handdator

Visa fullständig version : Disco övningar!


dwek
2007-09-21, 11:01
Kan ni ge exempel på "disco" övningar så jag vet vad jag skall försöka undvika :)

Tack på förhand!

Timme
2007-09-21, 11:05
Pushdowns och cable crossover är det sämsta skit som finns.

Degpekka
2007-09-21, 11:31
Pushdowns och cable crossover är det sämsta skit som finns.

-1 ;)

Damien Thorne
2007-09-21, 12:47
Alla övningar i cablecrossen samt kickback med hanttel.

Tycker även alla alla maskiner är disco :D
(Dock ej benpress, hacklift, kabelrodd och latsdrag)

Fria vikter ska det vara! :naughty:

tntballe
2007-09-21, 12:52
Alla övningar i cablecrossen samt kickback med hanttel.

Tycker även alla alla maskiner är disco :D
(Dock ej benpress, hacklift, kabelrodd och latsdrag)

Fria vikter ska det vara! :naughty:

+1

Degpekka
2007-09-21, 14:54
äh! :) skitsnack! Finns inge disco-övningar, så länge man har rätt tänk bakom det man gör.

Timme
2007-09-21, 15:02
-1 ;)

Fy sjutton....

Timme
2007-09-21, 15:05
äh! :) skitsnack! Finns inge disco-övningar, så länge man har rätt tänk bakom det man gör.

Så säg mig då vad pushdowns kan göra som inte liggande triceps extensioner runt huvudet kan göra?

Eller vad sjutton har cable cross att tillföra utöver hantelpress eller hantel flyes?

Inte ett skit säger jag. Det ända positiva med cablemaskinen är att det blir mer plats åt mig vid de fria vikterna.

Gädda
2007-09-21, 15:06
För variationens skull kan jag inte se vad det är för fel med att komplettera basövningar och alla andra superhäftiga machoövningar med en och annan isolationsövning. Om man bara satsar på muskeltillväxt. När man t ex tränar bröst kan fria vikter aldrig ge samma motstånd hela vägen som exempelvis flyes med kabel eller maskin. Allt är inte svart eller vitt.

King Grub
2007-09-21, 15:09
För variationens skull kan jag inte se vad det är för fel med att komplettera basövningar och alla andra superhäftiga machoövningar med en och annan isolationsövning. Om man bara satsar på muskeltillväxt. När man t ex tränar bröst kan fria vikter aldrig ge samma motstånd hela vägen som exempelvis flyes med kabel eller maskin. Allt är inte svart eller vitt.

Precis. Med basövningar som grund är isolationsövningar ingen nackdel i något program. Tvärtom. Det blir oftast bara en tröttsam hardcoreattityd, som snarare framstår som töntig än tuff.

bertbert
2007-09-21, 15:24
Så säg mig då vad pushdowns kan göra som inte liggande triceps extensioner runt huvudet kan göra?

Eller vad sjutton har cable cross att tillföra utöver hantelpress eller hantel flyes?

Inte ett skit säger jag. Det ända positiva med cablemaskinen är att det blir mer plats åt mig vid de fria vikterna.

Jag tycker pushdowns är en utmärkt avslutning på ett pass som består av till exempel bänkpress, snedbänk, dips, push press, liggande triceps extension runt huvudet och så pushdowns. Mina triceps är rätt mördade efter det. Pushdowns blir droppen.

På samma sätt kan man köra cable cross som avslutning i slutet på ett rent bröstpass, precis som pecdeck eller flyes.

Övningarna är inte optimala som enda övning om man vill bygga massa men det har väl ingen påstått heller?

bertbert
2007-09-21, 15:26
Tillägg: Får dock erkänna att jag inte kan få något vettigt ut av kickbacks. Men jag sågar inte övningen för det, kanske fungerar för andra?

Timme
2007-09-21, 15:26
visst, lek med cableflyes efter basövningarna men inte sjutton tror jag det tillför något.

Timme
2007-09-21, 15:27
Jag tycker pushdowns är en utmärkt avslutning på ett pass som består av till exempel bänkpress, snedbänk, dips, push press, liggande triceps extension runt huvudet och så pushdowns. Mina triceps är rätt mördade efter det. Pushdowns blir droppen.

På samma sätt kan man köra cable cross som avslutning i slutet på ett rent bröstpass, precis som pecdeck eller flyes.

Övningarna är inte optimala som enda övning om man vill bygga massa men det har väl ingen påstått heller?

Fy sjutton :D

(ja, jag är så sjukt hardkår och tuff. Så det så!)

bertbert
2007-09-21, 15:28
visst, lek med cableflyes efter basövningarna men inte sjutton tror jag det tillför något.

Inte för en styrkelyftare kanske. Alla är inte styrkelyftare. :)

redbrigade
2007-09-21, 15:44
Lite kul att det folk kallar disco övningar som bara är skit och inte är till någon nytta, har jag sett några olympia grabbar köra och det verkar fungera helt okej för dom.

Gädda
2007-09-21, 15:51
Discoövningar, dvs isolationsövningar, verkar vara ett skällsord för vissa. Anledningen är att på det här forumet finns både de som tränar styrkelyft och de som bara tränar för att bygga muskler. Därav har folk här olika perspektiv på övningsval, det verkar dock som att vissa inte kan förstå detta att alla på det här forumet inte tränar styrkelyft.

Runda Grodan
2007-09-21, 15:54
Lite kul att det folk kallar disco övningar som bara är skit och inte är till någon nytta, har jag sett några olympia grabbar köra och det verkar fungera helt okej för dom.
Ja det var lite kul. :D

tntballe
2007-09-21, 16:10
bara för att man kallar vissa saker disco, betyder inte att man tycker det är värdelöst. inte för egen del iaf.

När jag tänker ren discoträning så tänkar jag mig enbart maskinövningar utfört av sådana som nästintill enbart tränat biceps, triceps och bröst.

pragmatist
2007-09-21, 16:11
Snubbarna på Westside Barbell kör en hel del pushdowns.

Timme
2007-09-21, 16:28
Discoövningar, dvs isolationsövningar, verkar vara ett skällsord för vissa. Anledningen är att på det här forumet finns både de som tränar styrkelyft och de som bara tränar för att bygga muskler. Därav har folk här olika perspektiv på övningsval, det verkar dock som att vissa inte kan förstå detta att alla på det här forumet inte tränar styrkelyft.

Jag känner mig träffad :D

Diggler
2007-09-21, 17:20
Varför skall folk krångla till det med avancerade specialövningar som cablecross? Tacka vet jag äkta basövningar som: "minimonsterband-bänkpress med stopp mot 7,5 cms kloss iklädd triple-ply tröja".

martin86
2007-09-21, 18:08
Som tidigare nämnt; det finns nog en anledning till att s.k "discoövningar" finns med i de allra flesta byggares scheman. Det är ganska olika synsätt beroende på vad man tränar för också. Alla har inte som största mål att lyfta så mycket vikt möjligt i basövningarna, utan kanske snarare att öka i massa. För att uppnå detta kan just dessa övningarna kanske ha sin plats?

Insidedoubt
2007-09-21, 18:30
Jag har sällan tillgång till "passare" så riktigt tunga knäböj och bänkpress kan vara obehagligt, därför väljer jag ibland maskin eller hantlar framför skivstång.

Jag föredrar dock de maskiner där man lyfter vikterna mekaniskt framför cableövningar (förutom latsdrag som är kanon), sittande vadpress och benpress tar bra.

Nackdelen med isolationsövningar är väl att man inte per automatik stärker den svagaste länken i kedjan vilket man ofta gör i tunga basövningar med fria vikter där många muskler får assistera.

Men är man medveten om vad man behöver stärka borde det väl gå utmärkt att köra några isolationsövningar också, utan att för den sakens skull behöva bli kallad lat eller "disco"?

BigForre
2007-09-21, 18:30
Precis. Med basövningar som grund är isolationsövningar ingen nackdel i något program. Tvärtom. Det blir oftast bara en tröttsam hardcoreattityd, som snarare framstår som töntig än tuff.

Så mycket sanning i en sådan kort mening...kan nästan få känslor av illamående när jag träffar på den attityden. Och ja..den lever och frodas rätt friskt på det här forumet...

Hades
2007-09-21, 18:41
Intressant att Timme vet allt om byggning, trots att han själv tränar styrkelyft.

Timme
2007-09-21, 20:18
Intressant att Timme vet allt om byggning, trots att han själv tränar styrkelyft.

Det har jag inte sagt. Dock så har jag sagt "säg mig då vad pushdowns kan göra som inte liggande triceps extensioner runt huvudet kan göra?"

Timme
2007-09-21, 20:20
Varför skall folk krångla till det med avancerade specialövningar som cablecross? Tacka vet jag äkta basövningar som: "minimonsterband-bänkpress med stopp mot 7,5 cms kloss iklädd triple-ply tröja".

Klockren :D

Hades
2007-09-21, 20:46
Det har jag inte sagt. Dock så har jag sagt "säg mig då vad pushdowns kan göra som inte liggande triceps extensioner runt huvudet kan göra?"

Det har att göra med det fanatiskt säkra sättet du alltid uttalar dig på när det gäller såna här frågor. Jobba på ödmjukheten så blir det säkert folk av dig också ;) Att pushdowns inte gör något för triceps som inte L.T.E.R.H. gör behöver ju inte betyda att det är en värdelös övning. För att ta ett exempel så kan det ju ibland vara så att man inte vill eller kan involvera resten av överkroppen på det sätt som oundvikligen sker med L.T.E.R.H. Försök köra L.T.E.R.H. med axelont till exempel. Det funkar inte jättebra, kan jag meddela, medan pushdowns kan funka helt ok. Det betyder inte att pushdowns är en lika effektiv tricepsbyggare, men den kan alltså visst fylla en funktion.

På samma sätt är inte knäböj den enda benövningen, marklyft inte den enda ryggövningen och cock pushups inte den enda penisövningen.

Damien Thorne
2007-09-21, 20:50
För 10-15år sedan så hade ordet "discoövningar" en helt annan betydelse.

Det var att man pumpade upp "discomusklerna" inför att man skulle ut och festa. Dvs de muskler som folk la märke till om man tog av sig tröjan på discogolvet. Bröst, Biceps och Mage. Det var de musklerna som man kunde spänna framför tjejerna :naughty:

Med andra ord var då discoövningar alla övningar som tränade bröst, biceps och mage. Men det var mest situps, armhävningar och bicepscurl med stång man körde hemma innan festerna.

Ja... Jag erkänner att även jag gjorde så :em:

Timme
2007-09-21, 21:05
Det har att göra med det fanatiskt säkra sättet du alltid uttalar dig på när det gäller såna här frågor. Jobba på ödmjukheten så blir det säkert folk av dig också ;) Att pushdowns inte gör något för triceps som inte L.T.E.R.H. gör behöver ju inte betyda att det är en värdelös övning. För att ta ett exempel så kan det ju ibland vara så att man inte vill eller kan involvera resten av överkroppen på det sätt som oundvikligen sker med L.T.E.R.H. Försök köra L.T.E.R.H. med axelont till exempel. Det funkar inte jättebra, kan jag meddela, medan pushdowns kan funka helt ok. Det betyder inte att pushdowns är en lika effektiv tricepsbyggare, men den kan alltså visst fylla en funktion.

På samma sätt är inte knäböj den enda benövningen, marklyft inte den enda ryggövningen och cock pushups inte den enda penisövningen.

