handdator

Visa fullständig version : Jag har en förkärlek för pannkaka....


Snafu
2003-04-17, 00:27
Jag gillar att experimentera lite i köket, kanske inte superball upptäckt men det gäller i alla fall pannkakssmet igen. Sist drack jag det rent och det funkade. Det jag testade nu funkade dock ännu bättre. Det normala receptet (mitt i alla fall) inkluderar 2 ägg och lite andra ingredienser. Den här gången knäckte jag 4 ägg istället. Konsistensen blev i stort sett den samma på pannkakorna, smaken var även den densamma och det var faktiskt lättare att grädda pannkakorna, de fastnade nämligen inte lika lätt.

Så slå ett slag för mer protein i pannkakorna genom att använda 4 ägg! =)

Grahn
2003-04-17, 05:56
testa med psylliumfrån i dem med för att få kolhydraterna långsammare.

Lellan
2003-04-17, 06:04
Testa med bara äggvitor, lite vetegroddar i smeten, minst lika mycket prottepulver som mjöl, byt mjölsort (grahams el kornmjöl tex), kanske lite havregryn, vatten eller fil istället för mjölk, hackade nötter, mosad banan, som sagt psyllumfrön, lite apelsinskal (tvätta och raspa), kryddor (tex kanel, ingefära..).

Kanske inte allt på en gång, men vanlig smet är rätt trist i jämförelse..

Miitt nya standardrecept - (variant på B&K´s) 4 äggvitor, 1 dl mjöl (helst kornmjöl), 1 dl prottepulver, 1 msk vetegroddar, 1 msk psyllumfrön, vatten/mjölk. Tadaa! :thumbup: (sedan är det bara att ha i lite hackade nötter, kanske mosad banan osv).

z_bumbi
2003-04-17, 07:56
Ägg (Hela, varför slänga iväg den nyttiga gulan ?)
Havregryn
Vatten
Fruktsocker
Oboy eller kakao
(Proteinpulver, gärna ägg men andra går också bra)

Låt stå en bra stund så att havregrynen blir mjukare, smeten vara lätt rinnig.

Grädda på svag värme, gärna under lock.

Ät som den är varm eller ät den kall dagen efter (Bra mellanmål)

Lellan
2003-04-17, 09:14
-> z-bumbi

Personligen tycker jag att gulan är god, men i pannkaka har den ingen funktion som den har i tex omelett.. äter man många ägg per dag blir det många gulor (onödiga kcal man kan äta annat gotter för!), föredrar gulan i annat (där den ger smak) helt enkelt! :)

När det gäller proteinprofilen blir den väl bättre om man slänger i en gula också! :thumbup: