handdator

Visa fullständig version : Fråga om bänkpressteknik!


debbe
2007-09-20, 16:09
Hej..
Min kompis lyfter upp huvudet och liksom kollar nästan framåt när han kör bänkpress/hantelpress etc. Vad är detta? varför gör han det?
Han kan inte göra med huvudet i bänken...

mvh

Spene
2007-09-20, 16:18
För att han spänner sig... på fel sätt. Han får nog sluta med det om han ska ha stabila pressar på tyngre vikter.

debbe
2007-09-20, 16:26
han väger 85kg.. reppat 10 på 100 kg och det ser stabilt ut.
VARFÖR har man huvudet uppe? hjälper några andra muskler till som inte gör det när man har huvudet nere? Någon som vet?

petersson
2007-09-20, 16:29
Han hanske helt enkelt vill kolla på stången eller hantlarna och gör det automatiskt nuförtiden.

bulk fiction
2007-09-20, 16:35
En teori kan vara att han får bättre sträck i bröstet, och kör så för att han tycker det känns bättre.

Laijza
2007-09-21, 10:01
jag brukar nog faktiskt köra så rätt ofta.. iaf när jag kör hantelpress. Jag kan köra med huvudet i bänken men jag tycker det känns bekvämare att kika upp/frammåt.

För att få reda på varför vännen din gör på detta vis kan du ju alltid fråga honom ;)

Upptaget
2007-09-21, 16:21
jag tittar alltid och ner mot fötterna när jag kör bänk om det är så du menar? jag gör det för det känns som om att jag har bättre kontroll då på något sätt..

Doctor Snuggles
2007-09-21, 16:47
För att han spänner sig... på fel sätt. Han får nog sluta med det om han ska ha stabila pressar på tyngre vikter.

Jaså? Det får du nog motivera lite bättre. Har sett flertalet styrkelyftare som gör på samma sätt dessutom.

panzerpig
2007-09-21, 17:05
hm,, jag vet att jag läst om att man ska undvika att lyfta på huvudet, men jag hittade inte den infon nu.
minns att man ska undvika det och att vissa styrkelyftare gör så men att det mest har något med bänktröjan att göra, att raw-lyftare ska undvika det.

att titta på stången har ju såklart ingen negativ effekt, det är att lyfta upp huvudet som ska vara dåligt. balans? skada nacken? minns som sagt inte..