handdator

Visa fullständig version : Handledens position vid grippers och armbrytning


Johan86
2007-09-21, 12:32
När jag tränar grippers så är jag som starkast när jag min handrygg är bakåtböjd, alltså den pekar uppåt mot underamrs framsida. Är ni oxå starkast i den positionen? Hur kommer det sig att när man bryter arm så ska armen vara framvinklad? Alltså tvärtom som när man kör grippers. Någon som kan förklara? Är detta individuellt eller är alla starkast i dessa positioner?

Johan86
2007-09-22, 19:09
Har ni handleden lätt vinklad när ni kör grippers?

panzerpig
2007-09-22, 19:29
oj. jag tycker att jag är starkast när jag har handleden rak (grippers) att man i armbrytning böjer handleden handlar nog mest om att få motståndaren i en sämre position. vrider du tummen åt vänster-uppåt (vid brytning med högerarmen) så kommer motståndarens handled att böjas bakåt, handen dras ut och han får sämre hävstångseffekt=svagare. tror det är det som armbrytare kallar för toproll. har sett armbrytare träna grippers med handleden rak, böjd uppåt och böjd "bakåt".

jeppe på berget
2007-09-24, 12:48
oj. jag tycker att jag är starkast när jag har handleden rak (grippers) att man i armbrytning böjer handleden handlar nog mest om att få motståndaren i en sämre position. vrider du tummen åt vänster-uppåt (vid brytning med högerarmen) så kommer motståndarens handled att böjas bakåt, handen dras ut och han får sämre hävstångseffekt=svagare. tror det är det som armbrytare kallar för toproll. har sett armbrytare träna grippers med handleden rak, böjd uppåt och böjd "bakåt".

Det stämmer mycket bra det du skriver om armbrytning, men det blir en ganska så stor skaderisk om man tränar med rak handled när man tränar med gripper. Jag menar att senorna ”slits” mer i den vinkeln men det är kanske bara på mig som det känns fel.

I det här filmklippet så ser ni hur det ser ut när handleden viks åt fel håll när man bryter arm.
http://www.worldofarmwrestling.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1820

panzerpig
2007-09-24, 16:33
men är inte rak handled det naturligaste? hur menar du att man ska böja den då? inåt eller utåt?

Liten Men Fet
2007-09-24, 17:05
men är inte rak handled det naturligaste? hur menar du att man ska böja den då? inåt eller utåt?

Man ska inte böja den "inåt", senorna går på handryggen och dom hamnar i ett sämre läge för att kunna överföra kraften om man böjer handen inåt. Man blir väsentligt svagare då, det märks i bänkpressen om man har mycket vikt på och man har rak handled och böjer handen "inåt" för tappar man stången i bröstet när greppet släpper.
Kör med rak handled när ni tränar grippers eller lätt bakåtböjd om det känns bekvämare.

jeppe på berget
2007-09-25, 00:58
men är inte rak handled det naturligaste? hur menar du att man ska böja den då? inåt eller utåt?

jag menar att man ska böja den aningen utåt för att bli starkare o slippa att få ont.