handdator

Visa fullständig version : Hur mycket belastas foten under löpning och gång?


Johan86
2007-09-20, 17:52
Hur många gånger kroppsvikten belastas foten då man går samt springer? Hur mycker mer belastning blir det för fot och smalben om man sprintar jämfört med att jogga?

eppenjet
2007-09-20, 18:03
Knät belastas även en del vid löpning. Det enda jag vet såhär på rak arm utan att googla är att belastningen blir ca 250% av kroppsvikten.

Johan86
2007-09-21, 11:06
Stefan Holm skriver i sin bok att hans höjdhopparfot just i hoppögonblicket belastas 7-8gånger kroppsvikten. Det är helt sjukt mycket

pafa75
2007-09-21, 12:32
Om du kan lätta din löputrustning med 1hg och du springer cirka en mil så blir det ca 1ton mindre att lyfta. Detta har jag inte räknat ut själv utan fick höra på en löptävling. låter lite mycket enligt mig men å andra sidan lyfter du ju fötterna några gånger under en mil.

Musselbank
2007-09-21, 12:40
Om du kan lätta din löputrustning med 1hg och du springer cirka en mil så blir det ca 1ton mindre att lyfta. Detta har jag inte räknat ut själv utan fick höra på en löptävling. låter lite mycket enligt mig men å andra sidan lyfter du ju fötterna några gånger under en mil.

Gunde Svan bytte ju stavspetsar med sådant argument, nåt gram lättare :-)

Ironwoman
2007-09-21, 13:05
Det är också ganska varierande beroende på teknik/vana. Jag gjorde en labb tillsammans med 2 andra då vi mätte med vilket tryck vi satte ned foten vid gång, jogging och löpning. Som väntat gav gång ett lägre tryck under längre tid. Löpning högt tryck under kort tid. Totalt sett mer tryck (arean under grafen) med högre tempo. Dock fann vi stora individuella skillnader, jag som var van att löpträna, dessutom har jag ett lågt löpsteg, hade klart minst ökad belastning med ökat tempo, jämfört med mina mindre löpvana kompisar.

pafa75
2007-09-21, 13:21
Dock fann vi stora individuella skillnader, jag som var van att löpträna, dessutom har jag ett lågt löpsteg, hade klart minst ökad belastning med ökat tempo, jämfört med mina mindre löpvana kompisar.

Helt rätt ju bättre du är som löpare ju lättare blir det...men till er alla som springer med vattenflaskor osv. Kan det ju vara en tankeställare kanske...ett tips för att få längre löpsteg och därmet mindre belastning i förlängningen, så stretcha höftböjaren extra mycket. Men ha i åtanke att springer man långt så behöver man västska så det blir lite dubbelt budskap.

machine gun
2007-09-21, 14:09
Helt rätt ju bättre du är som löpare ju lättare blir det...men till er alla som springer med vattenflaskor osv. Kan det ju vara en tankeställare kanske...ett tips för att få längre löpsteg och därmet mindre belastning i förlängningen, så stretcha höftböjaren extra mycket. Men ha i åtanke att springer man långt så behöver man västska så det blir lite dubbelt budskap.

Vanligtvis använder man ju vätskebälte främst vid långpass och då håller man som regel även ett ganska lågt tempo, vilket ger en relativt låg belastning.

pafa75
2007-09-26, 09:38
Vanligtvis använder man ju vätskebälte främst vid långpass och då håller man som regel även ett ganska lågt tempo, vilket ger en relativt låg belastning.

ja, klart man gör det. Men om man frågar får man svar och vidare så är det ju lite upp till var och en hur man vill belasta sina fötter/knä osv.

LadyG
2007-09-26, 11:07
Helt rätt ju bättre du är som löpare ju lättare blir det...men till er alla som springer med vattenflaskor osv. Kan det ju vara en tankeställare kanske...ett tips för att få längre löpsteg och därmet mindre belastning i förlängningen, så stretcha höftböjaren extra mycket. Men ha i åtanke att springer man långt så behöver man västska så det blir lite dubbelt budskap.

Nu vet jag ju inte om en långt löpsteg påfrestar mindre, allt jag läst talar för att det frestar på mer eftersom du får bromsande stötar om du sätter i foten framför kroppstyngdpunkten.

Ironwoman skrev lågt löpsteg, och DET är bra. Energisnålt, snabbt och effektivt.

