handdator

Visa fullständig version : Konsekvenser av att träna förkyld?


xeym
2007-09-17, 19:23
Dom flesta säger att det är dåligt att träna förkyld, någon som har lust å förklara varför? Är det så att man bygger upp musklerna sämre eller är det bara att de tar längre tid å bli frisk? mvh Johan

Rahf
2007-09-17, 19:29
* Det är direkt kontraproduktivt och alltså nedbrytande.
* Du löper risk att dö, ja DÖ Eftersom det finns risk att infektionen sprider sig till hjärtat om du tränar. Träningen försämrar immunförsvaret temporärt. Risken är inte försumbar utan påtaglig.
* Du förlänger sjukdomsförloppet.
* Du presterar askasst när du är sjuk.
* Det är förbannat skönt att ligga framför tv eller sitta vid datorn och bara slappa när man är sjuk, alternativt ligga och sova.

För att nämna några då. Slutsats: Träna inte förkyld.

JohnRick
2007-09-17, 19:30
Immunförsvaret behövs. Det ska inte behöva ta hand om styrketräningseffekter samtidigt som det försöker friskförklara kroppen.
Ingen gillar hjärtmuskelinflammation e.d.

ramagoen
2007-09-17, 19:34
ojdå, kanske skulle stannat hemma idag då. Aja. Om så är fallet får jag väl vila onsdag med om jag inte e frisk!

Fast jag vet iofs igentligen inet om jag är så förkyld, mer lite täppt i näsan samt lite torr i halsen?

Aja, ung och dum, ska sluta träna sjuk, är väl det att jag är van med att aldrig vara sjuk

edit: kom på en sak, är det inte så att dom flesta dödsfallen orsakats av att man tagit anti-inflammatoriska värktabletter med typ diklofenak å va dom nu innehåller, innan träning??

xeym
2007-09-17, 19:37
shiiiit jag som körde lite bänk idag, då ere kört alltså:(
om jag inte loggar in imorron så vet ni varför

Rahf
2007-09-17, 19:59
Poängen är att man inte ska träna med en infektion i kroppen. Dör man inte av hjärtmuskelinflammationen så kommer man iallafall vara ute ur gamet ett bra tag. En vän till mig gick bort på just det sättet så ge blanka fan i att träna om du har ont i halsen eller är sjuk.

Fredriiik
2007-09-17, 20:03
Poängen är att man inte ska träna med en infektion i kroppen. Dör man inte av hjärtmuskelinflammationen så kommer man iallafall vara ute ur gamet ett bra tag. En vän till mig gick bort på just det sättet så ge blanka fan i att träna om du har ont i halsen eller är sjuk.

rätta mig gärna om ja har fel. men de som leder till hjärtproblemen e väll om han har exempelvis streptokocker i halsen som man kan få på hjärtmuskulaturen om man tränar?

Mpet
2007-09-17, 20:06
spåna vidare lite på d där med anti inflamatoriskt? är d farligt att träna på dom? jag käkar d för inflamation i axeln men har inte läst något om farligt med ansträngning

King Grub
2007-09-17, 20:09
Det är bara vissa virus som ger upphov till hjärtmuskelinflammation, men man vet själv inte vilket virus det är man har.

Myokardit kan uppkomma i samband med många olika infektioner.

Det är viktigt att poängtera att myokardit kan utvecklas även utan föregående infektionssymtom.

Infektioner och idrott. Infektionskliniken, Akademiska sjukhuset, Uppsala.

Infektionen behöver inte ens märkas.

We noticed... 6 sudden and unexpected cardiac deaths in male athletes during or after training. Two were soccer players, 2 athletic runners, one was a rugby player and one was a basketball player. All of them were without cardiovascular symptoms.

blablabla

Physical exercise is contraindicated in acute respiratory infection: in 2 of those cases had been a cause of death as a trigger.

J Sports Med Phys Fitness. 2005 Dec;45(4):532-6.

