handdator

Visa fullständig version : Banan eller whey efter löpning


Jennyiz
2007-09-21, 12:29
yO!
Vad är bäst efter 1 mils löpning, banan eller whey protein? Självklart mat efter den sköna duschen, men jag tänkte mer på vad man ska äta direkt?
Snart dags för styrketräning, hård fredag :hbang:

Noodles
2007-09-21, 12:33
Nu vet jag iofs inte hur optimal du vill vara. Jag tror inte det är någon katastrof för din kropp om du väntar lite och sedan äter vanlig mat. Det har fungerat bra för mig efter både korta och långa löppass.

jonasl
2007-09-21, 12:38
Eftersom bananen innehåller fler kolhydrater torde det vara just den, correct me if i'm wrong :)

Jennyiz
2007-09-21, 12:40
Okej killar, tack :)

King Grub
2007-09-21, 12:54
Både och, om du har möjlighet.

PiNG.
2007-09-21, 15:00
Banan enklare att ha med sig (om man inte lyckas mosa den på nåt sätt). Whey 80 godare ;) Tycker jag.

Insidedoubt
2007-09-21, 18:45
Banan enklare att ha med sig (om man inte lyckas mosa den på nåt sätt). Whey 80 godare ;) Tycker jag.

Whey 80 intar man för proteinet, bananen intar man ju för snabba kolhydrater.
De fyller med andra ord inte exakt samma funktion och således kan den ena inte riktigt ersätta den andra så att välja efter smak är väl lite galet?

Både och är optimalt. Tycker du att det är knepigt att få i dig båda direkt efteråt skulle jag prioritera bananen och ta whey efter duschen eller vid ett senare tillfälle.

Whey måste inte tas i samband med träning för att göra nytta, det måste bananen.

King Grub
2007-09-21, 19:09
Whey måste inte tas i samband med träning för att göra nytta, det måste bananen.

Nya sensationella rön, eller?

Insidedoubt
2007-09-21, 19:16
Nya sensationella rön, eller?

Nej, förlåt mig, jag är kanske helt ute och cyklar.

Jag trodde de snabba kolhydraterna i exempelvis banan skulle leda till ökad fettinlagring istället vid icke träningsrelaterat intag. Har fått för mig att fruktos, malto och dextro som de sockerarter de är inte bör intas i större mängder i annat syfte än för att bryta musklernas kataboliska tillstånd efter träning. I andra lägen när det inte är lika bråttom så behövs väl inte den hastiga effekten?

Upplys mig gärna om du känner att du orkar.

King Grub
2007-09-21, 19:17
Tror man att man blir tjock av att äta frukt vid andra tillfällen än efter hård ansträngning är man nog ute och cyklar, ja.

Banan ger ingen "hastig effekt" och är fylld av näringsämnen. Utmärkt nyttigt, när som helst.

Insidedoubt
2007-09-21, 19:21
Tror man att man blir tjock av att äta frukt vid andra tillfällen än efter hård ansträngning är man nog ute och cyklar, ja.

Banan ger ingen "hastig effekt" och är fylld av näringsämnen. Utmärkt nyttigt, när som helst.

Där ser man, jag borde nog vara mer källkritisk innan jag börjar råda andra om saker. Men det är väldigt svårt inom träningen har jag märkt när alla meningar verkar gå isär. Jag är såpass nyfiken att jag tar in allt jag hör helt enkelt, ska ifrågasätta mer i fortsättningen.

ViktorLindstrom
2007-09-21, 23:18
Rätta mig om jag har fel men bananens kolhydrater är väl till störredelen av fruktos, och det är väl inte speciellt snabba kolhydrater? Om man jämför med tex malto.

Insidedoubt
2007-09-21, 23:42
Rätta mig om jag har fel men bananens kolhydrater är väl till störredelen av fruktos, och det är väl inte speciellt snabba kolhydrater? Om man jämför med tex malto.

Ne, de räknas väl som medelsnabba, vilket är varför malto eller vitargo är mest optimalt, följt av dextro, detta enligt vad jag läst i tidigare trådar.

Men skillnaden är väl marginell och rent praktiskt gör det nog inte någon extrem skillnad om man inte tränar någon uthållighetskrävande sport på hög nivå.

Jag har dock inga källor att hänvisa till så lita inte på mig (jag har ju haft fel förut, ganska nyligen), men det är vad jag vill minnas från tidigare kolotrådar.

