handdator

Visa fullständig version : Vad ska man göra för att få bort utåt putande mage? måste man ta bort mark/böj`?


jojjep91
2007-09-19, 13:29
Jo jag har läst ett antal trådar nu angående "utåtputande mage" och hur man ska göra för att få bort "UTÅT PUTANDE MAGE"

Fick en massa svar och sedan sa nån att dem svaren va fel och sen sa nån annan att dem va rätt så jag blev lite fundersam.

Men för att undvika utåtputande mage så hittade jag dem här svaren:

Träna inte magen med vikter.

Strecha inte magen.

Strecha höftböjarna (är detta höftstrechning?)
(http://www.exrx.net/StretchImages/HipFlexors/Lunge.jpg)

Köra mark och knäböj med rätt teknik för magen.

Sluta upp och köra mark och knäböj (idiotiskt)??

Prova en övning där man drar in magen och håller den där så länge man kan, vila upprepa.

-----kan någon ge mig snabba, enkla svar som minskar "utåtputande mage-------

Och vad är de för teknik man ska ha i knäböj/mark? dra in magen samtidigt elr?

MVH JOEY!. *mini*

egge
2007-09-19, 13:35
Är det du på avataren? Om det är det så känns ju frågan helt oväsentlig.

King Grub
2007-09-19, 13:36
Magen skall puta ut i avslappnat läge. Organen tar plats.

jojjep91
2007-09-19, 13:37
Okej, tack king grub.

Men vad är de för teknik i knäböj och mark dem snackar om då?

Egge: I avslappnat läge ser de värre ut, men är vad vid att vara lite "stel" så magen är inne, men kocentrerar jag mig på relax åker den ut mer.

nutz
2007-09-19, 13:37
Träna marklyft och knäböj med rätt teknik
Stretcha rumpa, fram- och baksida ben samt rygg och mage ordentligt
Tänk på hållningen, räta på ryggen, axlarna och skjut fram höften

Det finns otaliga trådar som behandlar detta ämne.
Här är en post(#39) som beskriver i stort sett samma råd som jag gett dig.

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2173087#post2173087

Jag hade förrut problem med ryggen/svanken och har alltid haft dålig hållning. Lösningen till MITT problem verkade vara övning 4:2 på denna sida samtidigt.

http://ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4472

jojjep91
2007-09-19, 13:40
Träna marklyft och knäböj med rätt teknik
Stretcha rumpa, fram- och baksida ben samt rygg och mage ordentligt
Tänk på hållningen, räta på ryggen, axlarna och skjut fram höften

Det finns otaliga trådar som behandlar detta ämne.
Här är en post(#39) som beskriver i stort sett samma råd som jag gett dig.

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2173087#post2173087

Jag hade förrut problem med ryggen/svanken och har alltid haft dålig hållning. Lösningen till MITT problem verkade vara övning 4:2 på denna sida samtidigt.

http://ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4472


Man skulle ju ej strecha magen,?

hur är "RÄTT" teknik.

tack så mkt.

nutz
2007-09-19, 13:52
Jag spånar bara lite; men jag kan inte tänka mig att det är bra att någon av musklerna runt bålen är mer spänd än någon annan. Det borde skapa obalans och dålig hållning är ett resultat av just sådant.

Någon mer kunnig får mer än gärna rätta och förklara närmare.

tejpis
2007-09-19, 14:12
Kan bero på svank också, höften lutar framåt så benet i höften trycker ut nedre magen. Inte ovanligt bland "atleter" vad jag förstår.

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1508256

Finns mer artiklar på området men jag måste dra nu, tjingeling.

Åse Columbus
2007-09-19, 15:24
Man skulle ju ej strecha magen,?

hur är "RÄTT" teknik.

tack så mkt.

nej man ska inte stretcha magen...den ska vara tight för att hålla in organen...naturligtvis ska den inte vara så tight att den krummar din rygg

rätt teknik i marklyft ..knäböj innebär att man spänner an i bukmuskulaturen för att hjälpa länden i lyftet.

Rex
2007-09-19, 15:56
Käka inte mycket på samma gång.. dela upp dina måltider.. typ 6-7 smårätter istället för 3 tex.

Doctor Snuggles
2007-09-19, 16:56
Dra in magen: Stomach Vaccuume. Det gör du genom att helt sonika dra in magen så mycket du kan. Doh.
Du ska inte dra inte magen i böj/mark, snarare dra in luft i bukhålan och spänna magen för att stabilisera och öka det intraabdominala trycket.
Frågan är om du verkligen har för stor svank/för utputande mage. En viss svank är nödvändig för en bra kroppshållning, som annars lätt kan resultera i gamnacke.

jojjep91
2007-09-21, 18:48
[QUOTE=tejpis;2524192]Kan bero på svank också, höften lutar framåt så benet i höften trycker ut nedre magen. Inte ovanligt bland "atleter" vad jag förstår.


okej, tack så mkt, förstod inte engelskan så bra men fattade lite. Jag tror det kan bero på att jag har lite svank, men jag vet inte.

när jag försöker stå rakt åker magen in och ser as bra ut, när ja slappnar av svankar ja lite, och magen åker ut och det ser FÖR JÄFFLIGT ut.

