handdator

Visa fullständig version : Blodtrycksmanschetter (Automatisk)


n1tro
2007-09-17, 17:07
Hej

Morsan införskaffade en digital blodtrycksmanschett/mätare. Saken är den att det följer med en sån där kardborregrej man fäster på överarmen som är til för personer vars överarm som mest mäter ca 32-33cm.. Min överarm ligger ungefär en decimeter över det. Dom säljer även en kardborremanschett som man byter ut (så man slipper byta hela maskinen) för 350 kr, som är för människor vars överarm som mest mäter ca 43cm. nu till frågan.. blir resultatet högre eller lägre om man införskaffar en sån? blir det så stor skillnad? tänkte bara om det är ngn på brädan som har lite erfarenhet av en sån.. för annars ere ju bara raka vägen till apoteket liksom.

mvh

Liten Men Fet
2007-09-17, 17:16
Hej

Morsan införskaffade en digital blodtrycksmanschett/mätare. Saken är den att det följer med en sån där kardborregrej man fäster på överarmen som är til för personer vars överarm som mest mäter ca 32-33cm.. Min överarm ligger ungefär en decimeter över det. Dom säljer även en kardborremanschett som man byter ut (så man slipper byta hela maskinen) för 350 kr, som är för människor vars överarm som mest mäter ca 43cm. nu till frågan.. blir resultatet högre eller lägre om man införskaffar en sån? blir det så stor skillnad? tänkte bara om det är ngn på brädan som har lite erfarenhet av en sån.. för annars ere ju bara raka vägen till apoteket liksom.

mvh

Resultatet borde väl inte vara avhängigt längden på kardborrebandet?

n1tro
2007-09-17, 17:27
Resultatet borde väl inte vara avhängigt längden på kardborrebandet?

vet inte alltså :S även på vårdcentralen så säger dom samma sak. dom får på mig dne som är för mellan men sen så börjar dom mumla ngt om att den visar fel om den inte är större ..

Snafu
2007-09-17, 17:48
Tips för nästa gång, köp en sådan som passar på handleden istället.

n1tro
2007-09-17, 18:10
Tips för nästa gång, köp en sådan som passar på handleden istället.

man måste kalibrera dom o skit tror jag.. vet inte riktigt hur bra dom är egentligen. men vad vet jag

130kg finsk sisu
2007-09-17, 19:20
Läkarna säger att "för små kaborrband" ger för höga värden på blodtrycket. Bandet bör räcka de 2 varv runt armen som de är avsedda för.

Liten Men Fet
2007-09-17, 20:07
Läkarna säger att "för små kaborrband" ger för höga värden på blodtrycket. Bandet bör räcka de 2 varv runt armen som de är avsedda för.

Hoppas det var därför min mormors visade mer på mig än på henne..

n1tro
2007-09-17, 20:27
Läkarna säger att "för små kaborrband" ger för höga värden på blodtrycket. Bandet bör räcka de 2 varv runt armen som de är avsedda för.

då är detta en stor dag för mig och mitt blodtryck..

Angel
2007-09-17, 21:15
Har du fel på blodtrycket eller varför hålla på och kolla det jämt?

n1tro
2007-09-17, 22:18
Har du fel på blodtrycket eller varför hålla på och kolla det jämt?

har ärvt morsans cystor på njurarna. mina är dock mkt större än hennes.. så mitt blodtryck är högt. väldigt högt tyvärr. fått medicin för det nu i 1,5 år ungefär.. men det hoppar ju upp då o då. speciellt när jag tränar, går inte o köra i mer än ca 30 min, alt 10set knäböj. tjock i halsen, huvet sprängs osv.. så jag måste hålla koll på det ja då jag går på regelbundna besök på karolinska. dels för o checka njurvärden osv, och ja, trycket..

Angel
2007-09-17, 22:20
Ajfan, är det godartade cystor?
Ta med din maskin till din DSK/läkare så ni kan kolla att ni har samma värden

n1tro
2007-09-17, 22:24
Ajfan, är det godartade cystor?
Ta med din maskin till din DSK/läkare så ni kan kolla att ni har samma värden

aa jo godartade ja.. men det är ite mkt gott dom för mig sig ändå ^^.. heh. aa jo precis måste ta med mig den och kalibrera den där.

Angel
2007-09-17, 22:38
Ja den kanske inte behövs kalibreras, men kolla så att det någolunda stämmer av. Det är ju enkelt gjort. Dock ska dom kalibreras efter ett visst antal användningar.

Köp dig den gammla hederliga istället och be morsan ta trycket på dig

n1tro
2007-09-17, 23:18
Ja den kanske inte behövs kalibreras, men kolla så att det någolunda stämmer av. Det är ju enkelt gjort. Dock ska dom kalibreras efter ett visst antal användningar.

Köp dig den gammla hederliga istället och be morsan ta trycket på dig

aa jo .. skiljer de inte så mkt ere cool. japp dom är också bra, spec sån där dubbel så man kan ta på sig själv!

Angel
2007-09-18, 09:55
Man kan väl ta med dom vanliga också egentligen, det är ju bara att plugga in stetoskopet och försöka slappna av lite. :)