handdator

Visa fullständig version : Pull-ups vs. Chins


Thaiboxarn
2007-09-19, 16:35
Vad är det igentligen för skillnad på dessa förutom det annorlunda greppet. :MrT:

Nimille
2007-09-19, 16:37
Aktiverar musklerna olika mycket
Pullups = Mer biceps
Chins = Mer rygg

Thaiboxarn
2007-09-19, 16:45
Aktiverar musklerna olika mycket
Pullups = Mer biceps
Chins = Mer rygg

Det är så alltså, för jag har funderat på det, vilken som tar mest på latsen.
Är Chins att föredra framför Pull-ups då då?

Fredriiik
2007-09-19, 16:46
Det är så alltså, för jag har funderat på det, vilken som tar mest på latsen.
Är Chins att föredra framför Pull-ups då då?

japp!

Doctor Snuggles
2007-09-19, 16:49
japp!

Det beror väl på vad man är ute efter. Den extra stimulansen man får genom att man kan dra mer vikt med handflatorna inåt, har också ngt att göra med styrke/muskel tillväxt, inte bara vilken muskel som isoleras mest.

Fredriiik
2007-09-19, 16:53
Det beror väl på vad man är ute efter. Den extra stimulansen man får genom att man kan dra mer vikt med handflatorna inåt, har också ngt att göra med styrke/muskel tillväxt, inte bara vilken muskel som isoleras mest.

iförsäg, ja tänkte mig mer pull-ups med smalt grepp och chins med ett bredare grepp, och att då chinsen tar mer på lats.

Doctor Snuggles
2007-09-19, 16:58
iförsäg, ja tänkte mig mer pull-ups med smalt grepp och chins med ett bredare grepp, och att då chinsen tar mer på lats.

Samtidigt får du mer sträck med ett smalare grepp. Skulle nog vilja tippa att den praktiska skillnaden i resultat är såpass liten att det mest är en smakfråga.

Fredriiik
2007-09-19, 16:59
Samtidigt får du mer sträck med ett smalare grepp. Skulle nog vilja tippa att den praktiska skillnaden i resultat är såpass liten att det mest är en smakfråga.

åfan, tack för den infon, om den nu stämmer!

major Pectoralis
2007-09-19, 18:33
Teoretiskt kan man säga detta om chins-varianter:

Chins med omvänd fattning (handflatta mot huvudet) är på papperet "effektivare" än traditionella chins (dvs. sk. "AF-chins"). Anledningen till detta är att både latisimus och armböjarna kan utveckla mest kraft i den förstnämnda varianten; latsen är starkare i extension än i adduktion (axelled) och armböjarna är starkare med supinerat grepp jämfört med pronerat. Dessutom får man längre ROM med omvänd fattning, både i topp- och i bottenläget. Omvänd fattning är kort sagt mera "anatomisk riktig". (Detta "anatomiska faktum" kan man hobby-experimentera sig fram till genom att man lägger sig på rygg på en hög pall och bara "släpper ut" armar och ben. Armarna kommer då att hamna med handflatorna uppåt och benen kommer att vara höft- till axelbrett isär)
Att köra chins med extremt bred fattning tar mest på teres major. Detta utförande är dock lämpligt att använda sig av om man vill göra många repetitioner eftersom lyftvägen är kort (jämför med en SL-brygga i styrkelyft).

jumpsuit
2007-09-19, 19:23
Aktiverar musklerna olika mycket
Pullups = Mer biceps
Chins = Mer rygg

Det är precis tvärtom. Chins är med supinerat grepp (handflatorna mot dig), pullups med pronerat grepp. Det är bara i sverige som många får för sig att det är tvärtom.

ramagoen
2007-09-19, 19:56
Teoretiskt kan man säga detta om chins-varianter:

Chins med omvänd fattning (handflatta mot huvudet) är på papperet "effektivare" än traditionella chins (dvs. sk. "AF-chins"). Anledningen till detta är att både latisimus och armböjarna kan utveckla mest kraft i den förstnämnda varianten; latsen är starkare i extension än i adduktion (axelled) och armböjarna är starkare med supinerat grepp jämfört med pronerat. Dessutom får man längre ROM med omvänd fattning, både i topp- och i bottenläget. Omvänd fattning är kort sagt mera "anatomisk riktig". (Detta "anatomiska faktum" kan man hobby-experimentera sig fram till genom att man lägger sig på rygg på en hög pall och bara "släpper ut" armar och ben. Armarna kommer då att hamna med handflatorna uppåt och benen kommer att vara höft- till axelbrett isär)
Att köra chins med extremt bred fattning tar mest på teres major. Detta utförande är dock lämpligt att använda sig av om man vill göra många repetitioner eftersom lyftvägen är kort (jämför med en SL-brygga i styrkelyft).

Jag vill stärka min rygg och axlar inför stöt samt ryck, är det en dum idé att köra chins 3x5 med stötfattning på måndagar samt chins 3x5 med ryckfattning på fredagar?

Honken
2007-09-19, 20:01
Ryckfattning på chins? Herrejävlar människa! Krävs en hel del stake att dra så brett! Mina skuldror hade nog slitits av...

Thaiboxarn
2007-09-19, 20:08
Så det "bästa" för latsen sett är alltså att köra med handflatorna mot sig?
Bred eller smal fattning, vilken är att föredra?

Bönne
2007-09-19, 20:41
Ryckfattning på chins? Herrejävlar människa! Krävs en hel del stake att dra så brett! Mina skuldror hade nog slitits av...Det är faktiskt inte så farligt eller jobbigt som det låter, blir i alla fall riktigt kort lyftväg :D

Damien Thorne
2007-09-19, 20:50
Jag vill stärka min rygg och axlar inför stöt samt ryck, är det en dum idé att köra chins 3x5 med stötfattning på måndagar samt chins 3x5 med ryckfattning på fredagar?


Jag tycker att det låter som en bra idé. Det hade jag testat om jag hållt på med tyngdlyftning.

major Pectoralis
2007-09-19, 21:14
Jag vill stärka min rygg och axlar inför stöt samt ryck, är det en dum idé att köra chins 3x5 med stötfattning på måndagar samt chins 3x5 med ryckfattning på fredagar?

Chins har visat sig vara en bra övning för att stabilisera upp axelleden. Dock gör övningen ingenting för att stärka upp de djupa musklerna i torson som är så viktiga i bl.a. OL. Se chins främst som en övning för latismus. Man kan använda såväl ryck- som stötbredd på fattningen i chins. Vill man göra många repetitioner är, som sagt, en fattning motsvarande den i ryck ofta att rekommendera. Skall man använda denna breda fattning bör man ha handflatorna riktade framåt hängandes, dvs. samma fattning som man greppar skivstången med i bl.a. OL.

Så det "bästa" för latsen sett är alltså att köra med handflatorna mot sig?
Bred eller smal fattning, vilken är att föredra?

Har man omvänd fattning, handflatorna mot sig, är knapp axelbred fattning att föredra. Om man bara sträcker armarna rakt upp med handflatorna mot sig brukar man få en bra naturlig fattning. Ett annat "riktmärke" är att underarmarna skall vara lodräta under hela rörelsen och inte "luta" in/ut sett framifrån. Ett tredje riktmärke är att händerna befinner sig rakt framför delta sett framifrån i toppläget.

major Pectoralis
2007-09-19, 21:38
Dock gör övningen ingenting för att stärka upp de djupa musklerna i torson .

En liten korrigering: de gör "inte så mycket" för att stärka upp torsons djupa muskler...*rolleyes*

Sheogorath
2007-09-19, 21:53
En liten korrigering: de gör "inte så mycket" för att stärka upp torsons djupa muskler...*rolleyes*

Du är förlåten. :D

major Pectoralis
2007-09-19, 21:56
Du är förlåten. :D

Puh, tack, nu kan jag sova.....:D

Damien Thorne
2007-09-20, 07:19
major Pectoralis...

Hur kan du veta så mycket om träning? Jag är imponerad.

Är du "personal trainer"?
Har du gått nån utbildning? Är du självlärd?

Sheogorath
2007-09-20, 08:11
major Pectoralis...

Hur kan du veta så mycket om träning? Jag är imponerad.

Är du "personal trainer"?
Har du gått nån utbildning? Är du självlärd?

Eller hur är han grym? Nu ska han få berätta själv varför han är bäst. Det är rätt coolt faktiskt. :) Riktiga medicinbollar kommer nämnas. ;)

teargaz
2007-09-20, 08:36
När man drar Chinsen riktigt högt. Typ nästan ner i höjd med naveln. Vilka muskler är det som tar över då? Blir det lite mer Triceps och mage?
Jag känner i alla fall att det går trögt när händerna passerar brösten.

z_bumbi
2007-09-20, 09:18
Kör du chins mot magen så blir det mer av en roddövning så romberna och trapsen involveras mer.

major Pectoralis
2007-09-20, 11:29
major Pectoralis...

Hur kan du veta så mycket om träning? Jag är imponerad.

Är du "personal trainer"?
Har du gått nån utbildning? Är du självlärd?

Eller hur är han grym? Nu ska han få berätta själv varför han är bäst. Det är rätt coolt faktiskt. :) Riktiga medicinbollar kommer nämnas. ;)

Roligt att höra att man framstår som kunnig eller rentav "grym" ("Bäst" var dock att ta i) :).

Jag kan dock berätta varifrån jag fått min kunskap (att berätta om sig själv är mitt favoritämne....:D )

1. Jag har stort intresse och är nyfiken. Jag insåg tidigt att det finns mycket att lära och jag har aldrig trott att jag varit fullärd utan alltid sökt fler svar på mina frågor. Ännu har jag mycket att lära, som tur är. Dessutom är mitt motiv till att förkovra mig ett stort och genuint intresse och inte att tjäna pengar, vilket jag tror är en fördel. Denna punkt tror jag är den viktigaste och denna "ideella vetgirighet" ser jag som min bästa egenskap.

2. Jag är påläst. Tro mig: jag har lagt ner många timmar på ren "hard-core" läsning.

3. Jag har styrketränat länge. Redan som 9-10 åring började jag intressera mig för träning och började träna hemma med farsans skivstång och med kroppsvikten som belastning. 13 år gammal började jag systematiskt gymträna på vinterhalvåret.

3. Jag har haft tur med tränare och träningskamrater; jag har tränat och tävlat mot/med samt traffat "alla de bästa" - för att använda en kliché. Jag har helt enkelt träffat många erfarna personer som jag kunnat "pumpa på" information (naturligtvis har jag även givit mycket). Den första "stora" var gympaläraren under låg- och mellanstadiet. Han var en mycket utbildad och erfaren idrottsledare från Rumänien och klart spektakulär måste jag säga. Han berättade massor för dem som gitte lyssna och jag var en av dem som lyssnade mest. 11 år gammal började jag paddla kanot i Lödde KK, en förening med stora traditioner, starka meriter (många VM- och OS-medaljörer samt otaliga svenska mästare) och stor kunskap. Här lärde man sig massor. Jag hade även turen att börja gymträna på ett gym med "bra miljö": HC-gym i Löddeköpinge. På samma gym tränade bl.a. Arne Persson och en hel hög kroppsbyggare och "gym-machos". Det var bara att se och lära. Jag måste erkänna att jag spetsade öronen när Arne hade sina kurser på gymmet.... På senare år flyttade jag till Umeå och träffade där ytterligare en hel hög duktiga utövare och idrottsledare som jag kunnat utbyta kunskap med. Bland annat har och är jag verksam i IKSU:s Fitnessektion, som har många duktiga och kunniga utövare.

4. Jag har varit tränare och lärare. Det bästa sättet att lära sig är att lära andra; det dyker hela tiden upp frågeställningar som man måste söka svar på. För mig är tränar- och lärarskapet ett kall och detta har på senare år blivit min stora drivkraft till ny kunskapsinhämtning.

5. Jag har hygglig utbildning. Jag har läst 65 högskolepoäng (97,5hp med nuvärande sätt att räkna) idrott och hälsa, varav 10 hp anatomi-fysiologi-traumatologi och 5 hp idrottsmedicin-styrketräning (jag studerar till gymnasielärare i idrott och historia). Detta är inte så mycket men det har åtminstone givit ett startkapital av kunskap som gör det lättare att ta till sig kunksap i bokform. Därutöver fick jag som idrottstränare förmånen att gå en del av SISU-idrottsutbildarnas kurser; jag har gått stegutbildningar samt kurser i specialstyrketräning och massage.

Jag tror därutöver att jag är duktig på att kombinera erfarenhet med boklig kunskap, dsv. förmågan att se sambanden mellan teoretisk vetenskap och praktisk erfarenhet. Därutöver är jag ganska bra på att uttrycka mig i ord och skrift, vilket är nog så viktigt.

Puh, det blev nästan ett CV....:D

teargaz
2007-09-20, 13:59
Kör du chins mot magen så blir det mer av en roddövning så romberna och trapsen involveras mer.

Om du kollar typ 2.30 in i detta klipp så ser du hur jag menar.
v6Q7AL8Nw68

För jag antar att du inte bara sitter och plaskar med årorna upp och ner när du ror;)

Thaiboxarn
2007-09-20, 14:04
Har man omvänd fattning, handflatorna mot sig, är knapp axelbred fattning att föredra. Om man bara sträcker armarna rakt upp med handflatorna mot sig brukar man få en bra naturlig fattning. Ett annat "riktmärke" är att underarmarna skall vara lodräta under hela rörelsen och inte "luta" in/ut sett framifrån. Ett tredje riktmärke är att händerna befinner sig rakt framför delta sett framifrån i toppläget.

Väldigt tacksam för ditt svar ! *cupid*

MVH

Thaiboxarn
2007-09-20, 14:08
Om du kollar typ 2.30 in i detta klipp så ser du hur jag menar.
v6Q7AL8Nw68

För jag antar att du inte bara sitter och plaskar med årorna upp och ner när du ror;)

Riktigt grymt det där teargaz :thumbup:

ramagoen
2007-09-20, 14:49
Chins har visat sig vara en bra övning för att stabilisera upp axelleden. Dock gör övningen ingenting för att stärka upp de djupa musklerna i torson som är så viktiga i bl.a. OL. Se chins främst som en övning för latismus. Man kan använda såväl ryck- som stötbredd på fattningen i chins. Vill man göra många repetitioner är, som sagt, en fattning motsvarande den i ryck ofta att rekommendera. Skall man använda denna breda fattning bör man ha handflatorna riktade framåt hängandes, dvs. samma fattning som man greppar skivstången med i bl.a. OL.



Tack för svaret! Ska börja köra lite roddar med ibland, latar mig med komplementsövningarna för mycket emellanåt :)

z_bumbi
2007-09-20, 15:42
Om du kollar typ 2.30 in i detta klipp så ser du hur jag menar.
För jag antar att du inte bara sitter och plaskar med årorna upp och ner när du ror;)

Det vanliga när man kör chins till magen är att man vrider kroppen mer än vad du gör och därmed får en renare roddrörelse, om du skulle göra det på klätterväggen så skulle du behöva börja längre ner för att få plats med benen som skjuts in under stången.
Här försöker du istället ta fart och försöker du komma så högt upp som möjligt. Traps och romber kopplas i alla fall troligen in mer än vid vanliga chins då du vinklar kroppen för att ta dig förbi stången du håller i. Det är också ganska troligt att du, som du själv skrev, jobbar med triceps i slutet och sen jobbar magen både statiskt för att hålla kroppens linje och dynamiskt för att sätta fart på kroppen.
Klättrare brukar kunna göra mycket kul vad gäller chinsvarianter som man sällan ser på vanliga gym.

BTW Jag behöver inte ro eftersom jag har flickvän. :D

teargaz
2007-09-20, 15:55
Det vanliga när man kör chins till magen är att man vrider kroppen mer än vad du gör och därmed får en renare roddrörelse, om du skulle göra det på klätterväggen så skulle du behöva börja längre ner för att få plats med benen som skjuts in under stången.


Vet inte om jag hajjar riktigt men det är inte så noga.
Ofta när man klättrar och måste dra sig upp dynamiskt så har man ändå händer och fötter helt osymetriskt så det brukar bli som det blir sattsejja. Fast iofs. Om man ska över ett tak med en dynamisk rörelse och har kroppen horisontellt (som i början av klippet) då blir det kanske lite mer roddkänsla:)

Intressant i alla fall. Nu vet jag inte vilka romberna är men trapsen är dom som man har på ryggen mellan skulderbladen vill jag minnas.