handdator

Visa fullständig version : Vänster axel


interpx
2007-09-21, 19:30
Har länge haft ont i vänstra axeln, Har försökt "värma upp" med när man gör som "cirklar" med armarna, framåt eller bakåt. Men vänsterarmen formas som en jävla kycklingvinge och så gör det ont utav bara satan.
¨
Men det onda gick över ett tag. Men så för 2 dagar sen när jag låg och gjorde hantelpress (andra settet) på sjätte repetionen så tog det bara stopp. *mini*

Så jag pratade med gyminstruktören och han sade att jag fått nånting i axel leden, och var tvungen att vila i 5 dagar och använd nån salva (typ zon)

Men a secound opinion är ju alltid bra. Och jag är nog inte den enda här som varit med om detta?

Om ni inte förstod det där får jag väl försöka förklara bättre! men jag kan som inte höja armen utan att det tar i & gör ont

JohnRick
2007-09-21, 19:52
Well...om du har samma tur som jag kan det vara ngn form av tendinit i ngn av rotaturcuffens muskler - alternativt bursit. Vanligt är annars inklämning av supraspinatussenan som löper under acromion och gör då automatiskt ont varje gång man höjer armen uppåt/utåt. Själv vilade jag i ett halvår.

interpx
2007-09-21, 19:58
Well...om du har samma tur som jag kan det vara ngn form av tendinit i ngn av rotaturcuffens muskler - alternativt bursit. Vanligt är annars inklämning av supraspinatussenan som löper under acromion och gör då automatiskt ont varje gång man höjer armen uppåt/utåt. Själv vilade jag i ett halvår.

Måste ju vara professor för att förstå alla dem där orden. Kan jag ha fått det för att jag har överansträngt musklerna & haft för tunga vikter? Kör helkropp varannan dag hehe 2 övningar / muskelgrupp :O

JohnRick
2007-09-21, 20:05
http://64.233.183.104/search?q=cache:67PiOpok2fwJ:www.fightermag.se/images/artikel_fighter_001_Axelbesvar%2520-%2520impingement%2520del%2520I.pdf+inkl%C3%A4mning +axel&hl=sv&ct=clnk&cd=1

http://www.aafp.org/afp/980215ap/fongemie.html

http://www.rheumatology.org/public/factsheets/tendonitis_new.asp

Om översta länken funkar så kan du börja med att läsa den. Det kan bero på en massa saker. Klart är att axeln är överrepresenterad vad gäller skador. Den är ju med i så många övningar, och har man inte koll och balans vad gäller fram- resp. baksidesövningar (läs:rygg vs. bröst), samt hyfsad kontroll över skulderbladen kan det bli värre.

interpx
2007-09-21, 20:22
Om översta länken funkar så kan du börja med att läsa den. Det kan bero på en massa saker. Klart är att axeln är överrepresenterad vad gäller skador. Den är ju med i så många övningar, och har man inte koll och balans vad gäller fram- resp. baksidesövningar (läs:rygg vs. bröst), samt hyfsad kontroll över skulderbladen kan det bli värre.

Okej, Tack för hjälpen! ska kolla senare!:)

interpx
2007-09-25, 15:37
Uppdatering.. Var hos skolsystern idag. Blir remiss till en sjukgymnast -_- Hemskt att skada sig när man är 17 bast :/

Men vad KAN jag köra på gymmet, om jag inte belastar axlarna! Skulle vara tacksam om ni kunde säga :)

Rahf
2007-09-25, 15:46
Benträning, magträning och i viss mån ryggträning.

interpx
2007-09-25, 15:59
Benträning, magträning och i viss mån ryggträning.

Ryggträning = "svank" maskin då eller?

Tom Warrior
2007-09-25, 18:44
Ryggträning = "svank" maskin då eller?
Marklyft? Roddövningar?

panzerpig
2007-09-25, 19:15
Marklyft? Roddövningar?

inte helt skonsamt mot axlarna.

interpx
2007-09-25, 19:27
mmm :/

Tom Warrior
2007-09-25, 20:22
inte helt skonsamt mot axlarna.

"men jag kan som inte höja armen utan att det tar i & gör ont"

Rahf
2007-09-25, 21:17
inte helt skonsamt mot axlarna.

Kanske inte men den aktiverar inte i samma mån som axelövningar samt bröstövningar gör. Det är lite faktisk rörelse och det kanske funkar då. Ingen annan än Interpx vet.

interpx
2007-09-25, 21:25
Tack för råden grabbar. Ska nog vila iallafall och invänta sjukgymnastens ord!