handdator

Visa fullständig version : Vrf börjar folk jogga/gå promenader under deff när ändå kcalintaget avgör vikten


jojjep91
2007-09-22, 00:02
Som frågan lyder.


Varför börjar folk gå morgonpromenader mm under deff när det ändå är kcalintaget som avgör om man gå upp elr ner i vikt?

Jag menar,

Dag1: Springer en mil. Kcal 500 -
Dag2: Sitter i soffan. Kcal 500 -

Samma viktnedgång?

Har för mig jag läst nåt sån här innan, men hittade inte.

vsson
2007-09-22, 00:07
Finns ju väldigt bra förklarat om du läser grubs guide.

Krampus
2007-09-22, 00:09
Som frågan lyder.


Varför börjar folk gå morgonpromenader mm under deff när det ändå är kcalintaget som avgör om man gå upp elr ner i vikt?

Jag menar,

Dag1: Springer en mil. Kcal 500 -
Dag2: Sitter i soffan. Kcal 500 -

Samma viktnedgång?

Har för mig jag läst nåt sån här innan, men hittade inte.

:)

sissa
2007-09-22, 00:11
Dag1: Springer en mil. Kcal 500 -
Dag2: Sitter i soffan. Kcal 500 -



?

Att folk väljer att röra på sig mera kan bero på att man vill slippa strypa intaget mat så mkt. spelar ingen roll för viktnedgången om man enbart stryper intaget utan att öka förbrukningen, men man får ju ligga på ett lägre intag än om man väljer att röra på sig mera.

Raggis
2007-09-22, 00:16
?

Att folk väljer att röra på sig mera kan bero på att man vill slippa strypa intaget mat så mkt. spelar ingen roll för viktnedgången om man enbart stryper intaget utan att öka förbrukningen, men man får ju ligga på ett lägre intag än om man väljer att röra på sig mera.

Tror han syfta på att man "bränner mer fett" på morgonen, innan frukost alltså.

jojjep91
2007-09-22, 00:20
jag har läst deffguiden, det var rätt mkt har läst den 2-3 ggr, men har inte sett nån förklaring till min fråga. E väl störd i huvet WIEE

raggis - exakt

Sissa - Men varför inte bara styrketräna istället?

för mkt muskelnedbrytning?

jojjep91
2007-09-22, 00:24
Elr bränner löpning mer kcal?

clabbe
2007-09-22, 00:27
Elr bränner löpning mer kcal?

om löpning bränner fler kallorier än att sitta i soffan..?

Drar bilen mer bensin på motorväg än när den är avstängd?

Raggis
2007-09-22, 00:30
Vissa klarar av att strama åt rejält på kcal intaget, andra inte. Kolla bara på Whistler. Han deffa ner sig rejält, utan att utöva några "extra" konditionspass.

jojjep91
2007-09-22, 00:30
Nej, BRÄNNER LÖPNING MER ÄN STYRKETRÄNING.

Raggis
2007-09-22, 00:31
Nej, BRÄNNER LÖPNING MER ÄN STYRKETRÄNING.

Ja, det gör det. Sett över samma tidsrytm dvs.

jojjep91
2007-09-22, 00:32
Vissa klarar av att strama åt rejält på kcal intaget, andra inte. Kolla bara på Whistler. Han deffa ner sig rejält, utan att utöva några "extra" konditionspass.

okej.

Men löpning är inget måste under en deff har ja fattat då.

Raggis
2007-09-22, 00:36
okej.

Men löpning är inget måste under en deff har ja fattat då.

Nop.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171

Tabbe
2007-09-22, 01:13
Konditionstränar man tas ju mer fett från magregionen vilket kanske många vill?

LarsK
2007-09-22, 01:32
De gör det för att det känns bättre. Du ska inte avvisa den mentala biten i en deff. Om man bara drar ner på maten kanske det inte känns som en deff. Men drar man ner på maten och springer så känns det som en deff, och det är lättare att följa den.
Sen är det faktiskt mer hälsosamt att löpa än sitta framför TV'n hela dagen.

Raggis
2007-09-22, 01:44
Konditionstränar man tas ju mer fett från magregionen vilket kanske många vill?

:confused:

ramagoen
2007-09-22, 02:11
Viss tung konditionsträning är bara bra för kroppen trots att man är HC BYGGARE 111231!1½§

Tror nog de bara främjar muskelbyggandet!

Eddie Vedder
2007-09-22, 06:27
för mkt muskelnedbrytning?

Nej tvärtom, styrketräning är muskelbesparande under deff. En deff baserad på enbart medelintensiv konditionsträning under lång tid skulle gissningsvis leda till större muskelnedbrytning även om kaloriunderskottet var detsamma.