King Grub
2007-09-17, 20:11
spåna vidare lite på d där med anti inflamatoriskt? är d farligt att träna på dom? jag käkar d för inflamation i axeln men har inte läst något om farligt med ansträngning

Nej, det är inte farligt, varken med antiinflammatoriska mediciner eller penicillin. Inte medicinerna i sig. Det är infektionen/inflammationen som avgör. Är det en lokal infektion i penicillinfallet, går det bra att träna, är det något som påverkar hela kroppen: vila.

NSAID nedreglerar kraftigt proteinsyntesen som styrketräningen normalt uppreglerar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60745&highlight=nsaid

Påpekas kan också att Diklofenak ökar risken för hjärtsjukdomar och plötslig död, både i vila och under ansträngning:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78553&highlight=diklofenak

xeym
2007-09-17, 20:18
tror jag har underskattat det hela lite, blire å vila imorron

Eddie Vedder
2007-09-17, 20:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2341303&postcount=17

Deceiver85
2007-09-17, 20:51
shiiiit jag som körde lite bänk idag, då ere kört alltså:(
om jag inte loggar in imorron så vet ni varför

Jag tror du klarar dig :thumbup:

ramagoen
2007-09-17, 22:54
Nu vet ju jag att all träning är att låtas bli under sjukdom efter den här tråden, vetat det tidigare men man har ju tänkt "det händer aldrig mig.." ...

efterssom jag är tyngdlyftare, undrar jag hur farligt det är? Som idag så tränade jag bara singlar och 2or, iofs körde jag 5or och 3or i böjen som va lätta med, men alla dödsfall har ju varit under såna där anaeroba sporter? Är det för dom är större än tyngdlyftning? Men jag har aldrig hört talas om ett dödsfall orsakat av sjukdom på ett gym?

Rahf
2007-09-18, 07:54
Vill du bli det första?

Jag tror inte det uppmärksammas lika mycket som fotbollsspelarna men visst har det väl hänt. I andra länder har det förmodligen också hänt men dom nyheterna får inte vi se.

Ignatius72
2007-09-18, 08:04
Det ju skillnad på att vara tokförkyld och vara lite snorig, det är också skillnad påa tt gå och dra i lite vikter eller cykla 12 mil i uppförsbacke och motvind. Känner man sig lite ur slag så ska man stanna hemma ooavsett om det är farligt eller ej att träna, det blir inget av tränigen iaf.

heffa
2007-09-18, 09:49
Frågan är ju vara gränsen går. Man vill ju inte vara borta från träningen för länge. Jag känner mig ofta hängig ett par dagar innan förkylingen bryter ut sen kan det ta tre veckor innan man känner sig helt kry igen.

Animalistic
2007-09-18, 09:52
Frågan är ju vara gränsen går. Man vill ju inte vara borta från träningen för länge. Jag känner mig ofta hängig ett par dagar innan förkylingen bryter ut sen kan det ta tre veckor innan man känner sig helt kry igen.

kroppen mår alltid bra att vila, speciellt oss tränande. sen de lilla man förlorar är en fis i världen, ingenting alls att vara orolig för. även om de e psykiskt jobbigt att vara ifrån träningen

ramagoen
2007-09-18, 09:52
Vill du bli det första?

Jag tror inte det uppmärksammas lika mycket som fotbollsspelarna men visst har det väl hänt. I andra länder har det förmodligen också hänt men dom nyheterna får inte vi se.

Klart jag inte vill! :(

Men tanken var bara den att så många miljarder(borde det väl vara) som tränar på gym, så har jag liksom inte hört eller läst nåt om att nån dött på ett gym pga förkylning.

Nu gick det ju jättebra att träna igår trots att det inte var hundra procent friskhet hos mig.

Semiramis
2007-09-18, 10:07
Klart jag inte vill! :(

Men tanken var bara den att så många miljarder(borde det väl vara) som tränar på gym, så har jag liksom inte hört eller läst nåt om att nån dött på ett gym pga förkylning.

