handdator

Visa fullständig version : vän bygger trots cardio?


demode
2007-09-21, 17:39
Hej!
Jag har en polare som varit fotbollslirare förr i tiden och numer har jag lurat ner honom till gymmet för att gymma lite.
Han börjar alltid med
10 minuters löpning på hög hastighet, sedan kör han en muskelgrupp emellan innan han går på bandet igen, sen avslutar han med en muskelgrupp till.

Det jag undrar är om det är normalt att han ska göra märkbara ökningar riktigt fort trots all den cardion i mixen? Klart han ökar inte lika fort som mig men han börjar få grym fysik och stora armar. *flex*

Är lite stolt för det är jag som instruerat honom i upplägg förutom löpningen som han vägrar ge upp för han vill ha sexpack ;)

Hur stor betydelse har konditionen för byggandet? För jag har urusel kondition.

polaren
2007-09-21, 17:41
Om man är nybörjare ökar man vad man än gör.
Man kan köra cardio och öka i volym, bara man ligger på kaloriöverskott.

Konditionsträning ger nog mer fördelar än nackdelar, har man bra kondition orkar man träna hårdare ;)

demode
2007-09-21, 17:57
Kunde nästan räkna ut det själv men man gillar ju att mygla en del med den biten, kanske måste ta tag i det innan jag tar kål på hjärtat. *popcorn*

Eddie Vedder
2007-09-21, 21:56
Konditionsträning kontra styrketräning diskuteras flitigt här på kolo och slutsatsen är oftast densamma, nämligen att konditionsträning i samband med styrketräning inte är OPTIMALT för muskeltillväxt men att fördelarna med hyfsat kondition och nackdelarna med dålig kondition överväger den lilla negativa påverkan på muskeltillväxt för dom flesta.

Ska man oroa sig över det så får man ha en grymt hög ambitionsivå, t.ex. en person som vill upp på scen om ett år kanske inte bör kombinera det med en satsning mot multimarathon. Då lär muskelutvecklingen bli rejält lidande.;)

En lång och intressant tråd i ämnet::thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Sniggel
2007-09-21, 22:02
Folk brukar ta informationen och överdriva den. Man bör köra konditionsträning om man satsar på att bygga, det ska bara vara på rätt nivå, man behöver ju inte gå in för att bli en konditionsnörd bara för att man är rädd för att tappa muskelmassa.

demode
2007-09-21, 23:04
Tack för de informativa inläggen. *cupid*