handdator

Visa fullständig version : Mest prisvärda 140cm säng för runt 4-5000?


Kimball
2007-09-19, 16:23
Går i tankar om att köpa nya säng, och funderar lite till och från vad man ska satsa på. Svårt att finna några egentliga "sängrecensioner" osv, förutom någon från 02 där det talades om att IKEAs kvalite inte är alls mkt sämre än de mycket dyrare märkena osv.

Så jag undrar, vore det idiotiskt att köpa en säng från IKEA? Fläckvännen min har någon nyare modell därifrån, och den är det inget "fel på". Nämnas bör att jag nu sover i en riktig lågbudgett modell från Jysk som har 4-5 år på nacken.. så jag är väl egentligen så pass kräsen av mig.

Det finns ju en hel drös olika modellen på IKEA, inte vart där och provat de än, eller egentligen läst på vad skillnaden är mellan 900:- modellen och de för +4.000:-.

Så, erfarenheter, tankar?

Viktor_Balck
2007-09-19, 16:27
Jag har en sån här, malm från ikea.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69825565

http://www.ikea.com/PIAimages/28886_PE115718_S4.jpg

har haft den i 4-5 år lr nåt, inga problem med den, still going strong som man brukar säga. Sen får man givetvis köpa en madrass till den, annars är det inte så skönt.

NiXPhoenix
2007-09-19, 16:35
Är själv sugen på en IKEA-säng, en polare som köpte en för ganska många år sen och den var verkligen asskön. Tror man får mycket valuta för pengarna.

Du måste ju ha en säng anpassad för din vikt, de har väl ett gäng olika viktklasser.

egge
2007-09-19, 16:35
För intresseklubben:
Har en likadan ram som föregående talare fast i körsbär(tror jag).

tjabon
2007-09-19, 16:39
Var optimist och satsa på en rejäl dubbelsäng (180cm)
:D

mela
2007-09-19, 16:42
Jag har en IKEAsäng, en sån vanlig botten med ben på bara. Haft den i 3 år och den är riktigt skön och bra. :thumbup:

egge
2007-09-19, 16:49
Du måste ju ha en säng anpassad för din vikt, de har väl ett gäng olika viktklasser.

Jupp, den ska även vara anpassad efter om du sover på mage eller på rygg.

Kryss
2007-09-19, 16:54
Är precis i jakt efter säng själv men lutar mot en 120a. Ska just dra och prova på ikea för en tredje gång men det lutar mot en Sultan Svaneholm.

Det står faktiskt en del bra i de äldre sängköpstrådarna som bla. mini skrivit så har du inte läst det så gör det.

Fredriiik
2007-09-19, 16:57
Är precis i jakt efter säng själv men lutar mot en 120a. Ska just dra och prova på ikea för en tredje gång men det lutar mot en Sultan Svaneholm.

Det står faktiskt en del bra i de äldre sängköpstrådarna som bla. mini skrivit så har du inte läst det så gör det.

svaneholm tror ja de är tjejen har me den "bästa" madrassen. Funkar perfekt för alla typer av aktiviterer ;D

coxie
2007-09-19, 16:58
Dyra sängar är jävligt överskattat, jag själv la ner en månad på att åka runt och prova dyra sängar när jag bytte lägenhet. Fick grym hjälp och kalaset slutade på löjliga summor för lite trä, tyg och resår. Likväl sov jag 5 gånger bättre i min gamla flickväns 5 000kr säng från IKEA.

Som tumregel ska du ta en lite hårdare säng än den du gillar i affären, aldrig kul att ha en för mjuk säng.

Ironbabe
2007-09-19, 18:17
Jag har en sån här, malm från ikea.


har haft den i 4-5 år lr nåt, inga problem med den, still going strong som man brukar säga. Sen får man givetvis köpa en madrass till den, annars är det inte så skönt.

Är det den jag tror att det är? *rolleyes*

Isf så var den skön ja..*whistle*

Kryss
2007-09-19, 20:02
svaneholm tror ja de är tjejen har me den "bästa" madrassen. Funkar perfekt för alla typer av aktiviterer ;D

Den med tagel i bland annat? Är lite osäker på just bäddmadrassen om jag ska ta latex eller tagel, annars var jag mycket nöjd med svaneholm så en 120a av den ska jag köpa

hultman
2007-09-19, 20:07
Som tumregel ska du ta en lite hårdare säng än den du gillar i affären, aldrig kul att ha en för mjuk säng.

Jag är av motsatt åsikt. En för mjuk säng är perfekt :)

mela
2007-09-19, 20:08
Jag är av motsatt åsikt. En för mjuk säng är perfekt :)

Inte alls bra för ryggen dock.

hultman
2007-09-19, 20:09
Inte alls bra för ryggen dock.

Hur menar du då? Jag är brutalt svankrygg och kan nästan inte sova på mage om sängen inte är mjuk :p

mela
2007-09-19, 20:10
Hur menar du då? Jag är brutalt svankrygg och kan nästan inte sova på mage om sängen inte är mjuk :p

lol, om du nu lider av det problemet så varsågod :D

Racso
2007-09-19, 20:17
Måste påpeka att IKEAs sängar idag inte ens är i närheten av vad de var för några år sen.

Comforten har sjunkit förvånande mycket. Har själv en 5 år gammal IKEA-säng (kontinental) och dagens sängar är stenhårda i jämförelse.

Kryss
2007-09-19, 21:05
Måste påpeka att IKEAs sängar idag inte ens är i närheten av vad de var för några år sen.

Comforten har sjunkit förvånande mycket. Har själv en 5 år gammal IKEA-säng (kontinental) och dagens sängar är stenhårda i jämförelse.

Provat någon som inte är fast? ;)

Pepparkakssmurfen
2007-09-19, 21:08
140cm lång säng??

Hur lång är du egentligen?!?


:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Toxic
2007-09-19, 21:23
Har en malm jag med mellanbrun 180((2*90*)

Den har redan börjat knarra och var nyinköpt i Feb, kommer köpa en ny 90 till den sida där jag sover som är lite hårdare samt en bättre bäddmadrass...

mini
2007-09-19, 21:25
Strunta i taglet. De blir hårda och knöliga. Latex är också ett "naturmaterial" om man tycker att det låter fiffigt.
Provar man ut en hårdhet ska man inte alls ta en hårdare säng än den man tycker är bra. Man ska ta den man tycker är bra. Om man väljer fel har man troligen provat dåligt.

Arne Persson
2007-09-19, 21:29
Har precis köpt en brutal säng på alla sätt, speciellt sovkomforten. Jensen Supreme Dynamique. Jag jämförde den och Hästens motsvarande men föll för Jensen.

mini
2007-09-19, 21:34
Jensen är bra, men knappast för 4-5000 kr.

coxie
2007-09-19, 21:36
Jo jag fick lägga till en nolla extra för att få min Jensen säng, visst är den skön men vettefan om jag vill lägga så mycket nästa gång jag köper säng.

Arne Persson
2007-09-19, 21:37
Jensen är bra, men knappast för 4-5000 kr.

Ha ha! Fick ca 40 000 kr i rabatt!

Racso
2007-09-19, 21:52
Provat någon som inte är fast? ;)

Ja ;)

panzerpig
2007-09-19, 21:53
jag har ikeas billigast och hårdaste säng. funkar perfekt. ryggen dör om jag sover i mjuka hängmattor. tror min (vår) säng heter storfors. har haft den i två år och den har inte blivit förändrad det minsta än.
mitt tips om du är tung är att köpa en hård botten och en lyxigare madrass över.

Kryss
2007-09-19, 22:07
Strunta i taglet. De blir hårda och knöliga. Latex är också ett "naturmaterial" om man tycker att det låter fiffigt.
Provar man ut en hårdhet ska man inte alls ta en hårdare säng än den man tycker är bra. Man ska ta den man tycker är bra. Om man väljer fel har man troligen provat dåligt.

Är det vettigare att satsa på en bäddmadrass i skum eller är latex faktiskt ett bättre material?
Nog kändes latexmadrassen skön när jag provade men butikspersonalen kunde inte direkt motivera varför man skulle bekosta sig på deras dyrare bäddmadrasser och själv är jag väldigt vilsen inom detta.

Metal_boy_
2007-09-19, 22:15
140cm lång säng??

Hur lång är du egentligen?!?


:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Han är Bodybuildare?

mini
2007-09-19, 22:15
Är det vettigare att satsa på en bäddmadrass i skum eller är latex faktiskt ett bättre material?
Nog kändes latexmadrassen skön när jag provade men butikspersonalen kunde inte direkt motivera varför man skulle bekosta sig på deras dyrare bäddmadrasser och själv är jag väldigt vilsen inom detta.

Polyeterskum kan bli varmt och sätter sig efter ett tag. Latex har genomgående "luftrör" som gör att den håller formen längre och andas. Det är värt pengarna.

Arne Persson
2007-09-19, 22:21
Polyeterskum kan bli varmt och sätter sig efter ett tag. Latex har genomgående "luftrör" som gör att den håller formen längre och andas. Det är värt pengarna.

Har en trevlig fläkt som kyler ner madrassen (latex) om man tycker det blir för varmt.*whistle*

Kryss
2007-09-20, 00:52
Polyeterskum kan bli varmt och sätter sig efter ett tag. Latex har genomgående "luftrör" som gör att den håller formen längre och andas. Det är värt pengarna.

Ok, tack för rådet.

BigForre
2007-09-20, 07:12
Köpte precis en 120 ikea för 4k komplett. Hurvida den är bra eller inte har jag ingen aning om, kändes ok. Blir första natten i den ikväll..

mini
2007-09-20, 09:47
Första natten behöver nödvändigtvis inte bli fantastisk. Det är en förändring, och vissa kan få svårt att sova bra samt vaknar med lite stelhet i kroppen. Det behöver inte innebära att sängen är fel utan att man måste vänja sig.

Kimball
2007-09-20, 17:32
Var optimist och satsa på en rejäl dubbelsäng (180cm)
:D

Nja, övervägde 160 säng från början... men då blir det för jävla tajt u rummet. Och 120 säng känns lite mjäkigt.. 140 är perfekt för att kunna sova 2 pers utan att ligga och trängas!

140cm lång säng??

Hur lång är du egentligen?!?

Jag anar ironi, eller dumhet *slap* ^^

Blir nog IKEA nu på lördag för att testa litegrann. Återkommer !

Kimball
2007-09-20, 18:22
Vad jag älskar möjligheten att inte kunna editera sitt föregående inlägg efter 3 min, eller vad det är.

Nåväl. Rent spontant, utan att ha testlegat ngn säng, så verkar ju Sultan Svaneholm och Sultan Svandal som de mest "gedigna". Grejen är dock att Svaneholm inte finns hemma i Kalmar.

Så jag kollade specsen, och såg att enda skillnaden är att svaneholm har:
"Aktiva pocketresårer ger ett ergonomiskt stöd åt din kropp samtidigt som de minskar trycket på dina axlar och höfter."

Och Svandal har:
"Fasta aktiva pocketresårer ger ett ergonomiskt stöd åt din kropp samtidigt som de minskar trycket på dina axlar och höfter."

Rent teoretiskt enda skillnaderna då. Någon insatt som har en aning om vad de olika innebär mer praktiskt? Annars får jag helt enkelt vänta till jag besöker IKEA. Misstänker att jag får ett "Det är knappt ngn skillnad öht", från dem där dock.

Några tankar kring bäddmadrassen Sultan Tuvebo också?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60073588
Latex verkar ju vara inne och bra verkar det ju som? :)

mini
2007-09-20, 20:14
Skillnaden är hårdheten. Det är bara en felskrivning att det är skillnad i beskrivningen.
Det kan vara overkill med latexmadrassen på en säng med så mycket stoppning ovanpå resåren. Däremot har de inget riktigt bra alternativ. Det skulle vara en vaddmadrass, men de har ingen. Prova och se.

Kimball
2007-09-20, 20:47
Skillnaden är hårdheten. Det är bara en felskrivning att det är skillnad i beskrivningen.
Det kan vara overkill med latexmadrassen på en säng med så mycket stoppning ovanpå resåren. Däremot har de inget riktigt bra alternativ. Det skulle vara en vaddmadrass, men de har ingen. Prova och se.

fick se de i "säng"-bladet jag hade från ikea sen... den de har inne är den hårda också, hade förmodligen vart mer intresserad av den medelhårda. Nåväl, testa it is.

Kan du rekomendera någon annan bäddmadrass annars mini, sådär på rak arm från någon annan butik?

Kryss
2007-09-20, 21:20
Polyeterskum kan bli varmt och sätter sig efter ett tag. Latex har genomgående "luftrör" som gör att den håller formen längre och andas. Det är värt pengarna.

Gäller det samma när det kommer till botten? Provade sultan saltnes idag som är i latex och den kändes mycket skön, dock var det med en bäddmadrass med tagel i så jag tänkte ta och prova med latexbäddmadrass på innan jag bestämmer mig helt. Pengaskillnaden mellan bottnarna spelar ingen roll.

mini
2007-09-20, 21:30
Har dålig koll på bäddmadrasser nu. Har inte jobbat med det här på ganska länge. Kan surfa runt lite och se om jag hittar något.

Jag tror inte att värmen är något problem när det inte är närmst kroppen. Däremot håller latex grymt mycket längre. Har haft min med 8 cm latex överst i resårbotten i drygt 10 år, och den är som ny.