handdator

Visa fullständig version : Långsamma kolisar, vad ska jag handla?


Insidedoubt
2007-09-21, 22:40
Jag skulle vilja fylla upp skåpet med långsamma kolisar nu. Jag har kört på fullkornspasta länge och det är grymt för mig, jag är tokig i pasta och äter det i princip dagligen, gott med tonfisk, lax eller kyckling och väldigt lättlagat :)

Jag handlar även bara fullkornsbröd och har hittat varianter jag tycker om.

Men jag har däremot saker kvar att ändra på tror jag. Riset som finns hemma är basmati. Det finns alternativ som är mer gynnsamma för träningen antar jag?

Jag vill gärna ha förslag på produkter att variera fullkornspastan med, tacksam för allt jag kan få :)

pragmatist
2007-09-21, 22:56
Grovt bröd, havre, bulgur, quinoa, dinkelvete.

Insidedoubt
2007-09-21, 23:37
Tackar! :)

Sverker
2007-09-22, 06:16
Varför inte köra storkok på vanligt vitt ris och på vanlig pasta. Kyl ned och förvara i kylen 2 - 3 dygn. Perfekt att ha i matlådan och mikra innan man äter.




I det ögobnlicket du äter kolhydraterna med någonting annat med protein och fett så sänker blir alla kolhydrater långsammare.

svartellervitt
2007-09-22, 06:32
råris är ju bättre än basmati ris. och potatis funkar ju det med! gör en kall potatissallad eller så =).

matvete och korngryn är mina favoritgryn

Laijza
2007-09-22, 07:23
fullkornscouscous

Handcuff
2007-09-22, 08:02
Varför inte köra storkok på vanligt vitt ris och på vanlig pasta. Kyl ned och förvara i kylen 2 - 3 dygn. Perfekt att ha i matlådan och mikra innan man äter.


I det ögobnlicket du äter kolhydraterna med någonting annat med protein och fett så sänker blir alla kolhydrater långsammare.

Detta är nog den enskilt svåraste sak för genomsnittssvensken att förstå...tack all kvällspost :thumbup:

Trance
2007-09-22, 09:26
Potatis är bra kolhydrater annars, riktigt gott.

Insidedoubt
2007-09-22, 16:12
Varför inte köra storkok på vanligt vitt ris och på vanlig pasta. Kyl ned och förvara i kylen 2 - 3 dygn. Perfekt att ha i matlådan och mikra innan man äter.




I det ögobnlicket du äter kolhydraterna med någonting annat med protein och fett så sänker blir alla kolhydrater långsammare.
Det visste jag faktiskt inte, intressant!

Tack för tipset, och tack till er andra också, det uppskattas :)

Krabban
2007-09-26, 15:51
Grovt bröd, havre, bulgur, quinoa, dinkelvete.

Vad tusan är bulgur och quinoa? Sånt där har då aldrig jag ätit vad jag vet.

Eddie Vedder
2007-09-26, 18:06
Vad tusan är bulgur och quinoa? Sånt där har då aldrig jag ätit vad jag vet.

Bulgur är mer eller mindre pasta i risform kan man säga. Det är som ris fast gjort på mjöl av durumvete, precis som pasta.
Quinoa däremot är lite mer "spännande"(;)) och är en ört som växer i Sydamerika. Säljs ofta bland den s.k. "hälsokosten" i affären. Påminner om couscous till utseendet och är väldigt gott (tycker iaf jag), väldigt näringsrikt samt rikt på högkvalitativt protein.
Om proteinet räknas som helt fullvärdigt och hur man annars kompletterar det vet jag ej men det är bra protein för att vara en vegetabilie iaf.:)