Du har helt rätt. Jag behöver jobba på ödmjukheten i dessa frågor. Jag går nästan jämt ut lite väl hårt i mitt korståg mot "disco" övningar. Jag ber om ursäkt och ska härmed försöka bättra mig.

Men jag kan fortfarande inte hjälpa att jag verkligen hatar disco övningar :D Jag fattar verkligen inte syftet med dem (förutom då det inte finns något alternativ pga skade eller smärta). Men ljuset har kanske inte fallit på mig än? Jag kanske upptäcker kablarnas syfte tillslut? Men just nu tror jag inte att de har något annat syfte än att ge en liten egoboost åt den som speglar sig själv och pecsen under övningens utförande.

Erik__
2007-09-21, 21:13
Du har helt rätt. Jag behöver jobba på ödmjukheten i dessa frågor. Jag går nästan jämt ut lite väl hårt i mitt korståg mot "disco" övningar. Jag ber om ursäkt och ska härmed försöka bättra mig.

Men jag kan fortfarande inte hjälpa att jag verkligen hatar disco övningar :D Jag fattar verkligen inte syftet med dem (förutom då det inte finns något alternativ pga skade eller smärta). Men ljuset har kanske inte fallit på mig än? Jag kanske upptäcker kablarnas syfte tillslut? Men just nu tror jag inte att de har något annat syfte än att ge en liten egoboost åt den som speglar sig själv och pecsen under övningens utförande.

Per Berglund har med den i programmen han lagt upp på nätet, och han gjorde väl över 200kg raw i bänk i kl 75?

bara en lite annan vinkel =) "finns flera sätt att träna SL" eller vad det är det heter

Timme
2007-09-21, 21:15
Per Berglund har med den i programmen han lagt upp på nätet, och han gjorde väl över 200kg raw i bänk i kl 75?

bara en lite annan vinkel =) "finns flera sätt att träna SL" eller vad det är det heter

Jag tror absolut inte att cablecross försämrar träningsresultaten men jag tror inte heller att den tillför något.

Rahf
2007-09-21, 21:25
En disco-övning för mig är när man ser på utövaren att han är extra noga med att vrida hanteln 45 grader i bicepscurl för att träffa "the peak". På samma sätt är disco inte en enstaka övning i cable cross utan en form av monsterset där man gör cable flyes från övre fästen, nedre fästen, ståendes, liggandes osv. *screwy*

Ovanstående är då några exempel. En disco-övning är alltså en i sammanhanget ganska onödig övning som vissa tror ger snyggare muskler. Jag menar, vem vill ha stora buffliga muskler egentligen? Nähädå, rippade, platta och definierade ska de vara. *whatever*

Kickbacks :banned är en klockren disco-övning om man inte gjort speciellt mycket tidigare under passet.

tp_88
2007-09-21, 21:34
Timme (för 1453e gången i en sån här tråd :D); jag körde en hel jävla del tunga tricepsövningar som du säkert tycker är teh shiet bra länge! Jag var inte helt klen heller, men inte hade jag särskilt mycket till triceps för det. Jag smalbänkade runt 150 och var uppe och tryckte 200 i klossbänk som mest. Men efter ett halvårs lekande med pushdowns, hantelextensions (ofta på skämtvikten 12kg) så är dom numera iaf inte fullt så små.

Generellt sett så tycker jag naturligtvis att basövningar är bättre, men att avfärda allt annat som nonsens tycker jag är helt fel.

Timme
2007-09-21, 21:53
Timme (för 1453e gången i en sån här tråd :D); jag körde en hel jävla del tunga tricepsövningar som du säkert tycker är teh shiet bra länge! Jag var inte helt klen heller, men inte hade jag särskilt mycket till triceps för det. Jag smalbänkade runt 150 och var uppe och tryckte 200 i klossbänk som mest. Men efter ett halvårs lekande med pushdowns, hantelextensions (ofta på skämtvikten 12kg) så är dom numera iaf inte fullt så små.

