handdator

Visa fullständig version : Känslolösa ögon?


Nalfaren
2007-09-21, 21:04
Skum titel, sorry... men måste fråga.

Såg precis på Flash Gordon avsnitt 1, serien. Där skulle de tortera Flash
och så sa den onda torteraren typ: "Visste du att ögon(klotet) inte har några
nerver i sig så det inte kan känna något. Men att bakom ögonet finns nerver
som är väldigt känsliga"...

Betyder det att jag skulle kunna ta å peta
med en nål i ögat utan att känna något?


hmmmmm

Nalfaren
2007-09-21, 21:05
.....


Aj

polaren
2007-09-21, 21:06
.....


Aj


Hahahahaha :laugh:

rememberence
2007-09-21, 21:13
Hahaha!!:laugh:

cowboyen
2007-09-21, 21:18
allvarligt....??????

ErikWrestlingFreaket
2007-09-21, 21:22
HAHAHA:laugh:

agazza
2007-09-21, 21:24
hahaahaha har du aldrig fått något i ögat?

Eddie Vedder
2007-09-21, 21:37
Peta på ögonvitan gör iaf inte ont tycker jag. Ett vanligt förekommande sätt att äckla tjejerna på mellanstadiet.:D

RassK
2007-09-21, 22:16
Ganska upplagd ;)

Tricklev
2007-09-21, 22:27
Upplagd eller ej, underbar tråd. :laugh:

Tolkia
2007-09-21, 22:29
Det som gör ont när man får något i ögat är främst att det skaver mot ögonlocket, inte att det skaver mot själva ögat (fundera på hur det funkar för alla som har kontaktlinser?).

agazza
2007-09-21, 22:31
tolkia ska också peta sig i ögat med en nål :D

brill
2007-09-21, 22:31
Trötta kvällar/morgnar har jag försökt plocka ut en lins ur ett öga där jag redan plockat ut och då känner jag mig lite öm på ögan när man grävt med fingrarna ett tag så känsel lär man ju ha.

panzerpig
2007-09-21, 22:53
känsel har man nog men man är nog inte så känslig som man skulle kunna tro.

watertouch
2007-09-22, 00:02
Råkade peta in en sax i ögat då jag var liten, det gjorde halvont men sved som satan ilningar lixom.

The_RobRoy
2007-09-22, 10:15
Min kompis tjej opererade ögonen igår, dom stack in en bedövningsspruta i ögonvitan på henne, hon hade skrikit som en gris, det gjorde tydligen svinont.

Jag blir *cry* bara jag tänker på det

Fartman
2007-09-22, 10:37
Min kompis tjej opererade ögonen igår, dom stack in en bedövningsspruta i ögonvitan på henne, hon hade skrikit som en gris, det gjorde tydligen svinont.

Jag blir *cry* bara jag tänker på det

AHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!! *cry*

Snafu
2007-09-22, 10:43
Ögon utan känsel alltså. Känslolösa betyder väl snarare ögon som inte visar känslor. Jag blev bara så förvirrad när jag läste rubriken och sen läste innehållet till en början. Jag var tvungen att påpeka. Japp, fortsätt nu.

Muskelbyggaren
2007-09-22, 12:04
Efter lite försiktigt experimenterande verkar det som om man inte har någon nämnvärd känsel på ögonvitan, men däremot på hornhinnan.

Tolkia
2007-09-22, 12:08
känsel har man nog men man är nog inte så känslig som man skulle kunna tro.
Jag håller nog med här. Mina kunskaper om ögats anatomi är extremt usla, men jag kan tänka mig att det varierar en del mellan olika delar av ögat (även av ögongloben alltså). Tveksamt om det finns så många delar av kroppen som vetter ut mot omvärlden där man inte har någon känsel alls, alt. åtminstone känsel i omkringliggande delar som är så pass bra att man känner om något händer med den "känslolösa" delen. Däremot har man inte alltid så bra känsel "inuti" kroppen, framför allt kan man vara riktigt, riktigt dålig på att avgöra varifrån obehad/smärta på insidan egentligen kommer. Väldigt vanligt att man t.ex. missuppfattar smärtor i muskelfästen långt in i höftregionen som smärta från höftleden (typ "kulan ligger fel").

Muskelbyggaren
2007-09-22, 12:14
Jag håller nog med här. Mina kunskaper om ögats anatomi är extremt usla, men jag kan tänka mig att det varierar en del mellan olika delar av ögat (även av ögongloben alltså). Tveksamt om det finns så många delar av kroppen som vetter ut mot omvärlden där man inte har någon känsel alls, alt. åtminstone känsel i omkringliggande delar som är så pass bra att man känner om något händer med den "känslolösa" delen. Däremot har man inte alltid så bra känsel "inuti" kroppen, framför allt kan man vara riktigt, riktigt dålig på att avgöra varifrån obehad/smärta på insidan egentligen kommer. Väldigt vanligt att man t.ex. missuppfattar smärtor i muskelfästen långt in i höftregionen som smärta från höftleden (typ "kulan ligger fel").
I Gray's Anatomy finns åtminstone inga andra nerver än synnevern utritade från ögat, och känselimpulserna torde väl inte dela samma nervknippe?

Palm
2007-09-22, 12:14
Min kompis tjej opererade ögonen igår, dom stack in en bedövningsspruta i ögonvitan på henne, hon hade skrikit som en gris, det gjorde tydligen svinont.

Jag blir *cry* bara jag tänker på det

Åh fy fasen. *Ryser*
Jag som trodde att allt "rann ut" om man stack hål på ögat. Kanske har sett för många saw/hostel-filmer.

Muskelbyggaren
2007-09-22, 12:19
Åh fy fasen. *Ryser*
Jag som trodde att allt "rann ut" om man stack hål på ögat. Kanske har sett för många saw/hostel-filmer.
Det gör det också, man har vätska längst fram i ögat kring linsen. Större delen av ögat består av en gelatinlik substans i "vitreous-kroppen" fritt översatt.

Tolkia
2007-09-22, 12:25
Det gör det också, man har vätska längst fram i ögat kring linsen. Större delen av ögat består av en gelatinlik substans i "vitreous-kroppen" fritt översatt.
Glaskroppen.

Muskelbyggaren
2007-09-22, 13:42
Glaskroppen.
Oh, det hade jag ju hört förut, tack.