Elr bränner löpning mer kcal?

Som Raggis sa: Ja samma tid förbrukar betydligt mer. Pn timmes styrketräning kanske vi snackar 200-300kcal medans en löprunda i hyfsat tempo lär kunna förbruka 600-800kcal beroende på hur tung man är.

Konditionstränar man tas ju mer fett från magregionen vilket kanske många vill?

Ja fast det gäller den viscerala fettansamlingen, d.v.s. runt organen. Bättre för hälsan givetvis eftersom bukfettet är det mest hälsovådliga, men kaloriunderskott via löpträning gör inte att rutorna syns mer än samma kaloriunderskott och styrketräning.

Paltkoma
2007-09-22, 06:32
Varför börjar folk gå morgonpromenader mm under deff när det ändå är kcalintaget som avgör om man gå upp elr ner i vikt?


Ordmärkeri: Inte kcalintaget, utan kcalunderskottet. *rolleyes*

duenorth
2007-09-22, 07:14
Konditionsträning tränar ju den viktigaste muskeln, hjärtat. Inte att förglömma.

*samt leder, ligament och liknande

jojjep91
2007-09-22, 10:22
Okej, tack så mkt allihopa. Då vet jag lite bättre.

Kcalunderskott* okej.

Japp, man får inte glömma att löpning tränar hjärtat :)
springer själv fortfarande 2-3 ggr i veckan.

Jag kommer börja löpa sen när jag går på en deff, men de kmr nog ta tid innan den kmr :) Så smaaaale som jag är.

Tolkia
2007-09-22, 12:13
Ordmärkeri: Inte kcalintaget, utan kcalunderskottet. *rolleyes*
Nja, om vi skall vara sådana så ser jag inte vad som är fel i påståendet "kcalintaget avgör om man går upp eller ned i vikt"? Är det inte så?

Anmärkningen blir lite som att vilja få det till att påståendet "det är löphastigheten som avgör hur fort man kommer fram" är fel, medan påståendet "det är huruvida man springer snabbt eller inte som avgör hur fort man kommer fram". ;)

Musselbank
2007-09-22, 13:26
Nej, anmärkningen är riktig; ett visst intag leder inte till viss upp- eller nedgång, men ett visst underskott eller ett visst överskott leder till viss ned- respektive uppgång.

Under- och överskott tar med både intag och förbrukning i ekvationen.

(Vore det korrekt att "kcalintaget avgör" så vore det givetvis heller inte effektivare att springa än att ligga på sofflocket. Vilket det är.)

Paltkoma
2007-09-23, 19:22
Nej, anmärkningen är riktig; ett visst intag leder inte till viss upp- eller nedgång, men ett visst underskott eller ett visst överskott leder till viss ned- respektive uppgång.

Under- och överskott tar med både intag och förbrukning i ekvationen.

(Vore det korrekt att "kcalintaget avgör" så vore det givetvis heller inte effektivare att springa än att ligga på sofflocket. Vilket det är.)

Precis. Musselbank förklarar persis vad jag menar. Hela första inlägget är den kontext som ordet "kcalitaget" ska läsas i.

Tolkia, inser att mitt kanske ordmärkeri var fullständigt meningslöst, men är man på ordmärkarhumör så är man. ;)

petah
2007-09-23, 19:54
Som frågan lyder.


Varför börjar folk gå morgonpromenader mm under deff när det ändå är kcalintaget som avgör om man gå upp elr ner i vikt?

Jag menar,

Dag1: Springer en mil. Kcal 500 -
Dag2: Sitter i soffan. Kcal 500 -

Samma viktnedgång?

Har för mig jag läst nåt sån här innan, men hittade inte.


Folk väljer att röra på sig under deff så att de kan äta mer.

PiNG.
2007-09-23, 23:22
Morgonpromenader innan frukost är populära, av den anledningen att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta, vilket möjliggör att en större andel av den förbrukade energin kommer att tas från fett i stället för från kolhydrater. Dessutom är de skonsammare för kroppen, vilket kan vara en fördel, speciellt mot slutet av en diet då kroppsfettet är lågt och skaderisken högre. Det är dock inget magiskt med morgonpromenader: orkar eller vill du inte gå innan frukost förbränner du precis lika mycket energi vid ett senare tillfälle, även om andelen fett kommer att vara något lägre, men detta är inte avgörande i det långa loppet, utan det är energi in minus energi ut som gäller. Det jämnar ut sig.

Klart som korvspad ;)

*saxat ur King Grubs deff guide

Dogge21
2011-09-04, 09:09
Men tänk på att man kan fortsätta käka godis varje dag om man bara promenerar bort det man tryckt i sig under dagen, det är anledningen till varför jag promenerar under deff.:D

Sheogorath
2011-09-04, 09:32
Folk väljer att röra på sig under deff så att de kan äta mer.

This this this this. Att det skulle ta två sidor?

vicarious
2011-09-04, 09:38
Älska gamla trådars uppvaknande.

Kimkay
2011-09-04, 09:53
Älska gamla trådars uppvaknande.

Äh, fyra år är väl ingen vidare stor bump? ;)

OneManArmy
2011-09-04, 10:43
Konditionstränar man tas ju mer fett från magregionen vilket kanske många vill?

vad fan snackar du i nu?

Sheogorath
2011-09-04, 10:49
vad fan snackar du i nu?

Eddie har redan svarat på det. I sak stämmer det han skriver även om det blir lite vilseledande eftersom folk då tänker "Aha! Magrutor!" när det egentligen inte alls handlar om det.

vicarious
2011-09-04, 10:52
vad fan snackar du i nu?

Visceralt fett. Inte subkutant.

TheIsh
2011-09-04, 11:12
De gör det för att det känns bättre. Du ska inte avvisa den mentala biten i en deff. Om man bara drar ner på maten kanske det inte känns som en deff. Men drar man ner på maten och springer så känns det som en deff, och det är lättare att följa den.
Sen är det faktiskt mer hälsosamt att löpa än sitta framför TV'n hela dagen.

Jag håller inte alls med. Du har inte fel.. Men jag håller inte med.
En dag i löparskorna kan förstöras av dåligt väder. En dag framför TV'n kan bara förstöras av inte ha TV-licens :naughty:

z_bumbi
2011-09-04, 11:25
Eddie har redan svarat på det. I sak stämmer det han skriver även om det blir lite vilseledande eftersom folk då tänker "Aha! Magrutor!" när det egentligen inte alls handlar om det.

Fast å andra sidan är det ganska många som jagar smalare midja och då är det, om än förhoppningsvis väldigt teoretiskt för unga tränande, en fördel.

Sheogorath
2011-09-04, 11:46
Fast å andra sidan är det ganska många som jagar smalare midja och då är det, om än förhoppningsvis väldigt teoretiskt för unga tränande, en fördel.

Instämmer.

Jokester
2011-09-04, 11:51
Löpning, konditionsträning eller aktivitet överhuvudtaget är ändå något som kan höja motivationen till att sköta kosten också, samt att man kanske har lite lättare att hålla sig till sina macros. Man (jag) blir ju inte så värst sugen på att svulla i sig massa mat när man precis knegat järnet för att bränna av några hundra kcal.

Sheogorath
2011-09-04, 11:56
Löpning, konditionsträning eller aktivitet överhuvudtaget är ändå något som kan höja motivationen till att sköta kosten också, samt att man kanske har lite lättare att hålla sig till sina macros. Man (jag) blir ju inte så värst sugen på att svulla i sig massa mat när man precis knegat järnet för att bränna av några hundra kcal.

Jag lägger en väsentlig andel av mitt dagliga kaloriintag efter mitt spinningpass för att så lite som möjligt tumma på nästa dags prestation på gymmet. Är det någon gång man behöver en rejäl laddning är det ju efter konditionsträning....

Jokester
2011-09-04, 12:23
Jag lägger en väsentlig andel av mitt dagliga kaloriintag efter mitt spinningpass för att så lite som möjligt tumma på nästa dags prestation på gymmet. Är det någon gång man behöver en rejäl laddning är det ju efter konditionsträning....

Nu menade jag inte att jag inte äter, nu menade jag snarare att risken för att typ hetsäta och börja svulla kakor, chips, godis blir mindre när jag kört cardio.

Sheogorath
2011-09-04, 12:26
Nu menade jag inte att jag äter, nu menade jag snarare att risken för att typ hetsäta och börja svulla kakor, chips, godis blir mindre när jag kört cardio.

Yes. Så kan det säkert vara för dem som har problem med sådant.

Springer
2011-09-04, 15:29
Man springer för att man då kan äta så mycket gott! Ocg slipper gå hungrig hela tiden!

(Nu har jag inte deffat, utan bara "bantat med styrketräning" men i alla fall).

TheIsh
2011-09-04, 17:53
Man springer för att man då kan äta så mycket gott! Ocg slipper gå hungrig hela tiden!

(Nu har jag inte deffat, utan bara "bantat med styrketräning" men i alla fall).

Det är ju det som är deffa. Banta är att gå ner i vikt, deffa är att gå ner i fettvikt och behålla så mycket muskler som möjligt.

joasimo
2011-09-04, 22:06
Jag gillar mat och då rör jag hellre mer på mig så jag kan äta mer. Fast jag kör alltid konditionsträning.