handdator

Visa fullständig version : Efterrättstråden


Sidor : [1] 2 3 4

willis
2007-09-19, 19:48
Tycker det behövs en sån här tråd :D

42740

42737

42742

42739

42741

*cupid*

lectris
2007-09-19, 20:33
Tycker det behövs en sån här tråd :D

[massa b&j-bilder]
*cupid*

i think i see a pattern here... ;p

lite gamla bilder, men:

42748

42749

42750

42751

42752

lectris
2007-09-19, 20:35
(jo jag gillar kladdkaka.. :D)

42753

42754

42755

Emil_Larsson
2007-09-19, 20:37
Btw, jag var på videomix idag och kollade vad sån där "ben and jerrys" burk kostade.. Hela 45kr!! är det lyxglass eller vad?

Btw, en sån där giffelpåse klämmer man i sig lätt :thumbup:

GLC
2007-09-19, 20:41
Klart det är lyxglass.

Peace of cake och Cookie Dough är så sjukt goda! Kan bli så att jag måste köpa en sån imorrn efter träningen bara för att jag såg dessa bilder nu!

MyungChul
2007-09-19, 21:30
Lite trist att posta bilder på något man inte gjort själv. Menar... det finns inte ens en vilja att kunna själv? *grr27*

willis
2007-09-19, 22:39
Lite trist att posta bilder på något man inte gjort själv. Menar... det finns inte ens en vilja att kunna själv? *grr27*

Äsch, inte alla är proffs i köket men det händer ibland att jag bakar något, oftast med (enligt mig själv) goda resultat. Men jag har vanligtvis inte tid över till det och då är det enkelt att slå sig ned med glass som jag ändå tycker är godare :thumbup:

LadyInsane
2007-09-19, 23:22
Sommar!!

Glass, jordgubbar och grädde...!

machine gun
2007-09-20, 11:34
Lite trist att posta bilder på något man inte gjort själv. Menar... det finns inte ens en vilja att kunna själv? *grr27*

Kanske dags att bumpa den här tråden: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66158 :)

mirrranda
2007-09-20, 12:43
Inte jag som bakat den direkt. Tarta ifran ett av italiens lyxigaste konditorier!

http://bp0.blogger.com/_wOx3SdG1NUU/Ru5jchteApI/AAAAAAAAACk/ibgLpoujHYc/s320/b.jpg

LadyInsane
2007-09-20, 16:27
habba Habba!

MyungChul
2007-09-20, 21:40
Äsch, inte alla är proffs i köket men det händer ibland att jag bakar något, oftast med (enligt mig själv) goda resultat. Men jag har vanligtvis inte tid över till det och då är det enkelt att slå sig ned med glass som jag ändå tycker är godare :thumbup:

Vilket jävla pissargument.

JimmyF
2007-09-20, 23:07
Vilket jävla pissargument.

Inte för att lägga mej i, Men är de inte lite onödigt att skriva sånna inlägg?
De borde väl inte störa dej allt för mkt om inte alla efterrätter är hemmagjorda?

jontet
2007-09-20, 23:09
Vilket jävla pissargument.

ja vilken dunderidiot som inte vill slösa sin tid på att laga något som smakar sämre

MyungChul
2007-09-20, 23:30
Han skriver ju rent utsagt att om man inte är proffs i köket så ska man inte vara där för att det finns bättre helfabrikat.

:banned

Eddie Vedder
2007-09-21, 06:19
Herregud, orka tjafsa i en tråd om efterrätter. Vissa lagar dom själv vissa köper dom.

Så då var den diskussionen över och tråden kan enbart överösas av tårta och glass.:D*drool*

Pekkis
2007-09-21, 13:44
Herregud va mycket snusk... *drool*

Men varför skulle jag envisas med att klicka mig in här.... *gah!*

Marsch ut i köket och skalar mig en morot.... :D

skaparn
2007-09-22, 13:20
Herregud, orka tjafsa i en tråd om efterrätter. Vissa lagar dom själv vissa köper dom.

Så då var den diskussionen över och tråden kan enbart överösas av tårta och glass.:D*drool*

Exakt. Mer bilder gott folk. Hit me.

fyrkantig_rondell
2007-09-22, 15:31
Exakt. Mer bilder gott folk. Hit me.

Här kommer några bilder på carobbollarna jag slängde ihop precis.:)

42837

42838

athleticc
2007-09-22, 15:43
Här kommer några bilder på carobbollarna jag slängde ihop precis.:)

42837

42838

Åh, de såg mumsiga ut. Recept please;)

Laijza
2007-09-22, 17:07
Här kommer några bilder på carobbollarna jag slängde ihop precis.:)


Ser faktiskt riktigt gott ut :) eget recept eller hittat i ngn kokbok/internet?

fyrkantig_rondell
2007-09-22, 18:04
Åh, de såg mumsiga ut. Recept please;)

1.5 dl blandgryn
0.5 dl kruskakli
1/2 dl kaffe
ca 3 msk kesella
halv vaniljstång
2 msk fruktos
ca 1 dl fruktos eller annat sötningsmedel
3 msk carob
3 msk kakao
någon msk katrinplommonpure (barnmat)
krokant

1. blanda grynen och kruskan med kaffet och låt stå några minuter. häll i allt i en matbredare.
2. blanda kesellan, vaniljstången och fruktosen till en vaniljblandning och lägg i matbredaren.
3. lägg i övriga saker och lite krokant efter smak och tycke (bollarna blir lite cruchiga me krokant i) och blanda till en fast "chokladbollsaktig" smet.
4. forma till bollar och rulla ev i krokant. godast är dom då dom legat i frysen nån halvtimme så dom blivit svala och lite fastare. dom funkar också att frysa ifall man inte orka äta upp alla på en gång.:thumbup:

det här är grundreceptet men jag har gjort många lyckade varianter av det. bla med torkade tranbär, cognac och kokos (dock inte alla på samma gång..) man får pröva sig fram tills man hittar sin favorit.:)

fyrkantig_rondell
2007-09-22, 18:07
Ser faktiskt riktigt gott ut :) eget recept eller hittat i ngn kokbok/internet?

Har snickrat ihop det själv faktiskt, gillar att experimentera i köket.:)

isato
2007-09-22, 18:42
1.5 dl blandgryn
0.5 dl kruskakli
1/2 dl kaffe
ca 3 msk kesella
halv vaniljstång
2 msk fruktos
ca 1 dl fruktos eller annat sötningsmedel
3 msk carob
3 msk kakao
någon msk katrinplommonpure (barnmat)
krokant

1. blanda grynen och kruskan med kaffet och låt stå några minuter. häll i allt i en matbredare.
2. blanda kesellan, vaniljstången och fruktosen till en vaniljblandning och lägg i matbredaren.
3. lägg i övriga saker och lite krokant efter smak och tycke (bollarna blir lite cruchiga me krokant i) och blanda till en fast "chokladbollsaktig" smet.
4. forma till bollar och rulla ev i krokant. godast är dom då dom legat i frysen nån halvtimme så dom blivit svala och lite fastare. dom funkar också att frysa ifall man inte orka äta upp alla på en gång.:thumbup:

det här är grundreceptet men jag har gjort många lyckade varianter av det. bla med torkade tranbär, cognac och kokos (dock inte alla på samma gång..) man får pröva sig fram tills man hittar sin favorit.:)

Varför använder du fruktos?

fyrkantig_rondell
2007-09-22, 18:46
Förpackningen tog slut idag så jag kan tyvärr inte säga med säkerhet, med den heter något med "fruktos fibers" tror jag. Det finns både i glasburk och refill och jag köper min på hemköp. Men det funkar lika bra med andra former av strösötningsmedel också.

isato
2007-09-22, 19:11
Förpackningen tog slut idag så jag kan tyvärr inte säga med säkerhet, med den heter något med "fruktos fibers" tror jag. Det finns både i glasburk och refill och jag köper min på hemköp. Men det funkar lika bra med andra former av strösötningsmedel också.

Tror jag vet vilket du menar och det är nog inte fruktos, absolut inte ren fruktos....

fyrkantig_rondell
2007-09-22, 19:32
Tror jag vet vilket du menar och det är nog inte fruktos, absolut inte ren fruktos....

aja spelar inte så stor roll för min del var det igentligen är.

isato
2007-09-22, 19:36
aja spelar inte så stor roll för min del var det igentligen är.

Ville inte vara gnällig eller så men tyckte bara det kunde påpekas när säkert en och annan kommer följa ditt recept.

mvh

fyrkantig_rondell
2007-09-22, 19:49
Ville inte vara gnällig eller så men tyckte bara det kunde påpekas när säkert en och annan kommer följa ditt recept.

mvh

visst, påpeka på du. jag försökte vara så tydlig som möjligt och jag skrev att det kunde ersättas med någon annan form av sötningsmedel. sen var folk väljer att använda är upp till dom.

Tolkia
2007-09-22, 20:24
Det är nog Hermesetas det är fråga om.

Byter man sötningsmedel (oavsett från vad till vad) är det nog bra om man doserar i omgångar och smakar av mellan varven, det skiljer en del.

fyrkantig_rondell
2007-09-22, 20:40
Det är nog Hermesetas det är fråga om.

Byter man sötningsmedel (oavsett från vad till vad) är det nog bra om man doserar i omgångar och smakar av mellan varven, det skiljer en del.

yes där har vi namnet, tack.:) som sagt man får testa sig fram till den dos som man tycker passar.

Fed up
2007-09-22, 22:25
1.5 dl blandgryn
0.5 dl kruskakli
1/2 dl kaffe
ca 3 msk kesella
halv vaniljstång
2 msk fruktos
ca 1 dl fruktos eller annat sötningsmedel
3 msk carob
3 msk kakao
någon msk katrinplommonpure (barnmat)
krokant

1. blanda grynen och kruskan med kaffet och låt stå några minuter. häll i allt i en matbredare.
2. blanda kesellan, vaniljstången och fruktosen till en vaniljblandning och lägg i matbredaren.
3. lägg i övriga saker och lite krokant efter smak och tycke (bollarna blir lite cruchiga me krokant i) och blanda till en fast "chokladbollsaktig" smet.
4. forma till bollar och rulla ev i krokant. godast är dom då dom legat i frysen nån halvtimme så dom blivit svala och lite fastare. dom funkar också att frysa ifall man inte orka äta upp alla på en gång.:thumbup:

det här är grundreceptet men jag har gjort många lyckade varianter av det. bla med torkade tranbär, cognac och kokos (dock inte alla på samma gång..) man får pröva sig fram tills man hittar sin favorit.:)

Varför carob?

fyrkantig_rondell
2007-09-23, 08:02
Varför carob?

För att jag tycker om carob. Hade inte så mycket kvar så jag fick dryga ut det med kakao den här gången.