Generellt sett så tycker jag naturligtvis att basövningar är bättre, men att avfärda allt annat som nonsens tycker jag är helt fel.

Jag ger mig officielt nu och jag tror inte att du ljuger. Men visst har du väl tränat lite tyngre tricepsövningar en pushdowns och hantelextensions? Och sedan så har du väl nu börjat träna med högre repsantal än då du tränade smalbänk och klossbänk? Och visst bygger högre reps bättre än lägre?

(smalbänkade du verkligen 150kg? Du bänkade ju för sjutton inte mycket mer än 150! :D 157.5 är väl ditt PB?)

tp_88
2007-09-21, 22:11
Jag ger mig officielt nu och jag tror inte att du ljuger. Men visst har du väl tränat lite tyngre tricepsövningar en pushdowns och hantelextensions? Och sedan så har du väl nu börjat träna med högre repsantal än då du tränade smalbänk och klossbänk? Och visst bygger högre reps bättre än lägre?

(smalbänkade du verkligen 150kg? Du bänkade ju för sjutton inte mycket mer än 150! :D 157.5 är väl ditt PB?)
Jag har kört smalbänk någon enstaka gång, 2-3ggr kanske på drygt 6 månader. Annars har jag mest kört liggande hantelextensions, endel pushdowns, och lite liggande extensions med stång (oftast på golvet).

Det har du väl tidigare sagt att det inte gjorde!? :D 1-5reps ftw und so weiter? Jag tror personligen att reps runt 5-10 är tämligen optimalt för massa, för att ibland chocka med högre/lägre.

145 eller 150, det var ett år sedan nu så jag minns inte. Gjorde 160 vanligt med mersmak utan stopp ett par veckor innan SM.

panzerpig
2007-09-21, 23:02
äh! :) skitsnack! Finns inge disco-övningar, så länge man har rätt tänk bakom det man gör.

+1
håller med helt!
har du en tanke och plan bakom så är alla övningar bra. sen beror det på vilka mål man har med sin träning.

discobyggning är för mig mer ett "tänk" eller en stil. tex att fokusera träningen på bröst, traps, biceps och skita i ben och rygg. det är viktigast att se snygg ut på stranden/discot än att ha en funktionell styrka eller komplett fysik.

Animalistic
2007-09-21, 23:04
Pushdowns och cable crossover är det sämsta skit som finns.

-1000

herregud..

Timme
2007-09-21, 23:12
-1000

herregud..

? Jag står givetvis fast vid mitt uttalande. Dessa övningar anser jag inte tillför någonting utöver det vanliga.

Timme
2007-09-21, 23:15
Jag har kört smalbänk någon enstaka gång, 2-3ggr kanske på drygt 6 månader. Annars har jag mest kört liggande hantelextensions, endel pushdowns, och lite liggande extensions med stång (oftast på golvet).

Det har du väl tidigare sagt att det inte gjorde!? :D 1-5reps ftw und so weiter? Jag tror personligen att reps runt 5-10 är tämligen optimalt för massa, för att ibland chocka med högre/lägre.

145 eller 150, det var ett år sedan nu så jag minns inte. Gjorde 160 vanligt med mersmak utan stopp ett par veckor innan SM.

Liggande extensions med stång bygger massiva triceps.

Jag har varit lite luddig innan. Jag tror inte att 5-10 bygger mycket bättre än 1-5 men jag tror ändå att det bygger bättre :D T om David Holmberg skriver ju att högre reps bygger mycket bättre muskelmassa och då måste jag ju vika mig. haha =D

Bra smalbänk och bra bänkpress i alla fall. Du är en grym bänkare Tommy!

Timme
2007-09-21, 23:16
-1000

herregud..

Säg mig några väl etablerade övningar som är sämre :) (kickbacks och yoga räknas ej)

Piranha
2007-09-21, 23:16
? Jag står givetvis fast vid mitt uttalande. Dessa övningar anser jag inte tillför någonting utöver det vanliga.

Hur kan alla dessa människor på alla dessa gym haft fel så länge.

Lepras
2007-09-21, 23:19
´Timme:
Jag håller bara tyst..men jag tror vi har fattat att du anser att dom övningarna inte tillför något..Jävligt många som har lagt grymt mycket träning helt i onödan.....the end..




Edit:Kickbacks är kung...exakt samma övning som liggandetricepsext om du vänder på dig...

Timme
2007-09-21, 23:32
Nu lägger jag mig på riktigt. Jag ger mig. Ibland är jag för envis.

Timme
2007-09-21, 23:38
Pirre: En vacker dag så ska jag komma upp och köra cable cross over med dig så det står härliga till! Jag kommer låna ut min kropp till dig under ett helt träningspass (du bestämmer volym, intensitet, övningar och längd på passet).

Jag hoppas att du accepterar den dagen då det blir aktuellt.

Piranha
2007-09-21, 23:39
Pirre: En vacker dag så ska jag komma upp och köra cable cross over med dig så det står härliga till! Jag kommer låna ut min kropp till dig under ett helt träningspass (du bestämmer volym, intensitet, övningar och längd på passet).

Jag hoppas att du accepterar den dagen då det blir aktuellt.

Absolut, även om jag kör "disco" så kan jag garantera dig en rejäl träningsvärk.

Timme
2007-09-21, 23:42
Absolut, även om jag kör "disco" så kan jag garantera dig en rejäl träningsvärk.

Jag har inte räknat med något annat heller :D Tro mig, jag vet att det inte behövs gigantiska vikter för att få en sjuk träningsvärk. 5or på 90kg böj utan bälte efter SM (där jag hade böjt 185kg) gjorde att jag inte kunde gå på några dagar

edit: Det kommer se kul ut på bild då jag inte ens når upp till ljumsken på dig haha :D

Krampus
2007-09-21, 23:43
Jag kommer låna ut min kropp till dig

Jag hoppas att du accepterar den dagen då det blir aktuellt.

:kinky: :thumbup:

Timme
2007-09-21, 23:48
:kinky: :thumbup:

ehhmmm :em:

Lepras
2007-09-21, 23:59
Hahah,,helan o halvan goes Crazyy

bertbert
2007-09-22, 09:13
Edit:Kickbacks är kung...exakt samma övning som liggandetricepsext om du vänder på dig...

Nej. Liggande tricepsextension är tyngre i mitten av rörelsen medan kickbacks är som tyngst i slutet. Och jag har svårt att se hur triceps långa huvud aktiveras av kickbacks.

Tricklev
2007-09-23, 00:20
Kickbacks är nog den triceps övning som känns bäst av alla jag testat, därmed inte sagt att den bygger bäst, men visst är det skönt att lägga in en sådan övning då och då.

Deceiver85
2007-09-23, 01:44
Kickbacks är nog den triceps övning som känns bäst av alla jag testat, därmed inte sagt att den bygger bäst, men visst är det skönt att lägga in en sådan övning då och då.
Har alltid haft lätt att få kontakt med kickbacks, skulle inte säga att den är en dålig övning.

dwek
2007-09-23, 11:11
instämmer, kickbacks fungerar bra för mig.

Tack för svar respektive diskutioner (:*drool*

zeusden1
2007-09-23, 11:14
Kan ni ge exempel på "disco" övningar så jag vet vad jag skall försöka undvika :)

Tack på förhand!

http://www.nonsolotigullio.com/tigulliodance/images/ELENA_ARIANNA_2006_DISCO.jpg

dwek
2007-09-23, 11:17
http://www.nonsolotigullio.com/tigulliodance/images/ELENA_ARIANNA_2006_DISCO.jpg

HAAHAHHA aa d snackar vi disco :>

Kebab-Arne
2007-09-23, 11:31
Ovanligt att Timme är med och diskuterar i en tråd om "Disco"-övningar. Har väl aldrig hänt förr... *rolleyes*