Nu gick det ju jättebra att träna igår trots att det inte var hundra procent friskhet hos mig.Det är väl inte så att dödsfallet nödvändigtvis sker på gymet bara för att det är orsakat av träning vid förkylning. Jag känner en person som dog p g a hjärtmuskelinflammation p g a träning (i det här fallet konditionsträning).

nubbe
2007-09-18, 10:14
Jag tycker att man själv kan känna om man egentligen orkar att träna i stadiet man är i eller inte. Har man tex något ont i halsen ö.h.t. ska man aldrig träna, men som vissa sagt förut, om man bara är lite snorig eller liknande så är det upp till var och en.. Personligen händer det rätt ofta att en förskylning påbörjas, men sen att immunförvaret gör sin sak och den aldrig riktigt bryter ut. Då brukar jag inte göra uppehåll.

Rahf
2007-09-18, 18:29
Klart jag inte vill! :(

Men tanken var bara den att så många miljarder(borde det väl vara) som tränar på gym, så har jag liksom inte hört eller läst nåt om att nån dött på ett gym pga förkylning.

Nu gick det ju jättebra att träna igår trots att det inte var hundra procent friskhet hos mig.

Då är det bara göra kalkyleringen för er mattesnillen då.

Väldigt många skippar träning när de är sjuka. De få som går kommer förmodligen inte känna av konsekvenserna förrän senare under det dygnet om det tragiska nu skulle hända. Det är inte alltid man drar kopplingarna till träning.

Det finns en medlem på Kolo som har råkat ut för det. Tack och lov så överlevde han men blev/blir borta från träning länge.

Eddie Vedder
2007-09-18, 18:42
För den av er som resonerar som så att "jag tränar bara styrketräning så då är det lugnt eftersom hjärtat inte jobbar som vid konditionsträning" bör läsa det här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=450724&postcount=9

Mats J
2007-09-18, 18:55
Ja, jag har tränat 1000 ggr med feber och genomförkylning när man var ung och dum, har haft en jäkla tur som klarat sig.

Dock så tränar jag ju fortfarande om man "endast" är snuvig eller lite lite hosta, men avbryter passet om man känner att det inte känns bra, blir matt etc..

Cocadona
2007-09-18, 20:44
Har själv slarvat lite med att träna under förkylning o sånt tills förra hösten då en mittfältare i mitt lag spelade lite halvkrasslig. Han har fortfarande inte hämtat sig till 100% och han hade verkligen bäst kondition av alla. Så jäkla äckligt o se han komma tillbaka till träning efter ett halvårs frånvaro för att se han gå av efter 20 min på en lugn träning med andnöd.

Gym däremot vet jag inte hur det är men tror nog att det kan vara lika illa där.

Eddie Vedder
2007-09-18, 20:46
Gym däremot vet jag inte hur det är men tror nog att det kan vara lika illa där.

Har du tittat två inlägg ovan ditt eget?;)

überstarken
2007-09-18, 21:02
Har själv varit smått förkyld i närmare 6 veckor. Lätt halsont på morgon/kväll samt lite lite snuvig. Orken, viljan och motivationen att träna har funnits där hela tiden, har dock låtit bli då jag vet att det alltid blir värre. Har provat allt för många gånger med samma resultat varenda gång.

gibfel
2007-09-18, 21:21
Har tränat på i 4 veckor förkyld, snuvig och slem i lungorna. Det jag oroade mig mest för var lunginflamation men det verkar ha gått bra och nu avtar det allt mer.
Även om det var korkat.

Cocadona
2007-09-18, 21:25
Har du tittat två inlägg ovan ditt eget?;)

:em:

Fredriiik
2007-09-18, 22:11
Har tränat på i 4 veckor förkyld, snuvig och slem i lungorna. Det jag oroade mig mest för var lunginflamation men det verkar ha gått bra och nu avtar det allt mer.
Även om det var korkat.

kanske var därför som du va sjuk i 4 veckor, skulle du inte tränat kanske du skulle varit sjuk i 1,5 vecka? ;)

Arnoldski
2007-09-19, 04:41
Det är precis som Grubben sa på förra sidan.

Det finns en chans att du har ett virus som kan sätta sig i hjärtat och då kan det bli dåligt men det är långt ifrån vanligt.
Dessutom är det inte så att man automatiskt får en patologisk hypertrof kardiomyopati bara för att du får virus. Det kan inte trolla fram muskler utan är precis lika långsam process som när du ska bygga en saftig biceps.

Faktum är att hjärtat klarar sig utomordentligt bra vid höga påfrestningar och man behöver inte vara för försiktig.
Det brukar oftast vara så enkelt att de gånger
man är så sjuk man inte ens skulle tänka tanken att gå och träna så vore det dåligt, men självklart kan man träna även fast man var lite snuvig eller hade lite ont i halsen när man vaknade -annars kommer man aldrig igång igen.

Ni som agerar olyckskorpar kan fundera lite kring vad hjärtat orkar med när det utan problem hanterar 30 år med hypertension i sviktpatienter....
*grr27*

Träna inte när kroppen inte orkar, träna när du vill och kroppen orkar!

JoeyP
2010-05-01, 11:12
Asså seriöst, jag är lite lite snuving ingenting annars.

Så jag ska inte träna då?

Vadå bygger kroppen inga muskler efter träningen?

Har hört att så länge man inte har ont i halsen så är det okej att träna, lite förkylning är inte farligt. Men jahapp...

Vafan, var snuvig fan i över 2månader en gång, skulle jag inte tränat då?

joasimo
2010-05-01, 11:20
Asså seriöst, jag är lite lite snuving ingenting annars.

Så jag ska inte träna då?

Vadå bygger kroppen inga muskler efter träningen?

Har hört att så länge man inte har ont i halsen så är det okej att träna, lite förkylning är inte farligt. Men jahapp...

Vafan, var snuvig fan i över 2månader en gång, skulle jag inte tränat då?

Lite snuva tycker jag går bra att träna med. Ibland kan snuvan sitta i sig länge, mycket beroende på vädret.
Det finns vissa som har snuva i princip året om, varför vet jag inte.

JoeyP
2010-05-01, 11:26
Ja det kanske går bra, tränat två pass hittills och det har gått skit bra, men är det lönt??

Även om jag känner mig pigg nu osv, men är snorig så är det tecken på virus, och har man virus i kroppen så ska träningen inte ge nånting, jag tänker fan inte dra och träna och sen ger det ingenting förutom att det är mer nedbrytande och förlänger förkylningen.

Fyfan har damp just nu jävla hor liv.

Och absolut inget illa menat till någon, är bara jävligt arg nu, för dietar och att dieta utan träning är ju skit.

qwer
2010-05-01, 11:29
Det är fan pinsamt att folk känner sin egen kropp så dåligt så att de inte vet om de kan träna eller inte. Lär känna din egen kropp och utgå sen ifrån din egen känsla.

JoeyP
2010-05-01, 11:31
Det är fan pinsamt att folk känner sin egen kropp så dåligt så att de inte vet om de kan träna eller inte. Lär känna din egen kropp och utgå sen ifrån din egen känsla.

Va? Skojar du?

Jag kan träna förfan, sa ju nyss att jag tränat två pass som gått skit bra,

men tänker inte träna om det inte ger nånting, om träningen lönar sig så kan jag träna, även om passet går bra så är det ju skitsamma om träningen inte ger nånting, pga att den här lilla äckliga snuvan är tecken på virus,

dvs kroppen bygger inga muskler, man får ingen effekt av träningen förutom nedbrytning.

Fattar du vad jag menar?

qwer
2010-05-01, 11:42
Va? Skojar du?

Jag kan träna förfan, sa ju nyss att jag tränat två pass som gått skit bra,

men tänker inte träna om det inte ger nånting, om träningen lönar sig så kan jag träna, även om passet går bra så är det ju skitsamma om träningen inte ger nånting, pga att den här lilla äckliga snuvan är tecken på virus,

dvs kroppen bygger inga muskler, man får ingen effekt av träningen förutom nedbrytning.

Fattar du vad jag menar?

Nu var inte inlägget riktat specifikt mot dig men om träningen går skitbra fastän du har lite snuva så verkar du ju återhämta dig bra mellan passen vilket tyder på ett uppbyggande effekt. Tror att du hade kunnat känna om träningen hade påverkat din kropp negativt.

JoeyP
2010-05-01, 11:50
Okej.

Men är man snorig så är det ju 100% virus. Man blir inte förkyld utav ingenting, det är alltid ett virus eller baktierie.

Enligt Edde och Grub så ska träning vid virusinfektion inte ge nånting, så varför gick mina pass bra isf?

Så sjukt. Jag stannar hemma.

Vezzlan
2010-05-01, 11:58
Även om jag känner mig pigg nu osv, men är snorig så är det tecken på virus, och har man virus i kroppen så ska träningen inte ge nånting, jag tänker fan inte dra och träna och sen ger det ingenting förutom att det är mer nedbrytande och förlänger förkylningen.

Fyfan har damp just nu jävla hor liv.

Och absolut inget illa menat till någon, är bara jävligt arg nu, för dietar och att dieta utan träning är ju skit.

pga att den här lilla äckliga snuvan är tecken på virus,

dvs kroppen bygger inga muskler, man får ingen effekt av träningen förutom nedbrytning.


Ta reda på vad du drabbats av. Det behöver inte vara virus eller bakterier, pollen och allergi kan ge upphov till snuva.

Tycker du att livet är "just nu jävla hor liv" och blir "jävligt arg" för att du inte kan träna ordentligt så tycker jag det är dags att skaffa lite distans till det du håller på med.

Avbryt dieten? Du är redan i bra form.

qwer
2010-05-01, 12:15
Okej.

Men är man snorig så är det ju 100% virus. Man blir inte förkyld utav ingenting, det är alltid ett virus eller baktierie.

Enligt Edde och Grub så ska träning vid virusinfektion inte ge nånting, så varför gick mina pass bra isf?

Så sjukt. Jag stannar hemma.

Ne men det finns många olika stadier i en förkylning. Så som min kropp fungerar så brukar halsont sitta i 2-7 dagar, hosta 3-14 dagar medan snuva kan sitta i upp till ett par månader. Min kropp fungerar alldeles utmärkt att träna med när det bara är lite snuva som kvarstår. Ibland händer det ju iofs att jag får förkylning med enbart snuva men då känner man också på kroppen när det är okej eller inte att träna.

Antagligen gick dina pass bra för att du inte har ngn virusinfektion.

Givetvis ska du lyssna på kunniga personer men lyssna framförallt på din egen kropp. Hur är det med puls, kraft, andning, mage, värme, mentalt, känsla? Svarar den på träningen? Om den gör det så ser jag inga problem.

Crocker
2010-05-01, 12:42
Jag har varit sjuk av och till de sista 2 veckorna, idag har det blivit bättre.
Har fortfarande bara en konstig känsla i halsen inte ont alls men torr+torrhosta.
Och har ont i hela benen, är det OK att träna? (Ingen halsont,feber.)
Typ som dagen efter man varit magsjuk.
OK att träna imorgon om jag känner mig likadan (Bättre tränar jag såklart, sämre inte.)

Stoltz
2010-05-01, 12:51
Det är fan pinsamt att folk känner sin egen kropp så dåligt så att de inte vet om de kan träna eller inte. Lär känna din egen kropp och utgå sen ifrån din egen känsla.