Isabella
2007-09-23, 09:31
För att jag tycker om carob. Hade inte så mycket kvar så jag fick dryga ut det med kakao den här gången.


vad är carob? Dina bollar såg himmelskt goda ut*drool*

fyrkantig_rondell
2007-09-23, 10:04
vad är carob? Dina bollar såg himmelskt goda ut*drool*

Carob är en cacaoersättning utvunnet ur samma växt som fruktkärnmjöl (johannesbröd). ...

Fed up
2007-09-23, 10:26
För att jag tycker om carob. Hade inte så mycket kvar så jag fick dryga ut det med kakao den här gången.

Jag tycker det smakar *spy* , smakar inte choklad enligt mig. Men gillar du det så är det ju bra.:thumbup:

machine gun
2007-09-23, 12:29
Carob är väl främst till för kakaoallergiker, eller finns det någon annan anledning till att använda det? (förutom om man nu tycker att det är gott förstås)

Stor skillnad på fruktos/fruktsocker och sötningsmedel för övrigt. Både energimässigt (4 kcal/g mot 0 kcal/g) och smakmässigt.

Fed up
2007-09-23, 12:32
Carob är väl främst till för kakaoallergiker, eller finns det någon annan anledning till att använda det? (förutom om man nu tycker att det är gott förstås)

Stor skillnad på fruktos/fruktsocker och sötningsmedel för övrigt. Både energimässigt (4 kcal/g mot 0 kcal/g) och smakmässigt.

Det finns knasbollar som tycker att kakao är en drog/gift/whatever som är beroendeframkallande eller skadligt på nåt vis och därför inte vill äta det. I say kakao är bra och isåfall är väl fruktsockret som finns i caroben minst lika illa...*rolleyes*

fluff
2007-09-23, 12:46
Bullfest, bullfest hela dan. Hade inget att göra i förmiddags.

http://static.pici.se/pictures/dlwTBEgLR.jpg

machine gun
2007-09-23, 12:57
Det finns knasbollar som tycker att kakao är en drog/gift/whatever som är beroendeframkallande eller skadligt på nåt vis och därför inte vill äta det. I say kakao är bra och isåfall är väl fruktsockret som finns i caroben minst lika illa...*rolleyes*

Det var det jag anade...

Googlade lite snabbt och konstaterade att det används i hundgodis eftersom det inte är toxiskt för hundar som ju vanlig kakao är. Det verkar främst användas som djurfoder i många länder. Innan sockerbetan och sockerröret upptäcktes använde man det även som sockerkälla (knappast något hälsomirakelmedel mao). Dessutom är det en hypoallergen substans och brukas som sagt av kakaoallergiker. Hittade även att det användes både som laxermedel och stoppande medel, dvs troligtvis har det ingen som helst effekt på det området ;)

Alltid kul att lära sig nya saker.

fyrkantig_rondell
2007-09-23, 20:19
Jag tycker det smakar *spy* , smakar inte choklad enligt mig. Men gillar du det så är det ju bra.:thumbup:

smaken är som baken.:D

willis
2007-09-24, 18:40
Blev baksugen så jag gjorde en liten kladdkaka :)

42936

Ja, jag tycker om vaniljsocker :D

Tolkia
2007-09-25, 09:20
Googlade lite snabbt och konstaterade att det används i hundgodis eftersom det inte är toxiskt för hundar som ju vanlig kakao är.
Off topic: Det förklarar varför hundchoklad smakar som den gör. :D

skaparn
2007-09-25, 10:09
Off topic: Det förklarar varför hundchoklad smakar som den gör. :D

Om du vill så kan jag skicka lite godis till dig så att du slipper ta fidos. Det kan jag bjuda på för dina hedervärda moderatorinsatser.

fluff
2007-09-26, 16:30
Blev sugen på kladdkaka idag. AFanatics recept =)

http://static.pici.se/pictures/JkDBALQUk.jpg

Krille 87
2007-09-28, 00:11
Blev baksugen så jag gjorde en liten kladdkaka :)

42936

Ja, jag tycker om vaniljsocker :D


Den ser torr ut asså!

lectris
2007-09-28, 05:06
Blev sugen på kladdkaka idag. AFanatics recept =)

http://static.pici.se/pictures/JkDBALQUk.jpg

pajformen ser smidig ut, är det sån non-stick? har brödform osv i det, men hur får man fast pajdegen på den om man ska göra något som inte bara är vätska från början? :MrT: allt halkar ju bara av :D

fluff
2007-09-28, 07:23
pajformen ser smidig ut, är det sån non-stick? har brödform osv i det, men hur får man fast pajdegen på den om man ska göra något som inte bara är vätska från början? :MrT: allt halkar ju bara av :D

Jo, det är non-stick. Har inte försökt att baka paj i den, så jag vet faktiskt inte. Klister? ;)

willis
2007-09-28, 08:09
Den ser torr ut asså!

Den blev riktigt nice. Jag tycker om mina kladdkakor mindre kladdiga och mer kakiga med visst kladd innuti och hårdare kanter *cupid*

Squirrel
2007-09-30, 11:45
Kladdkolatårta;
En bas av kladdkaka, med kolasås över. Grymt god. Jag åt själv upp en hel tårta på en kväll.

43033

MyungChul
2007-09-30, 13:26
Det säger inte så mycket mtp att vi inte vet hur stor en "tårta" är.
Men den ser helt klart ätbar ut.

Cilia
2007-09-30, 18:35
Kladdkolatårta;
En bas av kladdkaka, med kolasås över. Grymt god. Jag åt själv upp en hel tårta på en kväll.
den ser god ut men vad är det på, nötter?
vilken nöt?

MyungChul
2007-09-30, 19:01
den ser god ut men vad är det på, nötter?
vilken nöt?

hassel

Squirrel
2007-10-02, 01:16
Vaniljbullar med toscaglasyr. Nästan.

43073

Emil_Larsson
2007-10-02, 06:56
När man läser den här tråden blir man sjukt sugen på det goda här inne :naughty:
Det tråkiga är att man inte kan baka, har aldrig gjort det i hela mitt liv. (Eller jo, chokladbollar en gång i hemkunskapen för många år sedan) men inte kommer jag ihåg det :D

Får be morsan hjälpa mig så ska jag göra kladdkaka hehe.

fluff
2007-10-02, 12:18
När man läser den här tråden blir man sjukt sugen på det goda här inne :naughty:
Det tråkiga är att man inte kan baka, har aldrig gjort det i hela mitt liv. (Eller jo, chokladbollar en gång i hemkunskapen för många år sedan) men inte kommer jag ihåg det :D

Får be morsan hjälpa mig så ska jag göra kladdkaka hehe.

Du klarar nog göra en kladdkaka själv :)

lectris
2007-10-02, 14:06
Du klarar nog göra en kladdkaka själv :)

+1000

det är fanemej snudd på allmänbildning att kunna göra en kladdkaka :D om du inte kan är det dags nu!

Emil_Larsson
2007-10-02, 15:48
+1000

det är fanemej snudd på allmänbildning att kunna göra en kladdkaka :D om du inte kan är det dags nu!

Du klarar nog göra en kladdkaka själv :)

Ok, får ta någon dag i veckan då jag prövar så får vi se om min allmänbildning duger. :hbang:

Bhavna
2007-10-07, 14:11
Kladdkolatårta;
En bas av kladdkaka, med kolasås över. Grymt god. Jag åt själv upp en hel tårta på en kväll.

43033

ser väldigt gott ut, hur gör du kolasåsen?

Squirrel
2007-10-13, 19:12
ser väldigt gott ut, hur gör du kolasåsen?

Ehm, liiiite sent, men:

Det var faktiskt min flickvän som satt och gjorde kolasåsen, men det var helt vanlig kola. Kommer inte ihåg exakt hur det var, men något liknande det här (http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngRID=2166&tlfo=0).

Fed up
2007-10-17, 10:03
gårdagens chokladmoussetårta, med tillhörande latte.

duenorth
2007-10-17, 10:13
Om du har gjort den själv kan du få göra min bröllopstårta om du vill. *drool* *drool*

lectris
2007-10-17, 11:03
Om du har gjort den själv kan du få göra min bröllopstårta om du vill. *drool* *drool*

jag tippar på att den är köpt på konditori, en såndär guldplatta som den står på brukar följa med tårtan från konditorier. :D ser sjukt god ut dock, moussetårta hade varit coolt att kunna göra ordentligt *popcorn*

Fed up
2007-10-17, 11:29
Den var, som lectris så riktigt antar, bortagjord. Köpt på ett fantastiskt litet patisserie här i Malmö. Killen som bakade tårtorna hade glömt att göra klart den så han fick ringas tillbaka till jobbet och göra klart den medan min sambo väntade. kul.

lectris
2007-10-17, 11:31
Den var, som lectris så riktigt antar, bortagjord. Köpt på ett fantastiskt litet patisserie här i Malmö. Killen som bakade tårtorna hade glömt att göra klart den så han fick ringas tillbaka till jobbet och göra klart den medan min sambo väntade. kul.

*screwy* bra jobbat. hoppas din sambo fick avdrag på priset. :D

MyungChul
2007-10-18, 10:36
Moussetårtor är förvånansvärt lätta att göra. Drawn from own experience.

machine gun
2007-10-18, 17:12
Moussetårtor är förvånansvärt lätta att göra. Drawn from own experience.

Bidra med ett recept och en pedagogisk steg för steg-förklaring, please? :angel:

MyungChul
2007-10-18, 19:26
Föresten, är det klokt att äta moussetårta som vegiterian? Många recept jag sett innehåller iallafall gelatin, iofs så är övergången mot agar agar på gång men iallafall. Kan vara värt att fråga om, i fall att man vill undvika detta.

Milia
2007-10-19, 07:36
Föresten, är det klokt att äta moussetårta som vegiterian? Många recept jag sett innehåller iallafall gelatin, iofs så är övergången mot agar agar på gång men iallafall. Kan vara värt att fråga om, i fall att man vill undvika detta.

Hon äter ju ost och ägg så jag antar att hon inte undviker gelatin heller.

isato
2007-10-19, 07:52
Hon äter ju ost och ägg så jag antar att hon inte undviker gelatin heller.

Detär väll inte riktigt samma sak...geltin kommer väll från döda grisar. Mjölk och ost från levande.

MyungChul
2007-10-19, 10:36
Gelatin utvinns även ur koben om jag inte minns fel. Oxsvans är rikt på gelatin också tror jag.

machine gun
2007-10-19, 10:57
Ost innehåller löpe som utvinns ur kalvmagar, så det är inte heller direkt vegetariskt om man ska vara petig. Jag fuskar ibland och äter saker som innehåller gelatin, t.ex. Ahlgrens bilar :D Men jag skulle aldrig laga något själv som innehåller det, det känns lite.. onödigt, när det finns agar agar (det blir dock lite hårdare gelé av det och det smälter inte i munnen) Samtidigt är det ju tillverkat av slaktavfall och man dödar ju inte djuren bara för att utvinna gelatin och eftersom jag är vegetarian av etiska skäl och inte för att jag blir äcklad, så är det mer acceptabelt i min värld. Likaså att jag äter E120, eftersom jag inte tycker att det är lika oetiskt att döda kaktuslöss.

