handdator

Visa fullständig version : Pappor förbjuds lämna över bruden


Ignatius72
2007-09-21, 12:26
Att pappan för fram sin dotter till altaret under vigselakten är ojämlikt anser svenska kyrkan.
Mamman till dottern blev överraskad av beslutet "Det har alltid varit en tradition hos oss. jag tycker min dotter kan bestämma själv hur hon vill ha det. Hon är 30 år gammal och i allra högsta grad en jämlikhetstänkande person".

Hur fan tänker de?

rosisbägen
2007-09-21, 12:27
rrrofffffffffl? lol?

Bra gjort av svenska kyrkan.

NiXPhoenix
2007-09-21, 12:28
Aja, läste en nyhet om att Uppsala stift skulle vägra homoäktenskap så helt tokiga är de inte i kyrkan.

jwzrd
2007-09-21, 12:39
Ja, kyrkan är ju annars känd som en fin organisation med en god människosyn.

Tolkia
2007-09-21, 12:42
Att pappan för fram sin dotter till altaret under vigselakten är ojämlikt anser svenska kyrkan. (...) Hur fan tänker de?
Jag antar att de tänker som förklaras?

Lite kul rubriksättning tycker jag personligen; det som hänt är att Svenska Kyrkan i Stockholm avråder präster från att godkänna "överlämning", vilket inte är detsamma som ett förbud (eller för den delen, som antyds, ett totalt förbud inom hela Svenska Kyrkan). De flesta stift har inga regler för detta, jag gissar att man överhuvudtaget inte diskuterat frågan.

Inte speciellt mycket som har ändrats, alltså (att prästen inte är ense med brudparet/dopföräldrarna/anhöriga till den som skall begravas är definitivt inte första gången).

Ignatius72
2007-09-21, 12:43
Ja, kyrkan är ju annars känd som en fin organisation med en god människosyn.

Det komiska är att de som skäl anger att kyrkan alltid kämpat mot olika former av förtryck.

NiXPhoenix
2007-09-21, 12:43
Ja, kyrkan är ju annars känd som en fin organisation med en god människosyn.



Om vi begränsar oss tilll kyrkan i Sverige (den vanliga Svenska Kyrkan och inga extrema frikyrkor) och nutid, har du så mycket att klaga på då?

Tolkia
2007-09-21, 12:45
Ja, kyrkan är ju annars känd som en fin organisation med en god människosyn.
Om jag skall vara cynisk skulle jag vilja säga att kyrkan i Sverige är känd för att den alltid har ändan bak, hur den än vänder sig. Antingen har man ingen uttalad åsikt, och då kommer det skit för att man är flat, feg, menlös, kristendom light, pop-kyrka etc. etc., eller så uttalar man en åsikt, och då kommer det skit för att åsikten man uttalade var fel (tämligen oavsett åsiktens natur, skulle jag vilja påstå).

Ignatius72
2007-09-21, 12:47
Jag antar att de tänker som förklaras?



Kyrkan menar att det (ojämlikheten) bygger på att det ses som om bruden ägs av mannen.
För det första så är det ju kyrkans ord inte familjens. För det andra kan man ju undra varför det blir mer jämlikt om det bara ska vara en syssla för kvinnorna.

jwzrd
2007-09-21, 12:48
Om jag skall vara cynisk skulle jag vilja säga att kyrkan i Sverige är känd för att den alltid har ändan bak, hur den än vänder sig. Antingen har man ingen uttalad åsikt, och då kommer det skit för att man är flat, feg, menlös, kristendom light, pop-kyrka etc. etc., eller så uttalar man en åsikt, och då kommer det skit för att åsikten man uttalade var fel (tämligen oavsett åsiktens natur, skulle jag vilja påstå).

Visst är det så. Men att hacka på att kyrkan säger detta samtidigt som det är upp till varje präst i sin församling huruvida han ska neka bögar att få gifta sig eller inte, dvs om gud berättat för just honom att bögar också är människor eller att kvinnor också är människor, det är fånigt.

Trance
2007-09-21, 12:50
Läste att den företeelsen är rätt nyligen importerad från USA ändå. Men inte en aning hur sant det är. Vad jag vet så är det väl rätt vanligt att kvinnan kan gå själv här i Sverige annars, med lite tärnor i fula klänningar efter sig.

Tolkia
2007-09-21, 12:57
Läste att den företeelsen är rätt nyligen importerad från USA ändå. Men inte en aning hur sant det är. Vad jag vet så är det väl rätt vanligt att kvinnan kan gå själv här i Sverige annars, med lite tärnor i fula klänningar efter sig.
Det har förekommit tidigare, bl.a. är det någon känd svensk biskop som fört sin dotter till altaret anno dazumal (var det Nathan Söderblom, kanske?). Det har dock varit väldigt ovanligt; som massföreteelse har det kommit de senaste tio-tjugo åren, och ja, det är något folk har sett på Hollywoodfilm/TV. Samma sak som den berömda kyssen; en bekant som är präst berättade att det är väldigt vanligt att paret, när man går igenom vigselakten, ser förvirrade ut och frågar "Men när kommer kyssen?", varpå hon får svara som det är: "Egentligen kommer den, enligt svensk tradition, inte alls, men det är klart att ni kan få lägga in en kyss om ni vill."

