handdator

Visa fullständig version : Tandmotionering?


Flos_Noctis
2007-09-20, 16:44
Hej koloiter!

Kom igår in på en diskussion med min kära mor angående och tandhälsa och flytande/lättuggad föda.

Hon hävdade bestämt att det var farligt för tänderna att leva på flytande kost och mat som inte uppbringar tillräckligt med tuggmotstånd, som t.ex. (ostabbig) gröt och sådant, under en längre tid. Anledningen skulle vara att tänderna och tandköttet inte fick någon motion. Jag kunde förstått ifall hon menade att käkmusklerna på sikt förtvinade, men behöver tänder tugga för att må bra? :P Tuggningen är väl ändå en form av slitage på tänderna?

Det hela kläcktes samtidigt som påståendet att popcorn är nyttigt för tandhälsan, eftersom skalen rensar mellan tänderna. I ett samhälle fyllt av tandborstar och tandtråd fann åtminstone jag det hela en smula lustigt.:D

Mor min bad mig kolla upp hur det funkar, och vart vänder man sig efter lite tröstlös googling om inte hit? ;) Så, hur fungerar det. Behöver tänder och tandkött tuggmotstånd och "motion"?


Och så passar jag på att klämma in en egen liten fråga jag har gått och grunnat på ett tag, när jag ändå skriver.

När anorektiker och svältoffer drabbas av ödem och svullnar runt anklar, kring magen och dylikt är det ju för att de har brist på proteinet albumin, som bl.a. har till uppgift att hålla kvar vätska i blodet och när inte det längre finns i tillräckliga mängder "vandrar" vätskan ut i kroppsvävnaden istället. Är det den enda orsaken till att undernärda får ödem, eller finns det andra orsaker också?

Tack på förhand, ni är bäst. :D
/Emelie

Morty
2007-09-21, 01:12
Hömm, har aldrig nånsin hört om detta. tror verkligen inte att det är sant. Hon kanske bara liknat det vid skelettet, som behöver motion för att vara hårt & tätt. Skillnaden på tänder och ben är dock att emalj inte nybildas. Får du hål, har du hål. Ben växer ju dock igen.
Det där med popcorn tror jag itne nånstans på. Varje gång du äter så får du ju en syra-attack på tänderna som gör att dom fräts ner lite (:(), och att äta popcorn som tandtråd var ju bara mest...

Tolkia
2007-09-21, 06:49
En anledning till att det är bra med mat som ger tuggmotstånd är att detta ökar salivutsöndringen, vilket är bra både för tänderna och för matspjälkningen. Jämför personer som ätermediciner som ger muntorrhet; dessa får ofta problem med karies och rekommenderas av tandläkare att äta "härd" mat och tugga (sockerfritt) tuggummi. Saliven är en väldigt viktig faktor för tandhälsan (pH i munnen etc.). Det finns tandborstar, men det enda de gör är ju att ta bortskräp ett antal gånger om dagen, så det är svårt att kompensera helt för en dålig salivproduktoin genom att vara noga med tandborstningen. Det finns ingen fördel med att leva på flytande föda om man inte är gammal och tandlös, har dragit ut en visdomstand eller något.

Proteinbrist lär vara den vanligaste orsaken. Skall jag spekulera så kan jag tänka mig att förändringar i elektrolytbalansen kan fucka upp kroppens förmåga att hålla vatten där det skall vara och inte där det inte skall vara också. Får man sådana symptom har man all anledning att dra öronen åt sig, eftersom de är ett mycket tydligt tecken på att kroppen inte mår bra.

Flos_Noctis
2007-09-22, 14:16
Hömm, har aldrig nånsin hört om detta. tror verkligen inte att det är sant. Hon kanske bara liknat det vid skelettet, som behöver motion för att vara hårt & tätt. Skillnaden på tänder och ben är dock att emalj inte nybildas. Får du hål, har du hål. Ben växer ju dock igen.
Det där med popcorn tror jag itne nånstans på. Varje gång du äter så får du ju en syra-attack på tänderna som gör att dom fräts ner lite (:(), och att äta popcorn som tandtråd var ju bara mest...

Då tar jag för sanning att det mest bara var strunt hon hört på jobbet. ;P Dock frågade jag en annan förståsigpåare häromdagen också och han kunde tänka sig att tänderna mår bra av "trycket" som blir när man tuggar. Fast det kanske man har emaljen som skyddar mot. ^^

Och jag menade faktiskt nästan lite så. Jag hade nog gärna tagit en näve popcorn och gått och lagt mig, men inte skulle jag känna mig värst vidare ren i munnen efteråt. :D

Flos_Noctis
2007-09-22, 14:21
En anledning till att det är bra med mat som ger tuggmotstånd är att detta ökar salivutsöndringen, vilket är bra både för tänderna och för matspjälkningen. Jämför personer som ätermediciner som ger muntorrhet; dessa får ofta problem med karies och rekommenderas av tandläkare att äta "härd" mat och tugga (sockerfritt) tuggummi. Saliven är en väldigt viktig faktor för tandhälsan (pH i munnen etc.). Det finns tandborstar, men det enda de gör är ju att ta bortskräp ett antal gånger om dagen, så det är svårt att kompensera helt för en dålig salivproduktoin genom att vara noga med tandborstningen. Det finns ingen fördel med att leva på flytande föda om man inte är gammal och tandlös, har dragit ut en visdomstand eller något.

Proteinbrist lär vara den vanligaste orsaken. Skall jag spekulera så kan jag tänka mig att förändringar i elektrolytbalansen kan fucka upp kroppens förmåga att hålla vatten där det skall vara och inte där det inte skall vara också. Får man sådana symptom har man all anledning att dra öronen åt sig, eftersom de är ett mycket tydligt tecken på att kroppen inte mår bra.

Jo, det var så sant, det var en faktor jag inte tänkte på. Men det är något jag faktiskt inte förstår mig på... När man äter så sjunker pH-värdet i munhålan och man får en syra-attack på tänderna. Men när man tuggar sockerfritt tuggummi blir det ju likadant? Vi hade små stickor på NO:n att experimentera med en gång för länge sen och då fick vi bl.a. stoppa dem i munnen. De som tuggade (sockerfritt) tuggummi hade då lägre pH-värde än de som inte gjorde det.
Sockerfritt tuggummi är alltså bra för tänderna (xylitolet?), men sänker pH-värdet, vilket egentligen inte är någon höjdare?

Ödemsvaret var jättebra, men kan det vara någon sorts kalium- eller natriumretention du har i åtanke då, Tolkia?
Uppskattar att få ett svar av dig på den här frågan (you're the expert :thumbup:), det var faktiskt det jag hoppades på, men jag nändes inte dra iväg ett PM och störa när det ändå finns en hel bunta kunnigt folk här inne som kanske också visste. :D

Det kanske är på sin plats att säga att jag inte lider av malnutritionsödem, utan bara är nyfiken. :)