handdator

Visa fullständig version : Huvudkudde-Ont i Nacke


Lepras
2007-09-22, 00:04
Ge mig bra tips på en skön och bra kudde,,har vaknat flera mornar med nack/rygg ont,tror det beror på mina usla kuddar?

Lepras
2007-09-24, 12:36
Ingen som har en skön kudde?

Gpajpen
2007-09-24, 12:42
Ingen som har en skön kudde?

jag har 4 sköna kuddar, ingen aning om vad dom kommer ifrån ursprungligen :D

köp en anatomikudde då? http://www.jysk.se/index/sovevarelset/dyner-puder/sundsoevn.htm
Denna kudde är uppbyggd av flera kammare som säkrar att huvudet kan ligga mjukt medan nacken stöds av kuddens något fastare ytterkammare.(...)Denna speciella anatomikudde är tillverkad av det som kallas celsiusskumgummi. Detta skumgummi påverkas otroligt lätt av värme, vilket gör att det är möjligt att forma skumgummit exakt efter huvudformen
21th century NASA high-tech kudde med andra ord

Fed up
2007-09-24, 12:52
Jag och min sambo köpte den billigaste anatomikudden på ikea (varsin alltså) och vi tycker både att vi sover både djupare och bättre sen dess. De kostade 120 kr styck, vill jag minnas, så det är väl värt ett försök?

Semiramis
2007-09-24, 14:51
Tempurkudde har jag, dyrt men bra. Alla gillar dem inte, det är en liten speciell känsla i början men det bästa jag prövat för nacken, och jag har nog prövat det mesta i kuddväg!

Hades
2007-09-30, 09:40
Håller med om att Tempur är bra. Sover väldigt mycket bättre med den än med en vanlig kudde.

Kryss
2009-09-06, 18:54
*Bump*

Nån med fler tips om detta?
Vaknar alltför ofta med nackproblem trots min relativt nya kudde och tänkte prova på någon av dessa anatomiska modeller. Ser att hemtex har både i latex och memoryfoam, någon som provat dessa?

Edit: såg nu att detta låg i träningsskador/rehab, kanske gjort mer nytta i allmänt.

Anders Dybdahl
2009-09-06, 19:04
*Bump*

Nån med fler tips om detta?
Vaknar alltför ofta med nackproblem trots min relativt nya kudde och tänkte prova på någon av dessa anatomiska modeller. Ser att hemtex har både i latex och memoryfoam, någon som provat dessa?

Edit: såg nu att detta låg i träningsskador/rehab, kanske gjort mer nytta i allmänt.

Vilken typ av kudde, material, form etc. är generellt svårt att rekommendera. Man måste ofta prova och fela lite... Hästens anatomiske kudde är den bättre av dom anatomiska modellerna. Lite dyr, men mkt bra kvalitet, håller länge om du sköter den bra. En annan viktig grej att komma ihåg, är hur du ligger med resten av kroppen i din nuvarande säng! Ligger du nedsjunken som en banan, vill du få en "knyck" i övergång bröstrygg/nacke, och då spelar det ingen roll vilken kudde du har!