inte överens om att de flesta elitbbs dopar sig??

Håller väl till viss del med om att BB och styrketräning "överlappar" varandra en del.

tp_88
2007-10-13, 15:39
Nä jag menar att man ska träna kroppen till det den ska utföra! Jag kör mycket knäböj för att jag vill få starkare ben och därmed kunna utveckla min skidåkning. Att träna bicepscurl förstår jag inte varför man ska göra. Kan väl vara bra om man lyfter tungt med armarna men finns (i stort sett, någon gymnastikgren måhända) ingen idrott där man behöver vara stark i den rörelsen. Anledningen till att folk kör B-curls är att man vill få STORA biceps. Vill man bli stark i armarna ska man köra chins vilket är en mkt mer effektiv övning.

Vinna vissa tävlingar säger du, hur stor andel snackar vi här? Är vi inte överens om att de flesta elitbbs dopar sig??

Håller väl till viss del med om att BB och styrketräning "överlappar" varandra en del.
Du är en rolig liten filur du! :)

Först skriver du att man kan möjligtvis få träna biceps om man "lyfter tungt med armarna", sedan fortsätter du med att skriva att man bara får "stora biceps" av curlar - stark i armarna blir man av chins. Man skulle ju bara träna på det man skulle bli bra på, varför ska man då träna bicepscurl om man ska lyfta TUNGT med armarna? När man inte blir stark i biceps av bicepscurl?

Om du tycker chins är en effektivare bicepsövning än stångcurl, så är det nog du som ska se över utförandet i chins. Sist jag kollade var det en ryggövning, även om biceps aktiveras till viss del.

Förövrigt är det ganska intressant att en övning kan bygga "STORA" muskler, men inte samtidigt göra dig stark. Sure, jag tror absolut inte heller att styrka och massa går helt och hållet hand i hand, men ett samband finns det ju definitivt.

Jag vet mycket väl att det är mycket steroider i byggningen, du sa att man inte kunde vinna någon tävling vilket är helt åt helvete fel.

G-ice
2007-10-13, 16:04
Du är en rolig liten filur du! :)

Först skriver du att man kan möjligtvis få träna biceps om man "lyfter tungt med armarna", sedan fortsätter du med att skriva att man bara får "stora biceps" av curlar - stark i armarna blir man av chins. Man skulle ju bara träna på det man skulle bli bra på, varför ska man då träna bicepscurl om man ska lyfta TUNGT med armarna? När man inte blir stark i biceps av bicepscurl?

Om du tycker chins är en effektivare bicepsövning än stångcurl, så är det nog du som ska se över utförandet i chins. Sist jag kollade var det en ryggövning, även om biceps aktiveras till viss del.

Förövrigt är det ganska intressant att en övning kan bygga "STORA" muskler, men inte samtidigt göra dig stark. Sure, jag tror absolut inte heller att styrka och massa går helt och hållet hand i hand, men ett samband finns det ju definitivt.


Jag vet mycket väl att det är mycket steroider i byggningen, du sa att man inte kunde vinna någon tävling vilket är helt åt helvete fel.

Givetvis blir man stark i armarna av bicepscurls.
Jag tog exemplet med bicepscurl kontra chins mer för att vissa att om man styrketränar så vill man ha den effektivaste övningen. Här är chins bäst. Just konceptet att träna bara biceps åt gången ser jag ingen anledning till. Sättet Bodybuilders ser på träning är väldigt "konstigt" tycker jag. De vill ha en massa muskler som inte ska göra någonting. Knappast likt någon idrott. Sen att det inte är fel med lite mer muskler än medelsvensson kan jag väl hålla med om. Kan vara bra om man jobbar mycket med kroppen etc.

Är vi inte överens om att de flesta BBs på elitnivå dopar sig??

Doctor Snuggles
2007-10-13, 16:25
Tack för ditt svar! Jag tänkte ffa på den typ av statisk träning som t.ex. den belastning underarmarna utsätts för vid klättring eller mage/rygg vid långdistanslöpning. Jag kan få ganska ordentlig träningsvärk i dessa fall. Jag antar att det är aningen olika typ av belastning, men att det borde räknas som "yielding isometrics" i båda fallen?



Vid löpning är det inte statisk träning i den bemärkelsen att det är utdragna kontraktioner. Utan bålen måste kontrahera en del vid varenda steg du tar för att hålla kroppen spänd och balanserad.
Men visst i båda fallen så håller du mot ett motstånd, du jobbar inte aktivt att försöka överkomma det motståndet.
Det är antagligen en glidande skala, inga absoluta värden.

obesogen
2007-10-13, 18:01
Jag antar att du aldrig pratat med någon simmare innan? Jag har tränat simning i över 11 år och de senaste 4 åren körde jag 6 pass i veckan enbart simning. Jag kan garantera dig att man kan få träningsvärk efter ett simpass. Måste erkänna att jag ibland fick mer träningsvärk av simningen än vad jag fick efter gymmet. så på den ounkten har du fel.

mvh

Självklart har jag det. Har flera simmare som tävlat på elitnivå i klassen. De upplever alla att de ytterst sällan får träningsvärk. Möjligen efter ett långt uppehåll där de gått på hårt första passet. Jag kanske skulle formulerat mig annorlunda. Man kan få träningsvärk av simmning, precis som man kan av koncentrisk träning, dock krävs det mycket högre belastning och tid än någon form av träning med excentriska komponenter.

tp_88
2007-10-13, 21:41
Givetvis blir man stark i armarna av bicepscurls.
Jag tog exemplet med bicepscurl kontra chins mer för att vissa att om man styrketränar så vill man ha den effektivaste övningen. Här är chins bäst. Just konceptet att träna bara biceps åt gången ser jag ingen anledning till. Sättet Bodybuilders ser på träning är väldigt "konstigt" tycker jag. De vill ha en massa muskler som inte ska göra någonting. Knappast likt någon idrott. Sen att det inte är fel med lite mer muskler än medelsvensson kan jag väl hålla med om. Kan vara bra om man jobbar mycket med kroppen etc.

Är vi inte överens om att de flesta BBs på elitnivå dopar sig??
Jag tror definitivt inte att chins är en effektivare övning än bicepscurl, och speciellt inte om du utför den på rätt sätt. Om du menar effektivare sett till hela kroppen så kan vi ju med en gång sluta upp med all träning utom stöt...

Du får gärna tycka det är hur konstigt som helst. Personligen tycker jag det är sjukt konstigt att träna för att flänga runt på ett par träplankor (ja, dom är säkert i komposit eller liknande numera, men iaf) mitt ute i skogen i -30grader celsius.

Bland proffsen finns det säkert inga rena nej. Sen tror jag iofs inte jag att längdskidåkningen är direkt ren heller, om än det såklart är bättre än i byggningen såklart.

Eddie Vedder
2007-10-14, 13:45
Den här tråden har delvis helt spårat ur. Så debatten om dopade byggare etc. får ni lägga ner. Det diskuteras ju jämt och ständigt i vilket fall så det behöver ju inte förstöra den här tråden.

Så det som inte rör simning och grundfrågan kommer plockas bort från och med nu.

jojjep91
2007-10-14, 13:46
Låter bra eddie då jag inte ens orka läsa om vad dem börjat snacka om hahaha :D :thumbup: