handdator

Visa fullständig version : Skattereduktion vid bolån


PowPow
2007-09-21, 17:52
Okej, stora frågor och helt fel forum. Men här finns ju en del rävar så jag testar ändå. Ämnet är skattereduktion när man har tagit lån för en lägenhet.

Låt oss ta ett case för att göra det lättare. Vi snackar lite om Pelles ekonomi. Eller nej, Pelle känns så skolboksaktigt. Vi väljer namnet Styr-Ruben istället.

----

Styr-Ruben har köpt en lägenhet, och enligt uppgiferna kan han dra av 900kr skatt per månad.

Styr-Ruben har under två av årets månader en inkomst på 18000 kr och de resterande 10 månaderna har han en inkomst på 5000 kr/månad. Sen har han Studiebidrag och studielån på det, men det är inte relevant (tror jag?).

Ovan nämnda siffror är ett snitt, men ibland så känner han att han kan jobba mer, och då gör han det. Med andra ord så är ibland inkomsten högre, alltså är det våldigt svårt för honom att räkna ut en årsinkomst i förväg.

Självklart skulle han kunna strunta i att använda sig av skattereduktionen, och få en trevlig överraskning när skatteåterbäringen kommer. Men det är ju roligare att ha mer pengar året om, än att få en stor klumpsumma en gång. Det anser i alla fall han.

Så, hur ska han tänka? Han är förvirrad och tämligen oinsatt /=

mangs
2007-09-21, 21:49
Jag förstår inte riktigt Styr-Rubens problem? Om han redan fått fram 900kr/månad i skattereduktion så är det ju klart?

Om vi kalkylerar med den ursprungliga inkomsten så ligger den på 10*5000+2*18.000=86.000kr

Sedan måste vi veta räntekostnaden på lånet. Låt säga att han har lånat 1.000.000kr med en ränta på 4.50% då ligger räntekostnaden på 45.000kr/år.

Skattereglerna är sådana att han får göra avdrag med 30 procent. Det betyder att han bara behöver betala 70% av räntekostnaden. I Styr-Rubens fall blir avdraget 0,3*45.000= 13.500kr Vilket blir 1125kr/mån. Denna summan kan han då jämka med och få mer pengar över varje månad.

Dock måste S-R komma upp i att tjäna såpass mycket pengar att han minst skattar 13.500kr men det ser han ju att göra.

Tjänar du (hmm, förlåt Styr-Ruben) sedan mer pengar så kommer du få tillbaka pengar vid deklarationen. Bättre att ligga lite på säkra sidan.

PowPow
2007-09-21, 21:58
jaha, Styr-Ruben (okej, jag..) trodde att man gjorde avdrag på inkomstsskatten. Men det är alltså på räntekostnaden som avdraget görs?

mangs
2007-09-21, 22:05
Jaså, det var du ändå? :Virro

Nope, den är fast på 30%. Anledningen är att folk inte skall fippla med vem som äger boendet ifall den ena tjänar mer än den andre och även betalar statlig skatt.


Det enda du behöver oroa dig för är att tjäna såpass mycket pengar att du skall beta 13.500 i skatt så kommer du få full skattereduktion. Hur högt fribeloppet är nästkommande år vet jag inte men det är relativt högt.

PowPow
2007-09-21, 22:09
Jaså, det var du ändå? :Virro

Nope, den är fast på 30%. Anledningen är att folk inte skall fippla med vem som äger boendet ifall den ena tjänar mer än den andre och även betalar statlig skatt.


Det enda du behöver oroa dig för är att tjäna såpass mycket pengar att du skall beta 13.500 i skatt så kommer du få full skattereduktion. Hur högt fribeloppet är nästkommande år vet jag inte men det är relativt högt.

Ja, att den var fast hajjade jag. Men trodde att de handlade om 30% av skatten som dras på min inkomst varje månad. Men ja, eftersom du förklarade varför det inte var så, så förstod du nog att det var så jag menade.

Då är det ju bara till att dra av 900 i månaden, och se till att betala mer än 13,500 i inkomstskatt. Vilken barnlek. Min bankman fick det att låta mycket svårare :D

mangs
2007-09-21, 22:15
Hushållsekonomi är inte så svårt när man väl satt sig in i det. Lycka till med din nya lägenhet!

Jag har bara en fråga, om du har Styr-Ruben som inneboende kanske du skall kolla upp om du kan göra något skatteavdrag för just detta?

Vinter
2007-09-21, 22:18
Det enda du behöver veta är att det egentligen inte lönar sig att amortera i längden.

Jax
2007-09-21, 22:20
Det enda du behöver veta är att det egentligen inte lönar sig att amortera i längden.
Hur tänker du nu?

mangs
2007-09-22, 08:50
jag tror han syftar på att inflationen kommer göra att det är bättre att amortera mindre nu och betala mer framöver när en miljon är mycket mindre värt.

Dock håller jag inte med. Det är inte säkert att inflationen kommer vara så hög framöver och det blir väldigt mycket räntekostnader man får punga ut med årligen. Dessutom vill man ju undvika att hamna i en sits där man har maximalt lån när/om räntorna skjuter i höjden vilket även får bostadspriserna att falla. Har man då inte en massa pengar undanstoppat kan det vara svårt att betala den nya bostadskostnaden, vilket gör att man kommer tvingas sälja sitt boende med förlust, vilket då kommer innebära att du dels förlorat en jävla massa pengar och att du fortfarande har skulder på något som du inte äger.

Det här med att man tidigare var tvungen att betala en kontantinsats på ca 25% var inte så dum. Då undvek folk att höja lånen pga toppräntan. Nu när det mer eller mindre är fritt fram så tar vissa dhansen och lånar maximalt belopp för att tex köpa en ny fin bil när de sitter på en taskig inkomst. Det är dessa som kommer råka illa ut när ekonmin vänder.


Dessutom. Tänk på att alla pengar man lånar skall man betala tillbaka.

Jax
2007-09-22, 09:03
Antar också att han menades något sådant. Antingen det eller att det är lönsammare att investera de pengarna istället eftersom det ger bättre avkastning i längden än vad räntan ligger på.

Anledningen till att jag frågade är för att jag inte alls tycker att det är en bra idé. Särskilt inte för medelsvensson som kanske inte har järnkoll på sin ekonomi och marknaden. Men Vinter får gärna förklara varför det skulle vara så bra att inte amortera att han kan lägga fram det som en absolut sanning för alla.