Mitt ideal är dock veganism och jag har varit vegan tidigare, men av lathetsskäl har jag valt att kompromissa med mina ideal.

mela
2007-10-19, 21:17
Underst: Vit chokladmousse med baileys
Mitten: Mörk chokladmousse med kaluha
Överst: Vaniljvisp

fyrkantig_rondell
2007-10-19, 22:25
Underst: Vit chokladmousse med baileys
Mitten: Mörk chokladmousse med kaluha
Överst: Vaniljvisp

det där såg galet gott ut mela!*drool* gör du moussen själv?

mela
2007-10-20, 07:46
det där såg galet gott ut mela!*drool* gör du moussen själv?

Yes :)

Per del:
75 g blockchoklad
1 äggula
3cl valfri likör
3 msk florsocker
1,5 dl vispgrädde

Smält chokladen, rör i äggulan.
Rör sedan ner likören och floursockret.
Vispa grädden separat, dock inte för hårt.
Vänd sedan ner chokladblandningen.
In i frysen :)

fyrkantig_rondell
2007-10-20, 13:56
Yes :)

Per del:
75 g blockchoklad
1 äggula
3cl valfri likör
3 msk florsocker
1,5 dl vispgrädde

Smält chokladen, rör i äggulan.
Rör sedan ner likören och floursockret.
Vispa grädden separat, dock inte för hårt.
Vänd sedan ner chokladblandningen.
In i frysen :)

aa tackar! vad bra ska ha tjejmiddag snart och har varit på jakt efter ett recept åt det hållet.:)

Maharadja
2007-10-20, 17:52
Oh my! LIVSFARLIG tråd att råka hitta en sån här lördagkväll ;) fort ..bort härifrån!!

thexbishop
2007-10-25, 23:19
http://www.gb.se/images/products/cartedor/texaspecan_lrg.jpg

Squirrel
2007-10-26, 18:23
Hallon mixat med vaniljkesella.
43806
Apelsinmuffins.
43807

Cilia
2007-10-26, 20:45
Yes :)

Per del:
75 g blockchoklad

jag skulle rekomendera att du använder mörk choklad istället för blockchoklad.
det är milsvidd skillnad

mela
2007-10-26, 20:49
jag skulle rekomendera att du använder mörk choklad istället för blockchoklad.
det är milsvidd skillnad

Det var mörk blockchoklad i den mörka delen och vit blockchoklad i den ljusa delen :)

MyungChul
2007-10-26, 23:13
Använd någon riktig märkeschoklad, alltså inte marabou, fazer eller något liknande som man köper för 100kr/kg.

Dessutom, varför vispar du inte äggulan med sockret?
Temperera och smaksätt choklad.
Vispa äggula och socker pösigt.
Vispa grädden medium.

Vänd ner äggsmeten i chokladen, vänd ner chokladen i grädden.

mela
2007-10-27, 05:37
Använd någon riktig märkeschoklad, alltså inte marabou, fazer eller något liknande som man köper för 100kr/kg.

Dessutom, varför vispar du inte äggulan med sockret?
Temperera och smaksätt choklad.
Vispa äggula och socker pösigt.
Vispa grädden medium.

Vänd ner äggsmeten i chokladen, vänd ner chokladen i grädden.

Nej jag vispar inte äggulan med floursockret.

Det blir riktigt bra ändå.

MyungChul
2007-10-27, 14:14
Det va ju inte det som det handlade om. Men men, jag orkar inte.

Shakemynuts
2007-10-27, 22:05
Det var mörk blockchoklad i den mörka delen och vit blockchoklad i den ljusa delen :)

Ser galet gott ut. *gah!*
Ska defenitivt testas, dock annorlunda smaksättning än likör. Du har inget tips om något alkoholfritt att ha i istället?

*kissass*

fluff
2007-10-27, 22:22
Yes :)

Per del:
75 g blockchoklad
1 äggula
3cl valfri likör
3 msk florsocker
1,5 dl vispgrädde

Smält chokladen, rör i äggulan.
Rör sedan ner likören och floursockret.
Vispa grädden separat, dock inte för hårt.
Vänd sedan ner chokladblandningen.
In i frysen :)

Ska prova imorrn. Såg smarrigt ut. Och jag kommer inte heller prova med någon monster/dyr/exklusiv/special/e=mc2-choklad heller som det verkar krävas av vissa... *whistle*

Shakemynuts
2007-10-27, 22:44
Ska prova imorrn. Såg smarrigt ut. Och jag kommer inte heller prova med någon monster/dyr/exklusiv/special/e=mc2-choklad heller som det verkar krävas av vissa... *whistle*

lol :D

Inte jag heller alltså.

MyungChul
2007-10-27, 22:55
Nej, det vore tråkigt att få smaken så bra den kan bli. Riktig skam det alltså.

Man behöver inte smaksätta alls, men fruktpuréer och juicer kan ju vara ett fullgott altenativ till likörer, rom, whiskey etc.

Shakemynuts
2007-10-27, 23:04
Nej, det vore tråkigt att få smaken så bra den kan bli. Riktig skam det alltså.

Man behöver inte smaksätta alls, men fruktpuréer och juicer kan ju vara ett fullgott altenativ till likörer, rom, whiskey etc.

Alltså. Tänk så här, du är kock (så som jag uppfattat det i andra trådar här i matlagningsforumet), vi är noobs och lagar mat för att det är kul hemma i köket med 5 kryddor, typ.

Det är ungefär som att säga åt mig att ha ett LG surroundljud med 46 watt extra i högra fronthögtalaren och guldkablar som kostar 1500kr mer eftersom det ökar ljudkänslan med 20%. Jag skulle inte höra skillnaden.

Om jag gör en sån där chokladgrejs som mela gjort, skulle jag nog bli minst lika nöjd om jag köper en fazer choklad som jag köper nå fancy märke jag aldrig hört talas om, eller bryr mig om.

Edit: Eller ha flingsalt på fisken. :D

mela
2007-10-28, 01:37
Ser galet gott ut. *gah!*
Ska defenitivt testas, dock annorlunda smaksättning än likör. Du har inget tips om något alkoholfritt att ha i istället?

*kissass*
Man måste inte smaksätta :) Orginalreceptet innehåller iofs starkt kaffe, sådet funkar nog
Ska prova imorrn. Såg smarrigt ut. Och jag kommer inte heller prova med någon monster/dyr/exklusiv/special/e=mc2-choklad heller som det verkar krävas av vissa... *whistle*

lol :D

Inte jag heller alltså.

Jag har fazer blockchoklad. I löööv it.

fluff
2007-10-28, 07:22
Alltså. Tänk så här, du är kock (så som jag uppfattat det i andra trådar här i matlagningsforumet), vi är noobs och lagar mat för att det är kul hemma i köket med 5 kryddor, typ.

Det är ungefär som att säga åt mig att ha ett LG surroundljud med 46 watt extra i högra fronthögtalaren och guldkablar som kostar 1500kr mer eftersom det ökar ljudkänslan med 20%. Jag skulle inte höra skillnaden.

Om jag gör en sån där chokladgrejs som mela gjort, skulle jag nog bli minst lika nöjd om jag köper en fazer choklad som jag köper nå fancy märke jag aldrig hört talas om, eller bryr mig om.

Edit: Eller ha flingsalt på fisken. :D

Anser precis samma sak. Tuggade vit blockchoklad som godis igår, fy mig.

MyungChul
2007-10-28, 12:08
Varför bry sig om folk som inte ens vill lära sig.

Känner du ingen skillnad på biff och oxfilé heller?

fluff
2007-10-28, 12:18
Varför bry sig om folk som inte ens vill lära sig.

Känner du ingen skillnad på biff och oxfilé heller?

Jovars. Om jag har tur gör jag nog det.

Milia
2007-10-28, 12:35
Varför bry sig om folk som inte ens vill lära sig.

Känner du ingen skillnad på biff och oxfilé heller?

Det är ju ingen, vad jag vet iaf, som efterfrågat dig som någon som ska lära oss/andra något heller. Det känns mer som du tagit på dig den rollen och sen blir irriterad för att ingen tackar dig för det?
Tanken med alla dessa mattrådar är väl mer att inspirera/läska/dela med sig av det man lagat och inte alltid att få veta hur man gör det för att det ska bli proffskvalitet på allt man äter.

mela
2007-10-28, 14:02
Varför bry sig om folk som inte ens vill lära sig.

Känner du ingen skillnad på biff och oxfilé heller?

Jo det gör jag. Jag har även jobbat som kallskänka i 6 månader. Så förbannat stor skillnad blir det inte i en chokladmousse, jag har testat. Du verkar vilja ha de finare märkerna bara för att. Och du är den enda jag inte tänker lyssna på för du ska alltid klaga på allt och jag tycker att du är en besservisser.

Shakemynuts
2007-10-28, 14:35
Jo det gör jag. Jag har även jobbat som kallskänka i 6 månader. Så förbannat stor skillnad blir det inte i en chokladmousse, jag har testat. Du verkar vilja ha de finare märkerna bara för att. Och du är den enda jag inte tänker lyssna på för du ska alltid klaga på allt och jag tycker att du är en besservisser.

Mela visar vart skåpet ska stå.

Min favoritefterrätt är varma hallon, chasewnötter (osaltade) och kesella.
Har tyvärr ingen bild, men jag kan väl fota nästa gång jag äter det.

skaparn
2007-10-28, 14:36
Varför bry sig om folk som inte ens vill lära sig.

Känner du ingen skillnad på biff och oxfilé heller?

Är det skillnad på biff och oxfilé?

MyungChul
2007-10-28, 19:29
Det är ju ingen, vad jag vet iaf, som efterfrågat dig som någon som ska lära oss/andra något heller. Det känns mer som du tagit på dig den rollen och sen blir irriterad för att ingen tackar dig för det?
Tanken med alla dessa mattrådar är väl mer att inspirera/läska/dela med sig av det man lagat och inte alltid att få veta hur man gör det för att det ska bli proffskvalitet på allt man äter.

Du säger emot dig själv. Att dela med sig och lära ut är i princip samma sak. Jag delar med mig av det jag kan, sen ger jag fulla fan i om folk inte bryr sig om fakta.

Jo det gör jag. Jag har även jobbat som kallskänka i 6 månader. Så förbannat stor skillnad blir det inte i en chokladmousse, jag har testat. Du verkar vilja ha de finare märkerna bara för att. Och du är den enda jag inte tänker lyssna på för du ska alltid klaga på allt och jag tycker att du är en besservisser.

