handdator

Visa fullständig version : Herpes


regus
2007-09-18, 20:01
Jag läste att 60% av sveriges befolkning har herpes
40% vet inte om att dom har
20% vet

Så ungefär hälften av alla man träffar har, enligt statiskten, herpes.
Så.. använd kondom.

Jag är sjukt utråkad

Tricklev
2007-09-18, 20:10
Munherpes, eller könsherpes?

regus
2007-09-18, 20:10
Munherpes, eller könsherpes?

Könherpes. Munherpes är ännu mer om jag kommer ihåg rätt.

Greg
2007-09-18, 20:13
I kväll får 107 svenskar gonorré

regus
2007-09-18, 20:16
Klamydia är vanligare än herpes.


Jag ska aldrig mer ha sex. Och om jag har det tar jag hela paketet!

LadyInsane
2007-09-18, 20:19
Trippla kondomer?

regus
2007-09-18, 20:20
Trippla kondomer?

Hela paketet.

Tricklev
2007-09-18, 20:20
Så det är rätt stor risk att jag redan har herpes, bara inte känner till det.

Underbart *gah!*

panzerpig
2007-09-18, 20:22
enligt http://www.harduherpes.nu/ så är det var tredje vuxen person som har herpes, inte 60%

vsson
2007-09-18, 20:22
Jag har haft herpes i örat...Seriöst.

jwzrd
2007-09-18, 20:23
Jag läste att 60% av sveriges befolkning har herpes
40% vet inte om att dom har
20% vet

Så ungefär hälften av alla man träffar har, enligt statiskten, herpes.
Så.. använd kondom.

Jag är sjukt utråkad

Hur får du ihop siffrorna?

XroW
2007-09-18, 20:23
Så det är rätt stor risk att jag redan har herpes, bara inte känner till det.

Underbart *gah!*

+1

Kul måste kolla upp herpes lite mer då :D

Tricklev
2007-09-18, 20:26
Då skiter jag i kondom i fortsättningen då, jag har det säkert redan ändå.


;)

regus
2007-09-18, 20:26
Hur får du ihop siffrorna?

60% ÄR smittade
40% av hela svenska befolkningen vet inte om det
20 % (av hela svenska befolkningen) vet

Ser inte problemet


Och så hittade jag mer

Utbredning: De flesta som är smittade får inga synliga kondylom. Har man haft oskyddat samlag med fler än två partners är risken mer än 50% att man kommit kontakt med kondylomvirus!

(susning.nu)

Smaskigt!

Mago
2007-09-18, 20:27
Hur får du ihop siffrorna?

40% av Sveriges befolkning har herpes, men vet inte om det.
20% av Sveriges befolkning har herpes och vet om det.
60% av Sveriges befolkning har inte herpes.

60% = ~hälften.

Sen om det stämmer är ju en annan femma.

*Edit: Vad falsk!
Borde finnas någon varing som tutar att någon svarat medans man skriver.

regus
2007-09-18, 20:40
Så om jag radar upp 10 kvinnor på krogen, tar bort dom sex billigaste. Då borde det väl vara lugnt att ha oskyddat sex med resterande fyra?

Coldsmith
2007-09-18, 20:40
Jo herpes och kondylom är vanligt. Väldigt vanligt.

Herpes har man kvar resten av livet. Kondylom dör av sig själv efter ett år ungefär. Sen är dom smittsamma vid utbrott, annars är virushalten så låg att det knappt är mätbart. Därför det är så svårt att testa sig. Man måste i princip ha utslag för att kunna veta om man är bärare av viruset.

Sen är det hemskt hur stor okunskapen är bland många yngre. Snackade med en tjej i 19årsåldern som minsann hade testat sig! "Vad testade du då?" frågade jag, "allt!"..... tyckte jag lät konstigt förstås så jag frågade om hon tog blodprov "nej" fick jag till svar. Visade sig att hon bara hade testat sig för klamydia. Men hon trodde det var för allt. Hur blåst och pantad kan man bli?

Inte undra på att könssjukdomar sprids helt galet mycket.

hahavaffan
2007-09-18, 20:47
Jo herpes och kondylom är vanligt. Väldigt vanligt.

Herpes har man kvar resten av livet. Kondylom dör av sig själv efter ett år ungefär. Sen är dom smittsamma vid utbrott, annars är virushalten så låg att det knappt är mätbart. Därför det är så svårt att testa sig. Man måste i princip ha utslag för att kunna veta om man är bärare av viruset.

Sen är det hemskt hur stor okunskapen är bland många yngre. Snackade med en tjej i 19årsåldern som minsann hade testat sig! "Vad testade du då?" frågade jag, "allt!"..... tyckte jag lät konstigt förstås så jag frågade om hon tog blodprov "nej" fick jag till svar. Visade sig att hon bara hade testat sig för klamydia. Men hon trodde det var för allt. Hur blåst och pantad kan man bli?

Inte undra på att könssjukdomar sprids helt galet mycket.Men sen får man ju inte testa sig för "allt" hos ungdomsmottagningen. Man måste ju minst misstänka att man har en grej för att bli testat för den...

PowPow
2007-09-18, 20:50
Men sen får man ju inte testa sig för "allt" hos ungdomsmottagningen. Man måste ju minst misstänka att man har en grej för att bli testat för den...

Nej, men du måste själv påpeka att du vill testa dig för [insert valfri sjukdom som vanligtvis medför symptom].

Så var det iaf sist jag var där.

panzerpig
2007-09-18, 20:53
även snygga brudar kan ha herpes : http://www.aftonbladet.se/nojesliv/klick/article570473.ab
säkert inte ens sant. återigen, jag har bara hittat siffror om 30-40% som har herpes. det är mycket, men bra mycket lägre än 60% :)

hahavaffan
2007-09-18, 20:54
Nej, men du måste själv påpeka att du vill testa dig för [insert valfri sjukdom som vanligtvis medför symptom].

Så var det iaf sist jag var där.Mmm, men om man då som ovetande fjortistjeje bara känner till typ "Äjds och klamydda", så får dom ett test för klamydia enbart. Jag fick inte testa mig för HIV för att jag svarade nej på frågan om jag haft sex med killar, eller använt sprutor i drogsammanhang.

PowPow
2007-09-18, 20:58
Mmm, men om man då som ovetande fjortistjeje bara känner till typ "Äjds och klamydda", så får dom ett test för klamydia enbart. Jag fick inte testa mig för HIV för att jag svarade nej på frågan om jag haft sex med killar, eller använt sprutor i drogsammanhang.

lol, jag svarade också nej på de frågorna :D (LOVAR!!!! :em: )

Det skiljer sig väl lite åt kanske då. För mig räckte det att be om att få ta ett blodprov och ett test i urinröret för att få göra det. Det sista är inte något jag rekomenderar som fredagsnöje, för övrigt.

Men för herpes vet jag iofs inte vilket test man använder.

regus
2007-09-18, 20:59
lol, jag svarade också nej på de frågorna :D (LOVAR!!!! :em: )

Det skiljer sig väl lite åt kanske då. För mig räckte det att be om att få ta ett blodprov och ett test i urinröret för att få göra det. Det sista är inte något jag rekomenderar som fredagsnöje, för övrigt.

Så du gillar inte att få pinne upp i urinröret? :MrT:

PowPow
2007-09-18, 21:00
Så du gillar inte att få pinne upp i urinröret? :MrT:

Det var väl ungefär lika mysigt som man kan tänka sig. Om man säger så.
Fast jag trodde faktiskt det skulle vara värre. Det gick ganska snabbt ändå.

hahavaffan
2007-09-18, 21:01
lol, jag svarade också nej på de frågorna :D (LOVAR!!!! :em: )

Det skiljer sig väl lite åt kanske då. För mig räckte det att be om att få ta ett blodprov och ett test i urinröret för att få göra det. Det sista är inte något jag rekomenderar som fredagsnöje, för övrigt.

Men för herpes vet jag iofs inte vilket test man använder.HAha :D

Det där med topsen i röret... jävligt otrevligt.

Coldsmith
2007-09-18, 21:24
Mmm, men om man då som ovetande fjortistjeje bara känner till typ "Äjds och klamydda", så får dom ett test för klamydia enbart. Jag fick inte testa mig för HIV för att jag svarade nej på frågan om jag haft sex med killar, eller använt sprutor i drogsammanhang.

Sjukaste jag hört. Skulle klappa till kärringen på ungdomsmottagningen om hon skulle sagt nåt sånt till mig. Fast nu har jag ju sex med killar med jämna mellanrum så mig ringer dom väl in snart :D

regus
2007-09-18, 21:28
Fast nu har jag ju sex med killar med jämna mellanrum så mig ringer dom väl in snart :D

Det var nästan ny signatur varning på den där meningen. :laugh:

panzerpig
2007-09-18, 22:37
det är väl självklart att man vill göra en helkoll på sjukdomar. jag är plasmagivare så några sjukdomar kollas regelbundet. könssjukdomar har jag kollat upp när jag inlett ett seriöst förhållande (använder alltid kondom, men ändå..)
glöm inte: när du har sex med en person så har du samtidigt sex med alla som han/hon haft sex med tidigare.
som man brukar säga :)
det är lätt hänt att nån du har sex med har haft det med en person som utsatt sig för risk att få tex HIV.

Jackie Dee
2007-09-18, 23:21
Kör med charter kondom så är det lugnt.
Ta på en kondom och smeta in hela med tigerbalsam, trä på en ny kondom ovanpå den. Om du hör att damen skriker som en gris vet du att det har gått hål i den första och du kan med säkerhet dra dig ur.

Coldsmith
2007-09-18, 23:23
Kör med charter kondom så är det lugnt.
Ta på en kondom och smeta in hela med tigerbalsam, trä på en ny kondom ovanpå den. Om du hör att damen skriker som en gris vet du att det har gått hål i den första och du kan med säkerhet dra dig ur.

Haha... trodde att man gj rode nåt rätt när tjejen skrek men det var det då :P