Sen är det som Machine gun säger att på långpassen går det inte så fort (ergo lite påfrestning), men man kan vara ute i några timmar. Då behövs vätskan.

pafa75
2007-09-26, 19:04
Nu vet jag ju inte om en långt löpsteg påfrestar mindre, allt jag läst talar för att det frestar på mer eftersom du får bromsande stötar om du sätter i foten framför kroppstyngdpunkten.

Ironwoman skrev lågt löpsteg, och DET är bra. Energisnålt, snabbt och effektivt.

Sen är det som Machine gun säger att på långpassen går det inte så fort (ergo lite påfrestning), men man kan vara ute i några timmar. Då behövs vätskan.

Absolut jag tror det vart lite missförstånd kring det med vätska och det är klart man skall ha cdet när man pringer lång jag syftade mer på en del man mött som släpar 1liter vatten för en ynka mil..men alla är vi olika. Man får även tänka på att alla är olika konstuerade och har lite olika löpsteg samt isättning....

LadyG
2007-09-27, 11:11
Absolut jag tror det vart lite missförstånd kring det med vätska och det är klart man skall ha cdet när man pringer lång jag syftade mer på en del man mött som släpar 1liter vatten för en ynka mil..men alla är vi olika. Man får även tänka på att alla är olika konstuerade och har lite olika löpsteg samt isättning....

Vad som är långt är ju nu individuellt, för dem som vanligtvis inte springer med än 2-3km är 10km långt medan det för någon som tränar inför en mara t ex är det snudd på kortdistans. Jag skulle nog rekommendera dem som inte är vana att springa milen att ta med sig vätskan ändå, behövs den inte är det jättebra men hur tungt skulle det inte bli för en nybörjare om de blir törstiga och inte har vatten?

På träning är det väl ändå inte så dödens farligt att dra med sig något kilo extra i utrustning (mp3-spelare med extra minneskort och batteri, destroxoltabletter utifall att, nycklar, pengar, sl-kort, legitimation, bankkort och telefon t ex) om det gör löpningen till en trevlig upplevelse, istället för att vara asket och plåga sig? Det är bara på tävling som man behöver bekymra sig för vad saker väger och hur mycket man släpar på imho, och så himla ofta tävlar iaf inte jag :D

machine gun
2007-09-27, 12:04
något kilo extra i utrustning (mp3-spelare med extra minneskort och batteri, destroxoltabletter utifall att, nycklar, pengar, sl-kort, legitimation, bankkort och telefon t ex)

Omg! Springer du med ryggsäck? Jag brukar ha med mig dörrnyckeln bara och då tar jag loss den från nyckelknippan för att slippa släpa på alla nycklar. Jag har vanligtvis inga intentioner att gå och shoppa under mina rundor :D Det händer dock att jag tar med mig busskortet på långpass ifall jag skulle råka skada mig när jag är långt hemifrån och inte vill behöva hoppa på ett ben hem. (och så har jag vätska på långpassen också såklart).

Men jag håller med om att det är löjligt att tänka några hundra gram hit eller dit, speciellt om vi snackar vätska, med tanke på att kroppsvikten kan variera med upp till ett par kg under loppet av ett dygn.

LadyG
2007-09-27, 14:16
Omg! Springer du med ryggsäck? Jag brukar ha med mig dörrnyckeln bara och då tar jag loss den från nyckelknippan för att slippa släpa på alla nycklar. Jag har vanligtvis inga intentioner att gå och shoppa under mina rundor :D Det händer dock att jag tar med mig busskortet på långpass ifall jag skulle råka skada mig när jag är långt hemifrån och inte vill behöva hoppa på ett ben hem. (och så har jag vätska på långpassen också såklart).

Men jag håller med om att det är löjligt att tänka några hundra gram hit eller dit, speciellt om vi snackar vätska, med tanke på att kroppsvikten kan variera med upp till ett par kg under loppet av ett dygn.

Så illa är det inte, plastkorten tar ju knappt någon plats alls och ett par sedlar väger ingenting. Allt ryms i vätskebältet sen jag skaffade den där extra fickan :)

Förvisso händer det att jag glömmer mp3-spelaren och det som tillhör så det kan jag iofs vara utan (även om det är roligare att springa till musik). Men jag skulle aldrig våga ge mig ut utan telefonen däremot, eftersom jag springer vilse väldigt lätt. Då kan det vara bra att kunna ringa efter hjälp.