handdator

Visa fullständig version : Inspelningsutrustning till datorn


PowPow
2007-09-18, 21:54
Jag skulle vilja ha möjligheten att spela in ljud i min dator med hyffsad kvalitet. Det som står till mitt förfogande i skrivande stund är en dator (duh) med ett integrerat ljudkort som suger balle (och som jag inte vill aktivera), samt ett CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREMEMUSIC (http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/1000/pages/products/_1000_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=501009850 4). Ljudkortet valde jag endast med uppspelning i åtanke, och jag är oerhört nöjd med det (för det ändamålet). Det skulle jag iaf vilja ha kvar.

Sen behöver jag ju en mikrofon, och jag tänkte att en ADK A51e (http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=6196&artno=74831)kunde bli bra. Det beslutet kom jag fram till genom att titta på bilden. Så det är ju inte så genomtänkt direkt. Så det kan man ju ändra på.

Men ja, då har jag ju mikrofon. men visst behöver jag något mellan mikrofon och datorns ljudkort? Men vad?

Jag hade främst tänkt spela in sång och aukustisk gitarr (och kanske några andra, ickelektriska, instrument). Men det hade ju klart varit ball att kunna plugga in elgitarren också, på någon vänster.

Vägled mig, den som orkar. Priset är självklart av betydelse.

PowPow
2007-09-20, 21:22
amen! plix

Trance
2007-09-20, 21:24
Har du testat en sladd?

PowPow
2007-09-20, 21:26
Har du testat en sladd?

good thinking.

men jag har fått för mig att man måste ha nån manick. nåt med fantommatning och nåt. ja, nåt var det. har jag för mig. det var nån som skrev om det i en tråd här på forumet, men jag hittar inte den tråden /=

Ame
2007-09-20, 21:33
Låter som om en mixer skulle lösa det mesta för dig. Jag är absolut inte någon expert på detta men har du en mixer så får du ju fantommatning till micken plus att det borde bli enklare för dig att koppla allt till datorn.
Antagligen så är ett bättre ljudkort nödvändigt.

Jag köpte ett "kit" för något år sedan så att jag skulle kunna spela in lite hemma på datorn så det jag köpte var 1 mixer, 1 mick och ett nytt ljudkort. Behövs ju lite kablar också.

Kanske inte hjälpte så mycket, men du fick kanske en lite bättre bild av vad som behövs.

PowPow
2007-09-20, 21:35
Låter som om en mixer skulle lösa det mesta för dig. Jag är absolut inte någon expert på detta men har du en mixer så får du ju fantommatning till micken plus att det borde bli enklare för dig att koppla allt till datorn.
Antagligen så är ett bättre ljudkort nödvändigt.

Jag köpte ett "kit" för något år sedan så att jag skulle kunna spela in lite hemma på datorn så det jag köpte var 1 mixer, 1 mick och ett nytt ljudkort. Behövs ju lite kablar också.

Kanske inte hjälpte så mycket, men du fick kanske en lite bättre bild av vad som behövs.

En mixer alltså.
Sjukt drygt det där med ljudkortet.
Nåväl, tack för inputen!

Torwald
2007-09-20, 21:40
Orkar inte svara så noga såhär på kvällkvisten, men jag har en fot i studiosvängen så jag skulle nog kunna hjälpa dig. a51 är en helt OK mick i prisklassen, men de flesta mickar i den prisklassen är "helt ok i prisklassen". Jag skulle kanske titta på Studio Projects B1 eftersom den är ganska välrenomerad (har aldrig jämfört den sida vid sida med ADKn men jag vet att B1an låter rätt trevligt) och dessutom ligger bra till i pris.

Jag vet inte om Sounddisasterkortet har fantommatning? Om inte skulle jag INTE skaffa en mixer. Det verkar fullkomligt meningslöst när du egentligen bara behöver en preamp med fantommatning. Skaffa en extern preamp (finns lite att välja på i de lägre prisklasserna, men det är en annan diskussion) och så kopplar du:
Mick -> Preamp -> Line out på preampen -> Line in på ljudkortet
och sedan är du hemma.

Om du är nyfiken på hemstudiovärlden, kika på Kontrollrummet.com (http://www.kontrollrummet.com) eller tidningen Studios forum (http://forum.studio.se/).

Lycka till :)

Honken
2007-09-20, 21:41
Måste bara säga, utav egen erfarenhet och som jag blivit lärd av min gitarrlärare (expert på inspelning) så ska du droppa ljudkortet och skaffa en preamp.

Just nu så andvänder jag mobilePRE USB till både inspelning och ljud ut. Samt så har jag en mic som är gjord för aukustiska instrument vilket innebär att den tar upp allt ljud och är väldigt känslig fast brusar inte.

FreCKo
2007-09-20, 21:42
Det du behöver är fyra saker:

Ljudkort
Jag hade ett M-Audio Firewire 410-kort, ett SJUKT bra kort, men vilket firewire-kort som helst som har en balanserad ingång/XLR-input. Anledningen till Firewire är helt enkelt för att USB kräver mer av datorn.
Ska du köpa bra till sjysst pris ska du köpa M-Audio, riktigt grymma grejer för sjyssta priser. Kolla in www.vendolin.se för beggat.
Vill du dessutom kunna plugga in en gitarr så ska du se till att ljudkortet har en vanlig tele-ingång.

Kablar
Köp sjyssta kablar. Behöver du inte 16m kabel så köp inte 16m kabel, köp 2m BRA kabel istället.

Mikrofon
Gyllene regeln: köp sånt som bevisligen fungerar. Shure SM57 kostar runt tusenlappen och är STANDARDEN när det gäller instrumentinspelning. Shure SM58 är samma sak, fast för sånginspelning. Fast SM57'an är ju mer för elinstrument... Fast den borde fungera klockrent för akustiskt också, men fråga i musikaffären för säkerhets skull.

Mjukvara
Det finns SJUKT mycket bra mjukvara där ute, väldigt mycket du kan tanka hem lagligt och gratis dessutom! Jag har inte sådär jättemånga bra tips på programvara tyvärr, men där kan kanske någon hjälpa dig?
Vill du dessutom kunna spela in gitarr så finns det två alternativ: Det ena är att du köper en Line 6 POD av något slag, gärna 2.0-versionen som går på en 1200-1500Kr beggad som har inbyggd förstärkarsimulator som du kopplar direkt in i ljudkortet.
Det andra alternativet är att tanka hem något i stil med Guitar Rig som är helt mjukvarubaserat och använda det.

Hoppas att jag vart till någon hjälp!

PowPow
2007-09-20, 21:42
Orkar inte svara så noga såhär på kvällkvisten, men jag har en fot i studiosvängen så jag skulle nog kunna hjälpa dig. a51 är en helt OK mick i prisklassen, men de flesta mickar i den prisklassen är "helt ok i prisklassen". Jag skulle kanske titta på Studio Projects B1 eftersom den är ganska välrenomerad (har aldrig jämfört den sida vid sida med ADKn men jag vet att B1an låter rätt trevligt) och dessutom ligger bra till i pris.

Jag vet inte om Sounddisasterkortet har fantommatning? Om inte skulle jag INTE skaffa en mixer. Det verkar fullkomligt meningslöst när du egentligen bara behöver en preamp med fantommatning. Skaffa en extern preamp (finns lite att välja på i de lägre prisklasserna, men det är en annan diskussion) och så kopplar du:
Mick -> Preamp -> Line out på preampen -> Line in på ljudkortet
och sedan är du hemma.

Om du är nyfiken på hemstudiovärlden, kika på Kontrollrummet.com (http://www.kontrollrummet.com) eller tidningen Studios forum (http://forum.studio.se/).

Lycka till :)

Underbart!
tack :)

Torwald
2007-09-20, 21:42
Honken, han behöver ju för tusan ändå A/D-omvandlare! Datorer är inte så bra på det där med analoga signaler ;)

Torwald
2007-09-20, 21:45
Innan folk rekommenderar mickar och ljudkort till höger och vänster kanske man ska se efter lite nogrannare vad han har för behov. Någon sa sm57, och visst, det är en ok mick på mickad stärkare och pukor och kanske virvel, men till akustisk gitarr skulle jag INTE ha en sm57, och inte en 58a heller för den delen. I livesammanhang duger en sm58 till sång, men ska han spela in hemma förstår jag inte varför han inte ska ha en stormembrans konding? Om ljudkortet saknar fantommatning blir det förstås smidigare... Nåja. Vi behöver ju ändå veta budget!

Torwald
2007-09-20, 21:47
Måste bara tillägga att sm57 VAR standarden för EN DEL av instrumentinspelningen UNDER EN TID och sm58 var ALDRIG standard för sånginspelning.

PowPow
2007-09-20, 22:11
Oj. missade torleifs, frockos och honkens inlägg. Tack.

Men okej.. om jag har en preamp, så behöver jag inte något bättre ljudkort. Eller missuppfattar jag?

Grejerna ska bara användas hemma, och är på yppersta hobbynivå. Så budgeten ligger ju därefter. Augustisk gitarr och sång är prio, som sagt. Men klart kul att kunna lattja andra instrument också. Säg trumpet, melodika och elgitarr, för att göra det så svårt som möjligt.

Ju billigare desto bättre. Men självklart vill man ju få så gott resultat som möjligt.. ja, det är ju en övervägning. Men hellre helt okej resultat för 1000 kronor än bra resultat för 10 000 kr. Typ :D

panzerpig
2007-09-20, 22:46
bra ljudkort behöver du. det är det som är "bandspelaren" kan man säga. ett dåligt ljudkort pallar inte att spela in i bra kvalité (24 bitars 48khz brukar många tycka duger). ett dåligt ljudkort klarar heller inte att spela upp så många kanaler med effekter på (i tex cubase).
tänk på ljudkortet som ett grafikkort. bra kvalité på ljuden (tex 24 bitars ljud) är högupplösta, precis som att köra hög upplösning på ett grafikkort.
många spår/kanaler och effekter är som att spela tex bioshock med full grafik på :)

köp ett externt USB-ljudkort, tex line6 har ett som heter ux1, en polare köpte det för att spela in hemma med och han är väldigt nöjd.
Det har xlr-ingång, funkar både som preamp och ljudkort.
köp en mic
köp ett externt ljudkort (tex ux1)
spela in!
jag kör med ett gratisprogram för att spela in, heter reaper, funkar kanon!
http://www.cockos.com/reaper/index.php jag tycker det funkar minst lika bra som cubase.

PowPow
2007-09-20, 22:57
okej, panzerpig. tack.

hur står sig ett "inspelningsljudkort" mot mitt nuvarande ljudkort när det gäller uppspelning av vanlig musik (mp3, flac)? Det är ju det jag använder datorn till mest /=

Opti hade varit om man kunnat köra dubbla ljudkort. ett för inspelning och ett för uppspelning. eller än bättre kunna skifta med en knapptryckning bara :D

Torwald
2007-09-20, 23:04
Vill inte låta dryg nu, men innan man ger köpråd åt folk på nätet tycker jag att man ska vara lite mer säker på sin sak. För att räta ut några frågetecken:

1. PowPow, du kan behöva en extern preamp om preampen som finns på ljudkortet inte har fantommatning. Fantommatning är (oftast) 48V som förser en (oftast) kondensatormikrofon med ström. Dynamiska mickar behöver ingen strömförsörjning. Det kan också tänkas att preampen du eventuellt har saknar XLR-ingång (och då kan du nästan räkna med att det saknar fantommatning) och det gör det lite onödigt krångligt att koppla in micken. Det kan dessutom tänkas att preampen som eventuellt finns erbjuder ganska begränsade möjligheter till nivåinställningar, men det är förstås inte säkert.

2. 24 bitars bitdjup är standard vid inspelning av musik, men 48khz samplingsfrekvens är inte standard utan är vanligare i filmbranschen. Standard i musik kan man nog fortfarande anse vara 44.1khz samplingsfrekvens även om det tenderar att dra mot höga siffror som 92khz och 192khz på sistone, främst på grund av marknadsföringshypar skulle jag gissa. Slutprodukten är fortfarande 16bitar i 44.1khz.

3. Hur många spår man kan spela upp samtidigt i sin sequencer hänger framför allt på datorn, närmare bestämt processorn. Ljudkortet är som grafikkortet egentligen bara i det avseendet att det omvandlar ettor och nollor till ljud, precis som grafikkortet omvandlar ettor och nollor till bild. (Tyvärr) är det fortfarande extremt ovanligt att ljudkorten har någon slags processor för ljudbehandling. Däremot finns sådana att köpa tillsammans med speciella plugins.

4. Stort bitdjup = stort dynamiskt omfång = stor skillnad på hög och låg ljudstyrka i ljudfilen. Det innebär i praktiken att en fil som är 32bitar är avsevärt mycket mer högljudd än en fil i 16 bitar. Det märker inte du som lyssnar eftersom sequencern lite smidigt förkortar (matematiskt). Upplösningen i ett spel är snarare att jämföra med samplingsfrekvensen i så fall, eftersom det är antalet avläsningar av ljudet per sekund.

5. Man har inte en preamp ELLER ett ljudkort. Du behöver båda. En preamp skickar fortfarande analogt ljud ut, du behöver en omvandlare man kallar analog/digital-omvandlare (A/D-omvandlare) och en sådan finns i ljudkortet. Precis på samma sätt finns det en D/A-omvandlare som gör att du kan höra vad du håller på med också.

6. Vill passa på att påpeka att ljudkvalitén inte hänger på hur många bitar och khz du spelar in i utan kvalitén på utrustning och - framför allt - kvalitén på arbetet.

Ledsen att vara petig, men tycker ändå det är viktigt att framhäva det här när någon ska betala massa pengar för utrustning! Vare sig det handlar om en tusing eller tio...

Motorbreath
2007-09-20, 23:07
Vad finns det för gratis mjukvara för mixing?

Torwald
2007-09-20, 23:08
okej, panzerpig. tack.

hur står sig ett "inspelningsljudkort" mot mitt nuvarande ljudkort när det gäller uppspelning av vanlig musik (mp3, flac)? Det är ju det jag använder datorn till mest /=

Opti hade varit om man kunnat köra dubbla ljudkort. ett för inspelning och ett för uppspelning. eller än bättre kunna skifta med en knapptryckning bara :D

För uppspelning skiljer det mycket mindre än för inspelning. Framför allt kvalitén på A/D-omvandlingen och preampsen är ganska dålig på konsumentkort, men D/An brukar vara ganska OK. Det är inte alls lika viktigt för ljudkvalitén när det kommer till produktion dock!

Det vore ganska o-opti att ha två ljudkort faktiskt! Ett bra ljudkort för inspelning har nästan helt säkert bättre D/A också så du skulle nog bara vinna på det. Ledsen att jag är så humorbefriad idag, men jag är trött :)

Torwald
2007-09-20, 23:09
Vad finns det för gratis mjukvara för mixing?

Reaper är nog det enda jag känner till som är helt gratis. Däremot finns det nedbantade verisioner av de kända programmen, som man brukar få med när man köper viss hårdvara. Dessa brukar räcka väldigt långt för nybörjaren!

PowPow
2007-09-20, 23:15
Vill inte låta dryg nu, men innan man ger köpråd åt folk på nätet tycker jag att man ska vara lite mer säker på sin sak. För att räta ut några frågetecken:

1. PowPow, du kan behöva en extern preamp om preampen som finns på ljudkortet inte har fantommatning. Fantommatning är (oftast) 48V som förser en (oftast) kondensatormikrofon med ström. Dynamiska mickar behöver ingen strömförsörjning. Det kan också tänkas att preampen du eventuellt har saknar XLR-ingång (och då kan du nästan räkna med att det saknar fantommatning) och det gör det lite onödigt krångligt att koppla in micken. Det kan dessutom tänkas att preampen som eventuellt finns erbjuder ganska begränsade möjligheter till nivåinställningar, men det är förstås inte säkert.

2. 24 bitars bitdjup är standard vid inspelning av musik, men 48khz samplingsfrekvens är inte standard utan är vanligare i filmbranschen. Standard i musik kan man nog fortfarande anse vara 44.1khz samplingsfrekvens även om det tenderar att dra mot höga siffror som 92khz och 192khz på sistone, främst på grund av marknadsföringshypar skulle jag gissa. Slutprodukten är fortfarande 16bitar i 44.1khz.

3. Hur många spår man kan spela upp samtidigt i sin sequencer hänger framför allt på datorn, närmare bestämt processorn. Ljudkortet är som grafikkortet egentligen bara i det avseendet att det omvandlar ettor och nollor till ljud, precis som grafikkortet omvandlar ettor och nollor till bild. (Tyvärr) är det fortfarande extremt ovanligt att ljudkorten har någon slags processor för ljudbehandling. Däremot finns sådana att köpa tillsammans med speciella plugins.

4. Stort bitdjup = stort dynamiskt omfång = stor skillnad på hög och låg ljudstyrka i ljudfilen. Det innebär i praktiken att en fil som är 32bitar är avsevärt mycket mer högljudd än en fil i 16 bitar. Det märker inte du som lyssnar eftersom sequencern lite smidigt förkortar (matematiskt). Upplösningen i ett spel är snarare att jämföra med samplingsfrekvensen i så fall, eftersom det är antalet avläsningar av ljudet per sekund.

5. Man har inte en preamp ELLER ett ljudkort. Du behöver båda. En preamp skickar fortfarande analogt ljud ut, du behöver en omvandlare man kallar analog/digital-omvandlare (A/D-omvandlare) och en sådan finns i ljudkortet. Precis på samma sätt finns det en D/A-omvandlare som gör att du kan höra vad du håller på med också.

6. Vill passa på att påpeka att ljudkvalitén inte hänger på hur många bitar och khz du spelar in i utan kvalitén på utrustning och - framför allt - kvalitén på arbetet.

Ledsen att vara petig, men tycker ändå det är viktigt att framhäva det här när någon ska betala massa pengar för utrustning! Vare sig det handlar om en tusing eller tio...

Tack för att du tar dig tid :)

Ja, jag förstod att jag behövde både preamp och ljudkort. Min tidigare undran var om preampen gjorde att kraven på mitt ljudkort inte var så stort. Om processeringen på något sätt ägde rum i preampen. Men det gör den alltså inte.

Detta är i alla fall det ljudkort jag sitter på just nu.http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=208&product=14066&nav=1
Jag kollar specen, men det säger mig ingenting.
Mic -> extern preamp med fantommatning -> mitt nuvarande ljudkort.
Skulle det fungera, t.ex.?

Torwald
2007-09-20, 23:34
Kollade specsen, och det är ju en 3,5mm mikrofoningång, jag skulle verkligen inte tro att det är fantommatning via en sådan, det vore rätt korkat faktiskt. Det finns något som de verkar kalla för 3-in-1 function (Digital I/O1 / Line In / Microphone) så du kan använda line in som ingång, men du kommer behöva lite adaptrar ;) Du kommer få ljud dock! Det står att den digitala in- och utgången (som faktiskt bara är en utgång i standardutrustningen) kan expanderas med något kit de säljer som gör att du kan få s/pdif in. s/pdif kan överföra två kanaler faktiskt, och då skulle du teoretiskt sett kunna skaffa en tvåkanals preamp med inbyggd A/D so har s/pdif ut. Det finns såna som låter rätt trevligt.

panzerpig
2007-09-21, 14:16
jag ahr ett creative audigy 2 och det funkar ok (men inte bra) till musikinspelning, ditt borde ju funka bättre iaf..
köper du en preamp (finns för 500:- och uppåt.) så borde du kunna starta med inspelning.

FreCKo
2007-09-23, 14:02
Torwald: Jag tror att du skrämmer bort PowPow med all text :D Fast du har självklart rätt och det är BRA att du skriver så mycket, men det kan bli mycket info om man inte har koll. Att snacka om preamps och grejer tycker jag blir lite overkill om man bara vill sitta hemma och lira in lite.

