handdator

Visa fullständig version : Bröllopshjälp


Milia
2007-09-18, 21:00
Ja, jag är bjuden på bröllop och har knappt varit på något (bara när jag var 4 år, så det räknas inte). Jag har aldrig varit hemma hos brudparet och har ingen aning vad jag ska köpa i bröllopspresent.
Klädkod är Kavaj men eftersom jag är tjej undrar jag vad jag ska ha på mig, hur fin ska man vara?
Jag undrar också om det är oartigt att inte komma på middagen efter bröllopet? Vi har inte känt varandra speciellt länge, men har å andra sidan lärt känna varandra rätt snabbt, d.v.s. vi har pratat väääääldigt mycket om väsentliga saker, så jag tycker jag känner henne hyfsat väl, men jag vet såklart inte allt om henne.
Hade det varit typ en "bästa kompis" är det väl en sak, då känns det som man inte kan tacka nej, men å andra sidan vet jag att hon väldigt gärna vill att jag ska komma.... men det känns läskigt att sitta på värsta middagen med en massa folk jag aldrig träffat förut.. help plz

GLC
2007-09-18, 21:12
Kanske har de en önskelista på t.ex Duka eller liknande, kolla där isåfall!
Annars brukar väl nån ljusgrej vara uppskattad, ljusstake, ljuslykta osv osv.

Står det kavaj tycker jag du kan ha klänning, eller någon slags dräkt-liknande fungerar också.

/En gift man :)

mela
2007-09-18, 21:15
Kavaj = cocktailklänning. Alltså en knälång klänning.

Har de skrivit någon form av önskelista? Annars kan det vara svårt, fråga vad de önskar sig annars, bäst så.

Det är alltid folk som inte träffat varandra på bröllop. Det är sällan man placeras med folk man känner sen innan, många är i samma sits som dig även om de har släkt osv där.

Lellan
2007-09-18, 21:18
Klädsel Kavaj innebär väl långklänning om jag inte minns fel? Alltså inte galaklänning, men inte heller kort. Googla så finner du nog dresscode. :-)

Om du har möjlighet att gå på middagen tycker jag absolut du ska göra det, det är några få timmar och om du tror att hon verkligen skulle uppskatta det är det ju en fin sak att göra. Dessutom tror jag att du kan få riktigt kul? Vet inte om du är singel, men har för mig att singlar + par som inte är förovade blandas hej vil, så vid bordsplaceringen är det nog lite lika för alla. Dvs alla är öppna för prat med nytt folk.

Kanske blir du meddragen på möhippa innan, bra tillfälle att lära känna några av hennes vänner på!

Vad gäller bröllopspresent så kan jag tipsa om det vi gav senast, för blev verkligen uppskattat. Nu hade de barn + att hon var gravid, men presenten passar nog iaf. Vi gav en korg med lyxiga badlakan, spaprodukter (massageolja, badolja, badskum osv), skumpa (vi gav 2 piccoloflaskor alkofritt eftersom hon var gravid), handgjorda praliner lokalt producerade, 2 biobiljetter (kan man ju ta presentkort på restaurang el vad man vill). På korgen fäste vi ett kort "En kväll på tu man hand" å en liten dikt om att vårda kärleken å sånt. Vi funderade på att ge något mer bestående, tex vackra glas till drycken i korgen men de vi ville ha var för dyra (Efva Attling har fina med ringar på). Hursomhelst, de uppskattade verkligen presenten. :)

Det som är bra med korgen är ju att man kan anpassa innehållet rätt mycket, tex om du vet ifall de gillar ett visst vin el liknande + att man kan anpassa efter hur mkt man vill lägga. Nu var vi ju två, är du ensam kan du ju ge en mindre korg, kanske en lyxkorg till frukosten dagen efter bröllopsnatten?

Bröllop är så jäkla vackert, du kommer nog få en härlig kväll! :)

Milia
2007-09-18, 21:19
hur mkt förväntas man lägga ner på presenten då, jag är inte direkt tät...

Milia
2007-09-18, 21:22
Grejen är att bröllopet är på nyårsafton, så jag "måste" ju stanna till efter tolv, och det börjar kl 15, så det är ju ett antal timmar....jag är inte speciellt förtjust i fester och sånt även om jag är med människor jag känner också, på bröllopet är hon den enda jag känner väl och hon lär ju ha annat för sig än att ta hand om mig under kvällen.
Blä, jag hatar såna där sociala grejer, jag är så dålig på att vara ytlig, trevlig och söt.
edit:dessutom känner jag mig aldrig bekväm i klänning, jag är och har alltid varit en byxmänniska.
Jag funderar på att rymma till andra sidan jordklotet eller nåt sånt...typ.

Lellan
2007-09-18, 21:22
hur mkt förväntas man lägga ner på presenten då, jag är inte direkt tät...

Förr sa man att det typ skulle motsvara det man åt och drack för, men det är ju supersvårt att beräkna och känns lite tråkigt sätt att se på det (tycker jag). Ge det du känner att du vill lägga, att du kommer betyder nog mer än någon pryl! :) Skriv en liten kärleksdikt och ge ihop med presenten (eller citera någon bra, behöver ju inte vara egen) så blir det genast "mer värt". :)

GLC
2007-09-18, 21:23
Några hundralappar. Det är inte det viktigaste.

Sen att du inte känner alla är väldigt vanligt. Ofta har jag varit med om att man har en lista i bröllopsprogrammet där det står lite info om alla gäster, vilka de är ihop med och jobbar med och så...

Milia
2007-09-18, 21:24
Jo, jag tror de ska ha nåt sånt, och lekar ...*hata*

Lellan
2007-09-18, 21:27
Grejen är att bröllopet är på nyårsafton, så jag "måste" ju stanna till efter tolv, och det börjar kl 15, så det är ju ett antal timmar....jag är inte speciellt förtjust i fester och sånt även om jag är med människor jag känner också, på bröllopet är hon den enda jag känner väl och hon lär ju ha annat för sig än att ta hand om mig under kvällen.
Blä, jag hatar såna där sociala grejer, jag är så dålig på att vara ytlig, trevlig och söt.

Sist kände jag likadant, men jag tog det som en kväll då jag fick se en kompis ha en lycklig dag och du förväntas inte vara värsta sociala geniet. Byt några ord med bordsgrannarna, njut av mat och dryck så fixar det nog sig. Förstår om du inte vill vika hela nyårskvällen till det, men om jag hade varit du hade jag tagit upp det med henne, hon vill säkert inte att du "sitter av tiden" utan säg som det är.. Det ska ju vara en kul grej.

Räcker långt med att du inte är rent av otrevlig - ytlig, trevlig och söt är överkurs.

Milia
2007-09-18, 21:29
Sant, tack

Helen@
2007-09-19, 07:10
När jag var ung så var "dresscode" inte så viktigt för mig, trams tyckte jag och tänkte nog att "jag bestämmer själv vad jag ska ha på mig, det ska inga uppblåsta andra bestämma" - trotsig förstås och visste inte bättre (hade inte förstånd till bättre) *screwy* .

Annorlunda idag - tycker dresscode i de flesta lägen är oerhört viktigt. Älskar dessutom kläder, skor, shoppa etc så att klä sig passande vid olika tillfällen är både trevligt och kul. Uppskattar stil och klass.

Nåja, inte därför jag postade i denna tråd. Här är en vett och etikett till bröllop :)

http://www.mru.se/brollop/brollop%20menysida.htm

Kvinnor skall inte bära helvitt på bröllop, det gör endast bruden.
Helsvart är inte heller en bra färg, det betyder sorg, men blanda in lite glada färger.
Att ha bara axlar i kyrkan passar inte.

Inte heller bara knän vid kjol/klänning, ej heller svarta nylonstrumpbyxor.

Vänligen
//Helena

Johanna
2007-09-19, 09:12
Vid klädsel kavaj gäller för tjejer: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

Det är en missuppfattning att presenten ska motsvara kuvertkostnaden, alla ger efter sin egen förmåga, det finns ingen "minimi-summa" man måste spendera på bröllopspresent. Naturligtvis kan man alltid tacka nej till en inbjudan om man inte vill/kan gå.

Allt hämtat från dn.se/etikett, där kan du hitta all information du behöver.

Ironwoman
2007-09-19, 09:36
För ett antal år sedan gav jag bort en superbillig present till alla vuxna i min släkt som uppskattades mycket (till jul). Jag köpte vanliga vita örngott som jag sedan broderade på personens förnamn på, tog 2-3 timmar/st beroende på längd på namnet, då gjorde jag så enkelt som möjligt (stygn som går rel snabbt, inga blommor eller liknande, bara vanliga enkla bokstäver i lite snygg stil). Lite väl enkelt till ett bröllop.