handdator

Visa fullständig version : En Svensk klassiker


Apophis
2007-09-19, 20:19
halloj
funderar på att nästa år göra en svensk klassiker.
är det någon här som har gjort den? hur tränade ni isåfall? hur mycket cykling, löpträning, simmning, skidåkning tränade ni, hur mycket tid/distans osv? Vad var mest krävande, vilket kräver mest träning (med måttlig erfarenhet av alla "grenar" innan)?
tacksam för alla ideer och tips
ha de/g

Frustrator
2007-09-20, 14:11
Ska göra samma sak nästa år så jag är intresserad av svaret jag med :)

machine gun
2007-09-20, 14:33
Jag hade tänkt påbörja en klassiker iom LL i år, men jag har valt att skjuta upp det då jag känner att jag har för lite vana på skidor och cykel för att det ska bli annat än en kamp för att ta mig runt. Jag kommer troligtvis satsa på att köra lite kortare lopp i skidåkning och cykel nästa år istället, t.ex. Kortvasan 30 km eller Halvvasan 45 km och Siljan runt 160 km, för att satsa på en riktig klassiker vid senare tillfälle. Jag vill helst inte bara klara det med nöd och näppe, jag vill gärna göra det med tider jag är nöjd med också :)

Av vad jag hört från andra, så är Vätternrundan värst och Vansbro lättast, men allt lär ju ha med träningsbakgrund att göra. Har man ingen direkt löpträning i grunden, lär ju LL vara döden.

stargate
2007-09-20, 14:40
jag funderar också lite på att göra den:)

jag kan berätta lite om hur jag har upplevt vissa lopp och andra också för den delen.
Jag har åkt vasaloppet 2ggr under dom sämsta förhållandena någonsin. Båda gångerna startade jag i sista ledet och fick givetvis staka mig fram 7-8 mil utan några som helst spår, skidorna gick kors och tvärs hela tiden, mycket frustrerande!
Så mitt tips till er, åk öppet spår om ni vill ha en rättvis tid iaf.
Om ni motionerar någonting i vanliga fall så behöver ni inte träna speciellt mycket för att klara av vasaloppet, jag tränade knappt någonting, åkte högst 7-8 mil skidor innan. Nu vet jag iof inte i vilken fysisk form ni är i men med en hyffsad grundkondition SKA man komma imål (och stark vilja).
Allt handlar egenltigen om vilket före det är. Är det bra väderföhållanden och bra före så är det hur lätt som helst. Men som sagt, om ni vill vara säkra på att komma i mål, välj öppet spår och starta för guds skull INTE i nionde ledet!


Tidigare i år var jag med en kompis uppe i vansbro och kollade på när han simmade. Han sa att vansbro var hur lugnt som helst om man jämför med vasaloppet. Han har dock simmat ganska mycket som ung.


Jag tror det jobbigast blir lidingöloppet, vågar ej utala mig om det men jag har hört att det ska vara ganska tufft...