Nåja.
Det är knappast en enkel femma i alla fall att lära sig sin kropp till punkt och pricka. Hur många är det inte som gör farliga övningar med ett utförande som kommer ge dem bestående men, just pga att de inte vet bättre?

Visst, här handlar det om sjukdom och lite snuva, men jag personligen hade aldrig ens tänkt att det kunde utvecklas till "hjärtfel" så när jag fick höra det första gången blev jag ju jätterädd och funderade ju hårt på hur jag hanterade min träning i sådana situationer. Knappast en konstigt reaktion från personer som får höra om det för första gången och sedan inte kan så mycket mer om vad som faktiskt händer.

Mindre dömande, lite bättre inlägg, tack.

johanhej
2010-05-01, 13:02
Lite snuva är ju ingenting, hade blivit alldeles för många uteblivna pass isf.

Drar själv gränsen vid feber eller halsont.

JoeyP
2010-05-01, 13:20
Har fortfarande inte fått något svar på det som verkligen spelar roll.

Lite snuva är ingenting säger du, nej det kanske inte ens märks, men virus är virus även om man har feber eller inte.

Ger träningen nånting om man träna med snuva eller ej?

Även hur bra jag än mår osv, om passet skulle gå skitbra så spelar det väl ingen roll. Blir träningen kontraproduktiv om man träna med snuva?

johanhej
2010-05-01, 13:25
Har fortfarande inte fått något svar på det som verkligen spelar roll.

Lite snuva är ingenting säger du, nej det kanske inte ens märks, men virus är virus även om man har feber eller inte.

Ger träningen nånting om man träna med snuva eller ej?

Även hur bra jag än mår osv, om passet skulle gå skitbra så spelar det väl ingen roll. Blir träningen kontraproduktiv om man träna med snuva?

Själv går jag snuvig alldeles för ofta för att det ska få påverka min träning. Man är ju inte 100%igt frisk alltid. Svårt för att tro att lite snuva skulle göra det hela kontraproduktivt. Har själv precis frisknat till från en sjukdom och jag har tränat nu i tre dagar med lite snuva. Inget konstigt tycker jag.

qwer
2010-05-01, 13:33
Nåja.
Det är knappast en enkel femma i alla fall att lära sig sin kropp till punkt och pricka. Hur många är det inte som gör farliga övningar med ett utförande som kommer ge dem bestående men, just pga att de inte vet bättre?

Visst, här handlar det om sjukdom och lite snuva, men jag personligen hade aldrig ens tänkt att det kunde utvecklas till "hjärtfel" så när jag fick höra det första gången blev jag ju jätterädd och funderade ju hårt på hur jag hanterade min träning i sådana situationer. Knappast en konstigt reaktion från personer som får höra om det för första gången och sedan inte kan så mycket mer om vad som faktiskt händer.

Mindre dömande, lite bättre inlägg, tack.

Borde ingå i varje förälders/tränare ansvar och kunnande att förmedla så viktigt information vidare redan vid ung ålder. Tyvärr fungerar det ju inte riktigt så.

Stoltz
2010-05-01, 13:53
Tyvärr inte :/

emi23j
2010-05-01, 14:19
Känns som att inledningen på denna tråd var väldigt överdriven. givetvis ska man ju vara försiktig när man är sjuk. Sen är det ju skillnad på att vara sjuk och förkyld och det är även skillnader på olika grader av förkylningar...

Angående att träna medans man är förkyld så är det bara du själv som kan svara på om det går eller inte. Jag kan dock säga så mycket att om jag inte skulle träna när jag är lätt förkyld så skulle det inte vara många dagar/veckor om året jag skulle kunna träna. Det handlar om att du måste lära känna din kropp. Jag tränar dock aldrig om jag har ont i halsen eller kraftig nästäppa. Samma sak med feber eller om jag känner mig febrig utan att ha högre kroppstemperatur.