Kanske kan vara pga min teknik i marklyftet.

jojjep91
2007-09-21, 18:51
Käka inte mycket på samma gång.. dela upp dina måltider.. typ 6-7 smårätter istället för 3 tex.

okej, jag äter väldigt mkt på en gång, kanske uppåt 2000kcal kanske drf?

jojjep91
2007-09-21, 18:54
Dra in magen: Stomach Vaccuume. Det gör du genom att helt sonika dra in magen så mycket du kan. Doh.
Du ska inte dra inte magen i böj/mark, snarare dra in luft i bukhålan och spänna magen för att stabilisera och öka det intraabdominala trycket.
Frågan är om du verkligen har för stor svank/för utputande mage. En viss svank är nödvändig för en bra kroppshållning, som annars lätt kan resultera i gamnacke.

okej, jag vet faktist inte.

Min teknik i böj är nog bra, spänner alltid magen (måste det) annars ramlar jag nästan framåt, tar som fasen i magen.

kan det kanske bero på att jag tränar magen med tunga vikter?

iaf.

Läste att man ska träna magen uppåt 20reps, iaf man ska träna med vikt.

Men vad hjälper det? muskler växer väl som dem växer det går väl inte forma dem.

Tränar man med 20 reps tar de väl bara längre tid för dem att växa än om man skulle träna med 8 reps? Tills slut blir dem väl lika stor ändå?

Eller det kanske inte är så när de gäller magen?

Sniggel
2007-09-21, 18:58
[QUOTE=tejpis;2524192]Kan bero på svank också, höften lutar framåt så benet i höften trycker ut nedre magen. Inte ovanligt bland "atleter" vad jag förstår.


okej, tack så mkt, förstod inte engelskan så bra men fattade lite. Jag tror det kan bero på att jag har lite svank, men jag vet inte.

när jag försöker stå rakt åker magen in och ser as bra ut, när ja slappnar av svankar ja lite, och magen åker ut och det ser FÖR JÄFFLIGT ut.

Kanske kan vara pga min teknik i marklyftet.

På det du säger i denna posten skulle jag gissa på att du har ett hållningsproblem som delvis bidrar till den putande magen (viss putning är som sagt normalt).
Du säger att när du tänker på att stå rakt så putar det inte lika mycket, antagligen pga att du svankar när du är avslappnad.
Generella råd som jag hade gett (och som du antagligen redan fått) hade varit:
* Stretcha höftböjarn, länken du angav tidigare i tråden är en sådan stretch
* Träna magen med vikter, om du inte redan gör det, se till att bara träna magen och låt inte höftböjaren hjälpa till! Höftböjaren är muskeln som hjälper till att böja höften (doh) genom att dra upp din överkropp med förankringspunkt på framsida ländrygg. Så om du böjer höften när du tränar magen så lär höftböjaren vara aktiverad, undvik detta. Blir magen stark får du mer muskeltonus vilket bidrar till att stabilisera kroppen till en rak hållning.
* Tänk på att hålla dig rak, på så vis kan du på sikt påverka din hållning

jojjep91
2007-09-21, 19:04
[QUOTE=jojjep91;2528036]

På det du säger i denna posten skulle jag gissa på att du har ett hållningsproblem som delvis bidrar till den putande magen (viss putning är som sagt normalt).
Du säger att när du tänker på att stå rakt så putar det inte lika mycket, antagligen pga att du svankar när du är avslappnad.
Generella råd som jag hade gett (och som du antagligen redan fått) hade varit:
* Stretcha höftböjarn, länken du angav tidigare i tråden är en sådan stretch
* Träna magen med vikter, om du inte redan gör det, se till att bara träna magen och låt inte höftböjaren hjälpa till! Höftböjaren är muskeln som hjälper till att böja höften (doh) genom att dra upp din överkropp med förankringspunkt på framsida ländrygg. Så om du böjer höften när du tränar magen så lär höftböjaren vara aktiverad, undvik detta. Blir magen stark får du mer muskeltonus vilket bidrar till att stabilisera kroppen till en rak hållning.
* Tänk på att hålla dig rak, på så vis kan du på sikt påverka din hållning

ahaaaaaaa tusen tack!

när jag tränar magen ibland känns det i höfterna. Men hur undviker man det??

jag tänker ofta på min hållnig, går alltid rakt och spänner magen.
Det har blivit en vana.

Om man strechar höften vad händer då? åker bäckbenet fram och magen in?

jojjep91
2007-09-21, 19:09
oj, såg inte riktigt, missade en rad. Men okej nu fattar jag. Ska ej böja höfterna.