handdator

Visa fullständig version : Bänkpress.


Gentelman
2007-09-21, 12:16
Jag undrar om bänkpress i smith är "fusk"...
Jag ska förklara lite bättre...
När jag kär bänkpress i smith så orkar jag 10 - 15 kg mer än vad jag annars brukar köra på 6 - 8 reps.

Så hur kommer detta sig?
Inga gissningar tack, vill ha svar från folk som VET varför detta är...
& en annan fråga är...
Utvecklas brösten bättre i frivikten i bänk eller är det samma som i smith?
Tack.

Damien Thorne
2007-09-21, 12:38
Stången i en smith väger olika från smith till smith.

Dom väger mellan 5kg (?) och 30kg.
Kan det vara så att din stång väger 5-10kg? Dvs 10-15kg MINDRE än en vanlig stång.

Degpekka
2007-09-21, 12:39
Du orkar mer i smithen för att du kan koncentrera dig på att bara pressa. Brukar vara så, speciellt när man är nybörjare. Själv tar jag mer när det är fristång, av just den anledningen att jag tränat mer fristång än smith.

Brösten kommer utvecklas bäst där du kan överbelasta dom mest. Ibland tycker jag det är skönt att man kan koncentrera sig enbart på kontakt i smithen, speciellt när man kör sne bänk. Men om jag hae fått välja fritt eller smith för att bygga så bra som möjligt hade jag valt fritt, alla dagar. :)

Edit: Eller så är det som damien skrev.

jonasl
2007-09-21, 12:41
I smithen behöver du heller inte tänka på att balansera stången, allt du behöver tänka på är att pressa upp vikten.

Edit: Som Degpekka förklarade då väl :)

Damien Thorne
2007-09-21, 12:43
Det kan även vara så som Degpekka skriver.

Men det tror jag bara gäller om man är nybörjare på bänkpress. När du har dålig balans med fri stång så tar det en del styrka bara att hålla balansen. Det slipper du med smithen, då är det bara att trycka.

Men när man har pefekt balans med fri stång så försvinner ingen styrka genom att hålla balansen.

pragmatist
2007-09-21, 16:21
Det är nog hugget som stucket för bröstmuskulaturens utveckling om man kör i Smith eller med fri stång, men skaderisken blir troligen större i Smith eftersom man tvingas in i en fixerad rörelsebana som kanske inte är helt naturlig för t.ex. axlarna. Själv tycker jag ganska bra om att köra s.k. giljotinpressar (Girondapressar) i Smith.

littlejep
2007-09-23, 16:18
Kan det stämma att det är så att i smith kan man ju pressa mer med den sidan som man är starkast i så då kan man ju prestera bättre? Eftersom det är som sagt att man inte behöver koncentrera sig lika mycket på tekniken för man vet ju att stången ligger rakt under hela processen.

Tror på de teorier som ni innan har haft där vad som gäller.

pojken
2007-09-24, 17:46
En liten fråga bara,
Målet är ju 80 i bänkpress, men är det då i vanlig bänkpress med fria vikter eller är det i smithen?

King Grub
2007-09-24, 17:48
En liten fråga bara,
Målet är ju 80 i bänkpress, men är det då i vanlig bänkpress med fria vikter eller är det i smithen?

Vadå, det får du väl bestämma själv, om det är ditt mål du pratar om.

pojken
2007-09-24, 18:15
Hehe.. Nej det är littlejep som har 80kg som mål, och jag undrade bara av ren nyfikenhet om han pratar om "riktig" bänkpress eller smith. :)