Tärnor är nog f.ö. också en grej som blivit svårartat mycket populärare i takt med att influenserna västerifrån ökat.

panzerpig
2007-09-21, 14:05
Det där är ju ändå ingen svensk tradition folk har fått för sig att man ska göra så bara för vi ser det på hollywoodfilmer. det är en amerikansk grej helt enkelt. förbjud det helt! :)

Krampus
2007-09-21, 17:45
Om jag skall vara cynisk skulle jag vilja säga att kyrkan i Sverige är känd för att den alltid har ändan bak, hur den än vänder sig. Antingen har man ingen uttalad åsikt, och då kommer det skit för att man är flat, feg, menlös, kristendom light, pop-kyrka etc. etc., eller så uttalar man en åsikt, och då kommer det skit för att åsikten man uttalade var fel (tämligen oavsett åsiktens natur, skulle jag vilja påstå).

Ja. Så varför finns ni? :)

Stoltz
2007-09-21, 18:24
Visst är det så. Men att hacka på att kyrkan säger detta samtidigt som det är upp till varje präst i sin församling huruvida han ska neka bögar att få gifta sig eller inte, dvs om gud berättat för just honom att bögar också är människor eller att kvinnor också är människor, det är fånigt.

Men.. Nu förstår jag inte riktigt - Det är inte upp till varje präst att välja om han ska viga homosexuella kyrkligt, det är inte tillåtet enligt svenska kyrkan. Eller har jag missat något?

tjabon
2007-09-21, 19:34
Enligt samma logik så borde i så fall Sveriges riksdag stifta en
lag där man förbjuder folk att skaka hand (..visa öppen hand,
att man inte har några vapen) eftersom denna förfärliga vana
för med sej associationer till en tid av lemlästande och rullande
huvuden på gatorna.
:smash:

Tolkia
2007-09-21, 19:50
Ja. Så varför finns ni?
För att Jesus lever?

Pingu
2007-09-21, 20:37
Perfekt hade ändå inte tänkt lämmna över Sara till någon :devil:

Trance
2007-09-21, 20:37
Enligt samma logik så borde i så fall Sveriges riksdag stifta en
lag där man förbjuder folk att skaka hand (..visa öppen hand,
att man inte har några vapen) eftersom denna förfärliga vana
för med sej associationer till en tid av lemlästande och rullande
huvuden på gatorna.
:smash:

Nej.

regus
2007-09-21, 20:39
Perfekt hade ändå inte tänkt lämmna över Sara till någon :devil:

Hon lämnar nog över sig själv tillslut ska du se :)

Krampus
2007-09-21, 20:42
För att Jesus lever?
Källa på det?

regus
2007-09-21, 20:43
Källa på det?

Elvis

Edit: Elvis lever, Jesus är Elvis, du är Elvis.
Jesus är dig.

Krampus
2007-09-21, 21:08
Elvis

Edit: Elvis lever, Jesus är Elvis, du är Elvis.
Jesus är dig.

No shi!!t? Can I get a hallelujah!!? http://www.progpirates.de/smilies/headbang2.gif

Trance
2007-09-21, 21:14
Källa på det?

Hah, jag trodde inte du var så konfroterande mot de troende. Alltid trott att du trodde lite på det spirituella och liknande, jaja man lär sig så länge man lever.

Krampus
2007-09-21, 21:18
Hah, jag trodde inte du var så konfroterande mot de troende. Alltid trott att du trodde lite på det spirituella och liknande, jaja man lär sig så länge man lever.

Ffs...
Vad ska man ha religion till när man har kärleken.. :)

ONt: Gift er borgligt.

Trance
2007-09-21, 21:23
Ffs...
Vad ska man ha religion till när man har kärleken.. :)

ONt: Gift er borgligt.

Exakt.

jwzrd
2007-09-21, 21:24
Men.. Nu förstår jag inte riktigt - Det är inte upp till varje präst att välja om han ska viga homosexuella kyrkligt, det är inte tillåtet enligt svenska kyrkan. Eller har jag missat något?

Jo, det är upp till varje präst om han vill genomföra den ceremonien.

Tolkia
2007-09-21, 22:31
Jo, det är upp till varje präst om han vill genomföra den ceremonien.
Jag tror dock inte att det är vigsel, utan välsignelse av borgerligt ingått partnerskap.

Piranha
2007-09-21, 23:13
Härlig topic.

Pappor förbjuds, när det i själva verket är man fritt får välja.

Kanske Aftonbladet söker nya journalister..

Stoltz
2007-09-22, 00:18
Jo, det är upp till varje präst om han vill genomföra den ceremonien.

Nja, vigseln är inte något var präst får bestämma. Välsignandet av ett borgerligt bröllop är en annan femma dock.

Däremot är det upp till varje biskop att få bestämma ifall han vill tillåta en homosexuell av prästvigas, ifall det var det du tänkte på?

Metal_boy_
2007-09-22, 00:20
Perfekt hade ändå inte tänkt lämmna över Sara till någon :devil:

Haha! Vänta bara tills du får köpa hagelbössa! :D