handdator

Visa fullständig version : Dinkelris(t.ex.labans) vs fullkornsbulgur(typ druvans)


Ronja
2007-09-19, 20:47
Hej jag funderar lite över om någon här har nån koll på näringsskillnaderna mellan dessa? Är de lika bra? Innehåller den ena mer av nåt (typ järn) än den andra? Nån som vet lite mer om detta? Vitaminer/mineraler redovisas ju ej på paketen.
Skulle bara vara lite kul och veta :)

ciao!:D

Handcuff
2007-09-19, 21:02
Labans dinkelris...:D

Eddie Vedder
2007-09-19, 21:02
Dinkel är iaf mer proteinrikt än bulgur, även järn som du säger vågar jag påstå. Vet inga direkta värden då dinkel sällan sällan finns angivet i databaser med näringsinnehåll, jag tror faktiskt aldrig jag sett det.

Dock har jag läst att det är aningen mer mineralrikt och jag vet att det innehåller mer protein än bulgur iaf. Jag brukar använda dinkelris ibland, perfekt i risotto med bönor. Kompletterar baljväxtproteinet bra och smakar gott!:thumbup:

Ronja
2007-09-19, 21:12
Dinkel är iaf mer proteinrikt än bulgur, även järn som du säger vågar jag påstå. Vet inga direkta värden då dinkel sällan sällan finns angivet i databaser med näringsinnehåll, jag tror faktiskt aldrig jag sett det.

Dock har jag läst att det är aningen mer mineralrikt och jag vet att det innehåller mer protein än bulgur iaf. Jag brukar använda dinkelris ibland, perfekt i risotto med bönor. Kompletterar baljväxtproteinet bra och smakar gott!:thumbup:


Du har tyvärr fel angående proteinhalten, DET står nämligen på paketen :) bulguren från druvan har 13g och dinkel från laban typ 12g.
Är mest inresserad hur skillnaden är mellan vitaminerna/mineralerna?!

Du svarar snabbt iaf när man undrar saker, d e bra! :D

Ronja
2007-09-19, 21:13
Labans dinkelris...:D

Favorit eller? :)

Orm
2007-09-19, 21:13
Druvans fullkornsbulgur smakar dessutom apa.

Ronja
2007-09-19, 21:15
Druvans fullkornsbulgur smakar dessutom apa.


Nähe!! :D den e kanongod!!!! gäller bara att tillaga det rätt säkert ;)