handdator

Visa fullständig version : Aldrig pump i brösten


von huff
2007-09-19, 15:02
Mitt problem är att jag aldrig får nån pump i brösten när jag tränar.Då jag började träna fick jag alltid en grym pump, men inte nu längre.Tror att det beror på att axlarna tar över det mesta av jobbet.Har prövat med högra rep med det känns ännu mer i axlarna.



Borde jag börja stretcha innan bröst träningen eller finns det nån annan lösning?

jwzrd
2007-09-19, 15:03
Jobba på vilka övningar som fungerar för dig och hur du utför dem. Rep-antalet är nästan irrelevant i sammanhanget.

von huff
2007-09-19, 15:08
Jobba på vilka övningar som fungerar för dig och hur du utför dem. Rep-antalet är nästan irrelevant i sammanhanget.

Ingen övning tycks fungera.Enda som man känner att brösten jobbar lite i är tunga hantelpressar.Men det fattar jag inte varför jag fick en så grym pump i början av träningskarriären.

Handcuff
2007-09-19, 15:09
Jag får nästan bara pump då jag kör högreps (8+). Inget jag eftersträvar heller.

thatkrillesshow
2007-09-19, 15:13
[QUOTE=von huff;2524267]Ingen övning tycks fungera.Enda som man känner att brösten jobbar lite i är tunga hantelpressar.QUOTE]

Djupa dips e ett tips, lätt den bröstövningen som känns mest i bröst imo.

von huff
2007-09-19, 15:13
Jag får nästan bara pump då jag kör högreps (8+). Inget jag eftersträvar heller.

Jag vet att folk brukar säjja att "pumpen" inte har betydelse för muskeltillväxten,men de muskler som jag får mest pump eller man borde väl säjja muskelkontakt är ochså de som utvecklats mest.

von huff
2007-09-19, 15:14
[QUOTE=von huff;2524267]Ingen övning tycks fungera.Enda som man känner att brösten jobbar lite i är tunga hantelpressar.QUOTE]

Djupa dips e ett tips, lätt den bröstövningen som känns mest i bröst imo.

måste prövas:)Har kört lite dips men inte kännt av det nån annanstans än i triceps.



Ingen som tror att stretching skulle hjälpa?

jwzrd
2007-09-19, 15:15
Ingen övning tycks fungera.Enda som man känner att brösten jobbar lite i är tunga hantelpressar.Men det fattar jag inte varför jag fick en så grym pump i början av träningskarriären.

Då har du en bra övning. Kör bara den ett tag, kör typ 10-15 set av den i stege. Börja på 15 reps och ta nästa hantel i varje set tills du orkar kanske 4-5, sen går du ner igen. Vila inte så förbaskat länge mellan setten heller.

von huff
2007-09-19, 15:18
Då har du en bra övning. Kör bara den ett tag, kör typ 10-15 set av den i stege. Börja på 15 reps och ta nästa hantel i varje set tills du orkar kanske 4-5, sen går du ner igen. Vila inte så förbaskat länge mellan setten heller.

Skall prövas:)Ett alternativ är ju att köra en övning+10 set och se vart man har träningsvärk dagen efter

Jorgen
2007-09-19, 15:23
Skall prövas:)Ett alternativ är ju att köra en övning+10 set och se vart man har träningsvärk dagen efter

Det var väl precis det jwzrd skrev. :)

Anders The Peak
2007-09-19, 16:12
Du vilar inte tillräckligt länge mellan passen och det är ofta ett tecken på överträning.
Ingen pump inte bra.
Jag får pump i muskeln på 1-2 reps bara belastningen är tillräcklig.

Henke83
2007-09-19, 16:23
Mitt problem är att jag aldrig får nån pump i brösten när jag tränar.Då jag började träna fick jag alltid en grym pump, men inte nu längre.Tror att det beror på att axlarna tar över det mesta av jobbet.Har prövat med högra rep med det känns ännu mer i axlarna.



Borde jag börja stretcha innan bröst träningen eller finns det nån annan lösning?

Men har du testat att göra vänstra reps då? :P

von huff
2007-09-19, 18:22
Du vilar inte tillräckligt länge mellan passen och det är ofta ett tecken på överträning.
Ingen pump inte bra.
Jag får pump i muskeln på 1-2 reps bara belastningen är tillräcklig.

har tränat bröst lika mycket som alla andra muskelgrupper och vilat lika länge mellan passen.Men kanske man borde låta brösten vila helt 2 veckor

Anders The Peak
2007-09-20, 09:20
har tränat bröst lika mycket som alla andra muskelgrupper och vilat lika länge mellan passen.Men kanske man borde låta brösten vila helt 2 veckor
Vilobehovet varierar kraftigt mellan olika muskler och mest märkabart är det mellan överkropp och ben. Benen är lite knepiga eftersom de skiljer betydligt mer mellan individer, i relation till likheter fiberegenskaper , jämfört med överkroppen.

Taragon
2007-09-20, 09:41
Jag får bra pump när jag kör Pullover (http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html)

Kanske inte den bästa bröst övningen men men...

Knabb
2007-09-20, 09:42
Sänk vikterna och fokusera på den eccentriska fasen hjälpte mig. Kan pröva hålla still i botten lägget i pressövningar någon sekund.

Robban
2007-09-20, 13:16
Att få pump är också en fråga om kosthållning. Äter man inte tillräckligt så uteblir pumpen oavsett övning och repsantal.

von huff
2007-09-20, 15:22
Sänk vikterna och fokusera på den eccentriska fasen hjälpte mig. Kan pröva hålla still i botten lägget i pressövningar någon sekund.

vad är eccentrisk fas?Skall pröva att hålla vikten stilla en stund i bottenläget.


Robban:tror inte att det är kosthållningen det är fel på.Får bra pump i de flesta andra muskler

Nimille
2007-09-20, 15:27
vad är eccentrisk fas?Skall pröva att hålla vikten stilla en stund i bottenläget.
Han menade excentrisk, dvs den negativa fasen av rörelsen

von huff
2007-09-20, 15:30
Han menade excentrisk, dvs den negativa fasen av rörelsen

ok gissade lite det:)