Jag håller hårt på mitt förslag simpelt men bra firewire-ljudkort, sjysst mick (kondensatormick som du sa) och mjukvara. Inte för att det här ger bättre eller lika bra resultat, men att gå och köpa inspelningspaketet deluxe och sen sätta sig in i det kan bli jävligt mycket att svälja på en gång, då är det bättre att man lär sig hur ljudkortet fungerar, hur micken fungerar osv...

Sen så kan man lägga mer pengar på utrustningen om man inte köper allt på en gång :D

Doctor Snuggles
2007-09-23, 14:56
Vill inte låta dryg nu, men innan man ger köpråd åt folk på nätet tycker jag att man ska vara lite mer säker på sin sak. För att räta ut några frågetecken:

1. PowPow, du kan behöva en extern preamp om preampen som finns på ljudkortet inte har fantommatning. Fantommatning är (oftast) 48V som förser en (oftast) kondensatormikrofon med ström. Dynamiska mickar behöver ingen strömförsörjning. Det kan också tänkas att preampen du eventuellt har saknar XLR-ingång (och då kan du nästan räkna med att det saknar fantommatning) och det gör det lite onödigt krångligt att koppla in micken. Det kan dessutom tänkas att preampen som eventuellt finns erbjuder ganska begränsade möjligheter till nivåinställningar, men det är förstås inte säkert.

2. 24 bitars bitdjup är standard vid inspelning av musik, men 48khz samplingsfrekvens är inte standard utan är vanligare i filmbranschen. Standard i musik kan man nog fortfarande anse vara 44.1khz samplingsfrekvens även om det tenderar att dra mot höga siffror som 92khz och 192khz på sistone, främst på grund av marknadsföringshypar skulle jag gissa. Slutprodukten är fortfarande 16bitar i 44.1khz.

3. Hur många spår man kan spela upp samtidigt i sin sequencer hänger framför allt på datorn, närmare bestämt processorn. Ljudkortet är som grafikkortet egentligen bara i det avseendet att det omvandlar ettor och nollor till ljud, precis som grafikkortet omvandlar ettor och nollor till bild. (Tyvärr) är det fortfarande extremt ovanligt att ljudkorten har någon slags processor för ljudbehandling. Däremot finns sådana att köpa tillsammans med speciella plugins.

4. Stort bitdjup = stort dynamiskt omfång = stor skillnad på hög och låg ljudstyrka i ljudfilen. Det innebär i praktiken att en fil som är 32bitar är avsevärt mycket mer högljudd än en fil i 16 bitar. Det märker inte du som lyssnar eftersom sequencern lite smidigt förkortar (matematiskt). Upplösningen i ett spel är snarare att jämföra med samplingsfrekvensen i så fall, eftersom det är antalet avläsningar av ljudet per sekund.

5. Man har inte en preamp ELLER ett ljudkort. Du behöver båda. En preamp skickar fortfarande analogt ljud ut, du behöver en omvandlare man kallar analog/digital-omvandlare (A/D-omvandlare) och en sådan finns i ljudkortet. Precis på samma sätt finns det en D/A-omvandlare som gör att du kan höra vad du håller på med också.

6. Vill passa på att påpeka att ljudkvalitén inte hänger på hur många bitar och khz du spelar in i utan kvalitén på utrustning och - framför allt - kvalitén på arbetet.

Ledsen att vara petig, men tycker ändå det är viktigt att framhäva det här när någon ska betala massa pengar för utrustning! Vare sig det handlar om en tusing eller tio...

Bra bra. Plus på allt i princip.
För att ljudnörda lite mer: Det viktigaste är att inte stirra sig blind på micen. Alla micar i den lägre prisklassen är ungefär lika bra (fast jag skulle iof hålla mig undan kina micar, som brukar låta fult i mellanregistret). Det som är mycket viktigare är preampen, som avsevärt färgar ljudkarakteristiken och ljudkvaliten (vilket förstås inte spelar ngn roll om man inte har ett tillräckligt bra ljudkort, A/D omvandlare, frågan är om creative är det). Men för typ enkla demo inspelningar klarar du dig på jävligt lite.