Studier har ju visat att moderat konditionsträning fungerar som en boost på immunförsvaret. Detta har jag då upplevt många gånger efter man varit förkyld en längre tid (1-2 veckor) utan förbättring på status och jag sedan tränat och dagen efter varit frisk.

För att summera. Lär känna din kropp, lyssna på den och var försiktig. Följer du de tre råden kommer det gå lysande.

Vezzlan
2010-05-01, 14:47
Har fortfarande inte fått något svar på det som verkligen spelar roll.

Lite snuva är ingenting säger du, nej det kanske inte ens märks, men virus är virus även om man har feber eller inte.

Ger träningen nånting om man träna med snuva eller ej?

Även hur bra jag än mår osv, om passet skulle gå skitbra så spelar det väl ingen roll. Blir träningen kontraproduktiv om man träna med snuva?


Om du mår bra(mental tillfredställelse) av att träna när du känner dig snuvig men inte är dödssjuk, så åk och träna.
Om du oroar dig för att inte kroppen ska få ut maximalt av din träning med snorbusar i andningsorganen stanna hemma.

Det kontraproduktiva i ditt fall är att sitta och älta det här? Hur säker är du att det är förkylningsvirus?

johanhej
2010-05-01, 16:28
frågan är väl dock, var går gränsen vid lite snuvig? Lätt missfärgat, ärtgrönt eller helt genomskinligt?

hojje
2012-01-26, 14:19
Jag har varit sjuk i snart en månad, har varit på hälsocentralen idag och fått penicillin för halsfluss. Läkaren jag snackade med sa att jag inte skulle träna så länge jag hade ont i halsen men jag kunde träna på annars. Han trodde att jag kunde börja träna utan problem om 5 dagar trots att kuren är 10 dagar.

Ingen fara att träna om man är lite snorig, man bör kanske inte ta ut sig helt dock.

King Grub
2012-01-26, 14:22
Jag har varit sjuk i snart en månad, har varit på hälsocentralen idag och fått penicillin för halsfluss. Läkaren jag snackade med sa att jag inte skulle träna så länge jag hade ont i halsen men jag kunde träna på annars. Han trodde att jag kunde börja träna utan problem om 5 dagar trots att kuren är 10 dagar.

Ingen fara att träna om man är lite snorig, man bör kanske inte ta ut sig helt dock.

Du har ju du dock en bakterieinfektion. Det är en speciell sorts virus som gör att ansträngning kan skada hjärtat.

Numse
2012-01-26, 14:26
Sen är det inte säkert att läkaren har rätt heller. Streptokocker finns i halsen hos de flesta vare sig det har brutit ut en infektion eller ej, och visas som positivt på det vanliga snabba strep-testet man gör på vårdcentralen.

clavain
2012-01-26, 14:31
Bakterier kan väl visst leda till Myocardit. Mycoplasma till exempel.

Zorgus
2012-01-26, 15:01
Jag har sett några stycken dra på sig hjärtmuskelinflammationer, och det är inte alltid de varit sjuka och tränat, utan det kom ändå pga av att de hade nåt virus i kroppen som de inte kände av, så det är inte alltid man måste vara märkbart sjuk för att åka på det. Det är som är trist är att flera av dem efter tillfrisknandet inte ens kommit i närheten av sin forna kapacitet då sjukdomen lämnat spår i form av mindre träningsvilja och motivation, och ett par stycken har helt slutat. Sjukdomen kan också lämna ärr på hjärtmuskeln som aldrig läker och ger livslånga komplikationer i värsta fall.

Davvesk
2012-01-26, 17:36
Min bror har åkt på hjärtmuskel inflammation 2 ggr i sitt liv. Båda gångerna har han tränat förkyld med lite ont i halsen så jag passar mig för den där skiten.

3veckor på sjukan sen inge träning på ett halvår tror jag de var.