Eddie Vedder
2007-09-22, 06:38
Fruktos är långsamma kolhydrater, sånt som är sötat med fruktos´ger alltså en långsam blodsockerhöjning. Typ "GI-bars" och sånt.

Hursomhelst är fruktos knappast en bra kolhydratkälla, INGA PROBLEM MED FRUKT men en anledning till att hålla nere på sitt sockerintag är bl.a. den stora fruktosmängden det innebär att käka mycket godis, dricka mycket läsk etc.

Så fruktos har rejält långsamt GI faktiskt, det ska inte misstolkas som att det är på något sätt "bättre". Fruktosen beger sig raka vägen till levern där den genomgår en långsam omvandling till glukos innan den i form av glukos kan ge sig ut i blodet. Fruktosen själv ger sig inte ut i t.ex. muskulaturen. Så mycket fruktos på en och samma gång riskerar att mätta levern som inte rymmer hur mycket kolhydrater som helst.
Äter man då ännu mer fruktos finns inget annat alternativ än de novo lipogenes, d.v.s. omvandling till triglycerider som lagras in som fett.

Men återigen: NORMAL FRUKTKONSUMTION KOMMER INTE INNEBÄR EN RISK! FRUKT ÄR BRA!!!

Ivar_Lo-J
2007-09-22, 08:48
Banan enklare att ha med sig (om man inte lyckas mosa den på nåt sätt). Whey 80 godare ;) Tycker jag.

Bananfodral ftw! Den bästa uppfinningen på länge. Då kan man ha med sig banan överallt hela tiden, utan att behöva hitta bananmos i väskan då och då.

Jennyiz
2007-09-22, 10:26
Jävla tjöt om frukt, jag äter massa frukt och har inte märkt något negativt med det. Ät och va glá, jises pojkar ;)
nu ska jag fortsätta njuta av en härlig Lördag.

Handcuff
2007-09-22, 10:29
Hmm.... Klikk! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101387)

PiNG.
2007-09-22, 12:17
Bananfodral ftw! Den bästa uppfinningen på länge. Då kan man ha med sig banan överallt hela tiden, utan att behöva hitta bananmos i väskan då och då.

Ja en sån måste jag köpa :thumbup:

Att man inte gjort de redan *screwy*

Insidedoubt
2007-09-22, 13:04
Fruktos är långsamma kolhydrater, sånt som är sötat med fruktos´ger alltså en långsam blodsockerhöjning. Typ "GI-bars" och sånt.

Hursomhelst är fruktos knappast en bra kolhydratkälla, INGA PROBLEM MED FRUKT men en anledning till att hålla nere på sitt sockerintag är bl.a. den stora fruktosmängden det innebär att käka mycket godis, dricka mycket läsk etc.

Så fruktos har rejält långsamt GI faktiskt, det ska inte misstolkas som att det är på något sätt "bättre". Fruktosen beger sig raka vägen till levern där den genomgår en långsam omvandling till glukos innan den i form av glukos kan ge sig ut i blodet. Fruktosen själv ger sig inte ut i t.ex. muskulaturen. Så mycket fruktos på en och samma gång riskerar att mätta levern som inte rymmer hur mycket kolhydrater som helst.
Äter man då ännu mer fruktos finns inget annat alternativ än de novo lipogenes, d.v.s. omvandling till triglycerider som lagras in som fett.

Men återigen: NORMAL FRUKTKONSUMTION KOMMER INTE INNEBÄR EN RISK! FRUKT ÄR BRA!!!

Där lärde jag mig något nytt, tack :)

dwek
2007-09-22, 13:30
Kör på bananen ! nyttigare!

ViktorLindstrom
2007-09-22, 16:14
Det jag menar är att här pratar vi ju om vad som är "effektivast".
Jag säjer inte alls att fukt är något dåligt. Älskar banan :D Men tycker själv att de ä lite för lite efter träningen och om jag kan välja något som är både billigare och bättre så väljer jag det.

Sen borde man istället ställa sig frågan vilket är bäst efter träning, Kolhydrater eller protein. För mig veteligen är det inte sådär massor med protein i bananer?
Och så mycket kolhydrater finns de inte i Whey 80.

Det är ett jäkla snack om sånthär, kommer på mig själv ibland med. Ät det du tycker om och har råd med, sen så gör det inte såjäkla stor skillnad vad du äter, om du nu äter hyffsat iaf. Bara du äter. :thumbup: