handdator

Visa fullständig version : Master=civilingenjörsexamen?


isato
2007-09-19, 14:53
Hej.
Har tittat runt lite men får ingen klarhet.
Om man bygger på sin högskoleingenjörsexamen med ett 120hp masterprogram. Har man då en utbildning som motsvarar en civilingenjörsexamen. Båda omfattar iaf 300hp och jag vet att det inte bara är antalet hp som är grejen.

Baan
2007-09-19, 14:55
Civilingenjörsexam på 4.5 år ska utgå till förmån för Masters som är på 5 år vad jag förstått. Handlar om att anpassa systemet till resten av världen och framförallt EU. Master är civing med några extrakurser..

edit. som tillägg så är det lika bra att välja masters direkt om det går då du gör kandidatarbete ändå som mastersstudent och har då en högskoleingenjörutbildning efter tre år. jag var första kullen i sverige tror jag

isato
2007-09-19, 14:59
Civilingenjörsexam på 4.5 år ska utgå till förmån för Masters som är på 5 år vad jag förstått. Handlar om att anpassa systemet till resten av världen och framförallt EU. Master är civing med några extrakurser..

edit. som tillägg så är det lika bra att välja masters direkt om det går då du gör kandidatarbete ändå som mastersstudent och har då en högskoleingenjörutbildning efter tre år. jag var första kullen i sverige tror jag

Ok men när jag har min master efter 5 år. Kan jag då löneförhandla som en civiling är lite av min fråga.

edit: även om jag som sagt byggt på min högskoleingengjörsexamen?

Baan
2007-09-19, 15:26
Ok men när jag har min master efter 5 år. Kan jag då löneförhandla som en civiling är lite av min fråga.

edit: även om jag som sagt byggt på min högskoleingengjörsexamen?

Ja.

isato
2007-09-19, 16:50
Ja.

Jaha ok..... men jag frågade handledaren på kursen om ingångslöner och han sa mellan 21-24k beroende på vart i landet man söker jobb. Det låter sjukt lågt då rekommenderad ingångslön för civilingenjörer låg på ca 27k på deras förbunds hemsida. lönen var inom reglerteknik och robotikbranschen.

Fatalist
2007-09-19, 16:55
Jaha ok..... men jag frågade handledaren på kursen om ingångslöner och han sa mellan 21-24k beroende på vart i landet man söker jobb. Det låter sjukt lågt då rekommenderad ingångslön för civilingenjörer låg på ca 27k på deras förbunds hemsida. lönen var inom reglerteknik och robotikbranschen.

Låter sjukt lågt, jag tjänar i det intervallet och är outbildad arbetare inom samma bransch!

isato
2007-09-19, 16:59
Låter sjukt lågt, jag tjänar i det intervallet och är outbildad arbetare inom samma bransch!

mmm...undra vad han fick siffran från.

jakke
2007-09-19, 17:01
mmm...undra vad han fick siffran från.

Tror det är väääldigt få som kommer upp i 27k. 24k känns mer normalt av vad jag har hört.
Det är efterfrågan när just du söker jobb som kommer bestämma din lön.

coxie
2007-09-19, 17:02
Låter sjukt lågt, jag tjänar i det intervallet och är outbildad arbetare inom samma bransch!

Skillnaden är löneutveckligen en Ingenjör kan inte mycket när han kommer ut, det enda vi gör är att träna upp vår analytiska förmåga. En hyffsat driven Civilingenjör hamnar ofta på "minst" projektledare/lägre chef. 45-60k i månaden är inte ovanligt för en Civilingenjör med 10-15 års relevant erfarenhet.

isato
2007-09-19, 17:11
Skillnaden är löneutveckligen en Ingenjör kan inte mycket när han kommer ut, det enda vi gör är att träna upp vår analytiska förmåga. En hyffsat driven Civilingenjör hamnar ofta på "minst" projektledare/lägre chef. 45-60k i månaden är inte ovanligt för en Civilingenjör med 10-15 års relevant erfarenhet.


Kanske är så ...men det känndes så lågt. 20k i månaden får ju alla nästan oavsett utbildning.

coxie
2007-09-19, 17:13
Kanske är så ...men det känndes så lågt. 20k i månaden får ju alla nästan oavsett utbildning.

Samtidigt kan en Civilingenjör inte ett skit som är relevant till jobbet efter utbildningen. Det vi läser är inget man direkt praktiserar i verkliga livet om man inte börjar forska.

Jag tycker man kan jämnföra de första åren som Civilingenjör med lärlingstiden i byggbranschen, några hundår med kasst betalt för att sedan snabbt öka i lön när de ser att man är vettig i huvet.

Baan
2007-09-19, 17:31
Kanske är så ...men det känndes så lågt. 20k i månaden får ju alla nästan oavsett utbildning.

Nej, inte direkt alla. Dom som har det på "skitjobb" betalar väl för det på något sätt, skift eller något annat. Lite trevligare med ett ingenjörsjobb än jobba natt tycker jag. Sen som andra påpekat så kan lönen gå upp ganska fort. Vanligtvis genom att man byter arbetsgivare, inte lika bra löneutveckling om man är lojal om man säger så. Beror säkert på en del faktorer.

jakke
2007-09-19, 17:46
Jag ser det som att att ansvaret( och eller risken) ska stå i proportion till lönen.

Stråhle
2017-02-09, 18:08
Jag läser teknisk matematik på Chalmers & har planer på att söka masterutbildning på KTH efter kandidaten.

Verkar bli problem att få ut titeln civilingenjör då det är olika skolor (ingen av Studievägledarna jag har pratat med kan ge något svar..), trots att masterutbildningen tillhör bl.a. teknisk fysik och är väldigt lik en av dem som inom Chalmers tillhör mitt program. (alltså inga genvägar till en eventuell titel)

Vad spelar det för roll tror ni ifall man sitter på titeln civilingenjör eller masterexamen? Hur hade ni resonerat?

Bob90
2017-02-09, 19:54
Jag läser teknisk matematik på Chalmers & har planer på att söka masterutbildning på KTH efter kandidaten.

Verkar bli problem att få ut titeln civilingenjör då det är olika skolor (ingen av Studievägledarna jag har pratat med kan ge något svar..), trots att masterutbildningen tillhör bl.a. teknisk fysik och är väldigt lik en av dem som inom Chalmers tillhör mitt program. (alltså inga genvägar till en eventuell titel)

Vad spelar det för roll tror ni ifall man sitter på titeln civilingenjör eller masterexamen? Hur hade ni resonerat?

Som jag förstår det så är enda vägen till "Civilingenjör" att du läser via ett civilingenjörsprogram. Tar du en högskoleingenjörsexamen och sen läser till ett masterprogram så blir du högskoleingenjör och "Master of science in X".

Tror det beror på vilken arbetsgivare du söker hos. Internationellt så spelar det nog ingen roll i överhuvud taget. "Civilingenjör" kan nog bara misstolkas som grenen "Civil engineering" där.

I Sverige så kanske "omoderna" arbetsgivare tycker att civilingenjör smäller högre för att det är mer "traditionellt" och man känner igen det, men på det stora hela så vill jag tro att det nog inte spelar så stor roll. Tycker i alla fall att kompetensen borde smälla högre än titeln.