handdator

Visa fullständig version : Ät-en-massa-mellanmål-regeln


Paltkoma
2007-09-18, 13:07
Många på detta forum är inne på den sköna inställningen att man ska äta när man är hungrig. Sympatiskt. Den taktiken kör jag på och det funkar.

Inte desto mindre så påstås det allt som oftast att ämnesomsättningen under dagen ökar om man äter oftare. Men hur mycket?

Anta att jag ligger på några hundra kaloriers underskott i jämförelse med mitt jämnvikts-kaloriintag. Finns det några studier som visar på att jag kommer att jag kommer att göra av med mer energi under en dag om jag äter mina x kalorier under 6 tillfällen istället för vid 3? I så fall - hur stor är skillnaden i kaloriåtgång? (Har använt sökfunktionen och har inte hittat något svar på dessa frågor.)

King Grub
2007-09-18, 13:16
Inte desto mindre så påstås det allt som oftast att ämnesomsättningen under dagen ökar om man äter oftare.

Det är ett felaktigt påstående.

Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging.

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Energy balance was affected by neither meal frequency (6vs2; P=0.88, 6+vs2+; P=0.50) nor a morning fast (P=0.18).

Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

Since the 1960s, epidemiological studies have reported an inverse relationship between frequency of eating and body weight, suggesting that a "nibbling" pattern could help to prevent obesity. This notion has later been put into question by the recognition of a high level of dietary underreporting in overweight individuals. In addition, no difference in total daily energy expenditure has been documented as a function of daily meal number. Weight loss is not facilitated by high meal frequency.

Scandinavian Journal of Nutrition, Volume 48, Number 3 / October 2004, Impact of the daily meal pattern on energy balance.

Paltkoma
2007-09-18, 13:18
Det är ett felaktigt påstående.

Underbart! *flex*

Till och med NetDoktor, där "konservativa" läkare svarar på frågorna, ger detta råd.

http://overvikt.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=1077&strView=show&intQuestionID=1572

Tolkia
2007-09-18, 13:20
En anledning till att vissa upplever det lättare att "hålla diet" om de äter mellanmål, jämfört med om de bara äter tre "stora" mål om dagen är förmodligen att man inte är lika vrålhungrig till lunch/middag och äter mindre då istället. Men det handlar alltså om personliga preferenser, inte om något som finns visat vetenskapligt.

Paltkoma
2007-09-18, 13:25
En anledning till att vissa upplever det lättare att "hålla diet" om de äter mellanmål, jämfört med om de bara äter tre "stora" mål om dagen är förmodligen att man inte är lika vrålhungrig till lunch/middag och äter mindre då istället. Men det handlar alltså om personliga preferenser, inte om något som finns visat vetenskapligt.

Men då ska dietist-maffian ange hungerkontroll som anledningen, inte att det ökar ämnesomsättningen.

Appropå sådan skit - har läst en massa råd om att vattenpimplande ger ökad ämnesomästtning. Sedan fick jag siffror på effekten - att 2l gav c:a 100 kcal ökning. Hur F-N kan man plåga folk att pressa i sig ohejdade mängder vatten för en så pass marginell effekt?

Fartman
2007-09-18, 13:32
Jag äter gärna ofta och lite mindre mål. Detta då tex en riktig brakmiddag först och främst gör mig mer eller mindre utslagen och slö som fan, att sedan magen sväller upp som om man vore gravid är knappast specielt kul. (Jag har en löjlig skillnad på magstorlek när jag är proppmätt eller bara sådär lagom mätt)
Vad vill jag ha sagt? Jo, dela upp ditt dagsintag på så många mål som du vill. Den enda "regeln" som finns är väl typ att du iaf bör äta efter att du styrketränat.

Tolkia
2007-09-18, 14:21
Men då ska dietist-maffian ange hungerkontroll som anledningen, inte att det ökar ämnesomsättningen.

Appropå sådan skit - har läst en massa råd om att vattenpimplande ger ökad ämnesomästtning. Sedan fick jag siffror på effekten - att 2l gav c:a 100 kcal ökning. Hur F-N kan man plåga folk att pressa i sig ohejdade mängder vatten för en så pass marginell effekt?
Min fråga blir: Vem eller vilka är dietistmaffian? Jag har inte träffat så många dietister, särskilt inte de senaste åren, så jag vet faktiskt inte vad de brukar förespråka.

Ang. vattendrickande är jag uppriktigt sagt tveksam till att någon (vettig) dietist skulle rekommendera en att häva i sig vatten för att bränna kalorier - jag är dessutom tveksam till att siffrorna stämmer. Det finns iofs en myt om att det är bra att äta/dricka kalla saker för att det skulle förbruka värme när kroppen värmer upp dem, och det är väl till viss del sant, men det rör sig om väldigt små mängder energi. Det enda man i praktiken lär få ut av att dricka mängder fryskallt vatten är ont i magen.

Vad jag egentligen ville komma fram till är att internet inte bara är en stor källa till information, utan också en stor källa till bullshit. Med uppdatering av gammal kunskap på halvdöda sidor är det också lite si och så. Redovisa gärna källor, t.ex. för vattenpåståendet.

Paltkoma
2007-09-18, 15:05
Min fråga blir: Vem eller vilka är dietistmaffian? Jag har inte träffat så många dietister, särskilt inte de senaste åren, så jag vet faktiskt inte vad de brukar förespråka.

Ang. vattendrickande är jag uppriktigt sagt tveksam till att någon (vettig) dietist skulle rekommendera en att häva i sig vatten för att bränna kalorier - jag är dessutom tveksam till att siffrorna stämmer. Det finns iofs en myt om att det är bra att äta/dricka kalla saker för att det skulle förbruka värme när kroppen värmer upp dem, och det är väl till viss del sant, men det rör sig om väldigt små mängder energi. Det enda man i praktiken lär få ut av att dricka mängder fryskallt vatten är ont i magen.

Vad jag egentligen ville komma fram till är att internet inte bara är en stor källa till information, utan också en stor källa till bullshit. Med uppdatering av gammal kunskap på halvdöda sidor är det också lite si och så. Redovisa gärna källor, t.ex. för vattenpåståendet.

Dietist-maffian är så klart bara ett skällsord. ;) Dietist-maffian bor på internet och ger miljarder träffar när man googlar "äta ofta öka förbränningen". Vattenpimplar-maffian är inte lika utbredd, men den dyker också upp lite här och där på internet (minns inte var). Ansträngde mig kanske inte sådär jättehårt för att ge en nyanserad bild av den ädla yrkeskåren dietster. Hurra för dietister!

Poängen var i alla fall att det finns alldeles för många råd som ger alldeles för liten effekt i jämförelse med hur jobbiga de är att genomföra.

Tolkia
2007-09-18, 15:20
Dietist-maffian bor på internet och ger miljarder träffar när man googlar "äta ofta öka förbränningen". Vattenpimplar-maffian är inte lika utbredd, men den dyker också upp lite här och där på internet (minns inte var).
Haha, OK; jag är med. :D Jag tycker personligen att hela kost-tränings-livsstils-rörelsen på många sätt påminner om en religion; massor av små olika sekter som alla predikar Vägen Till Frälsning (Hälsning?), vissa moderata, andra extremistiska, för att inte säga förande ett korståg mot "kättare" av annan åsikt (jämför de mest militanta LCHF-förespråkarnas korståg mot the evil Livsmedelsverk). I många fall ligger inte mer evidens bakom den lära som predikas än vad som ligger bakom de läror som predikas i kyrkorna. Det är dock fler "kostexperter" än präster/imamer/whatever som lyckas göra pengar på sitt budskap. :D

Magnus2000
2007-09-18, 15:41
Men hur blir det åt andra hållet, hur blir det med ämnesomsättningen om man bara äter en gång på kvällen innan man går och lägger sig? Jag har fått lära mig att om man inte äter något under dagen så ställer man in kroppen på svält och ämnesomsättningen sjunker och fettinlagring prioriteras. Stämmer det fortfarande eller är det också en missuppfattning? Det tar kanske längre tid än så att hamna i svält-mode?

King Grub
2007-09-18, 15:43
Men hur blir det åt andra hållet, hur blir det med ämnesomsättningen om man bara äter en gång på kvällen innan man går och lägger sig? Jag har fått lära mig att om man inte äter något under dagen så ställer man in kroppen på svält och ämnesomsättningen sjunker och fettinlagring prioriteras. Stämmer det fortfarande eller är det också en missuppfattning? Det tar kanske längre tid än så att hamna i svält-mode?

Det har aldrig stämt.

Ämnesomsättningen och fettförbränningen ökar, inte minskar, om man inte äter ett dygn. Det tar flera dygn utan födointag innan ämnesomsättningen minskar.

Ett mål om dagen: http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981

Changes in resting energy expenditure during early starvation expressed as a percentage of overnight fasted value (indicated as 100% at 12 hours):

http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e1h.gif

Effect of starvation and very low calorie diets on protein-energy interrelationships in lean and obese subjects. Protein-Energy Interactions. UN ACC-Subcommittee on Nutrition, the International Dietary Energy Consultancy Group.

Shakemynuts
2007-09-18, 15:44
Jag bantar nu, för första gången i mitt liv och jag föredrar att äta 3 mål mat om dagen, än 4 eller 5.
Mellan dom målen, känns det otroligt bra att dricka ca 1 liter vatten i timmen och ungefär 2 eller 3 frukter om dagen.
Så på sätt och vis, kan man väl iallafall i mitt fall, säga att vatten hjälper min kaloriförbränning, indirekt.

Tintomara
2007-09-18, 16:51
dricka ca 1 liter vatten i timmen
En liter i timmen! O_O
Hur mycket dricker du per dag?

Shakemynuts
2007-09-18, 16:57
En liter i timmen! O_O
Hur mycket dricker du per dag?

Ja, det är väl enkelt o räkna ut. :D
Sover runt 8-9, sen dricker jag ur 4dl glas, ca 3-4 glas i timmen. Sen kan jag göra något uppehåll på en timme, t ex när jag ätit, då dricker jag inte så mycket.
Men snittar ungefär på 1 liter i timmen.

King Grub
2007-09-18, 17:01
Låter vansinnigt.

Raggis
2007-09-18, 17:13
Låter vansinnigt.

+1, lol.

Shakemynuts
2007-09-18, 17:27
Vadåra? :Virro

Visst pissar jag som en tok, men det är väl bättre än att vara svinhungrig?

King Grub
2007-09-18, 17:31
http://chemistry.about.com/cs/5/f/blwaterintox.htm

Shakemynuts
2007-09-18, 17:36
"It's Not How Much You Drink, It's How Fast You Drink It!

The kidneys of a healthy adult can process fifteen liters of water a day! You are unlikely to suffer from water intoxication, even if you drink a lot of water, as long as you drink over time as opposed to intaking an enormous volume at one time. As a general guideline, most adults need about three quarts of fluid each day. Much of that water comes from food, so 8-12 eight ounce glasses a day is a common recommended intake. You may need more water if the weather is very warm or very dry, if you are exercising, or if you are taking certain medications. The bottom line is this: it's possible to drink too much water, but unless you are running a marathon or an infant, water intoxication is a very uncommon condition. "

Jag joggar ju väldigt mycket också.. Men jag snittar nog tyvärr på gränsen runt 15 liter.
Som stod att det var runt gränsen.
Kanske ska sänka då. :D

Paltkoma
2007-09-18, 19:36
Visst pissar jag som en tok, men det är väl bättre än att vara svinhungrig?

Om du dricker för att begränsa hungern så finns det betydligt bättre trix att ta till. Vatten ger en ytterst tillfällig hungerdämpning och hel massa piss.

Bättre trix:
1. Ät mat som mättar längre per kalori.
2. Rör på dig lite - lätt motion dämpar hunger.
3. Ha inte så bråttom i deffen. Om du ligger på ett måttligt energiunderskott (5-700 kcal) så behöver du inte känna mer hungerkänslor än vad som är normalt.
4. Om du jagar upp dig mycket över måttliga hungerkänslor, så försöka att få dig själv att förstå att viss hunger mellan måltider ingår i matrytmen. (Dock inte tokhunger.)

(Allt det här står det om i min blogg också.)

Shakemynuts
2007-09-18, 21:28
Tack för tipsen. :)
Det är så att jag äter vissa mediciner, som även de gör mig hungrig.
Så jag känner tokig hunger när jag är vaken, oavsett hur bra jag bantar.
Jag äter så som jag ska, så jag kan nog inte göra mycket mer än att försöka ta en liten promenad då och då.
Så det enda jag kan göra av dina tips är nog promenaden!

Paltkoma
2007-09-19, 12:28
Det är så att jag äter vissa mediciner, som även de gör mig hungrig.Så jag känner tokig hunger när jag är vaken, oavsett hur bra jag bantar.

Aj då, det gör det ju minst sagt kämpigt. Hoppas att du kan övervinna dessa omständigheter.

Torwald
2007-09-20, 07:33
King Grub: Har jag tolkat grafen rätt att om man bara äter en gång ungefär knappt var 72:a timme får man en förhöjd ämnesomsättning med nästan 15%? Inte för att jag är väldig intresserad av att prova, hehe...

Men mellan 0 och 12h mellan målen verkar ämnesomsättning inte vara förhöjd alls, betyder det att effekten av periodsfastan, som diskuterats här och på body ganska mycket, mest är inbillning?

King Grub
2007-09-20, 07:40
Det finns inga måltider i grafen. Den visar effekten av akut svält.

"Periodfastan" innebär inte högre ämnesomsättning. Tror inte det påståtts heller.

Torwald
2007-09-20, 10:16
Jaha, jag förstår. Nej det är möjligt att det inte påståtts, jag har inte följt diskussionerna så aktivt! Tackar, som vanligt!

Paltkoma
2007-09-20, 13:28
Det finns inga måltider i grafen. Den visar effekten av akut svält.

"Periodfastan" innebär inte högre ämnesomsättning. Tror inte det påståtts heller.

Fast enligt grafen så är 100% = nivån efter 12h. Dvs de har inte ens brytt sig om att mäta initialnivån, utan gjort första mätningen efter 12h och låtit den nivån definitionsmässigt vara 100%. Så grafen säger faktiskt ingenting om eventuella effekter redan efter 12h. Eller läser jag fel?

King Grub
2007-09-20, 13:33
http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e11.htm

Spiffy
2007-09-20, 15:53
dricka ca 1 liter vatten i timmen

:eek: Jag försöker dricka två liter vatten på jobb varje dag. 2 liter på 8 timmar, och det tycker jag är mycket :D