handdator

Visa fullständig version : Illamående av B-komplex


chilla
2007-09-19, 07:45
Hej jag började ta multivitaminer och B-Komplex för någon månad sedan och mådde fruktansvärt illa i några sekunder efter jag tagit tabletterna. Senare har jag upptäkt att värst är det om jag tar B-komplexet innan frukost även om jag äter direkt efter är det precis som tabletten fräter upp hela magsäcken.

Finns det någon annan som har samma problem, har aldrig hört om sådana biverkningar. Är rädd att jag är vara allergisk.

/chilla

Flexor
2007-09-19, 10:39
Många blir illamående om de tar Multi på tom mage, det är därför man ska ta det med måltid och inte före måltid. Upptaget blir förmodligen också bättre ihop med måltid än på tom mage.


Mvh
Robert Lilja

Halldin
2007-09-19, 10:43
Det misstaget gjorde jag också för sådär 7-8 år sedan, slänga i sig en multivitamintablett utan att ha ätit frukost = *spy*

Tog en stund innan man kopplade vad det berodde på. :)

chilla
2007-09-19, 14:24
Ok, så det är inte B-komplexet som ger mig illamåendet utan multivitaminerna. Var helt säker på att det var B-vitaminerna. Bra att veta, tack ska ni ha!

Flexor
2007-09-19, 14:29
B-komplex, multi, allt sånt som är hyfsat bra doserat med vitaminer och mineraler kan göra att du mår illa, det är inte bara multi som gör det.

B-komplexet ger också bättre upptag och mindre illamående om du tar det med måltid istället för före eller på tom mage.


Mvh
Robert Lilja