Det är skillnad, ja precis. Klagar jag ALLTID, nej. Verkligen inte. Men en sak är ju given, att jag kan mycket om mycket. Jag vill ha de finare märkena, just för att det är finare choklad. Tack.

Är det skillnad på biff och oxfilé?

Två olika styckdelar som sitter brevid varandra. Ena är i regel fetare och senigare än den andra. 120kr/kg för fin biff och 200kr/kg för filé, ungefär.

Ironi eller inte, spelar ingen roll. Folk verkar behöva vägledning ändå.

skaparn
2007-10-28, 19:39
Två olika styckdelar som sitter brevid varandra. Ena är i regel fetare och senigare än den andra. 120kr/kg för fin biff och 200kr/kg för filé, ungefär.

Ironi eller inte, spelar ingen roll. Folk verkar behöva vägledning ändå.

Tycker du att en liknelse med olika styckdelar är relevant i en diskussion om huruvida det är värt pengarna att köpa dyrare i choklad i efterrättstillverkning?

Cilia
2007-10-28, 19:44
Ska prova imorrn. Såg smarrigt ut. Och jag kommer inte heller prova med någon monster/dyr/exklusiv/special/e=mc2-choklad heller som det verkar krävas av vissa... *whistle*

Man behöver inte välja den allra dyraste chokladen.
Men det är stor skillnad på blockhoklad och på choklad.

Sen förstår jag inte varför folk blir så irriterade.
Om jag gör fel i knäböj vill jag att ngn korrigerar mig så det blir rätt.
Det finns massor att lära sig om matlagning och hur man kombinerar saker för att få fram smaken på bästa sätt etc. Det är ju det som är kul att utvecklas

MyungChul
2007-10-28, 19:51
Tycker du att en liknelse med olika styckdelar är relevant i en diskussion om huruvida det är värt pengarna att köpa dyrare i choklad i efterrättstillverkning?

Varför inte? Att jämföra fazer blockchoklad med michel cluziel 72%iga till chokladmousse kan jämföras med att grilla biff och grilla oxfilé. Sen i vilket fack ska jag stoppa din fråga om skillnaden?

skaparn
2007-10-28, 19:52
Varför inte? Att jämföra fazer blockchoklad med michel cluziel 72%iga till chokladmousse kan jämföras med att grilla biff och grilla oxfilé. Sen i vilket fack ska jag stoppa din fråga om skillnaden?

Mitt mellan biffen och filén.

MyungChul
2007-10-28, 19:58
Mitt mellan biffen och filén.

Ouch...?

Cilia
2007-10-28, 20:07
michel cluziel 72%iga
mmmmm den turkosa är god *L*

Shakemynuts
2007-10-28, 21:13
Alltså.
Att grilla biff och grilla oxfilé är ju 2 olika maträtter & att jämföra chokladsorter är inte samma sak.

Enda likheten mellan oxfilé och biff är att båda är kött, men kan man för det jämföra torsk med flintastek? Det är 2 olika saker. Chokladsorterna är det inte.

Mental
2007-10-28, 21:44
Alltså.
Att grilla biff och grilla oxfilé är ju 2 olika maträtter & att jämföra chokladsorter är inte samma sak.

Enda likheten mellan oxfilé och biff är att båda är kött, men kan man för det jämföra torsk med flintastek? Det är 2 olika saker. Chokladsorterna är det inte.

2 olika delar av nöt, 2 olika sorters choklad? Jag skulle säga att två styckningsdetaljer av nöt har mer med varandra att göra än 2 kakor choklad av helt olika bönor, olika recept och olika kakaohalt.

mela
2007-10-28, 23:24
Varför inte? Att jämföra fazer blockchoklad med michel cluziel 72%iga till chokladmousse kan jämföras med att grilla biff och grilla oxfilé. Sen i vilket fack ska jag stoppa din fråga om skillnaden?

Det är väl ändå väldigt dumt att ha 72%ig choklad i vit chokladmousse?

MyungChul
2007-10-29, 00:21
Alltså.
Att grilla biff och grilla oxfilé är ju 2 olika maträtter & att jämföra chokladsorter är inte samma sak.

Enda likheten mellan oxfilé och biff är att båda är kött, men kan man för det jämföra torsk med flintastek? Det är 2 olika saker. Chokladsorterna är det inte.

Va? Tänk igenom vad du skrev och kommentera igen.

2 olika delar av nöt, 2 olika sorters choklad? Jag skulle säga att två styckningsdetaljer av nöt har mer med varandra att göra än 2 kakor choklad av helt olika bönor, olika recept och olika kakaohalt.

Bevis på att minst en utöver mig har förstått.

Det är väl ändå väldigt dumt att ha 72%ig choklad i vit chokladmousse?

Sen när pratar vi om den vita chokladmoussen? Eller du kanske trodde att jag menade att man ska ha 72%ig i både mörk och vit chokladmousse, har du inte missuppfattat lite då. Eller nu vet jag vad det är, du försöker bara spela smart. Snyggt. Det gick hem, osv. Du vet nog lika väl som jag, att vit choklad knappast spelar i en 72%ig liga. Eller? *whatever*

Mazr
2007-10-29, 00:50
Va? Tänk igenom vad du skrev och kommentera igen.



Bevis på att minst en utöver mig har förstått.



Sen när pratar vi om den vita chokladmoussen? Eller du kanske trodde att jag menade att man ska ha 72%ig i både mörk och vit chokladmousse, har du inte missuppfattat lite då. Eller nu vet jag vad det är, du försöker bara spela smart. Snyggt. Det gick hem, osv. Du vet nog lika väl som jag, att vit choklad knappast spelar i en 72%ig liga. Eller? *whatever*

Har du ens några vänner? För varje gång jag läser ett inlägg av dig så ryser jag, du framstår som en cynisk person som alltid försöker visa dig störst, bäst och vackrast.
Testa att vara lite ödmjuk...

dessbee
2007-10-29, 01:05
Har du ens några vänner? För varje gång jag läser ett inlägg av dig så ryser jag, du framstår som en cynisk person som alltid försöker visa dig störst, bäst och vackrast.
Testa att vara lite ödmjuk...

+1

MyungChul
2007-10-29, 01:05
Har du ens några vänner? För varje gång jag läser ett inlägg av dig så ryser jag, du framstår som en cynisk person som alltid försöker visa dig störst, bäst och vackrast.
Testa att vara lite ödmjuk...

Ja, jag har vänner. Varför skulle jag inte ha det, som man brukar säga; skenet bedrar. Allting på internet är inte på riktigt och ödmjuk är jag när jag känner för det. Ödmjukhet och respekt hänger ihop i mina ögon.

Vad är det för fel med att framhäva sig som störst, bäst och vackrast? Är man inte berättigad till det?

Och varför?

Cilia
2007-10-29, 07:37
Alltså.
Att grilla biff och grilla oxfilé är ju 2 olika maträtter & att jämföra chokladsorter är inte samma sak.

Enda likheten mellan oxfilé och biff är att båda är kött, men kan man för det jämföra torsk med flintastek? Det är 2 olika saker. Chokladsorterna är det inte.

Fast blockchoklad skulle ju inte få heta choklad enligt EU (vet inte vad som hände) just för att den inte levde upp till kraven. Smaka på blockchoklad. Det är som en hinna på den och det är väldigt lite chokladsmak på den jämfört med en 72%-ig. Det går inte att jämföra. Det är ju då klart att det påverkar smaken även på moussen som du gör av dom 2 olika ingrediensernas. Varför skulle det inte bli någon skillnad?

Cilia
2007-10-29, 07:38
Har du ens några vänner? För varje gång jag läser ett inlägg av dig så ryser jag, du framstår som en cynisk person som alltid försöker visa dig störst, bäst och vackrast.
Testa att vara lite ödmjuk...
Grejen är ju att om någon är duktig på träning så lyssnar ni gärna. Men bara för att han är duktig på matlagning så reagerar ni negativt när han kommenterar att det går att göra på annat sätt.

Jag tror det beror på hur man läser inläggen.

Milia
2007-10-29, 09:02
[QUOTE=MyungChul;2602777]Du säger emot dig själv. Att dela med sig och lära ut är i princip samma sak. Jag delar med mig av det jag kan, sen ger jag fulla fan i om folk inte bryr sig om fakta.



Nej jag säger inte emot mig själv. Jag säger "Dela med sig av vad man lagat" inte "dela med sig av kunskap". Ingen, vad jag vet har bett om en matlagningslektion, ändå tar du på dig rollen som lärare.
Det är skillnad på att lägga upp en bild på vad man själv ätit till middag och på att skriva hur du tycker att andra skulle laga sin mat.
edit:och fulla fan verkar du ju inte ge i om folk bryr sig eller inte, eftersom du verkar bli upprörd när folk inte hyllar dina kommentarer och kunskaper.

mela
2007-10-29, 09:32
Fast blockchoklad skulle ju inte få heta choklad enligt EU (vet inte vad som hände) just för att den inte levde upp till kraven. Smaka på blockchoklad. Det är som en hinna på den och det är väldigt lite chokladsmak på den jämfört med en 72%-ig. Det går inte att jämföra. Det är ju då klart att det påverkar smaken även på moussen som du gör av dom 2 olika ingrediensernas. Varför skulle det inte bli någon skillnad?

Det blir ingen större skillnad när man har likör som smaksättning.

Shakemynuts
2007-10-29, 12:07
Klart det kommer bli skillnad om man har en 72%ig choklad jämfört med en vanlig Fazer blockchoklad, det har jag inte sagt något om. Men jag är ändå ganska övertygad om att jag skulle gilla melas choklad med blockchoklad (utan likör dock) precis lika mycket som en med 72%ig überchoklad. Om inte melas mer, eftersom jag avskyr mörk eller stark choklad. Men nu pratar vi inte om vad jag tycker, utan, mer i allmänhet vad som är bäst och med tanke på vilka som sitter på detta forum, dvs, inga smakexperter som har alltför höga krav, så tror jag inte det spelar någon roll vilken choklad man använder.

Ingen säger något om att man tycker det är fel att ge tips om vad man kan göra bättre, men det Myung Chul gör är löjligt. Massor av trådar och massor av bilder med mat, gör så, det där är fel, osv. Det är skillnad på att säga att något är dåligt och att något är dåligt.

Jag har ätit oxfilé, jag har ätit biff, jag har ätit lamm tidigare. Men jag kan säga att jag inte tycker det är speciellt stor skillnad. Blev lika glad över en biff med pommes på en sliskig kebabkiosk, som när jag varit ute med jobbet och åt oxfilé med nå supersås och jäklar vad fint det skulle vara varje gång.

Tolkia
2007-10-29, 12:14
Jag tycker personligen att det är lite intressant att inte bara den som blir kritiserar, utan samtliga Riddare av Runda Bordet lackar på MyungChuls inlägg, men inte reagerar när Cilia luftar ungefär samma åsikt. Uppenbarligen är det väldigt känsligt att få sin matlagningskonst kritiserad?

Oavsett så rekommenderar jag att vi lämnar ämnet "Melas chokladmousse" nu, eftersom tråden snart innehåller lika mycket grinig diskussion som efterrätter. Nästa inlägg som postat får mycketgärna vara en efterrätt.

Alfred Nobel
2007-10-29, 12:34
Enkelt och barnsligt men fortfarande så underbart gott.

Päron, vanilj och jordgubbsglass med kolasås och någon nyinförskaffad Chokladsås med smak av skumbanan(riktigt god). Sen lite maränger ;)

MyungChul
2007-10-29, 16:56
Nej jag säger inte emot mig själv. Jag säger "Dela med sig av vad man lagat" inte "dela med sig av kunskap". Ingen, vad jag vet har bett om en matlagningslektion, ändå tar du på dig rollen som lärare.
Det är skillnad på att lägga upp en bild på vad man själv ätit till middag och på att skriva hur du tycker att andra skulle laga sin mat.
edit:och fulla fan verkar du ju inte ge i om folk bryr sig eller inte, eftersom du verkar bli upprörd när folk inte hyllar dina kommentarer och kunskaper.

Du menar till exempel som när jag undrade varför lectris inte hade salt på fisken hon postade i en annan tråd? Mitt mål var att tipsa om att salt både förhöjer och förbättrar smaken. Det är ju knappast för min skull, det är inte jag som ska äta det.

Att gnälla på fakta och personangrepp är inte riktigt samma sak. Tack för din åsikt.

Klart det kommer bli skillnad om man har en 72%ig choklad jämfört med en vanlig Fazer blockchoklad, det har jag inte sagt något om. Men jag är ändå ganska övertygad om att jag skulle gilla melas choklad med blockchoklad (utan likör dock) precis lika mycket som en med 72%ig überchoklad. Om inte melas mer, eftersom jag avskyr mörk eller stark choklad. Men nu pratar vi inte om vad jag tycker, utan, mer i allmänhet vad som är bäst och med tanke på vilka som sitter på detta forum, dvs, inga smakexperter som har alltför höga krav, så tror jag inte det spelar någon roll vilken choklad man använder.

Ingen säger något om att man tycker det är fel att ge tips om vad man kan göra bättre, men det Myung Chul gör är löjligt. Massor av trådar och massor av bilder med mat, gör så, det där är fel, osv. Det är skillnad på att säga att något är dåligt och att något är dåligt.

Jag har ätit oxfilé, jag har ätit biff, jag har ätit lamm tidigare. Men jag kan säga att jag inte tycker det är speciellt stor skillnad. Blev lika glad över en biff med pommes på en sliskig kebabkiosk, som när jag varit ute med jobbet och åt oxfilé med nå supersås och jäklar vad fint det skulle vara varje gång.

Du tycker inte om choklad, men gnäller ändå. Okej.

Jag har så vitt jag vet inte sagt att något är fel eller GÖR SÅ. Utan snarare, så här kan man göra. Så här förbättrar man smaken, nu är det ju iofs 90% av detta forumets användare som blir glada om det bara ligger mat på tallriken och inte riktigt bryr sig om det är kyckling eller lamm.

Det är tydligt, du kan inte skillnaden på mat och mat. Du äter för att överleva och lyxar till det med blockchoklad. Önskar att jag hade en resonlig standard.

Kul för dig. :)

Emil_Larsson
2007-10-29, 16:58
Enkelt och barnsligt men fortfarande så underbart gott.

Päron, vanilj och jordgubbsglass med kolasås och någon nyinförskaffad Chokladsås med smak av skumbanan(riktigt god). Sen lite maränger ;)

Jag har nog inte ätit maränger på minst 6 år. Ska ta och käka det..Får bli idag :D

Icefire
2008-05-11, 18:51
Hallonmoussetårta med lime i! Botten syns inte men det är kakao och kokos i den.

http://img380.imageshack.us/img380/3691/s6301872wx3.jpg

Alfred Nobel
2008-05-11, 19:42
Hallonmoussetårta med lime i! Botten syns inte men det är kakao och kokos i den.

http://img380.imageshack.us/img380/3691/s6301872wx3.jpg

Allt om mat ser jag :) Vi gjorde en likadan förra veckan, sjukt god!

Icefire
2008-05-11, 20:12
Allt om mat ser jag :) Vi gjorde en likadan förra veckan, sjukt god!

Yes, sjukt bra tidning för övrigt. Finns mycket att lära där!

NuclearWinter
2008-05-12, 18:41
http://img.photobucket.com/albums/v101/Airabeth/IMG_0932.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v101/Airabeth/IMG_0933.jpg

Tredelad chokladbakelse med typ mörk chokladbotten, chokladpannacotta och chokladmousse. Den gick sönder lite när jag skar upp den.

NuclearWinter
2008-05-12, 18:55
http://img.photobucket.com/albums/v101/Airabeth/IMG_0678.jpg

Duokladdkaka med mörk kanelchoklad och vit vaniljchoklad :)

willis
2008-05-12, 19:20
*drool*

Ser helt galet gott ut, NW!

Cohen
2008-05-12, 21:09
Mums! Svensk sommar! Thumbs upp för bägge kakorna!

NuclearWinter
2008-05-22, 21:15
*drool*

Ser helt galet gott ut, NW!

De är ^^ Nummer tar dock skitlång tid att göra för att den ska frysas tre gånger. Höll på att äta upp smeten i förväg

Handcuff
2008-05-22, 21:18
De är ^^ Nummer tar dock skitlång tid att göra för att den ska frysas tre gånger. Höll på att äta upp smeten i förväg

Det gör inget. Jag vill ha *drool*

lovelysmile
2008-05-22, 21:27
Första gången jag använt denna smily.

NuclearWinter, you go girl! *kissass*

magdalenae
2008-05-24, 20:34
Idag fick jag nån konstig vision om varm smoothie, då jag var sjukt sugen på hallonsmoothie men ocksp på något varmt:) Blev gott men lite annorlunda!
http://magdalena.blogg.se/images/100_2708_1211657554.jpg

Cohen
2008-05-24, 22:32
Idag fick jag nån konstig vision om varm smoothie, då jag var sjukt sugen på hallonsmoothie men ocksp på något varmt:) Blev gott men lite annorlunda!
http://magdalena.blogg.se/images/100_2708_1211657554.jpg

Vad hade du i? Ser lite suspekt ut på bilden, mjölken (eller vad det nu är) verkar ha skurit sig och separerat. Eller det kanske bara är bilden.

magdalenae
2008-05-26, 11:19
Vad hade du i? Ser lite suspekt ut på bilden, mjölken (eller vad det nu är) verkar ha skurit sig och separerat. Eller det kanske bara är bilden.

Håller med om att det ser skumt ut, men det skar sig faktiskt inte så jag tror att det är bilden som är lite missvisande. Kanske att ingredienserna (hallon, rabarber, sojamjölk och keso) inte kom riktigt överens heller ;)

World
2008-05-26, 11:35
Tredelad chokladbakelse med typ mörk chokladbotten, chokladpannacotta och chokladmousse. Den gick sönder lite när jag skar upp den.

Såg sjuuuukt gott ut. Man är ju en chokladnarkoman*drool*
Helvete vad jag hatar att deffa just nu. borde finnas en funktion på forumet så att trådar som denna blockas under deff;)

Alexlindgren
2008-06-05, 20:22
Chokladbollar is teh shit

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-_MG_9171.jpg

Cohen
2008-06-05, 21:57
Chokladbollar is teh shit

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-_MG_9171.jpg

Agree!

Nu blev jag vansinnigt sugen på choklad. Smakade idag på ett smakprov chokladmuffins från ICA, lyckades dock (tack och lov) avstå från frestelsen att köpa ett paket. Bilden här väckte åter begäret!

Är de riktiga eller någon light-variant?

Alexlindgren
2008-06-06, 13:12
Agree!

Nu blev jag vansinnigt sugen på choklad. Smakade idag på ett smakprov chokladmuffins från ICA, lyckades dock (tack och lov) avstå från frestelsen att köpa ett paket. Bilden här väckte åter begäret!

Är de riktiga eller någon light-variant?

Hehe :P

De är riktiga feta och vanliga :)

Cohen
2008-06-06, 22:05
Hehe :P

De är riktiga feta och vanliga :)

Härligt att höra!

Hoppas då att de var lika goda som de ser bra ut.

Länge sedan man sjölv lagade chokladbollar, måste ha varit i högstadiet. Kanske något man skulle testa så här på nationaldagen... :)

jenni
2008-06-12, 15:23
gjorde lite choklad igår
sockerfri mörk choklad (tillsatte lite sötningsmedel ist) med nötter och strimlade apelsinskal
50625

auToeXeC
2008-06-13, 05:20
Tittade på "Leila Bakar" igår så i helgen kommer det komma en massa bilder från mig... Gäller att man inte är hungrig när man tittar på hennes underbar program..

Marcs
2008-06-13, 07:01
gjorde lite choklad igår
sockerfri mörk choklad (tillsatte lite sötningsmedel ist) med nötter och strimlade apelsinskal
50625

Det där såg ju helt underbart ut!:D Vad har du använt för choklad?

Ronja
2008-06-13, 08:34
finns det sockerfri choklad utan sötningsmedel? eller hade du bara i ännu era?:)

Cohen
2008-06-13, 21:17
Ang. sockerfri choklad:

Tänk på att den innehåller i stort sett lika mycket kalorier som vanlig choklad med socker. Har man inte diabetes finns det egentligen ingen anledning att välja den framför den vanliga.

jockemedkniven
2008-06-18, 18:07
Vill slå ett slag för varm Sabayonne med jordgubbar!
Ojojoj så gott*drool*.

Nyttigt också, mycket protein, många äggulor i :thumbup:
Kan ju i förbifarten sådär nämna att det är nån DL Socker och marsala vin i:em:


Recept till 4-6 personer beroende på hur glupska de är.

6 äggulor, 3/4 dl socker, 1½ dl marsala vin
Vispa äggulor och socker pösigt i en kastrull, häll i vinet och ställ kastrullen på medelvarm platta. Fortsätt vispa tills det blir ett tjockt, krämigt och fast skum. Har för mig att niklas i niklas mat sa att det skulle upphettas till 63 grader, jag tror mitt var ca 58 men konsistensen var perfekt så jag tog bort den från värmen ändå.

Lägg några jordgubbar i ett glas, slå över sabayonnen och käka direkt eller gratinera nån minut i ugnen.

Jag käkade direkt, MUMS!:)
Marsala vinet är så jäkla gott och det blir helt perfekt i sabayonnen.

dajmond
2008-06-18, 18:55
Ang. sockerfri choklad:

Tänk på att den innehåller i stort sett lika mycket kalorier som vanlig choklad med socker. Har man inte diabetes finns det egentligen ingen anledning att välja den framför den vanliga.

man kanske inte vill FÅ diabetes :D

dajmond
2008-06-18, 18:56
http://img.photobucket.com/albums/v101/Airabeth/IMG_0932.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v101/Airabeth/IMG_0933.jpg

Tredelad chokladbakelse med typ mörk chokladbotten, chokladpannacotta och chokladmousse. Den gick sönder lite när jag skar upp den.

*drool* *drool*

J.Saarela
2008-06-18, 19:04
http://img.photobucket.com/albums/v101/Airabeth/IMG_0678.jpg

Duokladdkaka med mörk kanelchoklad och vit vaniljchoklad :)




vit vaniljchoklad har jag aldrig smakat i en bakelse/efterrätt,det lät sjukt gott.

1684_
2008-06-18, 19:59
Mitt egna recept på choklad kaka.

Cohen
2008-06-18, 23:30
man kanske inte vill FÅ diabetes :D

Visserligen. Men äter man så pass mycket choklad att risken för diabetes är ett överhängande problem finns det säkerligen viktigare kostförändringar att göra.

:)

cosmic_dancer
2008-06-19, 11:44
Till midsommar tänkte jag grilla annanasrinmgar och servera med annanas och passionsfruktskeso. återkommer säkerligen med bild och så. Har ni några tips hur jag mer kan göra. Pensla på lite sprit eller honung på annanasen, rör ner sprit i keson...?

Cohen
2008-06-19, 23:11
Till midsommar tänkte jag grilla annanasrinmgar och servera med annanas och passionsfruktskeso. återkommer säkerligen med bild och så. Har ni några tips hur jag mer kan göra. Pensla på lite sprit eller honung på annanasen, rör ner sprit i keson...?

Skippa annanasen helt. :)

Svensk midsommar och exotisk frukt med keso skär sig. Satsa på jordgubbar med lite socker och grädde istället.

Men vis ett annat tillfälle funkar det du beskriver nog bra. Lite ringlad honung och kanske lite nougat eller krossade nötter på toppen kan nog vara passande. Men som sagt - inte på midsommar!

Pudzianovski
2008-06-21, 16:48
Shit...jag vill flytta ihop med allihopa i den här tråden. *drool*

jenni
2008-06-22, 09:45
nej det var sån där bitter 85% choklad utan tillsatt socker vilket gjorde att smaken var lite bitter, därav lite sötningsmedel i ;)

cosmic_dancer
2008-06-23, 23:25
nej det var sån där bitter 85% choklad utan tillsatt socker vilket gjorde att smaken var lite bitter, därav lite sötningsmedel i ;)

vart kan man köpa sådan. Den sockerfria mörka chokladen jag hittat i de vanliga matbutikerna går upp till 72%

Cohen
2008-06-23, 23:42
Någon som kan förklara för mig varför man vill ha sockerfri choklad över huvud taget?

Förstår verkligen inte.

machine gun
2008-06-24, 10:37
Ang. sockerfri choklad:

Tänk på att den innehåller i stort sett lika mycket kalorier som vanlig choklad med socker. Har man inte diabetes finns det egentligen ingen anledning att välja den framför den vanliga.

Finns ingen större anledning att välja den om man har diabetes heller. Har man diabetes typ I anpassar man bara sina insulindoser efter hur mkt kolhydrater man stoppar i sig. Har man diabetes typ II kan man gott äta vanlig choklad, så länge kosten i övrigt är välbalanserad. Detsamma gäller givetvis friska människor. Choklad har dessutom lågt GI pga allt fett.

Cohen
2008-06-24, 23:39
Finns ingen större anledning att välja den om man har diabetes heller. Har man diabetes typ I anpassar man bara sina insulindoser efter hur mkt kolhydrater man stoppar i sig. Har man diabetes typ II kan man gott äta vanlig choklad, så länge kosten i övrigt är välbalanserad. Detsamma gäller givetvis friska människor. Choklad har dessutom lågt GI pga allt fett.

Sant.

Men kan undra varför öht det finns sockerfri choklad. Antar att de flesta som köper den gör så i tro om att den är "nyttigare" än vanlig choklad.

Eddie Vedder
2008-06-25, 04:40
Antar att de flesta som köper den gör så i tro om att den är "nyttigare" än vanlig choklad.

Det är den ju. Kakao är nyttigt, det är inte socker. Om man då har en hög kakaohalt med en lägre sockerhalt är ju chokladen helt klart nyttigare. Inte mindre kaloririk kanske men helt klart ett nyttigare alternativ, energimängd avgör inte nyttighet.

jenni
2008-06-25, 10:48
Det är den ju. Kakao är nyttigt, det är inte socker. Om man då har en hög kakaohalt med en lägre sockerhalt är ju chokladen helt klart nyttigare. Inte mindre kaloririk kanske men helt klart ett nyttigare alternativ, energimängd avgör inte nyttighet.

+1 , när kakaohalten är väldigt hög brukar sockerhalten vara mycket låg eller så skippar de sockret helt

Cohen
2008-06-25, 23:48
Det är den ju. Kakao är nyttigt, det är inte socker. Om man då har en hög kakaohalt med en lägre sockerhalt är ju chokladen helt klart nyttigare. Inte mindre kaloririk kanske men helt klart ett nyttigare alternativ, energimängd avgör inte nyttighet.

Visst.

Men hur relevant kommer skillnaden i "nyttighet" mellan en bit 85% vanlig choklad och en 85% sockerfri choklad att vara?

I en balanserad diet torde skillnaden knappast vara signifikant.

Visst får man köpa sugarfree choklad om man vill; jag skulle i alla fall aldrig göra det.

Eddie Vedder
2008-06-26, 04:48
Visst.

Men hur relevant kommer skillnaden i "nyttighet" mellan en bit 85% vanlig choklad och en 85% sockerfri choklad att vara?


Äter man små mängder är den inte stor alls. Men poängen är densamma, d.v.s. att det ÄR ett nyttigare alternativ. Så personer som tror det har ju inte fel.

3.1415926535
2008-06-26, 11:46
Cupcakes

Marcs
2008-06-26, 13:08
Mitt egna recept på choklad kaka.

Recept på denna tack:) Den ser delikat ut!:D


3.1415926535: Mumma:D Recept på dessa också?!:)

3.1415926535
2008-06-26, 13:28
Muffinsrecept:
50 g margarin
4 dl vetemjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2,5 dl sojamjölk (vanlig mjölk går nog också bra)
Några nävar hackad choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda torra ingredienser. Blanda i smält margarin, sojamjölk och chokladen. Häll i muffinsformar och kör i ungen ca 25 min. OBS! Sväller mycket så se till att ha marginal i muffinsformarna.

Chokladfrosting:
1/2 dl margarin
1 dl kakao
0,5 dl sojamjölk (vanlig mjölk går nog också bra)
1 tsk vaniljsocker
3,5 dl florsocker

Vispa ihop smält margarin med kakao, häll i sojamjölk vaniljsocker och florsocker och vispa ihop. Häll i en sprittsare alternativt en plastpåse med hål i. Vänta tills muffinsen har svalnat och sprittsa ut frostingen på cupcakes. Dekorera genom att pudra på florsocker och stick ner en chokladbit.

Cohen
2008-06-27, 00:04
Äter man små mängder är den inte stor alls. Men poängen är densamma, d.v.s. att det ÄR ett nyttigare alternativ. Så personer som tror det har ju inte fel.

Visst visst.

Men även om det är ett nyttigare alternativ så kommer fortfarande betydelsen för hälsan av valet mellan sådan choklad och vanlig chokladatt vara i princip obefintlig. Då väljer jag hellre en vanlich choklad av en typ jag gillar än en sockerfri choklad som smakar sämre. Men det är som sagt vad jag tycker, gillar man sockerfri choklad bättre ska man givetvis välja den.

Nog tjatat om detta nu. :)

MyungChul
2008-06-27, 23:44
I en balanserad diet torde skillnaden knappast vara signifikant.

I en balanserad diet kan vad som helst ingå. Dagliga pizzor kan ingå i en balanserad diet, tycker du inte?

Även, varför skulle man inte köpa sockerfri choklad, för att den är mer bitter?
Vissa gillar bittert, vissa gillar sött etc.

Cohen
2008-06-27, 23:49
I en balanserad diet kan vad som helst ingå. Dagliga pizzor kan ingå i en balanserad diet, tycker du inte?

Även, varför skulle man inte köpa sockerfri choklad, för att den är mer bitter?
Vissa gillar bittert, vissa gillar sött etc.

Poängen var att valet mellan sockerfri och vanlig choklad inte är speciellt viktigt om dieten som helhet är balanserad.

Alltså att det vore fel att välja bort en vanlig choklad till fördel för en sockerfri av nyttighetsskäl.

Eddie Vedder
2008-06-28, 05:26
Alltså att det vore fel att välja bort en vanlig choklad till fördel för en sockerfri av nyttighetsskäl.

Det tycker du ja, men då utgår du ju ifrån att alla tycker den mer sockrade chokladen är godare. Nu är ju inte alla som du och om man inte tycker det nyttigare alternativet smakar sämre är det förstås inte fel vilket du påstår att det är.

Snarare ett bra val skulle jag säga.

Cohen
2008-06-28, 23:58
Det tycker du ja, men då utgår du ju ifrån att alla tycker den mer sockrade chokladen är godare. Nu är ju inte alla som du och om man inte tycker det nyttigare alternativet smakar sämre är det förstås inte fel vilket du påstår att det är.

Snarare ett bra val skulle jag säga.

Då tycker vi olika.

Men åter - nog om detta nu.

Ser istället fram emot fler goda efterrättstips i denna tråd!

jenni
2008-06-29, 14:06
ungsbakade persikor med mascarpone och jordgubbs"sås"
51272

Ayla
2008-06-29, 19:09
Äppelpaj med kanelkesella

magdalenae
2008-06-29, 20:26
Färsk (helt perfekt:D) ananas och jordgubbar!
http://magdalena.blogg.se/images/2008/100_2759_12124008.jpg

Gillar nuvarande matsäsong skarpt...

sweetkarolina
2008-07-02, 14:33
Recept på melonglass:

2 meloner (honung eller galia eller dylikt)
200 g socker
1 citron eller lime
1 dl vispgrädde


rör ihop socker och saften från citronen/limen, smält på svag värme.
karva ur fruktköttet ur melonerna (släng bort kärnorna) och mixa det fint tillsammans med sockerlagen.
vispa grädden hårt och rör ner i melonmassan. ställ in i frysen, tar ganska många timmar att frysa.
servera med ev lite nötter och honung över, själv föredrar jag glassen som den är. blir väldigt hård så låt stå framme ett par minuter innan uppätning.

har ingen bild men det ser ut som glass liksom. lite grönaktig glass... :)
grymt gott iaf.

liQ
2008-07-02, 15:37
Äppelpaj med kanelkesella

Den där äppelpajen ser förjävlig god ut. Vad har du slängt in där? Förutom apples

Ayla
2008-07-02, 18:30
Den där äppelpajen ser förjävlig god ut. Vad har du slängt in där? Förutom apples

3 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker
100 gram kesella 1%
5 st små äpplen
1 msk kanel
1 msk flytande smör & rapsolja (Arla)

Gör så här
Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner kesellan.
Skala och kärna ur äpplena. Skär i tunna klyftor och blanda med valfri mängd kanel.
Lägg hälften av smulorna i botten i en form. Sprid ut äpplena och lägg sedan på resten av smulorna.
Avsluta med att ringla över lite flytande smör och rapsolja.
Grädda i 30min på 175 grader.

liQ
2008-07-02, 19:00
3 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker
100 gram kesella 1%
5 st små äpplen
1 msk kanel
1 msk flytande smör & rapsolja (Arla)

Gör så här
Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner kesellan.
Skala och kärna ur äpplena. Skär i tunna klyftor och blanda med valfri mängd kanel.
Lägg hälften av smulorna i botten i en form. Sprid ut äpplena och lägg sedan på resten av smulorna.
Avsluta med att ringla över lite flytande smör och rapsolja.
Grädda i 30min på 175 grader.


Mmm deliciouz, du är sjuk grym på fixa käk

jenni
2008-07-03, 15:13
:eating:


51443

magdalenae
2008-08-13, 08:13
Less is more. Vanlig enkel vaniljglass med varma hallon och kaffe!
http://magdalena.blogg.se/images/2008/20080812270_14978854.jpg

goldenlonely
2008-08-13, 08:49
jenni: vad är det för smarrigt? *drool*

lectris
2008-08-13, 10:43
:eating:


är det double pro som mitt öga skådar? :D med jordgubbar och valnötsflarn gissar jag

MyungChul
2008-08-13, 11:38
jag gissar på mandel.

lectris
2008-08-13, 11:45
jag gissar på mandel.

LOL

jag med. tänkte mandel men skrev valnöt.. :confused:

MyungChul
2008-08-13, 14:45
*screwy*

Baboom
2008-08-13, 14:56
Åhh, älskar att gå in i den här tråden :D

Lakrits
2008-08-14, 09:28
Äppelpaj med kanelkesella

Hrm. Testade igår. Blev inge gott alls. Skare vara paj så skadevara på riktigt måste jag någ faktiskt erkänna. Använde "äppelpajgröten" som mysli istället :)

Trance
2008-08-14, 17:11
För personer som är modiga/lata och utan talang i köket så presenterar jag chokladkaka i en mugg. Utan att ha testat den själv än:

Recept:
4 Tablespoons cake flour
4 Tablespoons sugar
2 Tablespoons cocoa
1 Egg
3 Tablespoons milk
3 Tablespoons oil
1 Mug

Tillvägagångssätt:
Mixa det torra, släng i ägget, släng i det våta. Blanda noga. Micra i ca 3 minuter på fullt (beror nog på micron).

http://www.dizzy-dee.com/recipe/chocolate-cake-in-5-minutes

Finns varianter där man kan slänga i lite vaniljpulver eller strunta i ägget, alternativt byta ut sockret mot något sötningsmedel, det är ju rätt bra byggmaterial annars.

Alfred Nobel
2008-08-14, 18:43
För personer som är modiga/lata och utan talang i köket så presenterar jag chokladkaka i en mugg. Utan att ha testat den själv än:

Recept:
4 Tablespoons cake flour
4 Tablespoons sugar
2 Tablespoons cocoa
1 Egg
3 Tablespoons milk
3 Tablespoons oil
1 Mug

Tillvägagångssätt:
Mixa det torra, släng i ägget, släng i det våta. Blanda noga. Micra i ca 3 minuter på fullt (beror nog på micron).

http://www.dizzy-dee.com/recipe/chocolate-cake-in-5-minutes

Finns varianter där man kan slänga i lite vaniljpulver eller strunta i ägget, alternativt byta ut sockret mot något sötningsmedel, det är ju rätt bra byggmaterial annars.

Jag gjorde precis enligt receptet och det smakade okej enligt mig, typ gummi fast chokladmuffins i konsistens. Ingen tio poängare enligt min far som är fikakung, men kakan blev häftig och kan säkert kryddas upp lite grann i smakerna :)

lectris
2008-08-15, 04:55
Chokladtårta extravaganza!

52980

52981

sissa
2008-08-15, 07:49
Shit *drool* *drool* *drool*

MyungChul
2008-08-15, 11:59
valnöts(flarn)!

lectris
2008-08-15, 12:07
valnöts(flarn)!

Hehe! nej jag tror bestämt att det är mandel! ;) :Virro

Heniin
2008-08-15, 12:14
Chokladtårta extravaganza!

52980

52981

*dregglar**drool*

Cilia
2008-08-15, 18:03
Lectris det där såg gott ut. Kan vi få se en bild på en bit så man ser hur den ser ut inuti?

sissa
2008-08-15, 18:31
Recept vill vi också ha.
Iallafall jag.

lectris
2008-08-15, 21:55
Lectris det där såg gott ut. Kan vi få se en bild på en bit så man ser hur den ser ut inuti?

Det kunde ni ha fått om det inte vore för att den är uppäten vid detta laget :) Men den såg ut ungefär som på utsidan, mörk och.. chokladig rakt igenom. haha

Recept vill vi också ha.
Iallafall jag.

Recept finns här (http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.3911356)! :D

sissa
2008-08-15, 21:59
danke! choklad är nästan det bästa som finns

Krille 87
2008-08-15, 22:02
ungsbakade persikor med mascarpone och jordgubbs"sås"
51272


Jag måste ha recept!!!! *drool* :D

MyungChul
2008-08-15, 22:36
Brukar du fråga om recept på jordgubbar med vispad grädde också?

För det är ju i princip samma sak.

magdalenae
2008-08-23, 20:16
Jag lyckades med min allra första kesellafluff/glass-historia:D
http://magdalena.blogg.se/images/2008/100_2939_15700095.jpg

Frysta hallon+lättkesella+kanel+stavmixer et voilà!

Cilia
2008-08-23, 20:46
Blev det bra då Magdalena eller blev det lite surt?
Skulle kunna tänka mig lite sötningsmedel däri. Fast å andra sidan har jag en sweet tooth.

magdalenae
2008-08-23, 21:17
Blev det bra då Magdalena eller blev det lite surt?
Skulle kunna tänka mig lite sötningsmedel däri. Fast å andra sidan har jag en sweet tooth.

Jag hade ju faktiskt i en sukett glömde jag skriva! Thnx for the reminder:)

mela
2008-08-31, 17:40
Chokladkaka med lite extra kakao för att få en så stark kakaosmak som möjligt.
Med marzan vaniljsås.

Till det Kardemummaespresso (I know you love it, Cilia!)

Gottigt!

NuclearWinter
2008-08-31, 19:53
vit vaniljchoklad har jag aldrig smakat i en bakelse/efterrätt,det lät sjukt gott.


Det blir en jättebra kombination! Och det är jättenkelt, man gör bara två identiska smetar och har vit choklad i den ena och mörk i den andra. Jag tror den vita smeten är lite lättare, för de blandar sig aldrig när jag bakar den.

Cilia
2008-08-31, 20:01
Chokladkaka med lite extra kakao för att få en så stark kakaosmak som möjligt.
Med marzan vaniljsås.

Till det Kardemummaespresso (I know you love it, Cilia!)

Gottigt!
hehehe jag vill ha kakan och vaniljsåsen men kaffe dricker jag inte. Däremot älskar jag kardemumma så jag luktar gärna på det där.

jenni
2008-09-12, 18:32
en variant på smulpaj med hallon/rabarber och "marängtäcke"
53776

lectris
2008-09-14, 11:14
jordgubbspaj:

53826

53827

Nån
2008-09-14, 15:26
jordgubbspaj:


Yummy ser sjukt gott ut! Snyggt!

shape
2008-09-14, 15:54
jordgubbspaj:

53826

53827

herregud vad gott det ser ut!

lectris
2008-09-24, 20:09
Så idag gjorde jag kladdkaka especial till mina kära kollegor.. :D är med krossad digestivekex i botten, smält nougat och rostade kokosflingor på toppen.

en av två kakor:

54147

var ju tvungen att provsmaka en ysse-pysse bit:

54148

Heniin
2008-09-24, 20:58
Så idag gjorde jag kladdkaka especial till mina kära kollegor.. :D är med krossad digestivekex i botten, smält nougat och rostade kokosflingor på toppen.

en av två kakor:

54147

var ju tvungen att provsmaka en ysse-pysse bit:

54148

Lectris ser riktigt gott ut som vanligt men du har inte glömt att du skulle dumpa din kille o flytta in hos mig va? :)

lectris
2008-09-24, 21:06
Lectris ser riktigt gott ut som vanligt men du har inte glömt att du skulle dumpa din kille o flytta in hos mig va? :)

whats in it for me? ;)

njaaa det ska nog mycket till om jag ska gå ifrån min karl, men du kan vara lugn, jag kan nog baka så det räcker till hela kolo om det är så.... :D

Heniin
2008-09-25, 14:09
whats in it for me? ;)

njaaa det ska nog mycket till om jag ska gå ifrån min karl, men du kan vara lugn, jag kan nog baka så det räcker till hela kolo om det är så.... :D

The man of your dreams? haha ja men det låter ju bra :D

jenni
2008-09-25, 14:42
kanske inte direkt en efterrätt men tjejkompisarna var här och jag fixade till lite "milkshakes"
med DP-banan-peanut som grund ;)
54165

De vägrade tro att de var gjorda på proteinpulver :naughty:

LadyInsane
2008-09-25, 15:40
recept recept recept!

mela
2008-09-30, 12:10
Double pro choklad + vaniljkesella + hallon *cupid*

robztr14
2008-10-03, 23:14
Så idag gjorde jag kladdkaka especial till mina kära kollegor.. :D är med krossad digestivekex i botten, smält nougat och rostade kokosflingor på toppen.

en av två kakor:

54147

var ju tvungen att provsmaka en ysse-pysse bit:

54148

Lust att ge recept på det där? allt precis hur du gjorde (: Hur stor är din form? din vart så hög och så perfekt

Nelli
2008-10-04, 01:07
Lust att ge recept på det där? allt precis hur du gjorde (: Hur stor är din form? din vart så hög och så perfekt

Finns pa hennes blogg men har ar det

Recept för en kaka:

100g smör
50g mörk choklad
2 ägg
2,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
3-4 msk kakao
2 dl vetemjöl

5 ojämt krossade digestivekex
50g nougat
nån matsked kokosflingor

Ugnen på 175 grader, smöra och "kokos-a" en form med löstagbar kant. Strö i de semikrossade digestivekexen. Smält smöret på låg värme och bryt i chokladen, rör om och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt, ha i vaniljsockret, salt och kakao. Tillsätt mjölet och smör-chokladblandningen sist, vispa till en jämn smet som du häller över kexkrosset i formen. Grädda i ugnen tills önskad kladdighet uppstår, mellan 10-20min, känn efter med en sticka.

När kakan är klar, ta ut ur ugnen och ha på tärnad nougat som smälter på kakan, bred ut med en spatel om så önskas. Rosta kokosflingor i en torr panna och strö på noutgaten medan den är smält, låt svalna i rumstemperatur och sedan stelna i kylen över natten.

(jag ska oxa gora)

robztr14
2008-10-04, 08:08
Finns pa hennes blogg men har ar det

Recept för en kaka:

100g smör
50g mörk choklad
2 ägg
2,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
3-4 msk kakao
2 dl vetemjöl

5 ojämt krossade digestivekex
50g nougat
nån matsked kokosflingor

Ugnen på 175 grader, smöra och "kokos-a" en form med löstagbar kant. Strö i de semikrossade digestivekexen. Smält smöret på låg värme och bryt i chokladen, rör om och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt, ha i vaniljsockret, salt och kakao. Tillsätt mjölet och smör-chokladblandningen sist, vispa till en jämn smet som du häller över kexkrosset i formen. Grädda i ugnen tills önskad kladdighet uppstår, mellan 10-20min, känn efter med en sticka.

När kakan är klar, ta ut ur ugnen och ha på tärnad nougat som smälter på kakan, bred ut med en spatel om så önskas. Rosta kokosflingor i en torr panna och strö på noutgaten medan den är smält, låt svalna i rumstemperatur och sedan stelna i kylen över natten.

(jag ska oxa gora)

Härligt, tack (:

jenni
2008-10-04, 09:50
bakade igår, skulle ha bakat kanelbullar, men det blev kanelmuffins pga tidbrist

54425

bytte ut 50% av mjölet mot bakepro :)
hade i katrinplommon för att få lite extra sötma och syrlighet
och nötter på toppen

Pompere
2008-10-04, 11:50
Ser sjukligt gott ut jenni!
Allt för gott i dessa satans defftider! grrr

jenni
2008-10-14, 15:32
Ser sjukligt gott ut jenni!
Allt för gott i dessa satans defftider! grrr

hihi tack :)
det kommer mera: Hemma idag så jag har bakat
Muffins:
54928

3 ägg
1 dl strösocker
1 dl suketter strö
200 g Kesella
50 g rumsvarmt margarin
1 dl vetemjöl
1dl bakepro
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk citronsaft

cosmic_dancer
2008-10-21, 19:26
Gjorde sjuktligt goda dadelbollar idag

10 St dadlar eller fikon
1 ½ Dl vatten
1 Dl cashewnötter (jag använde dock mandlar)
2 Dl havregryn
2 - 3 Msk kakako
Sesemfrön

Mixa samman dadlar/fikon och vatten till en smet. Blanda sedan enr nötterna och mixa yterliggare en stund. Rör ner havregryn och kakao. Rulla till bollar och rulla dem i sesamfrön.

Blir ca 20 st.

De blir jättegoda och bra sötma. Tack vare mängden havregryn, smakar det ltie som havrebollar. På nlife.se har de recept på chokladbollar med vaniljkesella i, de ska jag helt kalrt testa. Ska även testa att göra sådana här dadelbollar med lite glögg i och doppa i mörk choklad lite jul.

LadyG
2008-10-22, 08:30
Annorlunda Äppelsmulpaj

Pajdeg
2dl havregryn
1dl mjöl
1½ dl socker
2dl grovt hackad mandel
100g smör
1krm salt

Fyllning
5 st syrliga äpplen i bitar
kanel
socker
färskriven ingefära

Sätt ugnen på 200°. Skär smöret i mindre kuber. Grovhacka mandeln. Blanda samman alla ingredienserna till degen med fingertopparna. Skala och dela äpplena. Lägg dem i en skål och häll kryddorna över. Skaka runt äpplena i skålen tills de är helt täckta av kryddblandningen. Häll i fyllningen i en pajform, gärna med höga kanter. Häll ungefär hälften av pajdegen över fyllningen och skaka formen så att fyllningen och degen blandas i ett jämt lager. Häll den sista degen över äpplena så de täckt och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter eller tills äpplena är mjuka, känn efter med provnål.

Serveras med marsánsås.

Zsaza
2008-10-22, 18:08
Bakat som inflyttningspresent till kompisen.
* Cornflakes i mörk choklad
* Jordnötskakor med chokladtopping
* Rispuffar i ljus choklad
* Kola med sötmandel

*popcorn*

Marcs
2008-10-23, 20:31
Bakat som inflyttningspresent till kompisen.
* Cornflakes i mörk choklad
* Jordnötskakor med chokladtopping
* Rispuffar i ljus choklad
* Kola med sötmandel

*popcorn*

Recept på nr 2 och 4?:) Ser riktigt smarrigt ut!:D

miss_incorrigible
2008-10-25, 13:05
Äpplekaka.

http://img232.imageshack.us/img232/5582/dsc00019rn3.th.jpg (http://img232.imageshack.us/my.php?image=dsc00019rn3.jpg)http://img232.imageshack.us/images/thpix.gif (http://g.imageshack.us/thpix.php)

Supercharger
2008-10-26, 21:34
Ostkaka med vaniljglass och hallonsylt.

-C-
2008-10-26, 22:42
Ostkaka med vaniljglass och hallonsylt.

*gah!* Varför såg jag din bild vid den här tiden på dygnet, jag som inte skulle stoppa i mig något mer!*gah!*

Supercharger
2008-10-27, 08:05
*gah!* Varför såg jag din bild vid den här tiden på dygnet, jag som inte skulle stoppa i mig något mer!*gah!*

Sorry! Lovar att posta mera sånt;)

Alexlindgren
2008-10-28, 17:24
varför...klickar....jag....in....mig....på...den.. ..här...tråden...??????
gaahhh

La_Fricka
2008-10-28, 17:32
Äpplekaka.

http://img232.imageshack.us/img232/5582/dsc00019rn3.th.jpg (http://img232.imageshack.us/my.php?image=dsc00019rn3.jpg)http://img232.imageshack.us/images/thpix.gif (http://g.imageshack.us/thpix.php)

Det där såg inte äckligt ut!!

miss_incorrigible
2008-10-28, 18:25
Det där såg inte äckligt ut!!

Jo, smakade helt ok också.

Alexlindgren
2008-10-28, 19:07
En sådan där kladdkaka ska tillverkas när ajg kommer hem, fy satan vad gott :)

jenni
2008-10-28, 19:49
"nyttiga" havre/protein kakor med nötter och mörka chokladdroppar
55493

Marcs
2008-10-28, 20:34
"nyttiga" havre/protein kakor med nötter och mörka chokladdroppar
55493

Dem ser riktigt goda ut! Recept på dessa?:)

Tack på förhand!

Mvh

pony
2008-10-30, 13:11
Första egenkomponerade rätten som inte blir en fullständig katastrof (det här bådar inte gott, va?):

- Kesella
- Vaniljsocker
- Kanel
- Äpplemos
- Müsli (jag använde Start!)

Blanda kesella med en smula vaniljsocker. Ta en rundad liten skål och lägg upp i lager: äpplemos i botten, täck med kesella, strö på kanel och avsluta med müsli på toppen.
Om-nom-nom! :eating:

Skulle förmodligen bli ännu godare om man blandade kesellan med lite vispad grädde.

obesogen
2008-10-30, 15:19
En efterrätt som jag brukar göra i förväg när jag har dåligt med tid:

Yoghurtglass 6 pers:
1 burk kondenserad mjölk
5 dl turkisk yoghurt
skal från en citron
1 kryddmått riven kardemumma

Rör ner den kondenserade mjölken med den grekiska yoghurten varsamt, i med citronen och kardemumman, rör runt och sen ner i några dessertskålar och in i kylen 10 min. Lägg sedan in det i frysen alternativt en glassmaskin om man äger en sådan. Servera med lite bär, förslagsvis hallon eller jordgubbar.
Tycker faktiskt inte att desserten behöver frysas utan den fungerar alldeles utmärkt ordentligt kyld.

lectris
2008-10-30, 20:48
Mina vänner, detta är en äppelpaj som heter duga... :D

55530

55531

regus
2008-10-30, 20:59
Mina vänner, detta är en äppelpaj som heter duga... :D



Dom där bilderna har du googlat!! *drool*

lectris
2008-10-30, 21:05
Dom där bilderna har du googlat!! *drool*

you wish! ;)

lectris
2008-11-02, 20:53
And now for some of that frosty goodness... *cupid*

55658

willis
2008-11-02, 21:21
And now for some of that frosty goodness... *cupid*

55658

Fossil Fuel för min del ikväll :D

jaaaaag
2008-11-02, 21:55
Åh Lecris, är den god? Trodde inte half baked fanns i Sverige, har den precis kommit?

vildängel
2008-11-02, 21:56
Åh Lecris, är den god? Trodde inte half baked fanns i Sverige, har den precis kommit?

Den är SJUKT god!! *cupid*

lectris
2008-11-02, 22:09
Åh Lecris, är den god? Trodde inte half baked fanns i Sverige, har den precis kommit?

absolut, men bohemian raspberry är fortfarande min favorit.. :) ny vettefan faktiskt om den är, någolunda kanske.

cosmic_dancer
2008-11-02, 23:19
cherry garcia och vanilla fudge är mina favvosar, har dock bara prövat de och en till har jag för mig...

Jax
2008-11-03, 09:59
Igår intogs Citron och kokosparfait med granatäpple och lite riven vit choklad. Mycket smaskigt. Kan rekommenderas. Det enda svåra vara att på ett snyggt sätt få upp kokosnöten i avsaknad av bättre verktyg än yxa, men det gick bra.

LadyG
2008-11-03, 10:24
http://www.gb.se/images/products/cartedor/selection/fever_sm.gif
Min favorit. (http://www.gb.se/iceCreamInfo.asp?icid=209)

MyungChul
2008-11-03, 15:41
Igår intogs Citron och kokosparfait med granatäpple och lite riven vit choklad. Mycket smaskigt. Kan rekommenderas. Det enda svåra vara att på ett snyggt sätt få upp kokosnöten i avsaknad av bättre verktyg än yxa, men det gick bra.

Slå på mitt på kokosnöten med baksidan av en större kniv. Slå dig hela vägen runt kokosnöten och du kan vrida isär den.

jaosef
2008-11-03, 19:32
Inte roligt att titta i denna tråd mitt inne i deffen :(