handdator

Visa fullständig version : För/nackdelar med chins som uppvärmning


Spawn
2007-09-19, 11:37
Överväger nackdelarna fördelarna om man kör chins som uppvärmning?

Om jag tex springer lite kanske 6 minuter för att sedan köra ett 3 set med 6-10 reps chins. Och upprepar detta varje träning. Kommer jag bli starkare snabbare eller är det att föredra att vila lite emellan?

nutz
2007-09-19, 11:40
Gör bara chins där du håller god form, och inte till failure, så ska det väl inte vara några större problem.

Spawn
2007-09-19, 11:46
Gör bara chins där du håller god form, och inte till failure, så ska det väl inte vara några större problem.

Så du menar inte ta ut sig helt?

nutz
2007-09-19, 13:24
Precis. Jag kan inte tänka mig att några lätta chins är ett hinder för övrig styrketräning.

chaffisen
2007-09-19, 14:38
Verkar onödigt. Du borde skriva hur ofta du tänkt göra det och hur många chins du klarar max så man slipper gissa förresten.

Spawn
2007-09-19, 20:39
Verkar onödigt. Du borde skriva hur ofta du tänkt göra det och hur många chins du klarar max så man slipper gissa förresten.

5 dagar i veckan klarar ca 8/set kör 3-6 set. Detta ska då vara som uppvärmning.

Som max vete fasen ligger runt 8 där med. Återhämtar mig ganska snabbt ;)

Rahf
2007-09-19, 21:04
Om 8 är ditt max på chins så är det väl inte någon speciellt bra uppvärmning va? Med tanke på att du stressar musklerna såpass och är kall. Kör hellre latsdrag då.

Spawn
2007-09-20, 07:14
Om 8 är ditt max på chins så är det väl inte någon speciellt bra uppvärmning va? Med tanke på att du stressar musklerna såpass och är kall. Kör hellre latsdrag då.

Klarar ju av att göra 8 på varje set. Ska maxa idag för att se vad jag orkar för sist gav jag upp vid 8 eftersom jag planerade att köra 8 på varje set.

I det stora hela är problemet att jag tycker att min rygg är för klen längst ryggraden och hörde att när man utför chins "rätt" så är det precis där jag vill ha en utveckling av muskler som det berörs av övningen.

Så om det finns någon "superövning" som gör att man får just större rygg längst ryggraden så briljera på.

Mvh/Spawn

nutz
2007-09-20, 10:11
Marklyft och knäböj.

Spawn
2007-09-20, 11:10
Marklyft och knäböj.

Knäböj? Det ger väl inte rygg? Körde det idag efter chinsen, maxade 14 reps för de som undrade.

Marklyft vet jag ger bra men tycker nästan att övningen där man har en stång mellan benen med vikter längst fram sen har man ett handtag och drar stången mot bröstet. Den ger som fasen. Men det kanske är mer lats?

Rahf
2007-09-20, 11:20
Klarar ju av att göra 8 på varje set. Ska maxa idag för att se vad jag orkar för sist gav jag upp vid 8 eftersom jag planerade att köra 8 på varje set.

I det stora hela är problemet att jag tycker att min rygg är för klen längst ryggraden och hörde att när man utför chins "rätt" så är det precis där jag vill ha en utveckling av muskler som det berörs av övningen.

Så om det finns någon "superövning" som gör att man får just större rygg längst ryggraden så briljera på.

Mvh/Spawn

Du verkar inte förstå vad jag vill förmedla här.

Min poäng är att om du har ett max på 8 reps i ett set så är det ingen riktigt bra uppvärmning om du är kall. Varför? För att det är för kraftig aktivering av kroppen. Uppvärmning för mig är att fixa en genomblödning i de delar som ska användas och även känna att muskeln är mjuk och "redo". Vikterna är lätta och antalet reps är många, åtminstone under de första uppvärmningsset jag gör. Om det är precis innan ett arbetsset så kan man givetvis ha lite mer vikt.

Jag ger ett exempel för att göra det enklare:

Vi ponerar att jag ska träna bröst, uppvärmningen blir följande då:

Uppvärmning för axlarna: sidolyft, rotatorcuffar och diverse axelövningar. Antalet reps är många, vikten är ungefär 3-4kgs hantlar.

Bänkpress: Stångvikt och många reps, ingen pump i själva pecsen utan det är axlarna som ska smörjas. Därefter blir det inledande vikt inför ett arbetsset, allt som oftast 50kg och kanske 8 reps på det som avslutande uppvärmning.

Hade jag kört efter samma devis som du gör på chins så hade jag gått direkt till bänken, lagt mig ner och smällt på min första vikt för ett arbetsset, gjort 8 reps och det är alltså min uppvärmning. Kroppen tycker inte om det.

chaffisen
2007-09-20, 13:36
Körde det idag efter chinsen, maxade 14 reps för de som undrade.



:thumbup:

Ska man maxa chins tror jag det är bäst att endast köra lite lätt latsdrag som uppvärmning. Jag har aldrig gjort några pb i chins när jag kört mini-pyramider. Men det kan du ju pröva själv vad som går bäst.